Annons:
Etikettandra-djur
Läst 1762 ggr
zoe.m
1/23/16, 7:56 PM

Få hundvalp att funka med vuxen ensamkatt?

Hej! När jag flyttade ihop med min sambo för några år sedan tog jag med mig min katthona på snart tolv år. Hon har alltid har varit det enda djuret i hushållet, med undantag av några hamstrar, kaniner och dylikt för flera år sedan.
Vi har varit inne på spåret att skaffa hundvalp en längre tid nu, men inte vågat på grund av vår kära katt och att vi inte vet hur hon skulle kunna tänkas hantera det i och med att hon inte är van vid andra djur. 
När jag fortfarande bodde hemma hos mamma med henne så försökte vi oss på att utöka hushållet med en annan kattunge - utan att ha läst på tyvärr - vilket blev ett misslyckande då vi bara föste ihop dem och vår äldre katt jagade ungen överallt. Kattungen flyttade då hem till pappa någon dag senare istället, efter att vi hållit dem åtskilda. 
De enda andra gångerna hon har haft kontakt med andra djur var när hon var ute på gården en stund en gång och stötte på en stor katt som hon fräste till och jagade bort. När jag var hundvakt en gång höll hon sig mest borta även fast hon verkade nyfiken på hunden. En annan gång när vi var bortresta och hon var hos en kollega (som fick för sig att impulsskaffa hund just då… ) gömde hon sig mest hela tiden och kom bara fram under nätterna, dock kan ju denna osäkerhet också ha berott på att hon inte ens var i sin egna hemmamiljö.
Nu till frågan, är hon för gammal och van vid att vara "ensambarnet" för att det ska kunna gå bra att introducera en valp nu, eller hur kan man gå tillväga för att få det att fungera och få en bra start? Är hennes tidigare uppförande bland andra djur ett tecken på att hon borde vara ensamkatt eller på att vi bara inte gett det tillräckligt mycket tid eller ha läst på tillräckligt mycket?

Tack på förhand för alla möjliga tips och råd!

Annons:
[AnimeV4]
1/23/16, 8:18 PM
#1

Undrar samma, så jag följer denna! 👍

Mygohr
1/23/16, 9:20 PM
#2

Att katten håller sig undan från hunden i början är fullt normalt och betyder inte att de inte kommer att funka tillsammans. Viktigt är att katten har ett rum/utrymme som inte hunden kommer in i. Där kan katten ha sin mat och känna sig säker. Valpar kan ju vara lite intensiva, så kopplat första möte eller genom ett galler är en bra idé liksom klippta kattklor☺️

Upp till toppen
Annons: