Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 10137 ggr
Eveo
2015-06-14 02:26

Dammfri kattSAND?(inte pellets)

Hej! Har fyra kastrerade pojkar (huskatter), varav en med astma/bronkit. Har försökt att vänja dom vid strö och pellets men de sätter sig hellre bredvid lådan. Så min undran är - vilken sand är MINST dammig? Vill inte ha rekommendationer om Everclean, Four Friends, Kitty Champion(finns på ÖB), Cat & Clean - alla dessa dammar alldeles för mycket. Vore bra om sanden även kunde hålla mer än två veckor utan att lukta illa. Ica premium och Tigerino är okej med dammet men tyvärr börjar det stinka efter någon vecka.

No time to waste, only time to treasure.

Annons:
lliinnnn
2015-06-14 07:14
#1

Nu vet jag inte var du har din kattlåda, men jag har en låda i hallen o en i badrummet. Den i badrummet dammar ingenting jämfört med den i hallen eftersom där blir fuktigt inne ibland när man duschar. Sanden blir inte sämre för att den står i ett fuktigt utrymme, de märker jag inte, det enda är just att den inte dammar! har en känsla av att fukten "samlar ihop" dammet i lådan! :D

OberonsMatte
2015-06-14 12:14
#2

Jag rekommenderar oparfymerad Extreme Classic, med LitterLifter-spade.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2015-06-14 12:17
#3

Angående lukten undrar jag hur många lådor du har, hur tjockt lager av sand det är i lådorna och hur ofta du rensar sanden från kissklumpar och avföring?

Sand luktar mer i fuktiga utrymmen.

Sajtvärd Katter iFokus

Kutterkatt
2015-06-14 14:27
#4

Jag rekommenderar också Extreme Classic! Bra pris, dammar lite och döljer lukt väl bara man rensar tillräckligt ofta. Även den parfymerade med lavendel är bra, den doftar väldigt diskret så att man bara precis känner det när man rensar, till skillnad från t ex Everclean som får hela kissen att stinka tvättmedel!

EvaSe
2015-06-14 19:45
#5

Kan rekommendera denna http://www.zoo.se/soft-cat-natural-light-19l.html

Har 4 katter, den luktar inget, den dammar inte, den fastnar inte i lådan eller på golvet när de krafsar ut sand.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Anita N
2015-06-14 23:15
#6

Öko plus dammar inget och består av träpellets. Sen kan du använda dig av kristallsand som inte heller dammar.

Glad Skåning

Annons:
albus_matte
2015-06-15 14:37
#7

#5 Nyfiken! Hur är doften när den beskrivs som "neutral"? Vill ha oparfymerad. Går det verkligen att spola ner i toaletten efter man har rensat som det står på sidan? Så klart inte när man byter all sand.

[HundochKatt]
2015-06-15 15:29
#8

Man ska aldrig spola ner Kattsand, även om det är träpellets eller spån. Bajskottarna kan man spola ner i toaletten, men "sanden" ska man kompostera.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-06-15 16:01
#9

Man ska aldrig spola ner något annat i toaletten än det du satt dig för att göra där samt toalettpappret du använt.

Det är ett otyg av tillverkarna att skriva att deras produkt går att spola ner. Denna fråga var uppe för inte så länge sedan här och då mailade jag Stockholms reningsverk och givetvis bekräftade de att reningsverken är byggda för att ta hand om 3 saker, kiss/ bajs/ toalettpapper och övrigt som kastas ner i toaletten orsakar problem i reningsverken.

Fridaaaa
2015-06-15 18:21
#10

Finns ingen Kattsand som är 100% dammfri.

Alla everclean jag testat har dammat massor.
Jag har four friends nu, tycker inte det dammar så mycket. Samma med icas mild doft i kartong (jag är känslig om det dammar mycket)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2015-06-15 21:27
#11

#10 Har du provat Extreme Classic?

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2015-06-15 21:30
#12

#11 Japp, testat flera olika, alla reagerade jag på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2015-06-15 21:38
#13

#12 Konstigt… Jag har provat Icas i kartong och den dammade betydligt mer än Extreme Classic jag har nu. Insidan av lådorna ser helt dammfria och rena ut, med andra sorter täcktes de av damm.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Belimas
2015-06-15 21:51
#14

Jag vet att du inte ville ha tips om EverClean men jag ville bara nämna ändå att nu senast när jag köpte EverClean (förra veckan) så dammade den faktiskt inte ett dugg när jag hällde upp den, tro det eller ej. Jag har kört med EverClean under många år trots dammet så jag var beredd på det klassiska molnet av damm som blir när man häller upp det. Det stod New Formula på kartongerna så jag vet inte om de har ändrat något i den eller om det är en "gammal nyhet" som inte har kommit ut till min butik förrän nu, sanden var i alla fall även ljusare än vad den har varit tidigare. Det var i alla fall en positiv överraskning och jag hoppas att det håller i sig så att det inte var ett unikt exemplar jag fick tag på av en slump.

Fridaaaa
2015-06-15 21:55
#15

#13 Icas milda i kartong reagerar jag knappt på alls, dammar inte så mycket. Har four friends nu, reagerar jag inte heller på.
Hällde upp EC hos en för några dagar sedan, reagerade direkt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2015-06-15 22:34
#16

#15 Menar du EverClean eller Extreme Classic? Med förkortningen är det lätt att man blandar ihop dem.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2015-06-16 08:05
#17

#16 Everclean. 
Classic har jag med haft men dammade en hel del det också :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EvaSe
2015-06-17 19:08
#18

#7 Doften är svagt puderdoftande. Jag gillar inte parfymerad sand men jag tycker inte denna doft är störande.
Jag spolar ner bajsklumparna om det går att skaka av sanden ganska mycket. Är det fasta korvar så blir de väldigt torra av denna sand så det går att skaka på spaden så att de blir nästan rena, men kissklumparna blir nästan som gummi så dem skulle jag inte spola ner i toan.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

kattöga
2015-06-18 13:35
#19

#7 Det är olika i olika kommuner hur man ska hantera använd Kattsand. Hos oss t ex ska vi lägga dem i "vanliga soptunnan", i andra kommuner ska man lämna den på återvinningscentraler. Beroende på vad det är för sand förstås. En del Kattsand kan komposteras, pellets t ex, andra inte. 

Gå in på din kommuns hemsida och leta rätt på vad dom säger där om sophanteringen av Kattsand. Men spola inte ner den i toaletten, som sagts ovan också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Katthemsmatten
2015-06-18 13:54
#20

Jag använder Compact Care från Grizzly Zoo (finns även på nätet om du inte har en butik i din närhet). Jag är väldigt nöjd med sanden som finns neutral, med doft och multiple cat. Ingen sand är helt dammfri, men när man väl har hällt upp den här så dammar den mycket måttligt. Har ett grävmonster hemma och jag ser inte dammolnet längre som jag gjort när jag använt andra sorter. Klart prisvärd sand, dessutom.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
thorntagg
2015-06-18 19:43
#21

Jag har en längre tid nu använt Extreme Classic Black Label som ska vara så bra och dammfri; men den dammar den också, precis som all sand som har sitt ursprung i bentonitlera.  Låt vara att den är väldigt mycket bättre än EverClean som jag hade förut.  När jag såg om Soft Cat Ekologisk Kattsand och kikade på Zoo.se och deras hemsida, så blev jag intresserad. Men jag undrar: hur ser den egentligen ut??  Den ska ju vara tillverkad av malda växtdelar. Hur är konsistensen, färgen, känslan  då? Jag undrar om våra katter accepterar nåt annat än något som ser ut och känns som just - sand?

IceJossan
2015-06-18 20:22
#22

Jag rekommenderar också Öko Plus. "Sanden" är storkornig och är i princip krossad pellets. Mina katter går inte på kaninens pelletslåda men de går gladeligen på Öko Plus. Dammar inte, men jag upplever doften som väldigt speciell, lite som blött träflis. Klumpar väldigt bra faktiskt. Mycket drygt. Katterna kissar mest i lådan med Öko Plus d så det ströt borde gå it fortare än vanliga sanden (Kitty Champion) i andra lådan, men Öko Plus räcker överlägset mycket lägre. Och så går den som kompost, vilket inte vanlig Kattsand gör. Jag testar just nu Greenwoods motsvarighet och jag upplever den hittills som väldigt lika, men möjligen att klumparna håller lite sämre. Dammar inte heller nåt (ellerja, båda dammar lite vid upphällning bara) men lukten har jag inte hunnit utvärdera ordentligt än.

thorntagg
2015-06-19 15:24
#23

Jag skulle vilja fråga EvaSe  som verkligen använt just den "sand" som jag är intresserad av, om just det jag nämnde i mitt tidigare  inlägg, dvs ser det ut som sand, eller ser det ut som malda pellets eller liknande??

Katthemsmatten
2015-06-22 10:35
#24

#22 Vilka säljer Öko Plus? Skulle vara intressant att testa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Achatina
2015-06-24 01:50
#25

Har två lådor till min katt, båda med olika träbaserade "sand" typer. Mitt akvarium har Öko Plus, en säck kostar 175kr på välsorterade djuraffärer (eller 499kr för en jättesäck). Den andra lådan är en peewee och i den har jag peewee pellets. Sistnämnda dammar inte alls, Öko Plus dammar bara när man häller ner det i lådan, men dammet lägger sig snabbt. 

Har man Öko bör man ha höga kanter eller inbyggd kattlåda/or eftersom det följer med katten ut från lådan (men är lätt att sopa upp och fastnar inte på möbler). PeeWeen kan vara svår för dem att vänja sig vid, och att skrapa ner det uppblötta spånet får man ofta göra själv (om man inte har många katter som använder samma låda). 

Byter Öko typ en gång i månaden eller varannan månad, tar upp kissklumpar och bajs undertiden. PeeWeen byter jag på när det mesta av pelletsen ligger halvuppblött på toppen (eftersom han slarvar med att skrapa runt) så den får man byta oftare på. Men kan inte minnas när jag köpte nytt peewee pellets senast. 

Har tidigare använt vanligt spån, sådant man har i hamsterburar och som man kan köpa precis överallt. Det är bra, lite lukt, dammar inte jättemycket … Men blir ganska skräpigt. Men och andra sidan är det jättebilligt eftersom man kan köpa det i storbal (20kg eller vad det är) för 50-100kr på granngården och dylika ställen. 

Det är jag som är allergisk mot sanden som sätter P för en lerbaserad Kattsand i mitt hushåll. Men jag reagerar inte på något av dessa. Och hade inte de fungerat så tror jag hade jag försökt hitta typ något strö för hästar gjort av halm.

Bästakompis
2015-06-24 10:32
#26

Kommer absolut testa Öko plus, tack för tipset! Det borde man kunna kompostera?

EvaSe
2015-06-24 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#23 Jag tog en bild på Everclean, SoftCat och ÖkoPlus. Som du ser så är SoftCat t.o.m. finkornigare än Everclean, och klumpar mycket bättre.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Annons:
Achatina
2015-06-24 17:13
#28

Innan jag bytte till ÖkoPlus så hade jag Everclean… Och som kattsandsallergiker så skulle jag inte rekommendera det till nån med katt som inte klarar dammet. Finkornigare än så låter råvidrigt för lungorna. Varje gång de skrapar i lådan så blossar dammet upp.

EvaSe
2015-06-24 17:59
#29

#28 Jag har också Everclean i en låda (för att kattungarna ska få testa olika sand innan de flyttar) och den dammar så förskräckligt att den får stå i källaren. Men efterson denna inte är gjord av lera utan av växtdelar så dammar den inte ens när jag häller upp den.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

jollycox
2015-06-25 10:44
#30

EvaSe: Hur mycket räcker 19 liter till? Räcker det med en påse för att fylla upp en tom låda?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

EvaSe
2015-06-25 20:00
#31

#30 Det beror väl på hur stor lådan är :) men mät med ett litermått hur mycket du har i nu. 1 liter av det du har nu är ju lika mycket som 1 liter av den sanden. ( 1 liter = 1 dm3)

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Eveo
2015-06-25 23:26
#32

Som svar på tidigare fråga, har tre lådor fyllda med minst 10-12cm sand (ena katten försöker ta sig till Kina). Har testat Öko Plus men den dammar för mycket, klumparna faller isär och katterna gillar inte att gå på spånet. Vet att ingen Kattsand är 100% dammfri men jag vill inte utsätta mig eller katterna för dammet som tex Everclean, Four Friends, Ökoplus mm avger. Icas premium Kattsand är en utav de minst dammiga Kattsand jag testat. Blev dock nyfiken på att testa SoftCat :)

No time to waste, only time to treasure.

Ravynsfair
2015-06-26 11:21
#33

Varken jag eller min katt tål dammet från kattsanden, vi har kristallsand och det funkar super!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Katthemsmatten
2015-06-26 13:00
#34

Alla katter uppskattar inte kristallerna eftersom de är stora och för små tassar ganska vassa. Tänk på att kattens tass är känsligare än din egen fotsula. Det är därför man rekommenderar så finkornig sand som möjligt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
shamz116
2015-06-26 16:20
#35

#30 Jag brukar köpa påsar som är på 5 L (Cattia, för övrigt bästa kattsanden!), och det räcker för mig med en men jag brukar ha i två stycken alltså 10 L så då är lådan väldigt full:)

Horrorpops
2015-06-26 23:30
#36

Jag använder Cat's Best Öko plus och är supernöjd! Dammar inte och luktar inte :)

===

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

jollycox
2015-07-10 21:02
#37

Jag köpte four friends och hällde upp i förrgår. Min första tanke var 'shit vad den dammar'. Den dammade otroligt mycket mer än extreme classic(som jag har i vanliga fall).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Eveo
2015-07-11 18:23
#38

#27 Tror du att katter som är vana vid sand kan tänka sig att gå på Softcat? Vore nämligen underbart med ett alternativ som inte dammar så hiskeligt. Priset var helt okej också.

No time to waste, only time to treasure.

Eveo
2015-07-11 18:24
#39

#37 Four friends dammar massor! Blev mycket besviken när jag testade det. Dessutom blev sanden fort dålig och började lukta.

No time to waste, only time to treasure.

EvaSe
2015-07-12 17:16
#40

#38 Enda sättet att få reda på om dina katter accepterar CatSoft är att testa, men mina katter tycker den är ok.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Katthemsmatten
2015-07-15 15:38
#41

#38, byt sand/pellets litet i taget, dvs "späd ut" det du har idag med ca 50% av något annat i en låda och sedan fyller du på med det nya vartefter till dess att du enbart har det nya materialet. MEN om du märker att katterna redan vid en 75% blandning ratar den lådan så skulle jag sluta för att inte riskera att de går någon annanstans.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
lkmf
2015-07-15 17:28
#42

Cat´s Best ÖkoPlus sand skulle jag säga är den bästa sanden jag haft och när mamma bytte till den hemma hos dom klara till och med min pappa av att var i huset när hon byter i lådan han har jättesvårt för Kattsand som dammar. Rekommendera den starkt. vi köper våran på ZOOPlus 40L för 298kr.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Uppkatten
2015-07-16 15:06
#43

Jag har precis provat att använda Cat´s Best Öko Plus i en av kattlådorna under ett antal månader (med och utan annan Kattsand iblandad), och katterna vill inte alls använda den kattlådan… Någon enstaka kisspöl har det blivit där i men inte mer än så… Själv tycker jag kattsanden verkar bra, men när jag stoppat ner handen i den öppnade påsen så kändes "sanden" lite "vass". Kanske är det därför som katterna inte vill använda den…? Jag kommer fortsättningsvis att gå tillbaka till EverClean även i den lådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
2015-07-16 16:04
#44

Tänk dig att gå barfota på vasst grus, inte så trevligt och det är en  vanlig orsak till att katter ratar den typ av sand som vi människor gillar för att den inte följer med tassarna lika bra. Fast jag föredrar att dammsuga ofta framför att tvätta nedkissade textilier, så det får bli Compact Care Premium. Inte dammfritt när man byter, men dammar väsentligt mindre än EverClean och Cattia trots att det är lika finkornigt. Relativt billigt och ofta till specialpris hos Grizzly Zoo. De har butiker och internetbutik.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Eveo
2015-07-16 21:32
#45

Gjort en beställning nu på SoftCat och ser fram emot att testa!

No time to waste, only time to treasure.

EvaSe
2015-07-17 16:02
#46

#45 Berätta vad du tycker när du har testat den ett tag

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Clarissa
2015-07-17 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Jag har denna som kommer från Rusta, tycker den dammar väldigt lite, om ens något alls. Men kanske bara är jag som tycker så, dessutom håller sig sanden fräsch länge, luktar inte osv. :)

thorntagg
2015-07-17 19:21
#48

Nu har jag skickat efter - och fått - en påse Soft Cat Ekologisk Kattsand. påsen innehåller bara 9,5 liter så frågan är hur det kommer  att räcka i våra stora kattlådor.  Jag har prövat  och hällt i en liter ungefär i den befintliga sanden (Extreme Classic Black Label) i den ena lådan, och blandat om. Tusse klev in i lådan och satte sig och kissade utan protester. Molly stannade utanför och nosade länge och misstänksamt, men efter nån timme så klev också hon in i lådan. SoftCat-sanden har inte samma gråa färg som den vanliga utan är mera rödbrun, luktar inget speciellt för min människonäsa, men har samma konsistens och kornstorlek som den sanden den blandades med. Men frakten på 69 kronor gör att den blir ganska dyr:  188,90 att jämföra med ECBL som kostar 99 kronor för 10 kilo, och om man handlar för över 500 så får man frakten betald (hos VetZoo). Zoo.se har ingen fri frakt förrän man handlat över 1000 kronor. Går det här bra så får man kanske handla så många påsar så det blir över 1000 kronor…

Jag tycker påsen ser väldigt liten ut i jämförelse med påsen som innehåller den andra sanden, men vi får väl se hur det utfaller. Den dammade i alla fall inte ett dugg när jag hällde ner den.

Annons:
ElisabethB
2015-07-17 23:16
#49

Hoppas det går bra med den nya sanden, men det låter lovande..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Eveo
2015-08-24 23:35
#50

#46 Jag kan verkligen inte tacka dig nog! Efter alla dessa år har jag ÄNTLIGEN hittat rätt! Dammet är ett minne blott, kletet i ögonvrån på katterna är bort och astmakattens luftrör mår så himla mycket bättre! Jag älskar den, klumpar toppen och luktar tom gott :) Har aldrig varit så nöjd med något Kattsand någonsin! Tack tack tack! :D

No time to waste, only time to treasure.

thorntagg
2015-08-25 18:01
#51

Tänkte lämna en  liten bulletin betr. Soft Cat ekologisk Kattsand. Jag har nu köpt flera stora påsar plus lite annat så det blev över 1000 kronor och då slapp man fraktkostnaden, så på det viset blev det prisvärdare. Konsistensen är behaglig för tassarna och det dammar inte, i motsats till  Extreme Classic som  jag helt slutat med. Däremot har jag under en övergångsperiod blandat Soft Cat med ICA,s  vita svagt doftande sand i kartong (den med ragdollen på) som dom även tidigare haft. Blandningen som sådan dammar inte; kanske binder Soft Cat eventuellt damm från den vita sanden.  Katterna krafsar och trivs med den nya blandningen och klumpningen är det inget fel på.  Den vita sanden är ganska dyr, så jag kommer att succesivt minska på mängden av den. Men som tidigare sagts: kasta ingenting av detta i människotoan, trots att det står så på påsen!

[Forest]
2019-05-03 21:33
#52

Puttar upp tråden för den kan vara läsvärd igen 😁

Saga SilverTass
2019-05-04 04:25
#53

Jag använde soft Kattsand från zoo.se. Den dammar inte men det kommer sand utanför lådan.  Den är ekologisk och lätt att rensa.

Jessicahagstrom94
2019-05-08 15:08
#54

Ni som använder softcat nu, tycker ni den är prisvärd eller får man fylla på mycket och därmed köpa ofta?

kattöga
2019-05-08 15:50
#55

#54 Jag har 2 katter som använder enbart lådan dagligen + 1 katt som oftast gör sin morgontoalett i lådorna (därefter utomhus).

Jag köper 2 säckar om 17 liter ungefär varannan månad (538 kr)  = ungefär en säck per månad. Så vad gäller påfyllningen tycker jag att det är värt pengarna, dessutom pga av att det är dammfritt, växtbaserat, komposterbart o s v.
Jag rekommenderar absolut att prova detta strö.

Jag har mycket strö i lådorna, för två av katterna är "storpinkare" 😉så första gången när vi gick över helt till strö (vande dem vid ströt i början genom att blanda det med resten av ((den otäcka)) bentonitsanden vi hade kvar), gick det åt mer förstås.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Jessicahagstrom94
2019-05-09 16:59
#56

Hoppas det inte går åt 4 påsar varenda månad med 4 katter, men jag ska testa softcat tror jag. :) verkar bra. Hoppas min kräsna tycker att det duger att gå på.

kattöga
2019-05-09 18:00
#57

#56 Nej, 1 säck (17 liter) per katt i månaden, det tror jag knappast att det går åt. För oss går det, som sagt, åt ca 1 säck (17 l) för drygt två katter, per månad.

Ströet är som sand ungefär, så för tassarna tror jag att det inte är några problem.

Ev kanske de behöver vänja sig vid nya "sanden". Att ha ströt i en låda enbart till att börja med, eller blanda det med den sand de är vana vid i början, eller ta en liten bit kissklump från gamla sanden o lägg i nya ströt - kan vara några metoder att vänja dem vid ströt.

(Våra katter accepterade ströt väldigt snabbt, däremot funkade det inte med ÖkoPlus även om jag blandade med gamla sanden.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Jessicahagstrom94
2019-05-10 11:43
#58

Jag insåg ganska snart efter mitt senaste inlägg att ens 2 påsar skulle kosta minst lika mycket som 4 påsar av den sorten jag köper nu…

[Forest]
2019-05-11 01:33
#59

58 Ja den kostar lite mer men är dammfri ☺ och kanske är denna dryg man behöver inte byta hela lådan. Nu har jag inte denna sand. Men jag rensar lådan 2 g per dag ibland oftare om jag ser bajs i lådan. 2 gånger veckan tömmer jag den från sand för skura lådorna häller i sanden igen + ny sand.

Jessicahagstrom94
2019-05-12 10:08
#60

Tömmer typ aldrig bort all sand, ser inget vettigt med att kasta ren sand :) skurar lådorna ibland men häller tillbaka ren sand.

kattöga
2019-05-12 10:24
#61

#60 så gör jag också. Efter rengöring, nytt strö i botten, "gammalt" ovanpå.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Forest]
2019-05-20 09:55
#62

60 Har du provat denna sand än ?

Annons:
Jessicahagstrom94
2019-05-29 00:36
#63

Softcat? Nä, för dyr

Upp till toppen
Annons: