Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 923 ggr
Skabbilusk
2016-08-22 17:50

Ny kattunge när katten är bortsprungen

Hej! Min ena katt har sprungit bort och har varit borta ganska länge. Hon tycker inte om att vara ute överhuvudtaget egentligen så vi vet inte vad som kan ha hänt. Nu har vi hittat en supermysig kattunge som vi gärna skulle vilja ta hem. Min andra katt är mycket ledsen och hatar att vara ensamkatt. Så hon skulle nog bli mycket glad av en till familjemedlem. Finns det någon chans att katten som är bortsprungen inte vill komma hem om det finns en ny katt här? Vi vill ju inte ge upp hoppet och inte minska chansen att hon kommer hem igen.

Annons:
Honestyisdead
2016-08-22 22:08
#1

Jag hade inte skaffat ny katt. För jag tror absolut det kan få den bortsprungna katten att hålla sig borta om den kommer hem.

Lubsan
2016-08-23 22:18
#2

hur länge har katten varit borta? Om det handlar om många, många månader eller mer än ett år så hade jag kanske övervägt det för den andra kattens skull, som du säger mår dåligt över att vara ensamkatt. Men det är klart att det kan försvåra om den första katten skulle komma tillbaka.

Skabbilusk
2016-08-23 23:08
#3

Hon har varit borta i 6 månader nu. Men om det är som ni säger skaffar vi självklart inte till katt än iallafall. Ja min andra katt börjar kissa inne när hon är ensam. För några år sedan så flyttade jag ifrån min dåvarande sambo och tänkte bara ha henne inte skaffa en till katt. Men hon började kissa inne överallt. Hon har aldrig varit utan en annan katt i hushållet innan. Så då skaffade jag en kompis ( hon som är bprtsprungen) så slutade hon direkt. Men nu har hon börjat igen. Så vi tänkte att det var dags.

Honestyisdead
2016-08-23 23:22
#4

6 månader är i och för sig ganska lång tid. Jag vet inte när jag hade gett upp hoppet om att den bortsprungna kommer tillbaka. Ni får känna efter.

[lillelull]
2016-08-24 01:12
#5

Min ena katt Murre försvann för många år sedan  när han var bara en kattunge, två dagar innan han skulle kastreras så smet han ut genom ett fönster och jag väntade och väntade och hoppas så innerligt att han skulle komma hem.
Men efter ca 8 1/2 månad av total depression för min del så fick jag en kattunge  av mina föräldrar och komiskt nog så gick det en månad och då kom Murre hem en sen kväll mitt i vintern. 

Han hade då varit borta i 9 månader och 2 veckor och 3 dagar, satt å  räknade varje sekund kändes det som, helt förtvivlad var jag. 😭

 Det var så fantastiskt roligt att han kom hem igen och idag är Murre 9 /1 år gammal! ❤️ 
Han blev nog lite förvånad när han såg den nya kattungen men han var ändå inte sur, han visade bara direkt att nu är jag hemma igen och det är jag som bestämmer. 
De blev faktiskt väldigt goda vänner, låg och gosade ihop, tvättade varandra och det var verkligen en solskenshistoria.  
Tyvärr så blev den andra påkörd efter 2 år.  💔

Vet inte riktigt om det var något svar på din fråga  men vår katt  blev iaf inte avskräckt av den nya kattungen. 
Det är jättesvårt att förutspå hur det kan bli men  det låter som er katt är väldigt olycklig och saknar en kompis i hemmet och även om man aldrig vill ge upp hoppet såklart så hade jag nog ändå satsat och köpt/ adopterat en ny vän.
Hoppas er kisse kommer hem igen! 🌺

Lubsan
2016-08-24 02:23
#6

Jag har ingen som helst erfarenhet av det där så det va mest vad jag skulle tro hur jag skulle göra. Och jag tror du får känna efter vad du tycker känns bra. :) Om den andra kissen mår dåligt sv stt vara ensam så hade jag nog övervägt starkt att skaffa en kompis. Bara för att du gör det så betyder det ju inte att du har gett upp hoppet om den andra kissen. Lycka till! :)

Annons:
Skabbilusk
2016-09-19 20:50
#7

Tack så mycket för svar! :D 

Vi har iallafall avvaktat ett tag till men pga den andra katten tänker vi att vi får försöka hitta en kompis till henne. 

Jag hoppas att det inte gör att hon inte vill komma hem igen om hon nu fortfarande lever. 😢

Upp till toppen
Annons: