Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7421 ggr
makeupbox
5/23/15, 6:29 PM

Allergi mot fästingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 9 åriga kisse är allergisk emot (enligt veterinär)  "bedövningsmedlet" fästingar sprutar in då dem ska bita sig fast. Detta resulterar i att hon får en massa sår om sommaren.

Jag använder Frontline på både henne och vår andra katt en gång i månaden, och jag ser dem nästan aldrig med fästingar utan isåfall bara krypandes på dem. Så min teori är väll lite av att fästingarna biter henne för att sen släppa på en gång och kvar finns dessa sår som sätter sig runt halsbandet (som vi nu tagit bort för sommaren). Såren blir fula sårskorpor och många gånger smått infekterade. Två somrar har hon fått 1 penicillin kur á la 10 dagar emot detta. 

Mina frågor:

1) Vad kan jag göra för att få fästingar att inte bita henne? Jag vet att det sedan något år tillbaka finns en "supertablett" för hundar som gör att dem inte alls får några fästingar men jag vet inte vad man kan göra för en katt mer än Frontline. Kan man ta på det oftare än vad det står på paktetet?

2) Nu har hon nog mer bett än någonsin och jag försöker göra rent med asollösning dagligen. Bör jag ta henne till veterinär för penicillin kur?
Penicillin hjälper ju dock bara symtomen och vi kan inte ge henne det hela sommaren så jag behöver verkligen hjälp för vad man kan göra för att förhindra fästingar även fast jag vet att det är svårt… 

Jag bifogar en bild från hur hon ser ut nu… Inte kul att se sin katt såhär :(

Annons:
kattöga
5/23/15, 6:47 PM
#1

Tassar in för att följa tråden. 

Min honkatt är nämligen likadan. Hon reagerar på fästingar och får sår som hon dessutom kliar sönder. Jag försöker hjälpa henne att hålla rent men hon är ju utekatt och det går inte så bra. 

Hon verkar även vara pollenallergisk så hon slickar bort en hel del päls. 
Vi fick antibiotika av veterinären förra våren när hon slickade bort så mycket päls att nästan hela magen blev kal. Antibiotikan hjälpte bra mot det. Men såren efter fästingarna försvann inte lika bra. 

I år gav jag henne antibiotika igen när hon började slicka bort päls igen, och det blev bättre. Däremot så får hon fortfarande dom jobbiga såren av fässtingarna. 

Överkänsligheten mot fästingarna har hon alltid haft sen hon kom till oss. Och det enda jag kan göra är att ge henne Frontline var 3:e vecka och hjälpa till att hålla såren rena. Och jag torkar av henne med en våt handduk för att försöka hålla pälsen så ren jag kan från pollen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

makeupbox
5/23/15, 6:53 PM
#2

#2 ja detmåter ju som samma som min! Men förutom pollen då :) måste vara jobbigt… Jag tycker mig inte se henne ha några problem med att hon kliar på såren utan att dem mest får vara i fred :)

makeupbox
5/23/15, 8:59 PM
#3

Någon som har använt sig av Tic-clip bricka på sin katt?

[HundochKatt]
5/23/15, 9:42 PM
#4

Oj! Alltid lär man sig något nytt. Hade inte en aning om att man kunde få allergiska  reaktioner av fästingbett och dess gift. Har ju haft många hundar och katter som aldrig reagerat så. 

Frontline fungerar som så att de mycket väl kan bita sig fast, men dör av giftet från Frontline. Det borde ju finnas något som gör att de inte ens vill bita. Helst att de dör så fort de kommer på djuret. Tror inte att det finns tyvärr. 

Jag skulle nog ta henne till veterinär och de får kika. Kanske finns det något annat mot fästingar på recept som kan vara värt att prova?

kattöga
5/23/15, 10:06 PM
#5

#4 Jag har varit hos veterinär, men inte fått nåt annat att prova. Men ska prata med dom igen för att se om dom kan rekommendera nåt annat att prova. Och som jag har förstått har också TS varit hos veterinär (och fått antibiotika). 
Jag ska själv fortsätta att prata med veterinären för att höra om dom kan rekommenderas nåt att prova.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

makeupbox
5/23/15, 10:08 PM
#6

#4 Ja verkligen, visste inte heller om det innan denna dam. Ja precis, ända gången jag hittar fästingar på dem är när om det kryper levande i pälsen men aldrig några som sitter fast. Men på Stella (damens namn) sä syns det tydligt när dem varit där och nallat… Får kolla med veterinär.. Vet som sagt att det fanns något bra på recept för hundar men ej katter men kanske kommit nu i år.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
5/23/15, 10:12 PM
#7

Chattade en väninna jag mindes hade skrivit nåt om Aloe vera och när jag frågade om hon "smorde" in sin utekatt I  det mot fästingar fick jag nedan svar. Personligen har jag ingen aning ifall det fungerar me kan ju vara värt at prova., Har frågat henne om vart hon köpt det så återkommer så for jag vet.

"Aloe vera är mot fästingar. En spray som heter Veterinery formula och den funkar sketabra."

kattöga
5/23/15, 10:24 PM
#8

#7 Jag vet inte särskilt mycket om Aloe Vera (förutom att det ska va bra mot det ena och det andra), är det nån särskild produkt eller nåt som din väninna rekommenderar? Eller vad för Aloe vera-produkt kan man tänka sej att man kan testa?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
5/23/15, 10:43 PM
#9

Det finns ju en blandning som man kan koka själv av timjan eller om det var rosmarin och så kan man spraya på innan man släpper ut katten (fast alla katter gillar väl inte bli duschade). Ska se om jag kan hitta receptet. En del tycker att det fungerar på hundar.

[HundochKatt]
5/23/15, 10:48 PM
#10

Hittade två när jag googlade. En del använder rosmarin i första receptet. Kanske kan vara värt att testa som komplettering till frontline?

½ burk timjan 
1 citron 
1 liter vatten 

Dela citronen på mitten och kläm ur saften i en kastrull, blanda samman alla ingredienser o stormkoka de i några minuter. Låt det sedan svalna. Sila av vätskan från timjan och häll över i en vattenspruta. 

-----------------------------------------------------

Jag kokar upp 1 lit. vatten, 1/2 dl. timjan, 1/2 dl. rosmarin. Sen lägger jag skivor av 1 citron i det hela och låter det svalna. Därefter silar jag i silduk och fyller på en sprayflaska!

kattöga
5/23/15, 11:00 PM
#11

#9 - #10 Ska prova detta. Jag tror inte jag kan spraya det på henne, men kanske kan jag blöta ner en liten handduk eller nåt med denna "dekokt" och sen stryka på hennes päls…..  Tack för tips!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[HundochKatt]
5/23/15, 11:39 PM
#12

Ja, så kan man ju göra. En liten trasa räcker ju gott.

Scorpio97
5/24/15, 12:09 AM
#13

Det är inget alternativ att hålla katten inne och låta henne vara innekatt istället? Med koppelpromenader kan man ju hålla katten på "säkra" platser och sedan kolla igenom pälsen på ett annat sätt än om katten får gå ut och in hela dagen. 

Oavsett så hoppas jag ni hittar ett sätt att lösa det på, ser verkligen inte roligt ut :/ Är själv överkänslig mot myggbett.


//Jessie

Annons:
makeupbox
5/24/15, 1:22 AM
#14

Hon blir tyvärr mycket olycklig av att vara inomhus helt.. Hon är bara inne några få timmar per dag och äter och vilar lite. Är lite som att välja mellan pest o kolera men då väljer jag att ha henne ute och få detta…

makeupbox
5/24/15, 1:25 AM
#15

Någon som har tips på bra veterinärer inom hud och allergi i Sthlm?

Maxkatt
5/14/20, 2:07 AM
#16

Hej! Hoppas ”makeupbox” finns kvar här. Min katt har EXAKT likadana utslag som din hade, även den en utekatt som blir fruktansvärt olycklig om han inte får gå ut. Jag undrar hur det har gått och om du hittade ngt sätt att bota allergin med? Supertacksam för svar!!

Herveaux
5/14/20, 6:31 AM
#17

#16 Tyvärr var det 3år sedan TS var inloggad.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Caf_Roy
5/14/20, 10:53 PM
#18

#16 Har du också nära till Stockholm? Om du vill ha professionell hjälp har du två av landets bästa dermatologer på Södra Djursjukhuset i Kungens Kurva, om någon kan lösa det så är det dom!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

K
9/12/22, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#19

#0: Hej allesammans😻
Min katt Leo får likadana fula sår av fästingar. Har använt Frontline spot-on, Seresto halsband, kokosolja, Fixodida ZX och fått recept på bla Credelio.
Det har kanske blivit något mindre antal fästningar som bitit sig fast, vissa är döda när jag hittar dom men som sagt tidigare då har de ju redan bitit…
Alla bett blir det inte stora sår av men de som gör det räcker gott!

Någon i tråden som har hittat nåt ytterligare tips/råd? Osäker på att använda recepten på spraylösningen som skrivits här eftersom det är citron i. Är inte katter känsliga för citrus?

[Devya]
9/13/22, 7:19 PM
#20

#19: Har du testat bravecto för katter? Vi har det här i Belgien och vår katt har aldrig haft några fästingar. Det fungerar 12 veckor åt gången.

Ingen tablett utan en pipett - droppar i nacken.

Annons:
K
9/14/22, 12:53 PM
#21

Hej Devya
Ja, Bravecto fick jag utskrivet av veterinären mot slutet av förra sommaren. Leo fick mycket fler fästingar när han fällde kattungefluff-pälsen och fick vuxenpälsen med täckhår istället.
Hade ungefär samma effekt som Frontline, alltså något färre bett.

  • Redigerat 9/14/22, 12:55 PM av KattenKitty
Uppkatten
9/14/22, 12:57 PM
#22

#19 Jag skulle inte använda något med citron i till katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: