Annons:
Etikettutställning
Läst 2744 ggr
Jessicahagstrom94
2016-06-26 22:24

Ställa ut huskatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en siames som ställs ut men han är snart stängd i Sverige tills vi varit och fått ett certifikat i Norge eller Finland. Men eftersom jag inte vill släpa min siames på det viset går jag nu i tankar på att kanske ställa ut ena huskatten i framtiden. Han är en fd katthemskatt, född tidigt 2014 men exakt datum är okänt, kastrerad, chippad & vaccineras årligen. Han älskar all uppmärksamhet och är löjligt snäll och go, men kan bli osäker på okända människor - därav att jag skrev i framtiden. Han måste känna sig helt trygg bland många människor först. Vad kollar domaren på? Vad för klubb måste jag vara med i? är med i siameslinjen för siamesen. Är det värt det? Får huskatter samma priser som raskatterna dvs ex1, cert osv? Är det samma sak som gäller för huskatter med tre cert innan han blir premier osv osv? Har noll koll… så jag vet att frågorna är många och dumma. ;) Kan jag ens ställa ut en katt som jag inte vet åldern exakt på?

Annons:
Vixxen
2016-06-26 22:29
#1

Från Sveraks hemsida:

 Klass 14 - Huskatt

Klass för huskatt (utan stamtavla) äldre än uppskattningsvis fyra månader. Klassen är indelad i långhåriga respektive korthåriga huskatter som i sin tur delas upp i hanar och honor.
Huskatt ska ha av SVERAK utfärdat huskattbevis för att få delta på utställning.

Vixxen
2016-06-26 22:39
#2

Katten måste ha huskattsbevis, vara kastrerad, chippad och vaccinerad.

Detta är vad domarna ska gå efter när det gäller huskatter: http://www1.fifeweb.org/dnld/std/HCL-HCS.pdf

Mygohr
2016-06-26 22:40
#3

För att ställa ut huskatt på SVERAK utställning måste katten ha huskattsbevis vara vaccinerad, ID-märkt och kastrerad (över 10 månader) och du måste vara medlem i en SVERAK ansluten kattklubb.

Vixxen
2016-06-26 22:44
#4

Finns flera trådar om detta! Kolla här!

http://katter.ifokus.se/discussions/4d716486b9cb46222d071780-stalla-ut-huskatt

Man måste vara med i en Sverak-ansluten klubb så Siameslinjen räcker för din del!

Belimas
2016-06-26 23:38
#5

Nej huskatter får inte EX1, cert osv. på utställningar. Den bästa honan och hanen inom båda hårlagen får (i regel alltid) NOM och går således vidare till panelen där BIS långhår respektive BIS korthår utses. That's it. Du kan dock satsa på att ta titeln DSM med din huskatt.

Niiinah92
2016-06-27 00:14
#6

Beror på vilket förbund du ställer inom, på sverakutställningar är det som Belimas skriver, de tävlar om NOM och BIS inom respektive hårlag, tillräckligt många BIS över en viss tid gör att katten erhåller titeln DSM. Katter över 7 år kan även tävla i seniorklassen och de över 10 i veteranklassen. 

Inom WCF har de ett annat system där hårlagen inte är indelade i två klasser. Huskatt tävlande i klass 19A som erövrat No 1 tre gånger för 3 olika domare får titeln Mästare. Huskatt tävlande i klass 19B som erövrat M 1 fem gånger för 3 olika domare får titeln Alley Cat Champ. Två M 1 ska vara erövrade i ett annat land än hemlandet. Huskatt tävlande i klass 19C som erövrat ACC 1 åtta gånger för 3 olika domare får titeln Master of Europe. Två ACC 1 ska vara erövrade i ett annat land än hemlandet etc. etc. jag är lite snurrig i allt det. 

Här kan du läsa huskattens standard och vad de tittar på inom FIFE. http://www1.fifeweb.org/dnld/std/HCL-HCS.pdf 

Titta även in i tråden http://huskatter.ifokus.se/discussions/55967f878e0e7479ec00080a-pa-utstallning-med-huskatter?participating-1

Annons:
Vixxen
2016-06-27 00:20
#7

#2 och #6 innehåller samma länk…  🙂

Jessicahagstrom94
2016-06-27 17:51
#8

Då var det ju inte så kul om dom inte får rosetter och grejer. :) Jag har aldrig den turen att han blir bis, det tror jag inte.

Vixxen
2016-06-27 18:41
#9

Rosetter får de! 1:an, 2:an och 3:an inom varje hårlag brukar få rosetter hos de flesta klubbarna! Och sen om de blir NOM och BIS naturligtvis! Men de tävlar inte om certifikat.

Belimas
2016-06-27 21:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nog får de rosetter och grejer allt.

Jessicahagstrom94
2016-06-27 23:05
#11

Ok men dåså :) Det lär ju typ vara samma sak som ex1 att bli 1a huskatt? Vad händer om det endast är han som är korthårig huskatt? Vilka tävlar han mot i panelen om han kommer dit? Ingen?

Niiinah92
2016-06-29 03:35
#12

#9 inga av de klubbar jag har ställt hos har haft rosetter till 2:an och 3:an, endast nom och bis.  

#11 om han blir NOM och det inte finns nån hona blir han  BIS, det har hänt några gånger bland långhåren på de utställningar jag varit på att det bara varit en långhår.

Jessicahagstrom94
2016-06-30 22:56
#13

Jaha okej, om det finns en hane då? Då tävlar han väl mot den också, eller slåss dom inför nomineringen till panel? Roligare att bli bis med motstånd naturligtvis.:) Detta är ju alltså minst ett år fram i tiden då han som sagt behöver tuffa till sig & gå ner en smula i vikt.

Annons:
[[pimey]]
2016-07-01 06:31
#14

Korthår går mot korthår och lång mot lång. när väl domarna tagit ut sina bästa huskatter tävlar honorna mot hanarna det är alltså inte indelat i kön som raskatt utan båtlag när jag började ställa huskatt gick de efter kön men numera så tävlar dom mot varandra.Du får rosett vid nom och bis och vissa gånger har jag fått en liten rosett om jag blivit 1:a men det är inte vanligt och 2:an och 3:an får inga rosetter varför ska dom ha det? Raskatter får ju inte det heller om de blir ex2,ex3?

Vixxen
2016-07-01 23:16
#15

Har  varit på utställningar där 2:an och 3:an fått rosetter just för att det handlar om huskatter! Det är alltid kul att få rosetter!

Jessicahagstrom94
2016-07-04 18:01
#16

Men blir man 1a huskatt lär man väl få en rosett? Det får ju alltid ex1 raskatterna. Ok så han är aldrig uppe i panel som ensam korthårig huskatt då? Utan han möter minst en honkatt i panelen? Fattar inte.

Belimas
2016-07-08 20:12
#17

#16
Om han är ensam korthårig huskatt och blir NOM så möter han ingen i panelen utan blir då automatiskt BIS (nu pratar jag Sverak-utställningar, WCF har jag ingen koll på). Korthår ställs aldrig mot långhår, undantag kan vara vid huskattspecial där det kanske tas ut en "Breed-BIS" alltså där den bästa huskatten totalt ska utses.

Är det två korthåriga huskattshanar så tävlar de först var för sig och sedan tar domaren ut NOM mellan de två, det är alltså bara en av dom som kan bli NOM och gå vidare till panelen.

Jessicahagstrom94
2016-07-09 20:23
#18

Ok tack för förklaringen. Alltid roligare att bli bis med motstånd, så om vi nu någon gång börjar ställa ut honom kan man ju hoppas att han får möta en korthårig honkatt i panelen. Om han går så långt. :)

Belimas
2016-07-17 03:54
#19

#18
Det brukar vara en hel del korthåriga anmälda på de flesta utställningarna så han lär säkert möta både hanar och honor =)

Upp till toppen
Annons: