Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1590 ggr
Sashhi
2016-01-05 14:25

Övergå till endast blötmat

Jag hade tänkt att låta min neva övergå till att endast äta blötmat, men har lite funderingar kring detta. Hur långsamt ska man vänja in maten och hur mycket är lämpligt att ge  en större (han väger kring 8-9kg som normalvikt) kastrerad hankatt per dag? Ska man ge det i omgångar eller en del direkt på en gång? Han har fått torrfoder från uppfödaren därför har det liksom blivit en vana att ge honom detta (tillsammans med blötmat), men har hört att det är bättre med endast blötmat. Vill ju inte att han ska bli dålig i magen heller, så jag är lite feg med att börja. Tar tacksamt emot tips!

Not your mom, not your milk.

  • Redigerat 2022-03-28 07:30 av OberonsMatte
Annons:
Splatter
2016-01-05 22:16
#1

http://kattstatus.se/sida97.html

Här finns en formel som man kan använda till att räkna ut fodermängden till en katt, både för att bibehålla den vikt katten har och en annan formel för katter som behöver gå ned i vikt. 🙂Det krävs dock att maten man vill ge faktiskt uppger energimängden… Vilket exempelvis Gourmet inte verkar göra…

Snuttefia
2016-01-08 22:05
#2

Första steget är att se om du använder dig av FF (Free Feeding= Alltid tillgång till mat) gör du det så ska du sluta och börja utfodra måltider cirka 2-3 gånger om dagen.

Sen måste du hitta ett bra blötfoder som lever upp till kattens behov. När du har gjort det kan du börja fasa in katten på blötfodret. Börja med att presentera det för katten när han är hungrig. Alltså är det väldigt viktigt att inte ha FF på torrfodret för tycker han bäst om det och det står framme hela tiden kommer det inte att funka med största sannolikhet. Plus att katter ska inte ha fri tillgång till mat det är inte naturligt.

För att kunna hjälpa vidare är det bra om du skriver en kommentar här där du beskriver allt vad du har gjort osv :)

M.V.H Snuttefia

Upp till toppen
Annons: