Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 985 ggr
michellemimmi
2016-09-14 08:53

Kattmat!

Jag läste på Agrias hemsida att man ska ge katter tex kycklingvingar! Ska man ge en hel vinge med ben och allt på verkligen? :o

Hjärta/Mimmi

Annons:
CaptainBunchie
2016-09-14 09:00
#2

Finns massor du kan läsa om detta på http://barf.ifokus.se/ :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

michellemimmi
2016-09-14 10:27
#3

Tack #2! Ja tydligen så verkar man kunna ge kycklingvingar sålänge man inte tillagat dom på något sätt i och med att benen kan krasas sönder i magen då om jag förstått detta rätt? :)

Hjärta/Mimmi

Scorpio97
2016-09-14 12:36
#4

#3 Ja, det stämmer. Du kan ge rått kött och råa ben (inte bara kycklingvingar alltså, utan även annat) så länge det är just rått. Tillagade ben bör man dock aldrig ge, eftersom det kan bli vassa bitar då som kan skada katten. 

Råa ben är väldigt bra tandmotion för katterna, och just kycklingvingar brukar vara lämplig storlek :)


//Jessie

vendelay
2016-09-14 12:41
#5

Förlåt om det här är världens mest korkade fråga, men släpar katten med sig vingen/benet/maten eller går det att få dem att äta på ett ställe? Om de släpar iväg det, hur gör ni med golvet/bordet? Det blir ju ganska äckligt om det får torka in, men mina katter skulle inte våga äta om jag sprang efter med en trasa haha. Kanske är en jättedum fråga, de kanske äter snällt på sin tallrik, men jag har aldrig testat att ge något sådant.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Bästakompis
2016-09-14 12:55
#6

Om det är en dum fråga så är jag också dum 😀 För jag har alltid undrat detsamma. Jag bara tänker hur hundar gör när de gnager på ett ben, ibland drar de runt där man inte vill ha det. Och rå kyckling vill man verkligen inte ha överallt 😱 Dessutom är jag vegetarian så för mig är det typ likdelar…nej jag håller mig till Mush köttbullar, dem kan jag stå ut med.

Annons:
michellemimmi
2016-09-14 12:55
#7

#5 funderade på exakt samma sak förut xD haha!! Misstänker att det finns de katter som gladeligen släpar med sig "bytet" in under soffan eller sängen ;)

Hjärta/Mimmi

michellemimmi
2016-09-14 12:58
#8

#4 i see i see! Kan man med andra ord ge katter samma sak som hundar? Eller ska man hålla sig till små ben bara? Funderar på exempelvis rådjursrester… De benen är ju för stora för att äta, men är det bra att gnaga på kanske?

Hjärta/Mimmi

Scorpio97
2016-09-14 13:03
#9

#5 Det är nog olika på olika katter. En av våra springer iväg om hon får något större (mest för att hennes glupska bror inte ska sno det), så vi brukar se till att altandörren är öppen så hon kan springa ut i så fall. Ute gör det ju inget om hon kladdar. Dom andra två stannar kvar i köket och äter oftast ur skålarna, men ibland händer det att dom drar med lite på golvet. Då har vi en hund som gärna städar efteråt, och om det behövs så moppar vi lite snabbt när dom är klara. 

Annars kan man hålla i kycklingvingen (om katten accepterar det), så kan inte katten springa iväg med den. Det är även bra om katten äter för snabbt/hetsigt.


//Jessie

burmamys
2016-09-14 13:22
#10

Håller med Scorpio97. Jag ger mina kycklingvinge eller kycklingben en gång i veckan, och såklart alltid råa. Sen är det olika hur katterna äter: 

Saga vill att jag håller i, jag tror hon tycker det blir stabilare och lättare att krossa benen när de inte åker omkring. Hon brukar vänta på mig, äta hjärtan och lever tills jag är redo och då hugger hon i!😃 Hon kan bli lite hetsig när hon äter ben, så då är det ju även säkrare att jag håller i andra ändan.

Simon sätter sig liksom över sitt ben och blir fortfarande så glad så han darrar och ögonen tåras när han tuggar på sitt ben. Om Sindra närmar sig honom så morrar han!😡 Enda gångerna Simon varningsmorrar är när han bär runt på en älskad tuggleksak som han "dödar", och när han får äta ben. Han slickar noga rent runt skålen och håller sig inom 1-2 kvadratdecimeter, men jag brukar torka av med trasa efteråt ändå.

Sindra håller sig över sin skål, och tuggar noga och långsamt medan hon matar in kycklingvingen i halsen. Jag kan nog räkna på ena handens fingrar de gånger hennes kycklingvinge ens nuddat golvet!😉Ibland äter hon inte upp riktigt allt, så då får hon lite benmjöl på nästa måltid.

Julafton förra året fick Simon och Saga dela på en kalkonvinge. De är rejält stora, så då fick de varsin kökshandduk under för att inte kladda så mycket. Om du har en matta under så kommer mattan hjälpa till att hålla handduken på plats så den inte åker iväg. Här är Saga med sin halva av kalkonvingen från i julas!🙂 

Scorpio97
2016-09-14 13:28
#11

#8 Det beror nog också lite på katten. Vissa ben är väldigt hårda och då kan katten skada tänderna om den försöker bita av en bit. Men en katt som gnager försiktigt kan man förmodligen ge lite hårdare ben utan någon fara. Sen bör man såklart tänka på kvävningsrisken, så att katten inte kan bita av större bitar den kan sätta i halsen. Honorna härhemma har fått äta av köttet på älgben några gånger, för dom äter lugnt och försiktigt. Då äter dom såklart inte själva benet. Hanen däremot äter hetsigt och försöker bita av hårda ben eller svälja stora bitar hela, så han får mindre och ofarliga bitar eller så håller vi i benet så han måste ta mindre bitar. Så man får anpassa lite efter katten. Sunt förnuft helt enkelt. Har man en katt som äter lugnt, inte försöker bita av stora/hårda ben och inte sväljer stora bitar hela, kan man vad jag vet ge vilka ben som helst. Men fågelben brukar vara bra att börja med. Sen ska man såklart tänka på kattens mage, och inte ge mycket rått kött/ben på en gång om den inte är van att få sånt. Ben kan även ge hård mage.


//Jessie

burmamys
2016-09-14 13:36
#12

Jag kanske ska tillägga att när de fick dela på en kalkonvinge så fick de äta en stund och sedan tog jag bort resten, det hade ju blivit för mycket om de skulle äta upp hela!😉

Ett tillägg till #11 som svar på #8 är att undvika märgben om du ger något från rådjur, då de är hårdare än vanliga rörben. 

Märgben från kyckling går bra, då de är lättare/sprödare än ben från fyrfota eller större djur. Mina har tuggat i sig 10 cm bitar av lammrevben vid några tillfällen och det har gått bra, så bitar av revben från rådjur kanske skulle funka?

vendelay
2016-09-14 18:04
#13

Tack för alla snälla svar!! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Upp till toppen
Annons: