Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1842 ggr
[dvärgvädurar]
2016-09-09 20:16

Hjälp med kattungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hona sessan har sprungit ute okasterad och nu är hon vad vi har sett, med bebisar. Jag vet att man ska ta ansvar att sterilisera och jag behöver inga kommentarer om det. Såfort alla ungar har flyttat så kommer hon steriliseras. Men en olycka är lätt skedd. Eftersom jag inte har någon erfarenhet överhuvudtaget av kattkullar så skulle jag vilja ha alla sorters råd jag kan få. Vad behöver jag tänka på? Hur tar jag hand om henne och ungarna på bästa sätt? <3 min fina sessan

Annons:
AnnaFagerell
2016-09-09 20:34
#1

Hur långt dräktig är hon? Man kan sterilisera dem tidigt i en dräktighet och då ta bort fostren

Medarbetare på djurskydd.ifokus

annzoo
2016-09-09 21:20
#2

När blev hon parad? Då en katthona går 65 dagar (+/- 4 dagar) så är det bra att ha lite koll om honan går över tiden. Föder honan före dag 60 överlever de sällan, föder de för sent kan ungarna dö. Under förlossning kan problem uppstå som kan behöva veterinärhjälp. Har du ingen försäkring på din hona rekommenderar jag varmt att skaffa en då ett kejsarsnitt kan kosta över 14.000 om man har otur. Det är alltså bra att ha ett sparkapital då alla kliniker inte direktreglerar och du måste kunna betala allt på plats.. Måste katten kejsarsnittas kan du kastrera katten samtidigt. Det blir billigare samt att katten slipper sövas flera ggr.

[dvärgvädurar]
2016-09-09 21:41
#3

#1 ungefär 5 veckor. #2 försäkrad är hon. Jag får hålla koll.

annzoo
2016-09-09 23:34
#4

#3 År du helt säker på när hon parades?
2016-08-16 skrev du ett inlägg att du misstänkte att din hona var dräktig. Då kände du tydligt tuttarna och hon hade tappat håret kring tuttarna samt blivit rundare. Har du inte fler honor som är dräktig så är hon nog längre gången än 5v då tecknen du beskrev då låter som katten var nån vecka gången.

[dvärgvädurar]
2016-09-10 09:09
#5

Jag är ganska säker på när hon parades och med hjälp av en uppfödarkompis så är hon förmodligen i vecka 5.

annzoo
2016-09-10 10:05
#6

#5 När såg du hallontuttarna ger ju indikation om det är 5v eller när sparkar syns/känns

Annons:
Honestyisdead
2016-09-10 10:25
#7

Jag måste tyvärr. 

"Såfort alla ungar har flyttat så kommer hon steriliseras. Men en olycka är lätt skedd."

Det är ingen olycka när du släpper ut en okastrerad hona.  Du har helt medvetet släppt ut en okastrerad katt och det är fruktansvärt oansvarigt. DESSUTOM  kan du ingenting om hur du ska ta hand om henne nu, vid förlossning och efter det. 

Du riskerar både hennes liv och ungarnas. Det är inte en lek. Hon kan dö! 

Jag hoppas innerligt att någon kunnig uppfödare hjälper dig så katterna har en chans. Och hon ska kastreras. Inte stereliseras.

[[pimey]]
2016-09-10 10:33
#8

Det är lustigt ändå, för 20 år sedan så fick man söka information om katter, avel och förlossning i böcker på biblioteket eller ringa runt till uppfödare. Det gällde alla djur. Men idag när vi blir överöst med information på nätet så är okunskapen lika låg och det är ju skrämmande. Det krävs inte mkt att förstå att om man släpper ut en okastrerad katt kommer den bli dräktig, det bör ju inte komma som en chock.

vallhund
2016-09-10 11:12
#9

Lämpligast kastrerar du honan innan det är dags för fostren att födas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[eskils_]]
2016-09-10 11:13
#10

dvägvädurar, i din andra tråd från den 16 augusti skriver du att du trodde att katten kunde vara dräktig och att du skulle ta henne till veterinär för koll. Gjorde du det? Vad sade veterinären? Om hon var dräktig då var det ju fullt möjligt att göra abort+kastrering för då skulle hon bara vara 1-2 veckor gången.

Här är den tråden http://katter.ifokus.se/discussions/57b35e018e0e7417fb0007b6-ar-min-katt-draktig

Jag misstänker att du vill ha kattungar därför att din uppfödarkompis har det.

Och jag misstänker att du, eftersom du bara är 16 år gammal, inte förstår att katter inte är några leksaker. Hoppas dina föräldrar kan ta ansvaret för den här situationen, för kattens bästa!

vallhund
2016-09-10 11:16
#11

#10 behövs ingen abort, bara kastrering där man tar bort livmoder o äggstockar, fostren dör då.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Toretto]
2016-09-10 11:47
#12

Det är så extremt oansvarigt att släppa ut sina katter innan man har kastrerat eller steriliserat dom. Du kommer inte kunna ta hand om en förlossning själv som är säker för din katt och ungarna utan hjälp från en uppfödare det är jätte mycket som kan gå fel som du inte ens kan läsa av under förlossningen och Förlossningar och inget att leka med för att minsta fel kan din katt och alla kattungar dö av. Det kan också bli hemska komplikationer under förlossningen och då måste du veta exakt vad du ska göra. Dessutom har du ingen aning om hur du ska ta hand om kattungarna. Det bästa du kan göra är att ringa till en uppfödare och be om hjälp. Du har inte heller någon aning om vilka skador kattungarna kan ha både psykiskt och fysiskt plus att dom kan ha massa olika sjukdomar som hanen kan ha smittat honan med. Du borde även kolla dina hona för olika sjukdomar hos veterinären då hon kan ha blivit smittad av hanen. jag blir så otroligt frustrerad när folk är så här oansvariga. Jag förstår inte hur du tänker när du skriver att du vet att det är oansvarigt att släppa ut en okastrerad katt du vet att din katt kommer bli dräktig Du gör det ändå och säger att en "olycka är lätt skedd"

[dvärgvädurar]
2016-09-10 11:49
#13

Jag har vänt mig till en uppfödare och fått väldigt mycket hjälp därifrån. Och NEJ, jag tror inte att djur är leksaker (reg kaninuppfödaren samt uppvuxen på stuteri) och hatar folk som tar kullar utan anledning på icke avelsdugliga djur. MEN med tanke på att sessan är extremt känslig för narkos (op förut) så ville inte vet utsätta henne för det just nu när hon redan har påfrestningar med graviditeten. Vi har bra kontakt med vet och kan komma in när som helst om det skulle uppstå problem. Och NEJ, det är INTE för att min mammas kompis har kattuppfödning, jag trivs bra med att hålla mig till kaninerna. ;) Men tack till er som skrev vettiga saker. Ska lägga det i minnet. Mvh

Annons:
[dvärgvädurar]
2016-09-10 11:50
#14

Och slutligen, JA det är fruktansvärt oansvarigt av oss att släppa ut henne okasterad. Vi trodde efter veterinärens råd att p-piller hindrar graviditeten vilket inte var fallet.

[[eskils_]]
2016-09-10 11:58
#15

Lite OT, men en bild från verkligheten. Ett hårt kämpande katthem tvingas slå igen, av brist på volontärer:

"Värsta sommaren hittills

Om katthemmet läggs ner är det många katter i Halland som inte kan få någon hjälp, menar Mia Carlsson.

– Jag får mellan tio och tjugo samtal om dagen om katter som behöver ett hem. Och så mycket som det varit i sommar har det aldrig tidigare varit under de tolv år som vi har funnits, säger Mia Carlsson.

Finns det någon anledning till att trycket ökat så mycket just den här sommaren?

– Folk är oansvariga och kastrerar inte sina katter. Så blir det kattungar och så kan de inte hand om dem."

[Toretto]
2016-09-10 12:01
#16

Kan inte en katt kastreras eller steliriseras ska katten endast få gå ut i sele.

annzoo
2016-09-10 12:03
#17

#13 om din katt är extremt känslig för narkos så kan de gå riktigt illa om hon måste kejsarsnittas. Det hade nog varit bättre att då kastrera henne då ni misstänkte dräktighet då högdräktigheten ökar risker vid operation. Har hon hunnit äta p-piller under början av dräktigheten kan ni räkna med att det blir komplikationer vid förlossningen.

[Toretto]
2016-09-10 12:03
#18

Du skrev i en tidigare tråd du skapat ni hade haft uppehåll med p-pillerna så det är bara en bortförklaring.

Honestyisdead
2016-09-10 12:08
#19

#24 Ni gav p piller "med ett litet uppehåll "

Om du nu är uppfödare själv förstår du väl ändå att ett uppehåll innebär att katten är helt oskyddad?

Låter underligt att en veterinär hellre låter en hona fortsätta en påfrestande oplanerad dräktighet än att kastrera och ta bort ungarna även om katten är känslig för sövning. 

Sa veterinären att det var bättre att honan fortsatte en redan så tidigt påfrestande dräktighet?  Ordagrant? 

Jag tycker du ska ta kontakt med en riktig uppfödare för hjälp. En som kan finnas med hela vägen. Och jag hoppas din hona överlever detta och slipper komplikationer som gör att hon får lida.

Och ställ in dig på att du måste vara hemma flera veckor när ungarna anländer. Du måste ta ledigt från jobb. Dessutom är det risk för att ungarna inte blir sålda. Ponera att det blir 7 st.4 säljs vid 12v och då har du betalt för vaccinering,  chip, registrering , försäkringar och veterinärbesiktning.  3 stycken bor kvar några månader extra. Har du plats och saker (kattlådor, försäkringar,mat mm) till 3 katter till?

[Toretto]
2016-09-10 12:43
#20

Är du själv uppfödare måste du själv veta hur allvarligt det är jag förstår inte hur du kan låta henne gå igenom graviditeten om du vet att hon är känslig mot narkos. Hon måste regelbundet till veterinär för undersökningar det är jätte viktigt hur många gånger har tagit henne till veterinären? Samtidigt skulle ingen veterinär låta en katt som är känslig för narkos gå igenom gravitet utan att avråda dig starkt ifrån det. Sen kan jag bara hålla med "19 om resten.

Annons:
[[eskils_]]
2016-09-10 12:58
#21

Du vill ha alla sorters råd, skriver du i #0. Ett råd är att se till att du har gott om pengar den närmaste tiden. Om du t ex blir sittande med 3 kattungar som ingen vill köpa får du räkna med en extra utgift på ca 3 x 500 kr i månaden = 1.500 kr i månaden.

[[pimey]]
2016-09-10 14:58
#22

En seriös uppfödare avlar endast på katter som är stambokförda och är hälsotestade innan parning men tydligen är inte det viktigt för TS har man stuteri och kaninuppfödning så förstår man att tester är viktigt. Dessutom så skriver du en sak här och en annan i en annan tråd så vad ska man tro? Du är inte redo för kattungar du behöver mer kunskap!! Inte började du med hästavel och kaninuppfödning innan du läst på eller?

[[pimey]]
2016-09-10 15:00
#23

Och har du pengar för att ge det nödvändigaste till kattungarna? Dvs besiktning, vaccination, id märkning och sedan kastrera mamman? Och skänk inte bort dem för struntsummor en katt är värd mer än 100 kr.

vallhund
2016-09-10 18:56
#24

För att inte tala om risken med missbildningar på fostren om honan käkat p-piller under en del av dräktigheten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ominous
2016-09-10 20:24
#25

En bekant tog hand om en katt som flyttat från tillfälliga hem till tillfälliga hem och skulle avlivas. Den var dräktig när hon fick den tyvärr. 5 kattungar fick hon, och 1 lyckades hon hitta ett vettigt hem till, som sen dog. (Hon sa nej till oseriösa människor). Det blev otroligt stora pengar för bara kastreringen på alla katterna och svårt med 5 katter i en 1a.

Jag hoppas ts är beredd att hen antagligen kommer få behålla alla katterna själv eller se dem dödade. Med TS som den skyldiga. Det bästa hade antagligen varit att be ett katthem om hjälp, och  förhoppningsvis hitta ett bättre hem till alla katterna, även mamman. För ts verkar ju inte kapabel.

I wish I could write as mysterious as a cat

[[pimey]]
2016-09-11 13:05
#26

Katthemmet ska inte belastas mer för att en person inte kan ta sitt ansvar, de har tillräckligt att ta reda på efter ansvarslösa människor som övergett sina katter. Denna katt har åtminstone ett hem

jennipher_engstrand
2016-10-12 19:12
#27

Hej allihopa!

Kan meddela att katten mot alla odds (som ni fick det att låta) överlevde. Kattungarna är friska och fina och fyller på Fredag 4 veckor. Båda har fått nya hem och mamman ska kastreras. Innan kattungarna flyttar kommer dom också vara kastrerade.  Så ni vet och slipper oroa er ;P

Annons:
jennipher_engstrand
2016-10-12 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Lilla Curry.

jennipher_engstrand
2016-10-12 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Lilla Dior.

Lubsan
2016-10-12 20:08
#30

Söta katter :) Glöm inte vaccination 2ggr och chipmärkning också + försäkring :) Hoppas allt går bra!

Honestyisdead
2016-10-13 07:58
#31

#27 Och chipade, vaccinerade och registrerade hoppas jag.

jennipher_engstrand
2016-10-13 12:50
#32

Absolut ska dom bli det. Glömde skriva det hehe.

Upp till toppen
Annons: