Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 888 ggr
makeupbox
2016-09-14 16:35

Utekatt till innekatt

Hej, jag har googlat lite men känner att jag behöver ha mer råd.

Jag har bestämt mig för att konvertera min fyråriga utekatt till innekatt då hans (&min) käre vän igår kväll blev ihjälkörd och jag klarar inte av att ännu en av mina katter ska gå detta öde till mötes. (även om jag självklart var medveten om detta innan, vill inte höra kommentarer om detta. varje ägare gör vad dem tror är mest rätt för sin katt)

Hur gör man det enklast för katten att börja trivas inne? Hur aktiverar man och behöver man en massa (fula) klätterträd? Inom ca 1,5 år kommer vi att flytta till stan och fram tills dess måste han ändå förr eller senare bli innekatt.

Ge gärna era bästa tips & råd hur ni gjort samt hur ni har hand om era innekatter.

Annons:
ivanhoe81
2016-09-14 16:49
#1

Leksaker klösmöbler för att de ska klättra och vässa klorna etc man kan ha fina klösmöbler om man vill jag har gjort om 3 katter från utekatter till innekatter men de ligger gärna på balkongen som jag nätat in

Katthemsmatten
2016-09-14 16:51
#2

Möjlighet att vara på en innätad balkong/uteplats brukar katter tycka om. Annars barnspärrade fönster så kommer i alla fall en del spännande lukter in.

Vill man inte (som jag) ha fula klösmöbler måste man tillåta katten att hoppa upp på hyllor och bord. Flytta saker du är rädd om. Det kommer krävas att du aktiverar katten med hjälp av lek (laserpekare, snören etc.) varje dag och långa stunder. Låt inte dessa saker ligga framme. Dels är snören farliga, dels ska sakerna vara spännande när du leker med dem. Ha olika leksaker som katten själv kan hämta. Låt inte saker ligga på golvet = döda byten = jättetråkiga. En liten låda eller liknande som katten har tillgång till är bra. För att göra det mer spännande och lära katten att det är här den hittar byten kan man spraya med kattmynta.

De flesta katter har inte så stora problem att konvertera från ute- till innekatt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

flis
2016-09-14 17:00
#3

Jag har haft en katt som var ute några år men sen levde som innekatt. Det han behövde för att trivas var en kompis och det fick han. Fungerade hur bra som helst. Gör plats i fönstren så han kan titta ut och näta in balkong om du har en sådan.

Carmarino
2016-09-14 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mina två katter gick från utekatter till innekatter från en dag till en annan. De hade levt halvvilt i 6-7 månader (bodde ute, men blev matade av människor), men anpassade sig utan svårighet till innelivet trots att de var väldigt skygga i början.

Har inte några särskilda aktiveringssaker till dem, och ingen jättestor klöspelare; bara den som syns på bilden plus en mindre med bara en pinne rakt upp. Jag fick dem på sent på hösten så de hade inte fri tillgång till balkongen (nätad men inte inglasad) förrän framåt sommaren nästa år. De har fortfarande bara fri tillgång till balkongen när det är varmt ute, så höst/vinter/vår släpper jag ut dem ett litet tag bara. De brukar oftast själv tycka att det är för kallt att gå ut.

Brukar inte leka så mycket med dem för de sysselsätter sig rätt bra själv. Favoritleksakerna är tyg- eller plyschmöss, gärna sprayade med kattmynta men det funkar även utan. Sedan har de en boll täckt med kattmynta som de gillar att dribbla runt med, och lite andra leksaker. Har förvisso köpt ett spö med en fjädervippa på, men den föredrar katterna att leka med själv, för om jag viftar med den så tycker de att det är för svårt att fånga fjädrarna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: