Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 6359 ggr
Maria
3/11/16, 4:49 PM

Gammal katt som magrat

Jag vet att veterinär är det som gäller men jag önskar ändå höra era synpunkter.

Vi har två katter Moritz och Lakritz. Moritz är 14 år och den "lille är två år.

Moritz har magrat det sista. Han har FORL och har bara de fyra hörntänderna kvar. Han har varit en del hos veterinär det sista året angående tänderna och urinstopp. Han är så rädd för att åka dit och har t.om bajsat ner sig😕

Han har magrat det sista men han har lika god aptit. Leker som en galning med den lille och är allmänt lika "besvärlig" som han alltid varit😉 Han kissar och bajsar bra och allting är som vanligt förutom att han blivit smalare.

Är det vanligt hos gamla katter? Att de kan bli smalare menar jag?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
3/11/16, 5:05 PM
#1

Jag skulle väl säga att det är som med oss människor. När vi blir äldre kan vi magra. Om det inte verkar vara något större fel på han så skulle jag nog inte oroa mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
3/11/16, 5:23 PM
#2

Vår gammelhona (14-15 år) har också blivit lite tanigare senare åren. Så vi brukar ge henne lite mer mat och några extra äggulor och så. Hon är kollad av veterinären som inte hittade något fel, och vår veterinär sa i alla fall att det var normalt för äldre katter.


//Jessie

Maria
3/11/16, 5:31 PM
#3

#1 #2

Skönt att höra. Tack så mycket.

Han får extragott som han gillar så jag försöker att "göda" honom😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
3/11/16, 5:33 PM
#4

#3 sen är det du som känner din katt bäst. Jag visste redan innan när min katt var sjuk. Han hade magrat nå kopiöst och han var sig inte lik.
Man märker sådant. Medvetet som undermedvetet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
3/11/16, 5:40 PM
#5

#4 Moritz gamla kompis blev också magrare när han var 10 och man märkte att han inte mådde så bra. Åt mindre och gick undan. Sov mycket. Han hade cancer i buken så vi fick avliva honom tyvärr.

Med Moritz däremot så märker jag inga förändringar alls mer än att han blivit smalare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
3/11/16, 5:48 PM
#6

#5 ja men då tycker jag personligen att om det är inga förändringar i beteendet så är det inget att fundera på. 🙂
Ge han lite gott och lättuggat så kanske han lägger på sig lite.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Maria
3/11/16, 5:49 PM
#7

Tack nu känns det lite bättre🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
3/11/16, 5:57 PM
#8

#7 nemas problemas. 🙂Jag hoppas ni får ha han i många år till,

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
3/11/16, 6:36 PM
#9

#8 Ja tack. Det hoppas jag också.❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
3/11/16, 7:42 PM
#10

Man oroas över sina äldre som tappar i vikt och muskelmassa, men det är ju tyvärr högst naturligt när de blir äldre.

Prova att ge Moritz något Seniorfoder och se om det blir någon ändring i hullet.  Det har fungerat med vissa av våra äldre! Finns ju en uppsjö av olika märken som har Seniorfoder! 

Man vill ju låta dem vara med så länge de har humöret och VILL vara med!

Maria
3/11/16, 7:44 PM
#11

#10 Har du något bra tips på seniorfoder som är mjukmat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
3/11/16, 7:51 PM
#12

#11 Du kan ju prova att blötlägga torrfoder om Moritz  har svårt med tuggandet.

Maria
3/11/16, 7:53 PM
#13

#12 Jag har hört att det inte är så bra med blötlagt torrfoder men det stämmer kanske inte?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Vixxen
3/11/16, 7:57 PM
#14

#13 Nej, det är rätt, men om katten har svårt att få i sig torrfoder kanske man  måste ta det alternativet istället.

Maria
3/11/16, 7:59 PM
#15

#14 Måste de äta torrfoder? Är det så mycket mer nyttigare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
3/11/16, 8:21 PM
#16

#15 Nyttigare vet jag inte, men det kan vara svårt att få dem att lägga på sig med blötmat. Många bantar sina katter med blötmat.

kattöga
3/11/16, 8:30 PM
#17

Torrfoder är inte alls nyttigt. Tvärtom. Visst är torrfoder ofta en orsak till övervikt, men den övervikten är inte hälsosam i så fall. Så jag skulle inte försöka göda katten med torrfoder.

Torrfoder som blötläggs måste ätas upp på en gång, för om det får stå ett tag så kan det bli "giftigt" pga att det kan finnas små mögelsporer i torrfodret, har jag läst ofta här i alla fall.

Jag skulle ge katten rå äggula ganska ofta, som det är, nervispat i lite ljummet vatten eller nerrört i blötmaten, beroende på vilket katten gillar bäst.

Katten går kanske inte upp av äggulan, man går inte upp av fett (utan av kolhydrater) men katten får mycket fett (som är en bra energikälla) och mycket vitaminer och andra näringsämnen som bara gör gott. 
Om katten har hälsan, genom bra mat, så kanske det inte gör så mycket om katten är lite smal, så länge han inte är mager, om han verkar pigg och frisk i övrigt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
3/12/16, 2:05 PM
#18

Rå äggula får han emellanåt men det är sisådär med vad han gillar det😉 Däremot har jag köpt dansk leverpastej idag vilket han älskar. Det är bara den danska som duger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
3/12/16, 3:00 PM
#19

#18 hahaha. Bara danskt är gott nog. 😃

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sabbekatt
3/14/16, 10:24 AM
#20

TS, jag skulle ändå ta honom till en veterinär för provtagning, bara för att vara på den säkra sidan.
Många äldre katter får problem med sköldkörteln när de blir äldre och ett av tecknen är att katten magrar (har haft en äldre katt som fick sköldkörtelproblem och har nu en 13-årig katt som har börjat få problem nu).

Annons:
Katthemsmatten
3/14/16, 10:40 AM
#21

Håller med #20. Ett besök hos veterinär för konsultation och blodprover är att rekommendera.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
3/14/16, 10:43 AM
#22

Jag vet ju att det är det enda sättet att få svar men varför jag frågat här först är för att det är ett trauma varje gång han varit iväg och han har varit hos veterinär ett antal gånger det sista.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sabbekatt
3/14/16, 10:49 AM
#23

#22, jag förstår. Har också trauma med min Tore (13-åringen) varje gång han ska in i transportburen och iväg någonstans 😡.

Maria
2/6/17, 10:55 AM
#24

Här kommer en uppdatering ungefär 1 år senare😉

Moritz började hastigt halta så han har idag varit akut hos veterinär. De trodde han stukat axelleden så han fick Metacam och blir det inte bättre så ska han röntgas.

Veterinären berömde honom för att han var så fin i kroppen för att vara 15 år och jag tog upp det här med avmagring men hon trodde att det berodde på att han är så mycket aktivare med sin kattkompis och det stämde i tid med journalen också.

Hon tyckte han var pigg och fin med fin päls.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Katthemsmatten
2/6/17, 6:12 PM
#25

Vilken underbar uppdatering. Ja, minus det där att han stukat axelleden självfallet. Hoppas det blir många fina år framåt!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[AnimeV4]
2/6/17, 6:12 PM
#26

Nu är det väl kanske inte aktuellt längre, men jag tänkte rent spontant på fett/talg? Kul att han fick beröm! Hoppas att du får ha honom länge till👍

Imbo
2/7/17, 7:39 AM
#27

#24 härligt att han fick så goda ord av veterinären och att avmagringen hade en naturlig lösning.
Håller tummarna att det går bra med axelleden för Moritz.

Annons:
Maria
2/7/17, 8:35 AM
#28

Tack ska ni ha. Han haltar redan märkbart mindre med smärtlindringen så det ska nog gå bra.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2/9/17, 3:33 PM
#29

Nu haltar han inte alls. Tur det, för att få honom att vara stilla har inte varit lätt.😃

Han har varit ute i snön en runda idag men han gillar inte att bli kall och våt om tassarna så den rundan var ganska kort.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2/9/17, 3:40 PM
#30

Här är han i alla fall stilla. Moritz är den "randige" som sover😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Katthemsmatten
2/10/17, 12:37 PM
#31

Vilka sötnosar, båda två ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
6/15/17, 3:23 PM
#32

Nu har Moritz en bokat tid till veterinären på måndag och vi får givetvis komma innan om det blir mer akut.

Jag tycker han magrat ännu mer och han spyr ofta vilket han visserligen gjort i hela sitt liv men oftare nu.

Han äter och dricker fortfarande bra men han har blivit mer irriterad på den lille även om de leker på kvällarna så något känns inte bra.

Han går på sitt 16.e år nu så han är ju gammal och trött.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Katthemsmatten
6/16/17, 11:19 AM
#33

Jag är inte veterinär, men har haft katter i väldigt många år. Det som slår mig är att det är samma symptom som mina katter haft som fått njurproblem i slutet av livet. Att han är 16 år ska i sig inte behöva göra att han blir irriterad och sover väldigt mycket. Håller tummarna för att det inte är njurarna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
6/16/17, 12:28 PM
#34

Jag har också en känsla av att det är något med njurarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
6/19/17, 7:13 AM
#35

Så idag är det dags klockan 13. Håll tummarna för Moritz.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
6/19/17, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Här kommer en bild på den gamle

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
6/19/17, 9:53 AM
#37

Jag håller tummar, tassar o klor för den fina "gamlingen"!  ❤️🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
6/19/17, 9:55 AM
#38

#37 Tack så mycket🙂

Veterinären ringde precis så tiden blev flyttad tills imorgon klockan 13 istället. Det gör ju varken till eller ifrån men jag hade tagit semester idag😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
6/19/17, 11:41 AM
#39

#38 Men åh, vad jobbigt! Jag hoppas att du kan ta en extra ledig dag imorgon också. 

Men nu fick ni en extra semesterdag tillsammans i alla fall!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
6/19/17, 11:59 AM
#40

Jag är ledig imorgon så det är helt OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
6/20/17, 1:59 PM
#41

Nu har Moritz varit hos veterinären och resan dit på 10 minuter är nog det värsta för honom.

Han får alltid beröm. Moritz är nyfiken och tålmodig. Veterinären tyckte det var den trevligaste katt han träffat på länge.

Det blev blodprover med tanke på hans viktras och sköterskan som kom in var lite bekymrad över att ta tre rör men Moritz bara fjäskade med henne och var hur snäll som helst så det gick som en dans, Hon frågade hur gammal han var och blev förvånad och sa att hon hade gissat på 4 årFörskräckt

Nu har charmtrollet gått och lagt sig och lär nog sova gott några timmar efter detta äventyr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
6/21/17, 6:47 AM
#42

Igår kväll ringde veterinären angående Moritz och det var som befarat njurarna som är dåliga. Vi ska börja med "njurfoder" redan idag och så ska vi höras av efter midsommar för att bestämma om djupare utredning och medicinering.

Ni som kan lite om detta med katter och njurar får gärna skriva och berätta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
6/21/17, 8:38 AM
#43

Lilla  fina charmtroll! Vad skönt att han inte har problem att låta sig undersökas. Då är det "bara" resan som är obehaglig. 

Håller tummarna nu för att njurfodret hjälper och att han piggar på sig! Gammelynglingen! ❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
6/21/17, 8:47 AM
#44

Här kommer en bild från veterinären

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
6/21/17, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Testar igen

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Katthemsmatten
6/21/17, 2:22 PM
#46

Fining! Fr o m nu är det bara njurfoder som gäller. Se till att han har tillgång till vatten på olika ställen så han dricker ordentligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
7/4/17, 10:29 AM
#47

Nu har Moritz varit hos veterinären igen och han fick lika mycket beröm denna gången.Glad

De tog blodtryck, vägde honom och gjorde ultraljud av buken. De tog även urinprov via en nål i magen till urinblåsan och han var helst fantastiskt snäll. Inget lugnande och hela hans lilla mage är renrakad.

Han hade gått upp 2 hg i alla fall.

Nu ska provsvaren analyseras och då först kan man bedöma om han behöver medicineras (vilket jag tror) och så får han ju äta den här njurkosten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skeppskatten Dina
7/4/17, 10:58 AM
#48

Vilken otroligt tålmodig katt din Moritz är. 🙂 Tycker han om njurkosten?  Härligt att Moritz har gått upp lite i vikt.

Jag har haft två njursjuka katter tidigare. Igår så var jag hos veterinären med min katt som blir 13 år i augusti. Hon har också magrat men är lika pigg som vanligt. De tog prover på henne och idag så ringde de och berättade att deras maskin inte kunde analysera proverna. De måste ta nya på fredag. Det värsta är att hon avskyr att gå till veterinären. 😕

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Annons:
Maria
7/4/17, 11:10 AM
#49

#48 Ja, han är väldigt tålmodig. Resan dit i bilen är det värsta. Han ylar heeela tiden.😉 Så synd att ni behöver ta nya prover.

Han brukar vara kräsen när det gäller matmen konstigt nog verkar han gilla det här fodret. Hoppas det håller i sig. Hans kompis däremot är inte så förtjust men han börjar bli en liten knubbis så det kanske gör honom gott också.

Det är i alla fall skönt att ha katterna försäkrade.

Det kostade 4 946 kronor och jag ringde Folksam nyss och vi får tillbaka 3 728 kronor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skeppskatten Dina
7/4/17, 11:14 AM
#50

# 49 Så bra att Moritz gillar fodret för det kan ibland annars vara en utmaning. Det är väldigt bra att man har sina djur försäkrade. 

🤗 Elisabeth och Dina 🐱

Maria
7/9/17, 4:23 PM
#51

Lite uppdatering🙂

Veterinären ringde precis. Blev så förvånad i och med att det är söndag.

Proverna på Moritz såg mycket bättre ut än man väntat. Ingen infektion och inga proteiner i urinen så rekommendationen är att köra "njurkost" och ta nya prover om cirka två månader.

Det lät ju jättebra.Glad

Frågan är bara hur det ska gå med den här maten. Första dagarna verkade det ganska OK men nu har det tagit totalstopp. Varken Moritz eller Lakritz äter. Bara surar och Moritz väckte mig 3 gånger i natt för att han var sur över maten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
7/20/17, 10:10 AM
#52

Här kommer lite fortsättning.

Maten går väl sisådär skulle jag vilja påstå. Han äter ungefär hälften njurkost och hälften vanlig nu. Ger jag honom bara njurkosten så äter han knappast något och han är ju så mager så det känns så fel.

Han är i alla fall lika pigg och galen som vanligt och för mig känns det viktigast att han mår bra. Skulle hans liv bli kortare på grund av att vi inte kan ge honom strikt kost så känns det ändå som om ett kortare liv med innehåll är mer värt.

Han älskar ju mat och att äta så det är ju en stor del av hans liv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
7/20/17, 10:33 AM
#53

Har du provat att smula något gott över maten som han inte vill äta?
Jag använder "kattgodiset" Cosma Snackies som finns i fyra smaker (våra gillar kyckling)  och som egentligen är 100% rent kött, så inte godis med en massa annat skräp i. Frystorkat på ett sätt som gör "godiset" mjukt och poröst. Lätt att smula till mindre bitar eller t o m till ett lätt puder.

Dels får våra katter snackies som godis ibland och dels använder jag det för att som nu t ex, när jag vill att två av katterna ska lära sig att tycka om Mush.

Vad skönt att han är pigg och galen :) och att värdena var bättre än väntat!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
7/20/17, 10:35 AM
#54

#53 Just det godiset har jag inte provat så tack för tipset🙂

Däremot har jag strösslat annat godis över och i maten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
7/20/17, 10:49 AM
#55

Synd att inte godiset har hjälpt! Om du provar Cosma Snackies (eller annat som du hittar) så hoppas jag att det triggar igång ätandet.

Annars: Finns det nån annan sort av njurkost som du kan prova? 
När vår ena katt var tvungen att äta en speciell kost (för att minska mängden kristaller) pga urinstopp så totalvägrade han en sort. Men när vi provade motsvarande kost från andra tillverkare gick det mycket bättre.
Numera äter han och hans bror kost mot kristall-bildning, och hittills har vi bara hittat en sort som de gillar, men den äter de mer än gärna t o m.  (Det är därför jag vill gå över till Mush som vår ena katt äter, vilket också kan vara bra mot kristallbildningen).

Vetzoo.se finns ju en del "njurmat" bl a.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Maria
7/20/17, 10:53 AM
#56

Jag ska absolut kolla efter andra sorter. Jag gissar att veterinären helst vill sälja sina egna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
7/20/17, 11:27 AM
#57

Jo, så är det ju, veterinärer vill ju sälja från sitt sortiment… 

Håller tummarna för att du hittar nåt som din katt vill äta!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
8/9/18, 8:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Här kommer ännu en uppdatering om gamle Moritz.

Han är mager som en pinne men lika galen och tokig och besvärlig som han alltid har varit.😉 Vi har inte varit till veterinär igen utan vi har låtit honom äta precis det han vill. Han äter förutom blötmat kokt kyckling, kokt torsk, köttfärs, leverpastej, äggula med mera och han älskar verkligen sin "nya" kost.

Jag tänker att han är så gammal nu att han kan få leva gott och bara njuta istället för massa provtagningar och hemska resor till veterinären. Just resorna är ju hans fasa.

Vi kommer givetvis åka så fort vi märker att han skulle bli förändrad, ha ont eller vara påverkad på annat sätt.

Han är vår älskade galning❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
8/9/18, 11:36 AM
#59

Vilken fin gamling du har! Jag hade ju en njurkisse som fick sina problem redan vid tre års ålder, men han levde ett glatt liv och fick bli hela 18,5. När han fick sin diagnos sade de att vi skulle ha tur om han levde till 7. Även han var glad och pigg hela livet och magrade massor på slutet, tappade muskelmassa och så. Han var ändå så glad och pigg och veterinären sade precis som din att han var fin i päls och pigg och glad, att de helt enkelt magrar när de är äldre.

[[eskils_]]
8/9/18, 11:49 AM
#60

Fina Moritz!😍 Han har tur som har en så klok och kärleksfull matte!

kattöga
8/9/18, 11:58 AM
#61

Vad roligt att se att Moritz är lika "galen", glad och pigg fortfarande!❤️🐱

Och njuta av sitt liv, det vill vi ju alla och han verkar göra just det! Livskvalitet för både Moritz och hans familj! Keep going strong!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
8/9/18, 12:25 PM
#62

Tack vad snälla ni är❤️

Jag har lite dåligt samvete för att vi avböjt behandling och provtagningar men så ser jag hur bra han mår när han får äta det han vill😉 och då känns det redan bättre.

Och det känns himla bra när ni skriver sådana fina svar också. Då släpper det dåliga samvetet lite.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
thowal
8/22/18, 3:30 PM
#63

Jag har också en gammal katt med njurproblem och först så försökte jag köra 100% njurfoder med då gick hon ner rätt mycket i vikt så nu får hon äta lite njurfoder och lägger även upp mat som jag vet hon älskar för annars så äter hon inte tillräckligt.

Maria
8/22/18, 3:56 PM
#64

#63 Åh jag hade verkligen önskat att Moritz ens smakade på njurfodret.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ary
8/24/18, 6:28 PM
#65

TS,  Du kan ge Moritz A-fil, gärna laktosfri, det hjälper till att neutralisera urinämnen som frigörs i magsäcken vid njurproblem - borde hjälpa mot kräkningarna.

Sedan rekommenderar min veterinär ris med torsken för att ta ner proteinhalten, du kan ju testa om han äter av riset, inte alla som gör det. 😉

Maria
8/24/18, 8:21 PM
#66

#65 Tack för tipset. Han äter grekisk yoghurt varje dag tillsammans med mig😉 så A-fil ska jag testa.

Ris gillar han också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
9/7/18, 9:33 AM
#67

Lite uppdatering av gamle Moritz

Kan katter bli dementa? Han är som vanligt, en grinig gubbe som väcker mig på nätterna och busar med sin kompis😉 men när  jag ger honom mat och så kommer han efter en stund och tigger då bär jag honom till matskålarna och han börjar äta igen. Det är precis som om han glömt var maten står.

Han har vid två tillfällen bajsat på golvet. Ena gången var bredvid kattlådan som var tömd och hade fullt med sand. Andra gången på ett annat ställe i huset. Det har han aldrig gjort tidigare i sitt liv.

Han ligger också på olika platser. Tidigare har han ju alltid haft favoritplatser som han växlat mellan men nu kan han ligga på helt nya ställen.

Är det någon annan som känner igen detta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
9/7/18, 9:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Här ligger han på en ny plats.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
9/7/18, 10:44 AM
#69

#67 Hög igenkänningsfaktor på min gamla gubbe som blev 18,5 år. Även han glömde att han fått mat, ändrade sovställen mycket och råkade ibland virra till det med toaletten. Tror att det är rätt vanligt när de är gamla och "skruttiga".  🙂

Annons:
Maria
9/7/18, 10:47 AM
#70

#67 Ah skönt att höra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ary
9/7/18, 1:25 PM
#71

Yup visst kan en kisse bli dement. Då får man gå på mående och att situationen är hållbar för en själv lite också.

Här funkade det tills skrutten blev blind och fick ångest, väldigt gammal.

Så katten ska må bra helt enkelt. 😃

Maria
9/7/18, 1:29 PM
#72

Tack för svar. Jag känner ju att han mår bra fortfarande så det gäller bara att vara lyhörd för förändringar åt det negativa hållet. Jag har ändå en magkänsla att det kanske inte dröjer så länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
9/16/18, 9:48 AM
#73

Jag skulle precis uppdatera här igår för att berätta att han inte bajsat bredvid något mer sedan jag skrev sist😉 men igår kväll och nu i morse så har han bajsat vid vår stora toalett där ingen låda finns så jag funderar nu på att ställa in en låda även där. 

Jag har även gjort så att på gästtoaletten där katterna har sin låda så är det numera tänt i taket dygnet runt. De har en kattlucka i dörren.

Lille Moritz…han ser så förvirrad ut ibland.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
9/17/18, 6:34 AM
#74

Lilla skrutt! 🤗
Bra idé att ställa in en låda till på "nya toaletten". 
När en av våra tidigare katter blev sjuk, köpte jag flera små lådor och ställde ut lite här och där. Då blev det enklare för katten att hitta och hinna fram till en låda.

Hoppas att det hjälper och underlättar för Moritz!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
9/17/18, 7:12 AM
#75

#74 Jättesmart. Jag ska fixa det.

Jag skriver en del i den här tråden och det är bra för mig själv som en slags "komihågtråd" när det gäller Moritz. Hoppas det är OK?

Han får ju numera så mycket god mat och saker som han gillar och han får i princip äta när han vill. Problemet är bara att hans kompis Lakritz som är 5 år börjar bli lite rund. 😃Jag ser så klart till så att han inte får så mycket men han får ju ändå smaka när Moritz ska äta så det får bli en avvägning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
9/17/18, 7:26 AM
#76

Jag köpte mina små kattlådor på Brisak, kostade inte en förmögenhet och köptes enbart för vår lilla tjej som blev sjuk. Nu är de reservlådor, ifall de skulle behövas igen.

Det är väl klart att det är ok att du skriver här! Vi behöver alla få skriva av oss ibland. Och det är ett bra sätt att få ner det på pränt om man behöver uppgifterna senare och som ett "kom-ihåg".

Dessutom är det bra för oss alla, för de erfarenheter någon har, kan ge matnyttig information om och när vi hamnar i liknande situationer.

Och, sist men inte minst, vi vill ju följa lilla Moritz!

Skönt att Moritz får äta det han vill! Det är att få njuta av livet!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Tyst
9/17/18, 12:21 PM
#77

Mäh man blir ju lite kär i Moritz, klart han skall ha en tråd.

Kommer väl ihåg när min gammelgubbe började se så där förvirrad ut ibland. Han såg så ömklig och liten ut och som att han inte riktigt kom ihåg var han var eller vad han skulle. Då brukade jag prata mjukt med honom och klappa tills han slappnade av lite (min gamling blev lite spänd när han tappade greppet så där) och så brukade jag ta honom till toaletten, maten och vattnet. Ganska ofta var det faktiskt så att han kanske var törstig men hade glömt av lite var vattnet fanns. 🙂

Maria
9/17/18, 12:37 PM
#78

#76 #77 Åh vad skönt att ni svarar så snällt. Det känns skönt att höra andras erfarenheter för då vet man att saker och ting är ganska normalt ändå. Jag har haft fyra katter men alla har haft cancer av olika slag och då har avlivning mer varit självklart. Den äldsta blev 15 år. Nu är ju egentligen problemet att han är gammal och skruttig med sämre njurfunktion så inget är akut så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/3/18, 12:18 PM
#79

Här kommer ett litet OT inlägg.

Vilken cirkus det har varit här idag. Skrattar

Inatt så hörde jag högljudda jamande så jag skrev en lapp på altandörren till min man i morse att "öppna inte dörren det kan vara en katt i trädgården"

När jag själv vaknade så släppte jag ut katterna som vanligt och de nosade omkring som de brukar. Det har varit öppet sedan klockan 9 .

Nyss så hörde jag ett dovt ylande och när jag kommer ut så sitter våra två och en annan liten katt och tittar på varandra. Jag känner igen katten som bor här någonstans i området. Katten var hungrig så den åt upp en hel skål på nolltid sedan jag tagit in mina två.

Jag har nu öppnat grinden så att katten kommer ut från vår trädgård.

Hos oss så kan katter komma in takvägen då vi har platta tak och många har trädgårdar som inte har så höga staket och med träd så att det är lätt att komma upp på taket. 

Hos oss däremot så kan man ju lätt hoppa ner i vår trädgård från taket men sedan kommer man inte utSkämtar 

Ungefär som texten i Hotel California "You can check out any time you like, but you can never leave"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/4/18, 8:20 AM
#80

I natt har det varit lugnt på kattfronten. Våra katter var kanske trötta i och med det nattliga kattbesöket igårSkrattar

Den lille katten blev i alla fall utsläppt från vår trädgård och fick en massa mat innan som åts upp till sista smulan. Det är som sagt en katt som bor i området så jag är inte så orolig för att den är vilse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
12/28/18, 12:59 PM
#81

Här kommer en uppdatering.

Moritz är så mager han kan bli. Han är som ett skelett med lite päls på och jag känner att jag får ta i honom försiktigt.😕

Han har inte bajsat "fel" fler gånger utan har snarare blivit ganska lugn nu när vår "dumpade" katt Greta har bott här i snart två månader. Nu kan Lakritz och Greta busa så att den gamle kan få vara ifred och titta på😉

Han sitter alltid vid dörren när vi kommer och han tigger och beter sig precis som vanligt och han får äta precis allt han tycker om.

Kokt fisk, kyckling, sylta, leverpastej, kokt skinka osv. Han får givetvis kattmat också😃

Jag har ändå en känsla av att han inte har så mycket tid kvar. Den magra gamla kroppen måste väl ta slut till sist. Det verkar inte som han har ont eftersom han har kvar alla sina vanor och ovanor och han drar sig inte undan.

Så fort vi märker något sådant så kommer vi att "åka" givetvis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
12/28/18, 1:05 PM
#82

Lilla Moritz! ❤️ Vad skönt att han ändå tycks må bra och får "bara vara" och titta på när de andra katterna busar. Han verkar känna sig tillfreds och är trygg med er. Bästa livet för en pensionärskatt, kärlek, trygghet och få vara den man är!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
12/28/18, 1:09 PM
#83

#82 Tack❤️. Jag har ibland så dåligt samvete för att vi inte har "behandlat" honom men samtidigt så vet jag hur stressad han skulle bli av veterinärbesök och mat som han inte gillar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
1/2/19, 6:54 PM
#84

Idag har varit en tung dag. Nu har Moritz fått somna in😕

Han tacklade av hastigt de sista tre dagarna och vi bestämde i går kväll att vi åker idag.

Det var lugnt och fint hos veterinären och han somnade stilla.

Det är en mycket saknad katt. Speciell, besvärlig, jobbig, busig, egensinnad och alldeles underbar….❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ary
1/2/19, 7:12 PM
#85

Nej men oj vad tråkigt för dig! Jag är ledsen. ❤️

Bra iaf att han inte hade en lång dålig tid, på det viset var du en väldigt bra matte. 🤗

Uppkatten
1/2/19, 7:12 PM
#86

Så ledsamt att höra, Maria… Var det njurarna som gav upp? Jag vet att en av mina veterinärer genom åren sa att det kan gå mycket fort mot slutet vid just njursjukdom. Ta hand om er! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
1/2/19, 8:07 PM
#87

Åh, jag beklagar förlusten av er kära Moritz! 💔🌈
Jag är övertygad om att han är mycket tacksam för att få haft ett underbart liv med er och ett så värdigt och kärleksfullt slut! Ni har verkligen bemödat er om att han ska få må så bra ända in i det sista.

Samtidigt är jag övertygad om att Greta var ämnad att komma just när hon kom till er! Så att hon och den yngre "brorsan" skulle få en lika lycklig tid med er! 

Massor av tröstekramar! Kramas

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria
1/2/19, 8:25 PM
#88

Tack vad snälla ni är.❤️

#86 Ja jag gissar att det var njurarna som gav upp.

Ja det här med Gretas uppdykande känns nästan som om det var förutbestämt. Nu har Lakritz en jämnårig kompis här hemma när Moritz är borta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
1/2/19, 8:59 PM
#89

Åh vad tråkigt! 😻

Pia-69
1/2/19, 9:42 PM
#90

Beklagar sorgen.❤🖤❤😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Upp till toppen
Annons: