Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1192 ggr
oddahviing
2016-08-14 18:13

Importera

Jag vet inte om det finns något bättre forum för detta, men jag har en katt som är hos mitt ex i Skottland. Om jag får hjälp av någon att göra honom redo för export till Sverige (veterinär) + skjuts till Edinburgh flygplats, hur ska man då boka plan om han flyger ensam och jag vill hämta upp honom på flygplatsen? Vart ska man ringa och vilka flygbolag tar hand om sådant? Jätte tacksam för svar och hjälp.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
oh-la
2016-08-14 19:24
#1

Ring en speditör med inriktning på djurtransporter. Eftersom du själv inte reser med katten, och katten reser mer än 5 dagar efter att du själv rest till Sverige gäller lite speciella regler. Antingen måste katten resa med ombud och det nästa då är en speditör. Alla länder godkänner inte det, så kolla noga! Då krävs djurägarförsäkran och fullmakt för den som åker med djuret. Funkar inte det får du skicka katten som fraktgods, och då gäller djuret som ett handelsdjur… Jag skulle faktiskt, om möjligt, rekommendera dig att åka till Skottland själv och gästa katten… Troligtvis blir det billigare och mindre krångligt än att låta katten resa själv… Se till att ha koll på vaccinationer och liknande. Vill du ha råd skulle någon av alla omplaceringsoganisationer som håller på med hittehundar kunna hjälpa dig så det blir rätt. Dom transporterar djur ofta och vet för det mesta vad som gäller och skulle säkert kunna tipsa om speditör som kan hjälpa. Tänk också på att det bara är till Landvetter och arlanda du får åka med katt om den flyger.

oddahviing
2016-08-14 20:38
#2

#1 Det är faktiskt ett omplacingsställe som kommer hjälpa mig med katten om det blir så att han får komma till mig, så alla veterinärintyg etc. kommer vara korrekta. Katten skulle då få resa till flygplats (2 h) flyg (2 h) och stockholm-arlanda till uppsala (45 min). Jag har inte direkt frågat dem, men de kanske faktiskt vet hur det går till på snabbaste sätt. Jag vill helst inte åka dit för det blir omkostnader iallafall med biljett fram/tillbaka + hotell och transport + tid.

Jag ska komma ihåg det, omplaceringsorganisationer. Tack så jätte mycket för din hjälp, jag känner mig mycket smartare nu =)

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: