Annons:
Etikettandra-djur
Läst 8359 ggr
[postmortum91]
5/29/15, 5:40 PM

bränd av en humla?

Är det farligt om en katt bränner sig på en humla?
Ayla fick vara ute förut, och hon började jaga humlor som en galning och jag är ganska säker på att hon blev stucken/bränd i minnen, men hon skrek inte till utan skakade lite på huvudet och borstade med tassen och slickade sig runt munnen men hon verkade inte bry sig nämnvärt direkt, utan sprang iväg efter fler humlor efter 10 sekunder.
Kan hon svullna igen av humlor eller getingar eller är det ingen fara?
Har någon av era katter dött eller tvingats åka till veterinären av att de blivit stuckna?

Annons:
[KEEL]
5/29/15, 5:46 PM
#1

Det borde inte vara någon större fara ifall katten inte är överkänslig/allerigisk, att en gadd fastnar eller om det skulle vara på ett välidgt jobbigt ställe (tex. intill ögat).

Maria
5/29/15, 5:46 PM
#2

Så här såg min Lakritz ut förra sommaren när han blivit stucken av en humla (troligen) han fick en fläskläpp som syns på hans högra sida. Det tog några timmar så var den försvunnen men han aktar sin numera lite bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[postmortum91]
5/29/15, 5:49 PM
#3

Så jag antar att jag inte behöver vara så orolig?
Hon har ju blivit stucken en gång nu och uppenbarligen är hon inte överkänslig.
Tack för snabba svar.
#2 Haha stackars kisse :P

Scorpio97
5/29/15, 5:50 PM
#4

Vår har blivit stuckna av getingar/insekt två gånger, hanen i tassen och den äldre honan i låret. Vad vi har märkt då alltså, vi har ju utekatter. Det blev en liten prick och såg lite lätt irriterat ut, men det blev inget värre än så. Ungefär som ett myggbett. Men katterna lärde sig i alla fall att man inte ska jaga allt som flyger (; 

Men precis som människor är katter olika känsliga. Vissa människor kan få en så pass allvarlig reaktion att dom är nära och dö, medan andra inte ens märkt att dom blivit stuckna. Det är lika för katter. Skulle dock tippa på att dom flesta inte reagerar speciellt mycket på insektsbett/stick. 

Sen är ju munnen och halsen lite mer känsliga och allvarliga ställen. Jag skulle hålla katten under extra uppsikt, och förändras allmäntillståndet så bör man kontakta en veterinär.


//Jessie

OberonsMatte
5/29/15, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här såg Moltas tass ut efter närkontakt med humla, svullnaden var borta nästa dag:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5/29/15, 5:58 PM
#6

Mina äldre katter har genom erfarenhet lärt sig att ha respekt för gulsvarta surrande saker.  Min yngsta katt är den enda som oförskräckt jagar allt som rör på sig. Idag hittade jag ett tuggat halvdött bi på golvet och igår en tuggad geting. På Ruben märks ingenting.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: