Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1123 ggr
Volpes
9/14/16, 8:49 PM

Katt som spyr

Hej. Igår och i dag har Ymer spytt efter att ha fått några dreamisar. Han har båda dagarna ungefär ätit för två timmar sedan efter att han har spytt och har då också spytt upp all mat. Innan båda gångaerna har han också varit ganska busig och sprungit runt. Vaför spyr han? Borde jag vara orolig? Borde jag kontakta veterinär?

(Han spydde även en gån i förrra veckan, som såg likadant ut så att säga)

I övrigt är han pigg och busar som vanligt och äter som vanligt men har varit lite hård i magen så att det har fastnat lite i rumpan, detta var i förgår och i går. 

Det har i och för sig hänt en förändring här hemma då jag har börjat jobba på ett extrajobb och har varit mycket mer borta än förrut, kan det ha någonting med det att göra? Fast sambon är hemma med honom hela dagarna.

Kan det vara någonting i dreamisarna han inte tål? Han har ätit dem väldigt länge.

Råd och tips, tack

Annons:
Honestyisdead
9/14/16, 9:03 PM
#1

Min gissning är att det är hår han vill få ut.

Volpes
9/14/16, 9:07 PM
#2

Men det har inte varit något hår med, inte var jag har sätt i alla fall.

Honestyisdead
9/14/16, 9:08 PM
#3

Precis.  Det kommer inte ut.

Volpes
9/14/16, 9:12 PM
#4

Är det farligt, Han har spytt ganska stora mängden ändå tycker jag, mycket mat har kommit ut. Tänkte om det är dåligt om han inte kan få upp håret? Om det sitter fast, om det kan?

Honestyisdead
9/14/16, 9:12 PM
#5

Ja det är illa om han spytt mängder. Ring veterinär nu.

Maria
9/14/16, 9:23 PM
#6

Min äldste katt Moritz har varit en riktig "spyman" i hela sitt liv.

Varje gång vi varit hos veterinär med honom så har vi tagit upp det men man har aldrig hittat någon orsak.

Ibland äter han maten så snabbt så då kommer en riktig matspya. Det har hänt att han inte ens hinner undan matskålen🤢

Ibland kommer någon hårboll och ibland är det bara vattnigt. Han spyr inte varje dag men i alla fall 4 dagar i veckan.

Spyr din katt ihärdigt och det är ett nytt beteende så tycker jag du ska kontakta veterinär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Volpes
9/14/16, 9:27 PM
#7

Han har bara spytt en gång varje gång. Men jag tycker att det är rätt mycket. Är inte så van med att se kattspya då jag och min familj mäst har haft utekatter och närtan aldrig sätt en katt spy. Men ja man kan väll säga att det är maten som kommer upp igen, inte mer än så. Och det är ju inte direkt efter maten harn har spytt utan ca två timmar efter när han har varit i gång och sprungit runt och busat samt fått godis.

Ja nytt beteende skulle jag väll säga att det är när det har hänt två dagar i rad och en gång förra veckan. HAr bara sätt honom spy en gång tidigare, ca en till två månader sedan och då var det bara en hårboll, ingen annat. Men jag vet inte om man kan kalla det för iärdigt direkt.

burmamys
9/14/16, 9:48 PM
#8

Kan det kanske vara att han hetsat i sig dreamies? Alltså springer omkring mycket och sen får dreamies medan han fortfarande är uppvarvad så han slukar dem för fort, och spyr därför?

crins
9/15/16, 10:51 AM
#9

Hej! Tillfälliga kräkningar tror jag inte är någon fara, om katten är frisk för övrigt, om det ej upphör prova svält 1-2 dagar med fri tillgång på vätska! Min katt hade kräkningar i 14 dagar i påsk, hon kräktes upp ett par timmar efter mat! Det gick inte komma till veterinären och hon var riktigt sjuk, men jag hade fullfoder i vätske form😆! Så det räddade livet på henne! Sedan var vi hos veterinär och hon hade höga crea världen! Och nu fick hon diagnosen kronisk njursvikt! efter 8 år med kronisk förstoppning mm!😀( Denna katt kan man inte BARFA😉 Även om jag vet att friska hundar och katter mår bra av det) och vi bytte till njurfoder och katten mår bra igen! Kommer det upp osmält mat kan det vara någon form av allergi! I mitt fall tålde inte katten vanlig kattmat längre! I annat fall kan katter kräkas av olika anledningar, t.ex de gluffsar och sväljer maten snabbt så det kommer upp igen, hårbollar mm, Prova någon form av diet kost tex kokt kyckling och ris om det inte ger sig! Och är kräkningarna ihållande sök veterinär! Med vänlig hälsning!

kattöga
9/15/16, 10:52 AM
#10

När vi hade torrfoder till hands för våra katter så spydde dom ibland upp maten. Troligtvis för att dom ätit för mycket och/eller för fort.

Dock dog en av våra katter av cancer i magen, för många år sen, men ingen vet om hans spyende innan dess hade nåt med det att göra. Så det kan nog vara värt att kolla upp katten, om han fortsätter att kräkas.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Volpes
9/15/16, 4:33 PM
#11

#8 Ja det är nästan det jag tror att det är. Men jag har också tagit bort en dreamis sort, den med fisk och ost i för det är den han har fått när han har spytt, så den kommer han inte få mer. 

#9Tycker inte att det borde vara foderallegi för då borde han väll spy efter varje gång han äter och inte enbart på kvällen. 

Jag hade väll tänkt vänta med veterinären och se om detta blir en ihållande sak, får se om det händer i kväll igen.

Ska ta det lungt med att ge han dreamisar när han springer omkring. Jag har bara lite svårt att motstå honom när han är busig och gullig och tigger godis,😛 men jag får bättra mig för hans skull.

Tack för alla era svar och att ni diskuterar med mig, blir ju så orolig när det händer honom något, men jag kanske överdriver bara då jag är väldigt mammig emot honom. 🤪

[AnimeV4]
9/15/16, 9:43 PM
#12

Jag tycker att du ska ringa veterinären i vilket fall som helst! Det låter inte normalt.

Upp till toppen
Annons: