Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2914 ggr
Sashhi
2015-11-10 18:26

Kattunge som inte tvättar sig ordentligt

Min mammas kattunge, i dagsläget ca 6 månader har haft problem med hygienen sedan de fick honom. Han är väldigt dålig på att tvätta rumpan (men han tvättar allt annat), och detta leder till att det fastnar mycket i pälsen. Är det något man kan göra åt saken? Jag vet inte mer än så eftersom jag inte bor med katten.

Not your mom, not your milk.

  • Redigerat 2022-03-28 07:33 av OberonsMatte
Annons:
Katthemsmatten
2015-11-10 21:19
#1

Hur gammal var katten när den togs från mamman?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sashhi
2015-11-10 21:33
#2

#1 13 veckor :-)

Not your mom, not your milk.

Amoz
2015-11-10 21:36
#3

Våran ena katt var rätt dålig på det ett tag men han blev bättre senare. Tror det berodde mest på att innan han flyttade tvättade ju hans mamma honom och när han flyttade hit tvättade hans mormor honom, hon slutade när han blev könsmogen så då fick han lära sig att tvätta sig själv men det slarvades ett tag.
Fastnar det i pälsen skulle jag nog se till att ansa runt om (för att det också ska bli lättare för honom att göra rent)

Sashhi
2015-11-10 21:39
#4

#3 Mina föräldrar har försökt klippa lite i pälsen runt baken, men de är ju så rädda att det ska råka klippa i honom när han ålar sig. Slink som en räv, en typisk kattunge :-) Ska försöka komma ihåg och hjälpa dem klippa när jag åker och hälsar på då, tack så mycket! Han är ju en neva masquerade så han är ganska pälsig överallt.

Not your mom, not your milk.

Amoz
2015-11-10 21:42
#5

De kan ju testa att klippa när han sover, man kan ju klippa lite åt gången på det sättet

Sashhi
2015-11-10 21:44
#6

#5 Ska tipsa om det! :-) men har fått uppfattningen att han är en sådan som vaknar väldigt lätt. Får se hur det går.

Not your mom, not your milk.

Annons:
Leritza
2015-11-10 22:23
#7

Hur är hans mage?

Har en semilång hårig hemma och aldrig haft problem med att saker fastnat i rumpan bortsett från när hon har varit dålig i magen. Och hon slickar sig inte i rumpan särskilt ofta, kanske en max 3 gånger på en och samma dag

Sashhi
2015-11-10 22:37
#8

#7 Han har väl varit dålig i magen någon gång i början som bebis som jag förstod det, men det fastnar med vanligt bajs också. Vet inte några detaljer, men om det skulle vara så att han har en dålig mage någon gång, vad gör man åt det? Så jag kan berätta för mina föräldrar ifall att det händer! Min egna katt har nämligen aldrig haft några problem, så har aldrig tagit reda på det.

Not your mom, not your milk.

Katthemsmatten
2015-11-11 11:44
#9

Eftersom det är en raskatt så tycker jag ni ska vända er till uppfödaren för att få råd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Caifig
2015-11-13 08:56
#10

Har samma problem med min ena katt. Nu är det absolut bättre då han äter barf och klumparna blir så små och fastnar inte lika lätt. Men när han fick torrfoder och/eller bara blötmat blev han sämre i magen så det fastnade i rumpan. Han är en helig birma så är också långhårig. Jag klippte honom riktigt kort där bak och det hjälpte en hel del.

Leritza
2015-11-13 09:35
#11

# Svårt att säga då dålig mage kan bero på massa olika saker. Ofta foder relaterat eller att de ätit något de inte bör, men kan också bero på stress

EvaSe
2015-11-13 17:41
#12

Tips om man vill klippa pälsen är att dra en stålkam genom pälsen som skydd och klippa utanför den. Om katten har lös avföring så kan man ge Fortiflora (finns på välsorterade djuraffärer och oftast hos veterinären ). Även maten har betydelse, ju bättre mat ju bättre magar.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Upp till toppen
Annons: