Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1329 ggr
lukasfelix
2016-09-17 16:40

Kattunge leker inte

Jag har en kattunge på 14 veckor som jag börjar känna mig orolig för. Han leker inte! Han äter och dricker och verkar må bra så, men han är som en liten farbror i sättet. Han leker aldrig, om jag viftar med en leksak kan han kanske peta lite med tassarna en kort stund. Han sover hela tiden typ. Stor skillnad mot tidigare kattungar jag haft som det varit full fart på, klättrat på möbler och bitit i fötterna på nätterna. Den nya kattungen är dessutom en bengal som ju ska vara lite "vilda" och aktiva som vuxna. Är det något som är normalt eller är det något som bör undersökas?

Annons:
Uppkatten
2016-09-17 16:45
#1

Hur länge har du haft honom och hur länge har han betett sig så här?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lukasfelix
2016-09-17 16:48
#2

Jag har haft honom en vecka och det har varit så hela tiden. Han är nyfiken och intresserad i övrigt och följer med så fort jag går någonstans, ska kolla vad jag gör osv. Men leker aldrig. Han sitter mest och tittar sig omkring och på nätterna sover han hela natten igenom. Vilket väl kanske är skönt men känns oroande ändå för mina tidigare kattungar har levt rövare på nätterna och varit skitjobbiga.

Uppkatten
2016-09-17 16:52
#3

Gjordes det någon veterinärbesiktning före köpet? Har du någon mer katt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lukasfelix
2016-09-17 16:55
#4

Givetvis, han är veterinärbesiktad ua två dagar innan jag hämtade honom. Ja jag har ytterligare en katt, vuxen.

OberonsMatte
2016-09-17 17:15
#5

#4 Hur fungerar katterna tillsammans? Din kattunges till synes lugna beteende kan bero på att han inte känner sig trygg med den vuxna katten ännu.

Sajtvärd Katter iFokus

Vixxen
2016-09-17 17:16
#6

Vad säger uppfödaen? Har han haft detta sätt under hela sin uppväxt eller är det nåt som kommit nu? Antingen är det hans personlighet som är sådan kanske, hans sätt att vara helt enkelt eller så är han lite osäker på sina nya omgivningar kanske…

Annons:
lukasfelix
2016-09-17 17:20
#7

Tycker det går bra med katterna, de kommer överens och är i närheten av varandra utan bråk och fräs. Inte så att de ligger och gosar ihop men de håller sig nära varandra.

OberonsMatte
2016-09-17 17:36
#8

Ny miljö och ny kattkompis kan verka hämmande på lekfullheten även om det inte visar sig i skygghet eller öppna bråk. Håll koll på vikt, matintag och lådbesök så att det inte märks något onormalt där. Du kan också ta tempen på honom för att utesluta feber.

Sajtvärd Katter iFokus

[Toretto]
2016-09-17 20:53
#9

Jag har haft många bengaler men jag har aldrig haft någon som sover hela dagen och som inte vill leka ( om inte katten varit sjuk) det låter underligt tycker jag då bengaler är väldigt lekfulla, sociala och en väldigt aktiv ras. Varje kattunge jag har haft har lekt en relativt stor del av dagen och har haft massor med lek ryk från dag ett ( även om kattungar sover en hel del också) Men det du beskriver med att han är nyfiken och intresserad i övrigt och följer med så fort du går någonstans, kolla vad du gör osv låter som en bengal rakt av. Jag tycker du gör rätt i att vara orolig för det låter som att det är något som inte stämmer bengaler är extremt aktiva och jag har aldrig hört talas om en bengal som inte vill leka och som sover hela dagen och dessutom natten om den inte har varit sjuk speciellt kattungar som brukar vara väldigt busiga och fulla av energi ( hänga i gardiner riva ner blomkrukor racer runt i hela lägenheten flera gånger per dag och natt leker med ens fötter håller en vaken om nätterna osv) jag tycker du borde ta honom till en veterinär och göra en undersökning jag har stor erfarenhet av bengaler och jag tycker verkligen att det låter som att det är något som inte stämmer. Bajsar han och kissar normalt? Ta tempen på honom och kolla om han har feber har han ingen feber tycker att du ska hålla uppsyn över helgen så han inte blir sämre får feber slutar äta osv då tycker jag ska åka in till veterinärn redan i helgen annars tycker jag att du ska ta honom till veterinären nästa vecka för en undersökning.. Har du fler frågor om honom för du väldigt gärna pm mig jag har många års erfarenhet av bengaler och finns gärna här för dig och din lilla katt

Upp till toppen
Annons: