Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1790 ggr
Emmaboy
2016-09-11 09:21

Oseriösa uppfödare, vad kan man göra?

Blir så frustrerad! Det bara kryllar av annonser på huskatt/blandras kattungar på blocket trots att tillgången redan är mycket större än efterfrågan. Trots att det finns över hundra tusen hemlösa katter i Sverige. Trots otaliga annonser på vuxna katter eller tom kattungar för omplacering. Tycker det är väldigt tråkigt att katter har så låg status enligt vissa att man tydligen bara kan ta kattungar på sin honkatt eller skaffa katt utan eftertanke. Hur vet man att katterna inte är inavlade utan stamtavla? Såg exempelvis en annons med en kvinna som har kattungar av tre honor till försäljning samtidigt och som tydligen har en facebookgrupp för ägare till avkommor efter en av hennes honkatter (urmodern? ) som fanns spridda över hela landet. Ser ofta annonser på blandraskattungar där man tar flera tusen bara för rasen, alltså ingen vaccination, id-märkning, veterinärbesiktning och registrering-sånt som är självklart för seriösa uppfödare. Det är ocker, enligt mig. Vad tycker ni? Kan man göra något? Hjälper det att skriva till dem? Själv har jag en katt från katthem och en raskatt från en mycket seriös uppfödare. Tycker huskatter ofta är de finaste men skulle aldrig köpa en huskattunge annat än från ett katthem pga det oansvariga sätt de föds upp.

Annons:
Maria
2016-09-11 09:39
#1

Min sista katt är adopterad från ett katthem men min äldsta katt är köpt via en annons i en dagstidning för snart 15 år sedan och då hade jag inte samma kunskap som nu.

Jag tror att det är meningslöst att diskutera i arga trådar på nätet osv. om hur det bör vara. Jag tror att det är kunskap som fattas många gånger. Att bombadera med kunskap om katters rättigheter och människors dumhet.

Ju fler människor som får upp ögonen om hur fel detta är så kanske efterfrågan på dessa oseriöst uppfödda katter kommer att minska i framtiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[fritte1974]
2016-09-11 10:27
#2

snälla du har en poäng men jag vett folk som blandar hus katter med renrasiga för att får andra gener i detta är det så fel

annzoo
2016-09-11 10:35
#3

skriva till vem? de som lagt upp annonserna? Det är bättre att informera och sprida kunskap till folk som funderar på att köpa katt så de vet vad de ska titta efter och kräva vid köpet.

vallhund
2016-09-11 10:41
#4

#2 Skulle det föreställa en fråga?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[helga21]
2016-09-11 10:42
#5

# 2 Vilka andra gener då undrar jag. Så kunniga är de nog inte! Du får nog läsa på lite!

[fritte1974]
2016-09-11 10:51
#6

2  okej det tackar jag för trodde jag kunde en del

5 så det så fel med huskater blandade med  en ras katt varför är ett viktig papper så viktig jag har en bland ras mellan hus katt o perser är det fel som jag köpte av katthem

Annons:
vallhund
2016-09-11 11:02
#7

#6

Kan du inte skriva begripligt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[fritte1974]
2016-09-11 11:06
#8

6 ja om du kan var  trevlig 6

jag har en hona kasterad från ett katthem  blandning mellan huskatt och perser är hon sämre då? vidare är ett papper så viktigt 

6 att du inte fattar synd nu har jag varit tydlig

[fritte1974]
2016-09-11 11:07
#9

Men frågan är hon mindre värd då??

[helga21]
2016-09-11 11:20
#10

Du är Sajtvärd för vin i fokus har jag förstått? Vad skulle du tycka om ifall jag blandade ett vitt årgångsvin med något rödtjut som helst och saluförde detta som ett årgångsvin och tog  betalt   därefter? Det behöver inte vara något fel på vinet (katten) för den skull.

Herveaux
2016-09-11 12:20
#11

#2 Om en ras är så illa däran att den behöver restaureras med hjälp av nya gener så kan jag godta det, men då ska det vara uppfödare med goda kunskaper i genetik och väl utvalda katter utanför rasen som används.

En katt blir inte mindre värd som individ för att den är huskatt.
Stamtavla är ett viktigt papper (för mig) då man kan se till att stödja folk som arbetar för att bevara en kattras samt forska i kattens släkt efter sjukdomar m.m.
------------------------------------------------------------
#0 Jag tro det bästa sättet att bekämpa den oseriösa aveln är att själv stödja seriösa uppfödare eller katthem.
Seriösa uppfödare för att dessa lägger ner så mycket tid, energi och pengar för att bevara en kattras. Tar inga kullar "för att" och är noga med vilka gener som förs vidare.
Katthem för att dessa hjälper till att få bort lösdrivande katter som annars riskerar att försämra ryktet för katten överlag.

Jag tror också det är viktigt att informera folk som vill köpa katt, både om vart man ska vända sig och vad det innebär att äga katt.
Fler och mer högljudda kastrerings-kampanjer så att fler katter kastreras och färre "hoppsan"-kullar kommer till världen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emmaboy
2016-09-11 12:35
#12

1#,3# Tack för svar! Ja, visst borde man sprida kunskap, till köpare också men blir så provocerad av dessa annonser och undrar hur mycket eller litet alla dessa försäljare egentligen vet. Funderar på att skriva, inte otrevligt utan bara upplysande och se vad jag får för svar. Kanske får någon en tankeställare i alla fall. 3# Hur ska man nå köpare? Utom de i sin närmsta omgivning? Fritte1974: Ingen katt är mindre värd än någon annan! Vad bra att du tagit henne från katthem! Min katt från katthem har också perser i sig och är helt underbar :). Det jag vänder mig mot är att gynna oseriösa uppfödare, vilket man såklart inte gör om man köper sin katt från katthem.

vallhund
2016-09-11 12:38
#13

#8 Jag blir knappast otrevlig för att jag påpekar att du uttrycker dig obegripligt. Du har en huskatt från ett katthem, bra val. Ekonomiskt o emotionellt värde är helt olika saker.

Antigen har man en renrasig katt med stamtavla, eller så har man en huskatt, finns inget mittemellan.

Att feta text i svarsinlägg är ungefär lika ohyfsat som att använda versaler (skrika).

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[fritte1974]
2016-09-11 12:49
#14

13 snälla det blev fel när jag skrev via  telfonen och det ber jag om ursäkt för alltså feta  kan vi hoppa det nu förlåt

10 jag hadde ej gillat detat men saken är väl att jag gilla min klatt som är en blanding är det nåt fel värdens goaste tjej

vallhund
2016-09-11 12:58
#15

#14 Jag kan inte se att det är något fel på din huskatt, det borde de upptäckt på katthemmet hen kommer ifrån.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Herveaux
2016-09-11 13:02
#16

#15 Jag tror Fritte undrar om det är fel att tycka om en katt för att den inte är rasren med stamtavla. Alltså inte om det är något fysiskt fel på den. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

annzoo
2016-09-11 13:10
#17

#6 sa katthemmet att de var en blandning mellan huskatt och perser?

Honestyisdead
2016-09-11 13:11
#18

Fritte du måste göra skillnad på det du känner för din huskatt och på AVELN. Huskattavel borde förbjudas. 

Du kan ju ta och kika på hur många raskatter du hittar som är hemlösa i Sverige. Kolla hur många som tar huskattungar som gjort hälsokontroller,   har koll bakåt i leden och som tillför något annat än ännu fler katter till en redan mättad marknad.

Tex persern är en ras som man arbetat mycket med för att få bort problem. Att då pissa på det jobb RIKTIGA uppfödare gör genom att avla för att få gulliga ungar är så fel.

[helga21]
2016-09-11 17:58
#19

Fritte jag sa att det inte var något fel på katten!

flis
2016-09-11 18:34
#20

#18 Nu arbetar man för att få bort problemen hos persern men varför skapades problemen från början kan man undra?  Mänsklig inblandning är inte alltid av godo.

Annons:
Honestyisdead
2016-09-11 20:18
#21

#20 Vill inte påstå att man skapade dom direkt. Men en del avlade på katter med problem. Idioter finns det överallt.

[[pimey]]
2016-09-12 02:31
#22

20# problemet är när folk avlar på vad som helst och när domarna premierar det som är ohälsosamt. Förr i tiden så var detta med olika hälsoaspekter inte lika viktig och forskningen/tester kring olika sjukdomar eller åkommor fanns inte eller det fanns inget intresse. Perseruppfödare har lärt sig från sina misstag och idag klassas rasen som minst lika frisk som vilken annan ras som helst.

[[pimey]]
2016-09-12 02:32
#23

Dessutom har vi 44 godkända raser i Sverak och endast 1 ras har varit riktigt illa däran

burmamys
2016-09-13 12:45
#24

TS jag har också ställt mig frågan om vad man kan göra för att fler ska förstå värdet i god avel. Jag tror det viktigaste arbetet handlar om att informera dem som funderar på att köpa katt. Skrev denna artikel om att köpa katt när jag blev frustrerad över alla "blandras" kattungar på blocket:

http://burma.ifokus.se/articles/578b6567ce12c47b54000700-att-kopa-katt?discussions-1

Sedan vet jag att det finns en del som gör ett jättejobb med att kontakta dem som står bakom annonserna, och ifrågasätta deras "avel". Själv skulle jag inte orka, och jag vet inte hur många de faktiskt lyckats få att sluta, om ens någon? 

Naturligtvis kan man engagera sig i ett katthem och antingen ge mat, pengar eller hjälpa till med arbetet, vara jourhem, m.m. Men det hindrar ju inte de som tjänar pengar på "blandras" katter. 

I en del fall tar dessa oseriösa personer så dåligt hand om mamma katt och ungarna att det går att anmäla dem till länsstyrelsen, och då tycker jag såklart att man ska göra det! Men det är många som tar hyfsat väl hand om katterna, iallafall så att det inte är vanvård. 

Ofta är ju pengar en drivande faktor, och jag blir faktiskt arg när jag ser huskattungar som säljs för 5000-6000 kr, lika dyra som en del raskatter! Men så länge folk är villiga att betala så lär de ju fortsätta. Så jag tnker att det effektivaste är nog ändå att informera alla som funderar på att köpa katt.

Vad tycker ni?

[fritte1974]
2016-09-14 14:08
#25

så persern är inte sönder avlad med sin nos

vallhund
2016-09-14 14:55
#26

Säljer någon kattungar kan man tipsa skatteverrket.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[pimey]]
2016-09-14 17:48
#27

25# allt sitter inte i nosen, den må vara kort men det är viktigt att inte avla med för tajta näsborrar och en annan viktig sak set går inte att jämföra med hundar med kort nos de har INTE samma uppbyggnad och persern har inte sådana problem

Annons:
Honestyisdead
2016-09-14 19:21
#28

#25 Nej det är den inte. Läs på lite.

Upp till toppen
Annons: