Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2853 ggr
Sashhi
10/30/15, 11:55 AM

Sibirisk katt pälslängd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet att rasen är satt som "semi-långhårig", men hur lång tid brukar det ta innan denna päls växer ut (krage, etc)? Min herre (neva masquerade) är snart två år och ännu ganska korthårig, endast något yvig svans och lite krage. Har sett massvis med sibiriska katter som lugnt skulle kunna klassas som långhåriga, lika pälsiga som norska skogskatter. Vad är det vanligaste? Spelar kastrering, kön roll i förhållande till pälsängd? (Vet att vinter/sommarpäls har det)

Spelar inte mig någon roll om han vore så naken eller ej, men vore intressant att jämföra! :-)

Not your mom, not your milk.

  • Redigerat 3/28/22, 7:36 AM av OberonsMatte
Annons:
Therese
10/30/15, 3:14 PM
#1

Hade jag varit du hade jag nog frågat uppfödaren i första hand, de bör ju ha koll på rasen men också pälskvaliten på släktingar till din katt :) Jag har två Norska Skogkatter och båda två har väldigt olika pälsar :)

Sashhi
10/30/15, 4:44 PM
#2

#1 Har sett båda föräldrarna, nu när jag tänker på det. Modern har väldigt sparsamt med hår medan pappan var bland de yvigaste sibirer jag sett. Kan ju vara att han har fått det från mamma då, tack! Tänkte inte ens på det.

Not your mom, not your milk.

Therese
10/30/15, 5:13 PM
#3

Sen är det ju dethär med sommar och vinterpäls också, inte alldeles enkelt hehe :)

Upp till toppen
Annons: