Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1541 ggr
MissHoppetossa
3/12/16, 11:02 AM

Mjäll

Katten som haft jättefin päls ända sen hon kommit till rätta och vi gått över till bättre mat (omplaserad katt som var både mager o lite "tufsig" när hon kom till mig) har nu fått rätt mycket mjäll.

Hon tappar också mycket päls för tillfället, som jag utgår från att det beror på att det är vår och vinterpälsen ska av (även om det är en innekatt, men som också har tillgång till balkongen å vårkänslorna märks trots att hon är kastrerad, Balkongen lockar väldigt mycket mer nu än för bara nån vecka sen :P )

Kan mjällen höra ihop med fällning av vinterpälsen? och isf bli bättre av sig självt om vi bara har lite tålamod, och/eller finns det nåt en kan kan eller bör göra för att det ska bli bättre?

Hon verkar inte nämnvärt irriterad av det, är nog mest matte som tycker det är lite jobbigt…

Annons:
[Tibonnanj]
3/12/16, 1:19 PM
#1

Läste på en sida att katter kan mjälla om de har för mycket underull. Borstning va det bästa hjälpen mot detta :)

Carmarino
3/12/16, 3:58 PM
#2

Har hört att det kan hjälpa att bada katten med e-vitaminberikat kattschampo. Har bara testat en gång, men det verkade funka för mjällen försvann på katten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kattöga
3/12/16, 4:24 PM
#3

Om du söker här på katter.ifokus så finns det en hel del trådar om mjäll,  vad som kan orsaka mjäll och tips för att få bort mjäll.
T ex för lite fett i maten (äggula med sina alla näringsämnen skulle jag prova att ge), brister av vissa ämnen, byte av päls osv.

Här är en tråd t ex.

Jag ser på vår hane att han också börjat få tillbaks lite mjäll och han har börjat fälla vinterpälsen….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MissHoppetossa
3/12/16, 5:23 PM
#4

Tack.
Att bada el att försöka smörja in henne med oljan/sprayen är nog ett lönlöst försök… Hon är inte så förtjust i att man håller fast henne. Vi har på ett år kommit så långt att jag numer får borsta henne, iaf en stund o om hon är på humör.

Kissen verkar ju inte så besvärad så tror jag avvaktar o ser hur det utvecklar sig när vinterpällsen har fällts färdigt.

Upp till toppen
Annons: