Annons:
Etikettandra-djur
Läst 2124 ggr
Svartsynt
3/6/16, 9:41 AM

Hur många djur?

Av ren nyfikenhet undrar jag:

*Hur många olika djur har ni? 

*Vilken ras är det på djuren? 

*Om ni har flera sorters djur, hur fungerar de ihop? (mest intresserad av att veta hur det funkar för er med hund/katt, hund/kanin, katt/kanin)

*Om ni har flera sorters djur, hur gjorde ni för att vänja dem vid varandra? 

*Hur bor ni? (hus/lägenhet/på landet/i stan?)

*Bor era djur ute eller inne?

*Hur många människor är ni som hjälps åt att ta hand om djuren?

*Hur gör ni med djuren när ni åker bort?

Annons:
Ominous
3/6/16, 11:19 AM
#1

Vi hade 2 katterna när jag var liten. Jag var 1år och 4år när de adopterades. Jag skulle säga att mamma tog största ansvaret vad gällde kattlåda, mat och vetrinär. Men alla älskade dem och gosade och brydde sig om dem såklart. De hade tillgång att gå ut och in som de ville, men den ena gick nästan bara ut på trappan. Vi bodde i hus :)

När vi åkte på semester hade vi grannar och vänner som gick över och såg till dem. Några gånger lämnade vi dem även hos min mormor. Har aldrig varit några större problem. Däremot fick det inte tillsyn TVÅ gånger om dagen som man ska ha. 

Min syster hade även en hel del hamstrar. Två av dem blev tagen av katten(samtidigt). Hon var rätt liten då, kanske 8-9år skulle jag tro. Definitivt inte vuxen nog att ta hand om ett eget djur.  Hon hade glömt stänga dörren till sitt rum ordentligt. Efter de fixade min föräldrar en dörrstängare och hon hade några hamstrar till som det gick bra med. 

Så kan fungera med andra smådjur, men gäller att vara väldigt uppmärksam. 

Jag har även haft vattensköldpadda. Det har aldrig varit några problem. Katterna verkade inte se in i akvariet och när jag var hade sköldpaddan ute på somrarna verkade de mest freakade över att stenen rörde sig. 

Numera bor jag i lägenhet med min ragdoll som är innekatt. Ska försöka vänja honom vid att gå ut i koppel när våren kommit :)
Mer än halva släkten bor inom 1mils avstånd och många vänner inom gångavstånd, så kattvakt är inga problem :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Scorpio97
3/6/16, 2:09 PM
#2

Vi har tre katter och en hund. Katterna är kastrerade utekatter, huskatter. Ett syskonpar på runt 5-6 år, och en gammeltant på fjorton-femton. Hunden är blandras (labrador, schäfer, tollare), runt 6-7 år och bor inne. Jag upplever att dom för det mesta fungerar bra ihop. Ibland är hunden lite för på, men i dom flesta fall så går allt bra. 

Vi hade två katter när vi skaffade hunden, hon var då en liten valp. Vi gjorde ingenting speciellt egentligen. Vi delade upp hemmet lite med kompostgaller första tiden så att katterna kunde komma undan om dom ville, dom hade hallen och övervåningen i fred. Sen avbröt vi om hunden försökte leka alltför våldsamt eller jaga katterna. Sen sa ju katterna ifrån väldigt snabbt själva också, och det tog inte så lång tid för hunden att inse att det är obehagligt att gå nära katterna när dom inte vill. Sen tog det någon månad för katterna att acceptera att valpen faktiskt skulle stanna.
En av dom två katterna är nu avliden, och när hunden var ungefär ett år så skaffade vi två kattungar. Vi släppte helt enkelt ut dom i köket och så fick alla lära känna varandra. Det blev lite fräs från gammelkatten, men vi lät dom sköta det själva så långt som möjligt. Det gick faktiskt ganska fort för alla att vänja sig då. Numera kan katterna sova tillsammans och jag tycker att djuren är vänner, det är inte så att dom bara tolererar varandra. (Undantaget är möjligtvis den yngre honan, min katt, hon är lite mer reserverad mot övriga)

Vi bor i ett hus med trädgård. Numera är det bara jag och mamma och hon sköter det mesta kring djuren, exempelvis matning och promenader. När hunden var liten så bodde mina tre halvsyskon hemma också, men dom har flyttat hemifrån nu. 

Det är ganska sällan vi reser bort någon längre tid, eller alls egentligen. Mamma är tillsammans med grannen så han brukar ta hand om djuren om det handlar om en-två dagar. Nästa vecka ska mamma och mina bröder åka till Spanien, så då är jag hemma med djuren och min syster kommer också hem och hjälper mig. Ska alla någonstans så har vi en del släkt som kan ta hunden och så tar mammas kille hand om katterna.


//Jessie

Bästakompis
3/7/16, 11:47 AM
#3

Jag har två huskatter som är goda vänner med varann. De är innekatter i fyra rum & kök plus balkong. Har tidigare haft marsvin som vi introducerade hundvalp till, hunden fick man uppfostra/avleda så han inte stod och skällde på marsvinen. Sedan skaffade vi kattunge ihop med den då vuxna hunden. De jagade varandra i ett par dagar, sen kunde de sova ihop och brydde sig inte så mycket om varann. Vi har alltid varit flera vuxnaoch stora barn som tagit hand om djuren. Nu är det jag och två tonårsbarn 13 och 17 år. Ibland jobbar jag eftermiddag+kväll+natt, då ser jag till att ett av barnen är hemma och tar hand om katterna. De kan inte vara ensamma så länge då de får våtfoder i portioner och ena katten är dessutom väldigt sällskapssjuk. Om vi reser bort alla tre så tar jag hjälp av en kompis till dottern som kommer hit två ggr/dygn mot en slant.

Upp till toppen
Annons: