Annons:
Etikettandra-djur
Läst 3914 ggr
Shinerai
10/17/15, 10:35 PM

Introducera hund för katt

Jag har två katter här hemma (syskon) som nu är lite över ett år gamla. De har levt väldigt isolerat som innekatter och fick i våras träffa hund för första gången. Detta mötet gick dock så dåligt som det bara kan tänkas, då det inte alls var meningen att de skulle få träffa varandra. Katterna fick vara i sovrummet med låda, mat/vatten och stängd dörr då jag fick besök av folk med hund.
En person i detta sällskapet ska in och hälsa på katterna, och innan jag hunnit stoppa det så har katterna tagit sig ut från sovrummet. Och väl i hallen möter dom en glad och uppspelt hund som aldrig sett katter förut. Det är inte så vårt att lista ut hur det gick sen. Båda katterna skjuter rygg och burrar upp sig, varav honan sedan rusar in under soffan, och hanen ut i köket. Hunden tas snabbt ut ur lägenheten. Och efter det var katterna på helspänn i säkert en timma innan de insåg att hunden inte längre var kvar.

Så nu är frågan; är det värt att försöka introducera hund igen (inte samma då), och hur gör man detta på bästa sätt i så fall?
Jag bor i en tvåa på 65 kvadrat, så har inte hur mycket plats som helst, men jag skulle gärna vilja ge katterna ett bra möte med hund, speciellt då jag i framtiden vill ha möjlighet att ha hund tillsammans med dessa katter (som förhoppningsvis kommer leva länge).

Annons:
smellcaramell
10/17/15, 10:41 PM
#1

jag har kört på tekniken med hund i koppel/inhägnad i en del av lägenheten/huset som katterna/det andra djuret kan ta sig till men inte måste gå till för att äta/kissa/uträtta behov/leka/gömma sig/sova. Då kan det rädda(oftast katten) själv välja när och hur den vill närma sig det läskiga djuret(oftast hunden). Sen kan man locka ytterligare genom att ställa något katten tycker om i närheten av hunden. Man får dock räkna med att det kan ta ett bra tag innan djuren vant sig vid varandras närhet då man oftast bara förstör träningen om man försöker skynda på processen.

Scorpio97
10/17/15, 10:47 PM
#2

Ja, det kan ändå gå att introducera en hund till katterna. Vi har tre katter, och en hund. Hade vi någon bekant med hund här var katterna bortblåsta tills flera timmar efter besöket var slut och hunden borta. Så är det fortfarande. Våra katter hade alltså inte haft något bra möte med en hund innan vi skaffade hund. Men dom lärde sig acceptera valpen när den kom, och nu är hunden sju år och dom är alla fyra relativt bra vänner (för det mesta i alla fall).
Vi hade kompostgaller så att valpen bara kunde vara i kök och vardagsrum, och katterna i hela huset. Då kunde dom själva välja när dom ville träffa hunden och inte. Men det tog några månader innan dom hade accepterat henne helt. Sen kan katterna fortfarande bli lite irriterad på hunden ibland, men hon har lärt sig när man ska hålla sig undan för att undvika att få en klo i nosen (; 

Kompostgaller är bra att dela av med. Katterna kan se och höra hunden, och om dom vill kan dom även hoppa över och träffa den. Men hunden kan inte röra katterna. Höga platser där katterna kan ligga och spana är också bra av samma anledning. Får man sitta och titta en stund i fred är hunden kanske inte lika läskig längre. Sen är det såklart enklare med en lugn hund som är van vid katter och inte bryr sig så mycket, än en som blir jätteglad. 
Förknippa hunden med något positivt, exempelvis att man matar djuren på varsin sida av kompostgallret så dom ser varandra när dom äter. Det är en taktik man kan använda när man vill introducera katter till varandra, men det läre ju funka med en hund och katter också.


//Jessie

[LoveUnite]1
10/17/15, 10:51 PM
#3

Jag har först o främst varit hundägare, totalt 13 år till 2 underbara stora tikar, nu 1 kvar. Aldrig egentligen haft katt förrän de 2 senaste åren, men har haft/har vänner med katter och mina hundar har fått vara med och fått gött om stryk från katterna.

Du ska veta att om hunden är vänligt inställd till katter så är det oftast hunden som åker på stryk av katten, katter är smarta… hundar är… som dem är 😎

Mina hundar har gått bra ihop med katter men katter är alltid roliga att jaga och glo på o flåsa i nacken. Katter vet oftast hur de ska hantera hundarna. Jag har varit med om sååå många olika katter med mina hundar genom åren.

Men, sedan skaffade jag äntligen min lilla egna katt pojk =)

--------------

De började som 2 kattungar en hona och hane (kusiner).
Hunden var inte hemma när katterna kom så katterna hade 2 dagar där de kunde sniffa runt i lägenheten (en etta). Dag nr 2 kommer min hund hem.

Jag vill inte riktigt säga att det gick så bra, främst för hon katten var … bråkig. Men min hund var i koppel och ja höll i henne, katterna var fria i lgh, de kom nyfiket fram men min hund blev super glad att det fanns katter och ville fram men jag höll emot.

Pojken sprang under soffan för min hund blev för gnällig o stirrig, honan kom med klorna och smällde till min hund flera ggr i nyllet och 1 gång i ögat 😕 blev bara en repa men ändå.

Sedan fick jag till slut dela upp så katterna fick vara i köket och jag satte upp galler och på nätterna la jag över filtar på gallret så inte min hund störde dem.

Var mest för hundens skull för hon var så stirrig. Katterna brydde sig inte så mkt om henne.

Sedan en natt började hanen klättra ut i lägenheten lite och mjuk o försiktigt gick allt bra. Honan däremot skulle alltid kloa min hund så jag faktiskt sålde vidare henne.

Min pojk katt och min hund är bästa vänner, de är så söta tillsammans, det gick faktiskt snabbt o bra för hanen var/är lugn och försiktig av sig och SUPER snäll mot min galna hund.

---

Kort sagt.
Dela upp lägenheten så hunden kan se men inte röra katterna för hundens egna trygghet.

När hunden lugnat sig och katterna känner sig lugna och de vågar närma sig hunden kanske man kan försiktigt låta de hälsa.

Mygohr
10/17/15, 10:55 PM
#4

Är det en hund som katterna kommer att träffa ofta? Eller bara för att du en dag vill skaffa hund? Hundar är individer och även om katterna vänjer sig vid en speciell hund så betyder inte det att det är lättare att introducera en ny hund. Mina katter har inga problem med mina hundar, de kan leka och äta ur samma matskål, men en främmande hund fräser katterna åt och håller sig undan.

Shinerai
10/18/15, 4:37 AM
#5

Tack för kommentarerna och förslagen. Det ni skriver är mer eller mindre det jag också hade tänkt mig (med att dela upp lägenheten, associera hund med t.ex mat osv), men att få det bekräftat av andra.

#4: Detta är främst för att jag vill att de ska få träffa en hund under kontrollerade former, vilket det inte var sist. Jag har en hund i åtanke, som min kompis har, men huruvida katterna kommer träffa den ofta kan jag inte riktigt säga. Men jag tippar på att det inte blir speciellt ofta. Och som du säger, alla djur är egna individer, och att de accepterar en hund betyder inte att de accepterar nästa. Men tänker mig att detta är en start i alla fall :)

crins
5/20/16, 5:51 PM
#6

Tror jag går bra, men man får räkna med 1vecka innan de blir bekanta! Min tik som inte finns mer, tyckte ej om katter rent sagt avskydde katter, när hon fick träffa min katt som då vsr kattunge, så skällde hunden gjorde utfall mot katten och katten fräste, man får dock ha koll på dem, sedan var katten och hunden bästa vänner, katten sov på hunden, 😁 det tog 1vecka!

Annons:
Upp till toppen
Annons: