Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3056 ggr
Sashhi
2015-11-17 13:05

Förbryllande

Nu har mammas kattunge (7 mån) som vi åkte och hämtade som liten dunboll tillsammans råkat ut för något mystiskt. Illa däran är han också. Igår blev han helt plötsligt väldigt trött, började vingla och blev dålig i magen, allt på en gång. De åkte in med honom till veterinären imorse, och man konstaterade att han hade förhöjda njur- och levervärden. Även underligt avlånga njurar. Men de vet inte vad det är. Är så himla jobbigt att vänta på svar när det inte finns några, och när man bor på långt bort.  Funderade på om det kan vara något medfött, men veterinären hade sagt att det är väldigt ovanligt i raskatter. Mamma ska iallafall ringa uppfödaren och höra med dem. Hoppas innerligt att han klarar sig och att de hittar felet 😢 Så orolig blir man.

Not your mom, not your milk.

  • Redigerat 2022-03-28 07:32 av OberonsMatte
Annons:
Katthemsmatten
2015-11-17 15:13
#1

Förstår att du känner dig orolig och att väntan på svar känns oändlig. Hoppas det kommer snart och att det är någonting som går att åtgärda. Håller tummarna!

Medarbetare Hittekatter iFokus

annzoo
2015-11-17 16:54
#2

vilken ras är det? vet att på ragdoll och birma rekomenderas scanning av njurar innan avel

Sashhi
2015-11-17 17:34
#3

#1 Tack! #2 Det är en Neva. Uppfödaren hade röntgat föräldrarna till katten så det är nog inget genetiskt, och alla syskonen hade mått bra. Går inte att göra mycket mer än att vänta, men det är fasligt jobbigt.

Not your mom, not your milk.

Ominous
2015-11-17 18:24
#4

Himla trist, jag hoppas att uppfödaren inte vart medveten om det och gjorde det med flit. Sjukdommar kan komma från ingenstans. 

Men gjordes ingen vetrinärbesiktning innan?

I wish I could write as mysterious as a cat

Sashhi
2015-11-17 19:17
#5

#4 Jo, veterinären sa att det finns många sjukdomar i katter som ännu är outforskade. Han har blivit veterinärbesiktiad som kattunge ja, då har det inte varit något. Men kan ju varit något som legat dolt och inte blommat ut förrän nu, det är väl svårt att veta. Veterinären sa att det fanns en massa möjligheter till vad det skulle kunna vara, t.ex vingelsjukan som man inte vet var den kommer ifrån 😕

Not your mom, not your milk.

Adrianaisaksson
2015-11-17 19:31
#6

Är han ute katt? Vingelsjuka sprids bland andra katter utomhus normaltsätt. Har han vingel sjuka finns det inget att göra tyvärr, då måste han gå bort. Det är ohörligt smärtsamt. Min katt fick vingelsjuka och det var hemskt smärt samt och kom bara sådär så han fick gå bort :(

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Annons:
Sashhi
2015-11-17 19:53
#7

#6 Näpp, han är innekatt. Går ute i koppel, kan han isåfall ha fått det därifrån? Vet ju som sagt inte vad det är, men försöker komma på idéer ändå.

Not your mom, not your milk.

annzoo
2015-11-17 21:57
#8

Kan han ha fått i sig något olämpligt..vad finns för växter i hemmet? vissa växter är väldigt giftiga för katter.. skulle kolla alla växter noggrant efter bitmärken

Sashhi
2015-11-18 17:15
#9

Kissen har nu fått somna in… det visade sig på ultraljud att han hade cancer och fyra gånger så stora tarmar som hos en vanlig katt. Vila i frid lilla Valo.

Not your mom, not your milk.

OberonsMatte
2015-11-18 17:19
#10

#9 Usch vad tråkigt att höra…😕🌺

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
2015-11-18 21:42
#11

🌺😕 Jag beklagar verkligen! Men bra att han  blev undersökt och fick hjälp med att slippa plågor! 🤗

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Adrianaisaksson
2015-11-18 21:44
#12

Som svar på din fråga så ja han kan få det så också:/ Beklagar verkligen!!! <3

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

Sashhi
2015-11-18 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack så mycket allihopa ❤️ Han fick iallafall somna i mattes (min mamma) famn stilla och lugnt… han var mycket illa däran på slutet och orkade tyvärr inte mer, så det fanns inte mycket att göra. Lymfom som spridit sig så pass långt. Är glad att han slapp somna in ensam och fick ha mamma med sig in i det sista. Här är en bild på den lilla kämpen.

Not your mom, not your milk.

Annons:
Vixxen
2015-11-19 01:07
#14

Beklagar! 🌈 🌺🌈

Katthemsmatten
2015-11-19 10:23
#15

Beklagar förlusten av den lille sötnosen. 💔

Medarbetare Hittekatter iFokus

jollycox
2015-11-19 15:02
#16

Beklagar förlusten 🌺

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mangochanti
2015-11-25 15:23
#17

Lider med dig och din förlust. Min Chanti på 5 år dog den 23/11 i min famn efter att Veterinären öppnat henne och fann cancer i båda hennes njurar.

Jag var inte beredd på detta och är fortfarande i sorg.
Hemskt då ens små kära rycks bort.

Han visste inte heller vart detta kom ifrån, men båda njurarna var så ansatta att det fanns inget att göra för min älskling.

Beklagar din förlust 😕

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Upp till toppen
Annons: