Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1238 ggr
nanismatte
9/17/16, 12:38 PM

Klöser på soffan!

Min katt klöser på soffan, det har hon gjort från dag 1 då det området är väldigt viktigt för henne att markera på. Men jag vill ju självklart inte att hon klöser på den så jag fyllde hela soffan med dubbelhäftande tape vilket funkade, och satte upp en klösbräda precis bredvid. I ett annat rum har hon ett annat klösträd jag tränade in henne på med hjälp av kattmynta och det är nu hennes huvudsakliga klös-ställe, men ibland vill hon vara här ändå. Men har sprutat massa kattmynta på denna med och ändå klöser hon inte på den. Istället nu när hon inte kommer åt soffan så bra så lägger hon sig ner på sidan och klöser på den centimetern längst ner där jag inte har tejp. Tejpen är nu slut och jag vill ju självklart inte ha den där för evigt, den är så ful. Framför soffan är det en matta hon också får klösa på om hon vill, den är så ful, men hon vill ändå klösa på soffan. Soffan står lixom emellan två dörrar så det finns ingen plats att ställa ett "riktigt" klösträd heller.  Vad ska jag göra för att hon ska sluta klösa på soffan och gå till brädan istället??!

Annons:
OberonsMatte
9/17/16, 12:46 PM
#1

Ställ dit en drygt meterhög eller (ännu hellre) takhög klösstolpe istället. Den tar inte mycket plats och är mer funktionell än en klösbräda. Ställ gärna ut fler klösstolpar på olika platser i hemmet. Gära centralt mitt i ett rum eller vid dörröppningar. Skydda den utsatta delen av soffan genom att lägga en filt eller pläd där.

Sajtvärd Katter iFokus

nanismatte
9/17/16, 12:55 PM
#2

Har en fin väggprydnad ovanför men kanske går att sätta en kort på väggen?

nanismatte
9/17/16, 12:55 PM
#3

Utrymmet är alltså ca 30cm brett.

_Fisken
9/17/16, 12:56 PM
#4

Klös-stolpar ska jag införskaffa. Min katt massakrerar soffan!

OberonsMatte
9/17/16, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Men nog får väl en sån här stolpe plats? Den som inte är takhög går dessutom att flytta på väldigt enkelt om man inte vill ha den där jämt.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
9/17/16, 1:01 PM
#6

Våra katter klöste på vår soffa så den såg ut som en afganpäls.

Vi köpte en skinnsoffa på på blocket för att testa om de klöste på skinn eller inte.

 Det visade sig att det fungerade perfekt med skinn hos oss så vi har faktiskt kvar "blocketsoffan" och har inte köpt någon ny.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[helga21]
9/17/16, 7:41 PM
#7

Att ha en klösvänlig soffa när man har katt är att be om problem. Vår nya säng är sönderklöst på hörnorna. Vi har också möbler i skinn som # 6 beskriver.

Dimocarpus
9/18/16, 9:38 AM
#8

Det går att få bort det genom att spraya på de ställen med feliway spray. Det funkade på mina kattungar och min soffa låter de blir plus att jag har en 1.5m hög och tjock pelare bredvid soffan och deras katträd i hallen. Om du har möjlighet, aktivera de så mycket du kan under en dag. Dels mår de bra och gör av med mycket energi och dels blir de trötta, sover och vilar mer så har de inte tid att hitta på bus ;)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: