Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2201 ggr
Fisherling
2016-09-11 12:01

Ultimata gårdskatten

Hej! Jag har inte läst speciellt mycket på den här sidan men tänkte att ni kanske kan hjälpa mig. Jag kommer i framtiden köpa gård där jag kommer ha hundar, får, ankor och antagligen lite höns. Till denna djurskara vill jag även ha en gårdskatt. Kattens funktion ska vara att hålla undan möss och liknande, men även vara en trevlig familjemedlem som kan gå in och ut ur huset som den vill. Vill alltså ha en lagom social katt som kan tänka sig att mysa och kela lite efter en dags patrullerande på gården, men som också kan fungera som musjägare. Vilka kattraser finns det att välja på för mig, vilka skulle ni rekommendera?

Annons:
Maria
2016-09-11 12:16
#1

Med tanke på att det finns så många hemlösa katter så skulle jag rekommendera att adoptera en hittekatt.

Jag har själv gjort det och han är den ljuvligaste lilla varelse❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
2016-09-11 12:36
#2

Det blir nog svårt att hitta någon uppfödare som går med på att sälja en raskattunge som utekatt. Förmågan att hålla undan möss och råttor kan det också vara si och så med efter generationer av innekatter. Av mina 4 raskatter är det bara en som numera (vid 12 års ålder) är skicklig på att fånga byten, men han vet inte riktigt vad han ska göra med dem sedan, så ibland blir de bara lite skadade.

Om du vill ha en jagande katt är det nog själva jaktförmågan du ska prioritera framför ras. Det finns säkert många katter därute som gårdslivet skulle vara rena himmelriket för och kanske även räddningen. Förmodligen är det en vuxen omplacering med utevana, stort stimulansbehov och jaktintresse.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
2016-09-11 13:02
#3

Ingen uppfödare kommer sälja en kattunge som utekatt utan vi uppfödare säljer till dem med kontrollerad utevistelse dvs rastgård, koppelpromenad eller innätad balkong/altan. Kontakta katthemmet istället de har katter som är vana sedan tidigare att vara ute

tlover
2016-09-11 13:17
#4

Välj en katt som varit ute och vars förälder är jägare. Får det dricka mjölk (av kattmamman) och ev testa "mammadödat" så är chansen större att katten kommer jaga som vuxen.

På det sättet passar ju en katt från katthem eller ompaceringskatt perfekt, där finns det ju redan många "testade" katter.

När det gäller ras så skulle jag välja huskatt/bonnkatt.

By the way, det där att katter ska jaga bättre okastrerade ska vara en myt så bäst är att kastrera, då slipper du eventuella problem som kan komma med kullar (tex att inte få alla kattungar sålda eller liknande).

Testa att fråga på utekatter ifokus också, där kan du eventuellt hitta fler svar

l'm back

[[pimey]]
2016-09-11 13:33
#5

De ska i sådanafall ha LAKTOSFRI mjölk, katter tål inte laktos i större mängder och som ovanstående säger katten ska kastreras innan du släpper ut den då vi har tillräckligt hem hemlösa katter i Sverige

[[pimey]]
2016-09-11 13:33
#6

Katthem kastrerar dessutom katten innan den flyttar

Annons:
tlover
2016-09-11 13:35
#7

#5 Syftade på kattmammans mjölk. Komjölk tror jag inte hjälper ett dugg

l'm back

Fisherling
2016-09-11 16:28
#8

Jag har tittat mycket på olika katthem för att hitta just en fungerande vuxen katt som kan vara ute, men nästan alla har texten "EJ UTEKATT" klistrat över annonsen. Visst kan det ha ändrat sig när jag väl ska skaffa katt och jag hittar en perfekt kandidat, men jag kan ju inte räkna med det. Jag vill ju egentligen stödja rasavel av katter precis som jag stödjer rasavel av hundar, men det låter ju inte som att jag skulle få köpa en rasren katt. Då kommer det ju bli att ta en hemlös katt från katthem eller köpa bondkatt. Ska jag ha en katt ska den leva ett naturligt liv utomhus, men alltid ha möjlighet att gå in i huset. Inget annat är intressant. :)

Honestyisdead
2016-09-11 16:51
#9

#8 Ja då får du som sagt välja bort raskatter. För ingen seriös uppfödare säljer sina katter till människor som tänker låta katterna springa fritt utomhus. Vilket är bra eftersom det går utmärkt att tillfredsställa katter behov ändå.

Här är det fler av katterna på närmaste katthemmet som dom skriver är ute och innekatter än bara innekatter. Katthem skatter är ju bästa alternativet så du inte stödjer skitaveln.

Fisherling
2016-09-11 17:08
#10

Kattstallet i Stockholm har exakt 0 utekatter och har aldrig haft det, iallafall inte när jag varit inne och kollat, vilket jag gjort då och då under det senaste året. Jag vill ju ha en gårdskatt, inte en innekatt. Om inga uppfödare säljer rasrena katter till ett liv på gård, och inga katthem i min stad adopterar ut katter som får ha tillgång till utevistelse, då har jag ju inga alternativ kvar. :/

Honestyisdead
2016-09-11 17:17
#11

Måste ju finnas mer än ett katthem i Sthlm? Sedan finns det ju massor av katter på tex blocket som omplaceras. Där finns garanterat utekatter. 

Och visst har du ett annat val än att stödja skitaveln. Du låter helt enkelt bli den :)

Känns som katterna borde vara viktigare än att du får en katt på gården. Men du kommer garanterat hitta katt på katthem eller omplacering.

Fisherling
2016-09-11 17:24
#12

Jag menade "inga alternativ" som "då blir jag ju utan katt". Och tja, jag får väl leta på blocket efter omplaceringar då när tiden kommer. Lär ju finnas halvvuxna huskatter folk tröttnat på.. Katthemmen har jag kollat på några stycken i Stockholmsområdet, tror aldrig jag sett dem ha en utekatt.

Honestyisdead
2016-09-11 17:31
#13

#12 Dessutom kan man prata med katthemmet även om de har som krav att katten ska vara inne (väldigt bra krav). De gör ju undantag ibland.

Önskar vårt katthem tog efter och inte sålde katter som utekatter.

Annons:
[helga21]
2016-09-11 17:38
#14

Det finns privatpersoner som tar hand om hemlösa katter som kan tänka sig att de får gå ute. Kolla blocket. Sen att seriösa uppfödare endast säljer  katter som får vistas ute under kontrollerade former stämmer inte heller. Jag har köpt raskatter som fått gå fritt.  Men naturligtvis har jag haft koll på dem och de har vistats inomhus på nätterna.

vendelay
2016-09-11 17:42
#15

Stockholms Katthem säljer i regel inte katter som utekatter men självklart finns det undantag. Det finns vissa katter som helt enkelt inte klarar av att vara inne (extrema fall då kanske) och människorna bor långt ute på landet osv. Det är inte vanligt, men ta kontakt med katthem runt om dig och hör efter. I Stockholms finns flera katthem förutom Katthemmet som t.ex. Kattstallet och Tasseland. Jag kan inget om de ställena men du bör också se till att katthemmet du adopterar ifrån har en No Kill-policy (att de inte avlivar katter i onödan).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-09-11 17:45
#16

#14 Det är väl definitionsfråga hurvida en sådan uppfödare ses som seriös eller ej.

[helga21]
2016-09-11 17:48
#17

# 16 Så du menar att de jag köpt mina raskatter av är oseriösa? I så fall känner jag flera oseriösa uppfödare vill jag lova. Det beror på hur man bor och vem man är. Jag är hemma hela dagarna, Arbetar inte så jag har koll på mina katter även när de inte hade rastgård.

Honestyisdead
2016-09-11 17:51
#18

Jag säger att enligt mig är man ingen seriös uppfödare om man säljer sina katter som utekatter. Hur mycket man som ägare är hemma är inte av vikt. Det är att släppa ut sina katter lösa som är av vikt.

[helga21]
2016-09-11 17:53
#19

# 18 Då har du och mina uppföder olika uppfattning. Jag vet flera uppfödare som har sina katter lösa och som bor så att de kan ha detta. Dock ej katter i avel av naturliga skäl.

Honestyisdead
2016-09-11 17:56
#20

Och jag vet massor av uppfödare som inte låter sina katter springa fritt. Som tur är.

Annons:
[helga21]
2016-09-11 17:59
#21

# 20 De bor kanske inte så att de kan låta dem göra detta.

Honestyisdead
2016-09-11 18:03
#22

#21 Både och. De väljer kattgård istället. Säkrare så.

Men nog om det.

[helga21]
2016-09-11 18:24
#23

# 22 Jag skrev´för att T.S inte skulle ge upp tanken på en raskatt.

Bästakompis
2016-09-11 20:41
#24

#10 På Djurskyddet i Göteborg är det precis tvärtom, på varenda beskrivning av en katt står det "vill kunna gå ut och in som den vill". Så det är inte lika på alla katthem. Och jag vet många med raskatter, både vänner och bekanta och andra jag bara sett på nätet, som har raskatter fritt ute. Ragdolls, bengaler, norska skogkatter, abessinier är väl de jag kan nämna. Jag kan inte tänka mig man har lyckats degenerera raskatterna så till den grad att de inte längre kan jaga. Jag tycker du kan se både katthem, raskatt och omplacering av huskatt som alternativ. Varför skulle det vara oseriöst att ha en raskatt som utekatt på landet? Det är väl upp till den nye ägaren bara det handlar om en lämplig miljö och katten är kastrerad.

Bästakompis
2016-09-11 21:10
#25

Här diskuteras saken på Norsk Skogkatt iFokus, finns flera uppfödare som själva har utekatter och/eller säljer till hem med lämplig miljö för utekatter. http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/524c99e3ce12c45ac3000ac1-utekatt-eller-innekatt Just norsk skogkatt är ju en ras som från början uppstod genom naturligt urval i Norges hårda klimat, så den borde passa perfekt i kyla och rusk.

[[pimey]]
2016-09-11 23:53
#26

Du menar väl inte att uppfödaren har fertila katter ute? Om seriösa uppfödare har fertila katter lösa ute anses det inte som seriöst. och enligt mitt förbund får man inte ha fertila katter Ute då de kan para sig med okända katter och dessutom få smittor som kan smitta ner hela katteriet. man behöver inte vara hjärnkirurg för att räkna ut vad som kan hända!

Bästakompis
2016-09-12 03:58
#27

#26 Naturligtvis inte. Varför dra sådana slutsatser. Du har väl också kastrater, även om du är uppfödare? Eller för att använda dina egna ord, man behöver inte vara hjärnkirurg för att räkna ut att det är uppfödarens kastrater som får gå ute.

Annons:
[[pimey]]
2016-09-12 07:24
#28

Jo jag har kastrater men till skillnad från din uppfödares tänk så värnar jag mer om mina katter. Dels så bor jag i ett villaområde med återvändsgata så det är inte mycket trafik och det körs relativt lugnt men jag tar hänsyn till mina grannar plus att trots lugn trafik så har katter blivit påkörda här. Ragdoll som jag har anser jag INTE är en optimal utekatt, varför? Jo dom är så dumsnälla att dom är en fara för sig själv, de skulle gå in till främmande människors hem eller garage, bli påkörda då mina inte räds bilar, stulen eller taget av ett rovdjur. Jag har en rastgård på drygt 20 kvm som duger gott och väl för dem då får de utlopp för sina sinnen samt så har jag 100% koll på dem och de har till och med fångat en fågel i den ;) eller ja den störtade in i huset haha. I dagens samhälle kan man inte låta köparna välja utan jag vet alltför många som bor olämpligt som har katter ute dvs i tätbegyggda villaområden med trafik, vid vägar med hård trafik eller mitt i stan till pch med. Nu har dessutom miljön förändrats så mycket för utekatter jämfört med förr då de flesta bodde glest och ute på landsbygden, det var väldigt lite trafik då alla inte hade råd att äga bil. Med dagens vetskap om katter så måste de inte vara ute för att må bra sålänge man kan tillgodose deras behov så trivs de minst lika bra inne och mina gör dessutom det. Katter tillhör dessutom inte Sveriges fauna och är alltså från början inte ens anpassad att vara här, de är ökendjur. Många tror att en katt klarar sig själv men det kan man ju se på alla katter som sitter på katthem att sån är inte fallet. För mig är det oansvarigt att släppa ut en katt i 25-30 minusgrader och sedan fara på jobbet. Och folk hävdar att det är deras instinkt och att det är naturligt för dem att springa fritt men då kan vi ju släppa lös våra hundar med? De är ju från början med djur som lever fritt ute och har instinkter men nej dom ska vara kopplade och där har ägarna till mesta dels koll på sin hund. Det fanns en tid i Sverige då vi inte hade lag på koppel och då sprang hundar fritt överallt men sedan trädde en lag in om att hundar inte får springa runt hur som helst det bör även finnas en sån lag specifikt för katter också. Men läser man i reglerna står det att kattägare också ska ha koll på sina utekatter men hur ska de kunna göra det då de bara släpper ut dem och sedan strunta i vad de gör och vart de tar vägen? Regeln är dessutom så diffus att man inte kan sätta dit någon för det. Sedan kommer vi ju till det stora problemet med hemlösa katter och alla dessa "hoppsankullar" en honkatt kan börja löpa innan 6 månader och har då köparns släppt ut denna stackars katt innan kastrering löper den hög risk att bli parad av en okänd katt som kan bära på diverse smittor. för även om katten håller sig runt knuten och det ej finns andra katter i området så kan en fertil hane vandra långt för att få para, dessutom vet de före oss om honan är påväg in i löp. Och har man en okastrerad hane ute så kan han vandra bort, pissa ner grannarnas saker eller para okastrerade honor. Detta är min åsikt och jag säljer inte kattungar till folk som vill ha dem ute och förespråkar KONTROLLERAD utevistelse, vi har dessutom en huskatt som vi hittade ute nyfödd för 3 år sedan även hon är inne dessutom.

[[pimey]]
2016-09-12 07:29
#29

Bor man som i TS fall ute på landsbygden utan tung trafik och på en bondgård typ kan jag förstå att man behöver ha utekatt som håller bort gnagare. Därför så kan man adoptera en hemlös katt med större jaktinsinkt och högre aktivitetsnivå.

Leifsdotra
2016-09-12 08:32
#30

TS har fått många bra råd tycker jag. En annan aspekt som också är viktig är ju frågan kring pälsvård. En långhårig katt som vistas ute kräver rätt omfattande pälsvård eftersom den blir smutsig och våt på ett helt annat sätt än om samma katt enbart skulle vistas inne (då den såklart också behöver pälsvård, men inte lika omfattande). Hur mycket tid är TS beredd på att lägga ner på det? 

Jag har haft både raskatter och bondkatter och bor numera på en gård med flera djurarter. Bondkatt känner jag är det enda rätta alternativet för mig just nu, bl a eftersom jag vill att den ska vara lättskött och  hålla möss borta. För vår del slumpade det sig så att min kompis blev med stallkatt helt oväntat och oönskat. Katten flyttade helt enkelt in i deras stall på senhösten/förvintern förra året. Trots annonser och rundfrågningar och koll efter märkning hittades ingen ägare. Den här katten fungerade inte alls med den familjens egna katter, så till slut fick han flytta hem till oss. Toppenlösning för oss alla🙂

[helga21]
2016-09-12 13:17
#31

Själv har jag haft två britter utomhus i 6 respektive 8 år och det gick bra. Men jag bor så att det går bra. Uppfödarna hade själva sina kastrater löst gående. Utmärkta jägare är de också!

[Baltazar13]
2016-09-12 22:34
#32

Jag kan ha fel men jag har fått för mig att störst sannolikhet att få en jagande katt är att köpa en kattunge där mamman har haft möjlighet att lära ungarna jaga. Får hon chansen kommer hon ju hem med möss eller liknande till ungarna så de kan träna. Sedan får de följa med och se hur hon gör.

Carmarino
2016-09-13 10:37
#33

#32 Tror du har rätt. Min mor hade en gång två katter. Bägge hade av olika anledningar mist sin mor tidigt, och bägge var födda utomhus. De härstammade dessutom från katter som var vana mus- och råttjägare.

En dag hade det kommit in en liten mus i min mors lägenhet, och katterna studerade den med stort intresse, men ingen av dem gjorde minsta ansats till att jaga den. De verkade inte förstå att den var ett bytesdjur. Däremot lekte de gärna med leksaksmössen de hade, och som de visste hur man jagade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2016-09-13 12:33
#34

Instämmer med #32, en katt måste lära sig att jaga och föfa byten av sin mamma. Många katter har utmärkt jaktinstinkt när det gäller att springa efter och slå eller hugga mot bytet/leksaken, men för att kunna vara en effektiv råttjägare som faktiskt dödar sina byten så måste katten ha lärt sig det av sin mamma.

Några källor (jag har ingen vetenskaplig rapport tyvärr):

http://www.vetstreet.com/dr-marty-becker/how-do-kittens-learn-to-hunt

http://www.perfectpaws.com/help3.html#.V9fVpJiLTIU

http://pets.thenest.com/cats-torture-mice-8280.html

Annons:
Carmarino
2016-09-13 12:38
#35

#34 Vad jag har hört så gäller det i synnerhet råttjägare (eller kaninjägare). Eftersom en råtta kan bli lika stor som en katt så måste katten veta hur den ska jaga så stora byten, och det är bara vissa katter som lärt sig det.

Vilda kattdjur tar ju hem bytesdjur till ungarna så att de kan öva sig på jaktteknik. Ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda med tamkatter som lever ute.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2016-09-13 12:45
#36

#35 Ja, precis!👍

michellemimmi
2016-09-13 14:58
#37

Mina två kattbebisar föddes i ett stall! Dom är vana vid det mesta och har "mördarföräldrar" ;P så jag hoppas att dom har lärt sig något den dagen dom får komma ut och jaga möss åt mig i torpet! :) Jag tror att katter födda i stall är ett hett tips…

Hjärta/Mimmi

Honestyisdead
2016-09-13 15:02
#38

#37 Det om något är ju skitavel.  Okastrerade katter som springer fritt utomhus.

Niiinah92
2016-09-13 15:11
#39

min ena togs in på katthem bara några dar/nån vecka gammal tillsammans med sin skygga mamma en annan skygg hona och massa syskon, ingen där som lärde henne jaga men hon är väldigt duktig på det.

michellemimmi
2016-09-13 15:18
#40

#38 var vi ute efter renavlade katter? Jag trodde att ts ville ha råttfångare som går ihop med andra gårdsdjur helt enkelt. My mistake then! :)

Hjärta/Mimmi

michellemimmi
2016-09-13 15:23
#41

#38 och jag kan inte hjälpa att känna mig lite stött när du kallar mina älskade kattbebisar för "skitavel" … Lite elakt kan jag tycka :/

Hjärta/Mimmi

Annons:
Lubsan
2016-09-13 15:32
#42

#41 Hen kallar inte dina katter för skitkatter, det hen syftar på är att den som släpper ut en katt okastrerad gör medvetet ett val som kommer innebära att det blir ännu mer hemlösa katter i Sverige, något vi har i överflöd. Alla huskatter bör kastreras tills problemet med våra hemlösa katter är lösta. Mina katter kommer också ifrån en oseriös uppfödare (en bonne på landet helt enkelt) och jag har idag insett mitt misstag som skaffade katter på så vis, själklart älskar jag mina katter och skulle aldrig vilja byta ut dom, men sättet dom kom till världen är helt fel.

Så jag tar inte alls illa vid mig av det Hera skrev för att jag vet att hon har rätt och att hon inte attackerar mina katter utan snarare uppfödarna till mina katter och möjligtvis mitt beslut att skaffa dom på så vis (har ju som sagt i efterhand lärt mig såå mycket mer om detta).

Honestyisdead
2016-09-13 15:38
#43

#41 Jag har inte sagt något om dina katter. 

#42 Jag är en hon ;) I övrigt har du helt rätt :)

michellemimmi
2016-09-13 15:40
#44

#42 men är det inte en god gärning att ge dessa stackars katter ett vettigt hem? Tycker ni att jag borde ha skitit i dom och låtit det bli ännu fler katter från dessa två också? :S jag tar 100ggr hellre hem två utsatta katter som tyvärr blivit födda i stall än att köpa framavlade katter som förmodligen ändå kommer att få ett hem!

Hjärta/Mimmi

Lubsan
2016-09-13 15:43
#45

#43 jag antog det men visste inte säkert så safeade ;) men då vet jag det nu :)

michellemimmi
2016-09-13 15:49
#46

Måste få tillägga att personen som gav mig dessa katter är INTE en sån som föder upp katter för att sälja! Helt plötsligt låg det en kattmamma med ett antal kattungar under containern som behövde hem! Därför har jag nu två himla söta kattor! .. Tror jag… Ska vaccinera och id-märka imorgon, då får jag veta vad det är för kön på dom 😹 Haha!

Hjärta/Mimmi

lukasfelix
2016-09-13 15:50
#47

#44 Det dumma är väl att det blir en ond cirkel, ägaren ser ingen anledning att kastrera sin honkatt för ungarna var ju lättsålda ändå. Rent krasst så ja du borde ha struntat i dom båda katterna för då kanske ägaren hade behövt fatta ett annat beslut gällande sin honkatt, efter att ägaren blivit sittande med osålda kattungar.

Men ja, risken är ju att de osålda kattungarna bara blir ytterligare vuxna okastrerade katter på gården som springer runt och förökar sig.

Lubsan
2016-09-13 15:52
#48

#44 jag tänkte också så innan, man om man fortsätter att "rädda" dessa katter så kommer ju personen i fråga aldrig kastrera sin katt, om dom inte hittar någon som tar hand om katterna så måste dom ju tillslut kastrera.

Katthemmet i grannstaden har ju nu 48 kattungar (varav dom flesta i jourhem) och ungefär lika många vuxna katter. Dessa kattungar har kommit in under sommaren bara och det är p.g.a människor som bara låter sina katter gå ute och få kull efter kull. Så om jag fick göra om mitt beslut hade jag tagit katter ifrån ett katthem.

Annons:
michellemimmi
2016-09-13 15:57
#49

#48 jo där håller jag med dig, det är väldigt oansvarigt.. Men jag fattade tycke för dom här två direkt och blödig som jag är så fick dom följa med hem. Jag ger mig och ger er rätt, för jag tycker faktiskt likadant, det är skit att låta sina katter gå okastrerade och trycka ut massa ungar. Men jag såg det här ungefär som att ta en katt från katthem, bara att dom slapp hamna i massa skit innan dom kom till katthemmet.. Dom fick komma direkt till mig :)

Hjärta/Mimmi

Lubsan
2016-09-13 15:57
#50

#46 om det nu är någon som har hittat en katt (som inte är ens egen) och tagit hand om katten + ungarna är ju det väldigt fint. :)
Det jag tycker är fel är personer som äger en katt som den sedan låter gå ut okastrerad och låter katten få kull efter kull. 

Men bra att du vaccinerar och id-märker. Lycka till med dina kissekatter :)

[[pimey]]
2016-09-13 17:47
#51

Problemet ligger ju i folks "blödighet" det ni inte förstår är att ni gör ingen skillnad för katterna utan ägarna kommer fortsätta att låta katten springa runt okastrerad och få kull efter kull. Den som blir lidande är ju mamman. Gör som min syster ta alla även mamman och sedan kastrera hela bunten om ägarna inte vill sälja mamman erbjud att betala kastrering för henne det brukar funka. DÅ har ni gjort en skillnad. Varför tror ni många kommer mef avlivningshot? Jo dom vet att ungarna blir sålda då snabbt då folk är blödig men till 99,9% så avlivas de inte det är ett fulspel och det enda som hjälper är att avstå för som sagt ni gör ingen skillnad i längden utan det kommer återupprepa sig

Lubsan
2016-09-13 20:01
#52

#51 ja det tycker jag du har helt rätt i. Men om jag förstod saken rätt så har en bekant till "michellemimmi" hittat en kattmamma med ungar på sin tomt som inte tillhör denne från början, denna personen har då valt att ta hand om mamman plus ungarna, hoppat över steget med katthem och hittat hem till ungarna och förhoppningsvis mamman också. Jag kan förstå att personen ifråga kanske inte har råd med vaccinering osv i det läget då personen faktiskt inte har gjort ett aktivt val att skaffa katt, men att personen förhoppningsvis ställde det som krav till köparna.

Inte lätt att hinna läsa på så mycket i en sådan situation heller. Men i övrigt så håller jag helt med dig om det du skrev.

Sealle
2016-10-31 11:34
#53

#0 Har inte läst hela tråden men jag kan bara tillägga att det finns uppfödare som säljer raskatter till folk som har de som utekatter. Min katt (Burma, 7 år) är en utekatt sen ~5 år tillbaka och han jagar möss. Kom hem med en senast igår, faktiskt 🙂 Det kanske inte är så vanligt om man ska dömma av vad folk har skrivit i denna tråd men det finns, som sagt. Annars kan man ju alltid köpa omplaceringar på Blocket, finns ganska många katter där där annonsören har skrivit att katterna måste få ha möjlighet att gå ut för att de är vana vid det/har bott på landet osv 👍

Limberg
2016-10-31 13:26
#54

Mina erfarenheter är att de flesta uppfödare accepterar att sälja raskatt som utekatt, så länge man kastrerar innan de får gå ut  OCH bor på landet. Att det är hårdare regler i Stockholmstrakterna är rätt logiskt eftersom det i regel är mer tätbebyggt. Som nån annan skrev beror det helt på vem man är och var man bor.

Sedan ang. jaktinstinkterna så har jag själv haft 2 huskatter som var innekatter under sina 5 första år. När de sedan fick börja vara ute kom de hem med fåglar och möss redan under första veckan. Tror de flesta katterna har det i sig!

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Upp till toppen
Annons: