Annons:
Etikettutställning
Läst 3195 ggr
vendelay
2016-06-27 19:05

Varför ställa ut?

Ursäkta eventuellt dum/okunnig fråga -

Varför vill en ställa ut sin katt? Vad är fördelarna för människan och för katten?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Accalia
2016-06-27 19:07
#1

Man vill väl tjäna pengar på sin katt, vet inte om det finns någon annan anledning

Corgitok
2016-06-27 19:18
#2

Visa upp den, människan tycker det är roligt att göta. Tror inte katten får något utav det förutom massor av pälsvård. (Är inte så kunnig men gissning)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Wellcraft
2016-06-27 19:19
#3

#1 Man tjänar inga pengar på utställning….

Därför att kattraserna ska bevara sitt rastypiska utseende för det första.
För det andra är det ett bra intyg på att man har en miljötålig katt som tål att bli hanterad.
Ang. huskatter är det mer en rolig grej som höjer huskatternas status.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[pimey]]
2016-06-27 19:19
#4

1# haha är du dum? Ingen tjänar på att ställa ut! Jag ställer ut mina katter för att få en bedömning dvs höra styrkor diverse svagheter som jag kan komplettera med en bra partner till mina katter. Sedan är det väldigt roligt och man lär känna så mycket nya människor. Mina katter trivs med utställning och rullar sig på domarborden och gosar för fullt så ni som tror att vi gör det för vinster (vilket bara är ett plus i kanten) kan ta er där bak. Som ippfödare är det viktigt för avelsarbetet att ställa ut!

micki78
2016-06-27 19:23
#5

Jag har aldrig ställt ut min katt, men kan tänka mig att dom är stolta över sin katt,🏆 är tävlingsinriktade och tycker det är roligt att vara i fokus och träffa människor och katter:=) Själv är jag inte den typen som ställer ut, jag tror inte katterna tycker det är så roligt om jag ska vara ärlig. Tror dom hellre skulle vilja stanna hemma.🐱 Nu får jag väl en del kommentarer för det antar jag:=) Men det är vad jag tror.🤔

[[pimey]]
2016-06-27 19:27
#6

Katterna blir trygga i nya miljöer och vana att bli hanterade av okända människor så nog får dom ut något, jag börjar ställa när de är 4 månader

Annons:
kattöga
2016-06-27 20:52
#7

Jag anser att det enbart handlar om människans ego! Nåt att visa upp kanske? 

Det finns ingenting naturligt i att ställa ut katter…. Så om det inte är naturligt, så är det onaturligt, och vem är det som skapar det onaturliga, jo människan? Och frågan om varför….. Ja, varför vill man vinna/vara bäst/vara bra/ha nåt att visa upp…? 

Mina tankar! Och jag vet, det är inte utställarnas tankar…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[pimey]]
2016-06-27 22:04
#8

Att ha katter som husdjur i överlag är väl onaturligt? Bajsa på en låda? Nä vi kan dra det hur långt som helst men vi har raser att bevara och se till att hålla dem sunda. Ver man inte vad man pratar om så kan man lika gärna vara tyst i min mening

Wellcraft
2016-06-27 22:50
#9

Vart har folk fått det ifrån att man tjänar pengar på utställning? Hört det fler gånger.
Riktigt konstigt.. Det enda man tjänar fysiskt är i princip en rosett som man oftast får köpa ut själv dessutom. 
Ibland kan man vinna lite foder m.m. med tur.

Som jag skrivit ovan, man får ut mycket av utställning - både människor och katter. Men inga pengar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vendelay
2016-06-27 22:55
#10

Hoppsan, det var visst starka åsikter om detta. Alla är välkomna att ha sina egna åsikter men vi får nog lov att respektera varandras val i detta valet (och i detta tråden).

Tack för era svar i alla fall! Det där med pengar har jag också hört mycket, visste inte att en inte vann pengar! Det tog jag nästan för givet att den "bästa" katten skulle vinna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Wellcraft
2016-06-27 23:00
#11

Frågan är ju vart dem pengarna skulle komma ifrån?
Tror varken SVERAK eller SKK sitter på en massa vinstpengar 😎

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jessicahagstrom94
2016-06-27 23:01
#12

Det är kul, helt enkelt.

vendelay
2016-06-27 23:04
#13

#11 Jag är ju inte insatt, är inte intresserad av raskatter och är emot avel och utställningar så har ingen anledning att sätta mig in i hur SVERAK eller SKK fungerar eller hur mycket pengar de får in och gör av med. När jag tänker på raskatter och utställningar tänker jag direkt på pengar - det känns dyrt och fancy lixom, förstår du hur jag tänker? Jag tänker mig nästan som en film där katten glider in på en röd matta och slänger med svansen som en modell 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Accalia
2016-06-27 23:14
#14

#4 onödigt att kalla mig dum bara för att jag trodde man tjänade pengar på det, alltid antagit det, för visste inte varför man annars ville ställa ut dem, informera mig på ett vänligt sätt istället för att va elak. Sen kan man tjäna pengar på det, man kanske inte får en vinstsumma, men det finns folk som vill köpa djuren, jag pratade häromdagen med min kompis mamma som har en massa shih tzus, varav en av dem vinner många utställningar, så en man hade kommit fram till henne efteråt och erbjudit henne 73 tusen för hunden. Så man kan nog tjäna pengar på det, även om det inte är det huvudsakliga målet för många

Wellcraft
2016-06-27 23:26
#15

#13 Jo jag förstår 😃Inte lätt att veta om man inte är insatt.
På utställningar är det oftast tvärtom, iaf vad gäller hund.. Stökigt, högljutt, dregligt och inte alls fancy, men oftast tycker hundarna det är skitkul ändå.

#14 Nja. Språngavgiften kanske kan höjas om rasen är väldigt ovanligt med bra hälsa samt titlar. Men annars så nej. Det finns undantagsfall, men det är ingenting man tjänar på - då ska man ha en jäkla tur, som att vinna på triss.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Accalia
2016-06-27 23:43
#16

#15 språngavgift? I alla fall så är jag inte så insatt i hur allt funkar, men har alltid tänk att enda anledningen man ställer ut djur är för att tjäna på det

Wellcraft
2016-06-28 00:02
#17

#16 Nej du har nog rätt i att du inte är så insatt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[pimey]]
2016-06-28 06:56
#18

Man kanske ska ta reda på saker innan man hävdar att man tjänar pengar. Det kostar mig ca 1700 kr att anmäla mig till varje utställning sedan tillkommer hotellboende och mat för drygt 1500 kr, det är bara utgifter

[[pimey]]
2016-06-28 06:57
#19

Jag har ställt hund sedan jag var liten och det är en helt annan värld

annzoo
2016-06-28 09:22
#20

#1 Man tjänar inga direkta pengar på utställning. Det kostar en hel del att ställa ut då du även behöver vara medlem i en kattklubb för att kunna anmäla samt boende mm Det är väldigt tidiga dagar och långa dagar på kattutställning. Hundutställning har mer droppin, för katter är du tvungen att vara där vid incheckningen runt 06-07.30 tills de stänger.

Jag ställer ut då jag tycker om det och bara med katter som vill visa upp sig. Givetvis är det extra kul om de går bra men att vinna är inte hela världen för mig. Även om det verkarvara liv eller död för vissa..Då jag har uppfödning passar jag på att göra reklam för uppfödningen samt knyta nya kontakter.

Annons:
Accalia
2016-06-28 11:48
#21

#17 nej jag sa precis det, du behöver inte bekräfta det

Lusthan
2016-06-28 12:02
#22

Finns katter som tycker att utställningar är riktigt roliga. Som visar upp sig, showar och älskar det. Har man en katt som tycker att det är hemskt så blir det oftast inga fler utställningar för den katten. Jag tycker att det är kul och lärorikt, man får träffa mycket kattfolk, många olika raser och det är fantastiskt att se hur många uppfödare jobbar med att höja statusen på katter och dessutom jättekul att huskatter också finns med. Så att säga att det bara är för människan är fel. Sen finns det säkert idioter som inte bryr sig om katten för folk finns det till allt men jag anser nog att majoriteten ser till katternas bästa.

burmamys
2016-06-28 13:14
#23

Jag har än så länge bara ställt ut mina katter en gång, och besökt en utställning innan dess. Planerar att ställa ut Saga fler gånger, för hon trivdes verkligen! Var nyfiken och glad, och kråmade sig för domaren när hon blev bedömd! 🙂

 Fördelen med utställning för min del är att jag får tillfälle att träffa andra kattägare och knyta kontakter. Det blir ofta trevliga samtal, och riktigt roligt att se deras katter live! 😉 

För uppfödare är det säkert viktigt att knyta kontakter med andra uppfödare, särskilt de som också föder upp samma ras.🙂 Utställningar ger även möjlighet att möta potentiella kattungespekulanter, då besökare går runt och tittar på alla katter och kanske funderar över vilken kattras som passar dem bäst. 🙂 

Det kan också vara positivt att ens avelskatter får bra meriter på utställning när det är dags att hyra en hane (man får betala s k språngavgift för att få låna en hane till parning, ofta får man också betala en viss avgift per kattunge). Det blir som ett kvitto på att katten är mentalt stabil och att den här ett rastypiskt utseende. Men det de flesta uppfödare söker i första hand efter är en katt med en intressant stamtavla, dvs ovanliga linjer och låg inavelsgrad, samt ett utseende som väger upp för eventuella brister hos den egna katten (och då handlar det ofta om detaljer).

 Framförallt är det viktigt att de katter som ska användas i avel både håller rasens standard, och att de är mentalt sunda och inte blir stressade av att vara i en ny miljö och möta nya människor. 🙂 Så utställningar fyller en viktig funktion i utvecklingen av de kattraser vi har, och kan även utgöra ett skydd mot osund extremavel genom att den rasens intresseklubb utbildar domarna så de inte premierar katter med osunda drag. 

 Men det är dyrt att ställa ut, både anmälningsavgift, och såklart burskynke, en igloo för katten att vila i, låda med strö, och för min del lite bökigt att hålla det råa köttet väl kylt under dagen. Därtill reskostnad, hotellkostnad, mat, m.m. Som någon tidigare påpekade får man själv köpa rosetten och även den katalog som listar alla katter på utställningen och är bästa ledtråden till när det är dags för ens egen katt att bäras fram till domarbordet. Några vinstpengar finns inte att få, möjligen kan man vinna lite torrfoder om det går riktigt bra. Kanske på de största internationella utställningarna, typ World winner? 

 Pälsvården är mycket enkel för burma, bara dra ett sämskskinn längs ryggen och sidorna, och kolla att ögon och öron är rena och fina. 🙂 Men vet att pälsvården kan vara krävande för en del andra raser. Personligen tycker jag det är viktigt att man som kattägare ser till kattens bästa och inte överdriver, och självklart inte ställer ut en katt som blir stressad i den miljön. 

 För en katt som inte upplever miljön som stressande är det ofta väldigt stimulerande och spännande med alla dofter, tänk att få sitta i mattes famn och gå förbi en massa katter! 😉Men det är klart att det är långa dagar för både katt och människa, med veterinärkontroll/incheckning ofta kl.06.30-08.30, och du måste stanna kvar ända tills de stänger vid kl.17.00-18.00. 

Många uppfödare vänjer blivande avelskatter tidigt vid utställningar, så de inte ska uppleva det som stressande. Om man har en vuxen katt och funderar på att ställa ut den tror jag det är bra om man testar hur katten upplever nya miljöer först, genom att t ex ta med sig katten till en övernattning på hotell. Sedan kan man testa hur den reagerar på att möta och bli hanterad av olika nya människor, och se om den gillar uppmärksamheten eller om den drar sig undan. Om din katt gillar hotellvistelsen och glatt hälsar på nya människor, då kommer den troligen att gilla att gå på utställning också!👍

Silvestris
2016-06-28 19:41
#24

Man ställer ut sina katter för att få dem bedömda mot rasstandarden och för att se om de håller mot konkurrensen. Ett verktyg när man föder upp katter helt enkelt. Sedan är utställningar ett utmärkt ställe att träffa likasinnade på samt knyta kontakter. Tjäna pengar, not so much. Inte ens genom att kunna ta mer betalt för avkommor efter vinstrika katter. Det är så mycket mer än utställningstitlar som avgör priser på kattungar samt språngavgift.

EvaSe
2016-06-28 19:51
#25

Jag ställer ut för att det är så himla kul att få umgås med folk med samma intresse. 3 av mina 4 katter tycker att det är ett bra tillfälle att få bli ompysslade och att få vara med matte hela dagen, den 4e är hellre hemma så henne tar vi inte med oss.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

vendelay
2016-06-28 20:20
#26

#23 Tack för ditt detaljerade svar, mycket information som jag aldrig ens tänkt på!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

burmamys
2016-06-28 22:38
#27

#26 Så lite så! ❤

Annons:
Amoz
2016-06-29 20:27
#28

Jag har avelskatter så jag började ju ställa ut för certen och bedömningarna. Min hona uppvisade efter några utställningar att hon inte gillade det så då slutade jag självklart att ställa ut henne. Men då var det också ett roligt sätt att träffa andra katt intresserade. Min hane som jag har nu älskar utställningar. Det kan låta underligt men jag vet inte om det finns något han tycker mer om. Han spinner och åmar sig hela dagarna, dommarbordet är det bästa han vet. Varför han är såpass förtjust i det har jag ingen aning om men han är det och därför har jag ställt ut honom rätt många gånger även om jag kan tycka att det är lite jobbigt att ställa klockan på 4 för att köra 3-4 timmar till en utställning och betala ca 300kr för det :P

Upp till toppen
Annons: