Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1596 ggr
JohannaN
2016-03-07 23:23

Katter i överflöd!

Idag kollade jag på djurräddarna på tv här i Sverige och blir fullständigt chockad av det jag hör, bland annat när det gäller katter men även andra djur😕När det kommer till katter finns det idag i Sverige ett ÖVERFLÖD av dom, många som sitter på djurstallen kommer aldrig få ett hem och många avlivas på grund av platsbrist i djurstallarna😕

Här kommer då ett stort ANSVAR när det kommer till oss djurägare och kattägare för den delen också att inte föda upp och föda upp, sterilisera honkatter och kastrera hankatter för att inte riskera att det kommer fler katter och om man skall söka efter katt att istället för att köpa kattungar vända sig till djurstallen för där finns många, många katter som verkligen, verkligen är i behov av ett nytt hem🙂

Vi är ju nu på år 2016 och tillsammans kan vi få slut på detta genom att göra det som står ovan själva men också sprida ryktet om kastrering till alla man känner, att inte påverka andra att skaffa kattungar utan få dom att inse att det är bättre för katterna att kastreras än att få ungar efter ungar då dessa tillslut kommer att hamna på djurstallar o.s.v🙂

Uppfödare finns det gott om så varje gemene man behöver inte ta en kull ungar på sina katter utan istället kastrera, så därför sprid detta till alla ni känner och hjälp till att hålla koll och varna om vanvård eller överdriven kattuppfödning pågår, vi behöver inte fler katter här i Sverige utan det vi behöver är att finna nya hem till alla dom övergivna som inget hem har🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

  • Redigerat 2022-03-28 07:33 av OberonsMatte
Annons:
[[pimey]]
2016-03-07 23:46
#1

Vi behöver seriösa uppfödare och inga byb uppfödare

Honestyisdead
2016-03-08 06:42
#2

De som har huskatter, utekatter och raskatter som inte ska gå i avel måste ta sitt ansvar och kastrera, märka och vaccinera sina katter.

Folk måste SLUTA köpa katter från skitaveln för att vi ska få stopp på det. Så länge folk köper så fortsätter det. Och folk måste sluta släppa ut sina okastrerade katter. Tyvärr har idioter alltid funnits och kommer alltid finnas. 

För en del skiter i informationen dom får. De bryr sig inte.

Jag tycker rasaveln ska fortsätta och att folk väljer dessa kattungar istället.

Uppkatten
2016-03-08 07:50
#3

Det finns uppskattningsvis ca 100 000 - 150 000 hemlösa katter i Sverige idag, och de far ordentligt illa. De drabbas av sjukdomar och skador, svälter och fryser ihjäl o s v. Många av dessa katter är okastrerade och förökar sig därför. En okastrerad honkatt kan ge upphov till 120 kattungar under sin livstid. En okastrerad hane kan naturligtvis ge upphov till ännu fler kattungar. Av de kattungar som föds ute beräknas ca 75% dö innan de uppnår 6 månaders ålder. Det här är ett av våra största djurskyddsproblem. Det handlar om dumpade katter, om katter som kommit vilse samt om katter som föds ute i hemlöshet av en hemlös kattmamma. För att komma till rätta med problemet behövs: kastrering av alla katter som inte ska användas för seriös avel (vilket innebär kastrering av såväl alla utegående katter, SAMT kastrering av innekatter som inte skall användas i seriös avel), samt ID-märkning och ägarregistrering. Vi behöver också ta hand om de redan hemlösa katterna på ett humant sätt. Där behövs fler katthem, bättre resurser till katthemmen (fler volontärer, bättre ekonomi, fler jourhem o s v), samt en ökad kunskap och tolerans (hos t ex våra myndigheter) när det gäller TNR(M). Så länge det finns 100 000 - 150 000 hemlösa katter som behöver varsitt hem så är det naturligtvis inte försvarbart att avla fram FLER huskattungar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wellcraft
2016-03-08 09:00
#4

Vill bara inflika att både honor & hanar kastreras :) Sterilisering görs varken på honor eller hanar i Sverige längre, då det är ett totalt onödigt ingrepp.

Drömmen är väl att huskatten också ska bli en ras, som avlas mycket efter funktion (jaktegenskaper).
Där man måste hälsotesta, stamföra, följa regler mfl  och all avel på katter utan stam bör förbjudas.
Oseriösa lär då inte fortsätta sin avel, då det plötsligt blir dyrt och jobbigt -  med alla dessa tester osv, men huskatten finns kvar med en seriös avel bakom.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Silvestris
2016-03-08 09:24
#5

#4

Problemet med att avla på katters jaktegenskaper är att de behöver springa fritt under en längre tid för att man ska kunna bedöma dem. Det innebär att eventuella avelsdjur måste tillåtas springa lösa för att bevisa sig innan de sätts i avel och vi vet ju alla att det inte är en bra idé att ha fertila djur lösa ute.

Wellcraft
2016-03-08 13:32
#6

#5 Jaktegenskaper kan man nog se genom lek. 
Enligt mina erfarenheter leker katter som gärna är ute och jagar, mest & intensivast vad gäller jaktlekar.
Medan katter, ofta innekatter, med noll intresse av jakt leker måttligt.
Annars kan man fixa rastgård till katten, och studera hur de beter sig där.

Problemet är ju att folk alltid kommer vilja ha & behöva råttfångare i form av katter.
Men jag tror absolut det finns lösningar till problemet att fertila katter inte kan släppas löst.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Silvestris
2016-03-08 13:40
#7

#6

Jag tror inte att det går att läsa ut jaktegenskaper via lek. Visst är det rimligt att anta att aktiva katter antagligen är bättre jägare än de som inte är aktiva, men jakt handlar ju inte bara om att vara aktiv och att jaga. Det handlar om att vara skicklig på det. Att lyckas ta sina byten.

Min erfarenhet är att katter som är ute och jagar är väldigt lugna inomhus. De rasar av sig energin ute och tar det lugnt inne. Mina innekatter däremot upplevs som väldigt mer aktiva eftersom vi hela tiden ser (och hör och känner) deras "jakt".

Och jag tror inte en sekund att de som "behöver" råttfångare kommer köpa kattungar efter katter som aldrig har jagat själva. Oavsett hur mycket katterna leker.

Wellcraft
2016-03-08 19:49
#8

#7 Det är ju just det som är problemet, som behöver lösas.
Jag hade kommit på en till ev. lösning i mitt inlägg, utöver leken.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Silvestris
2016-03-08 21:25
#9

#7 Fast en rastgård behöver vara rejält stor för att resultaten ska bli rättvisa. Min rastgård hör hemma ger inga större jaktmöjligheter. Den på sommarstället bättre, men det handlar fortfarande om begränsade ytor. Kattens förmåga att söka upp bytesdjur blir ordentligt hämmad.

Upp till toppen
Annons: