Annons:
Etikettandra-djur
Läst 2276 ggr
drusila
2015-08-08 10:06

Katt och kanin problematik!

Vänder mig till er kattexperter här på forumet då jag börjar bli riktigt orolig för hur jag ska lösa denna situation. Har sedan 6 & 5 år tillbaka 2 kaniner den ena är en hane som är renrasig dvärgvädur och den andra är en hona som är blandras mellan olika dvärgkaniner.  Nu är det så att jag och sambon läste lite varstans att många som har katt även har kaniner så vi tänkte att det kanske skulle funka för oss att skaffa oss en liten katt. 

Tyvärr har det inte funkat så bra som vi hade hoppats, vi försökte introducera kattungen och kaninerna försiktigt. Kaninerna fick se kattungen genom kompostgaller och att kattungen var i transportburen. Resultatet av detta var att min väldigt slöa kanin hane insåg att det finns faror i världen och blev fruktansvärt uppjagad och rädd, han började stampa och visade tecken på stress så vi fick flytta kaninerna till ett rum där katten inte kan komma till.  Nu är kanin hanen ständigt orolig trots att katten inte ens är på samma våning, han kan få för sig att stampa och blir rädd för minsta lilla. 

Kanin honan som brukar vara den rädda av de två är orolig för katten men har luktat på henne och stampar inte. Dock börjar det bli så att hanen gör henne orolig så att hon också börjar bli rädd för kattungen. Mitt största problem med detta är att som det är nu är katten begränsad endast till övervåningen som är 2 halvstora rum och kaninerna står med burarna på nedre våningen och det känns som om att kattungen behöver få mer utrymme att röra sig på hon försöker ständigt smita med ner till undervåningen så det blir en kamp för oss att ta oss mellan de olika våningarna. 

Kaninerna får aldrig gå fritt när ingen har koll på dem då de äter sladdar så därför vill jag helst bara att de ska funka i sina burar och att katten kan gå förbi dem utan att de dör av skräck. Så här med facit i hand känns allt så hemskt, jag älskar mina kaniner och de var här före katten, det känns som att jag var oansvarig som skaffade katt när jag har kaniner men jag ville heller inte går runt och vänta på att de ska dö så jag kunde skaffa katt.  Att tillägga är att tyvärr finns det inget litet rum med dörr som jag kan tillägna kaninerna eftersom det är ganska kompakt 2 vånings villa som varit en liten sommarstuga innan den blev påbyggd, vi köpte av min mormor som använder det enda avskilda lilla rummet som finns. 

Hur skulle ni ha gjort? hur gjorde ni för att få era rädda kaniner att acceptera en katt? förhoppningsvis är det inte helt kört.

Annons:
Leritza
2015-08-08 11:01
#1

Har snarlik situation hemma. Dock bor jag i två. Min bästa lösning än så länge är gallerier vid sovrummet som hålls sladdlös så kaninen har fri tillgång till det rummet. Så han kan se katterna och tillslut kanske slappnar av att ha dem i närheten. Tar ett tag tror det tog runt två månader innan han sluta stampa men han skyggar fortfarande efter ca 1år när de är i närheten, men kan bero på att han är röd ögd och de brukar ha lite sämre syn Du har int möjligtvis möjlighet att sätta upp en nätdörr nånstans i huset. En nätdörr är int nödvändigtviss svårt att bygga behövs bara lite kompstgaller några buntband och märlor till gångjärn. Sen nån slags lås anordning så djuren inte kan öppna dem.

Upp till toppen
Annons: