Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2651 ggr
Nenujap
4/26/15, 9:03 AM

Katter och Stress

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågor om STRESS HOS KATTER

Varnar för ett ganska långt inlägg, men tror det är värdefullt med mycket info. Nämner att det finns några frågor längst ner i inlägget som hemska gärna skulle vilja ha svar på :)

Jag har två kastrerade honor. Innekatter.

En veterinär sa, tidtagare i våras, att min ena  katt hade stressrelaterade urinvägsproblem, idiopatisk cystit. Hon har aldrig haft några stenar eller kristaller i urinen och ultraljudet de gjorde senast visade inget konstigt, varken på urinvägarna eller på njurarna. Hon har alltid skött lådan perfekt men när hon var sjuk, pep och gnydde hon vid lådbesöken och visade på så  sätt att hon hade ont. 

Hon har varit frisk ett tag nu, alltså inga pågående besvär nu . Men jag kan inte sluta tänka på detta med att det är stress som orsakar det och att det i så fall kommer tillbaka.

Jag själv känner mig tveksam till om det med "stressrelaterat" kan stämma.

Jag fick med mig en massa papper från veterinären om hur jag kunde anpassa mitt hem. Tillräckligt många och tillräckligt rena lådor, tillräckligt många matplatser, tillräckligt många sovplatser. Klättermöjlighet, utsiktsmöjlighet. Lek och aktivering. Stimulera jaktinstinkter. Kattkompis. De vanligaste grejerna. (Som jag för övrigt redan har hemma)

Lådor, liggplatser, utsiktsmöjligheter och leksaker finns det gott om också. Jag själv engagera mig i lekandet mycket också. Minst en halvtimmes intensiv lek morgon och kväll och flera kortare lekstunder under dagen. Brukar även få in en kvart klickerträning med katterna var för sig. Kelas och gosas görs så klart ofta med.

Veterinären sa att en kattkompis oftast är bra, men att det ibland uppstår konflikter om vem som är högsta hönset. Där fanns även en beskrivning på hur den dominanta katten betedde sig och hur den hotade (i brist på bättre ord) och därmed stressade katten betedde sig. 

Här är det tvärt om, i så fall. Katten med urinvägsproblem är den dominanta, alltså inte en hotad katt.

Självklart brottas mina två katter ibland. Men det är på lek. Aldrig fräsanden eller morranden. Efteråt lägger de sig gärna tätt intill varandra och hjälps åt att tvätta av sig. Så det känns väl inte som att det är någon särskilt stor osämja dem emellan. 

Jag tycker inte att någon av mina katter visar några direkta tecken på stress. 

Någon med liknande erfarenhet?

Så jag undrar om problemen med urinvägarna kan bero på annat? 

Och så undrar jag vad för mer grejer som skulle kunna orsaka stress för katter?

Lägger upp detta i alla kattforum jag är med i, i hopp om att få många svar.

@Mpajunen på Instagram

  • Redigerat 3/28/22, 7:34 AM av OberonsMatte
Annons:
OberonsMatte
4/26/15, 10:48 AM
#1

Anledningen till att det heter Idiopatisk cystit är att det inte är riktigt klart vad som faktiskt orsakar sjukdomen. Det finns en del teorier om vad som händer rent medicinskt i kroppen hos katter med FIC och en faktor som man upptäckt är att katter med FIC hanterar stress på ett annat sätt än andra katter och att symtomen ofta uppstår i samband med stressrelaterade situationer (både kortvariga och långvariga).

Om det inte handlar om akut stress är det inte alltid så lätt att se om en katt är stressad (under psykisk påfrestning) eller inte. Katter med idiopatisk cystit vänder stressen inåt, och det är det som utlöser den inflammatoriska processen.

Har man fler än en katt är det oundvikligt att det finns en statusmedvetenhet dem emellan som man som ägare aldrig har förmågan att se och tolka fullt ut.

Hur gamla är dina katter och vid vilken ålder sammanfördes de? Vem kom först?

Vem av dem är det som har misstänkt FIC?

Vem tvättar vem? Har det alltid varit så eller har det ändrats?

När din katt hade FIC-symtom, kissade hon normal mängd då eller onormalt lite och ofta?

Är de enbart inomhus?

På vilket sätt märker du att katten med FIC-problem är den dominanta?

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
4/26/15, 12:17 PM
#2

Och tänk på att även "dominanta" katter kan vara stressade. Om en konflikt uppstår påverkar den alla inblandade parter negativt om de inte kan fly undan. Sedan kan stressen bero på något annat än på relationer till andra individer i hushållet.

Nenujap
4/26/15, 5:04 PM
#3

Katten som haft problem är den röda, Kiara. Henne köpte jag först, när hon var 12 veckor. Två månader senare köpte jag Rafiki, som då är två månader yngre. Kiara har alltid varit en som bestämmer eftersom hon alltid varit störst, rent fysiskt och hon var först på reviret. Att säga att hon är dominant är kanske att ta i. De är ganska jämna skulle jag nog säga. Men om båda vill ha något, typ en godispinne, så blir det Kiara som tar den. Rafiki backar. När Kiara visade symptom, kisade hon precis som vanligt, men pep före och efter och jamade mer än vanligt. Kunde verka lite rastlös och orolig innan lådbesöket. Men kissade samma mängd och lika ofta som vanligt och alltid på rätt plats.

@Mpajunen på Instagram

Nenujap
4/26/15, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Klickade visst iväg innan jag var färdig. Skulle även säga att katterna bara är inne, förutom ibland när Kiara går med ut i koppel. Rafiki gillar inte att vara ute, så hon stannar inne. Båda katterna tvättar varandra, samtidigt. Så har det alltid varit :)

@Mpajunen på Instagram

Nenujap
4/26/15, 5:13 PM
#5

#2 Vet att stress kan bero på annat än relationer, men jag kan inte komma på vad det skulle vara. Som jag skrev i början så: Lådor, liggplatser, utsiktsmöjligheter och leksaker finns det gott om också. Jag själv engagera mig i lekandet mycket också. Minst en halvtimmes intensiv lek morgon och kväll och flera kortare lekstunder under dagen. Brukar även få in en kvart klickerträning med katterna var för sig. Kelas och gosas görs så klart ofta med. Kan o inte komma på mer jag kan göra :(

@Mpajunen på Instagram

OberonsMatte
4/26/15, 5:58 PM
#6

#3 Jag tycker inte att Kiaras beteende låter som symtom på FIC. Hur många lådbesök höll pipandet på innan det försvann?

Mina katter kan också småprata, pipa och gny lite innan de sätter sig tillrätta i lådan. Inte för att de har ont, utan för att de "tänker högt" eller vad man kan kalla det. Särskilt vanligt är det att Norska skogkatter låter lite för sig själva, och Kiara är väl en Norsk skogkatt?

Vad har du för slags lådor, vad har du för sorts sand och hur ofta rensas lådorna? Är lådsituationen inte optimal finns det kanske extra mycket för katten att oroa sig över och fundera högt på innan kissandet sker.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Nenujap
4/26/15, 6:53 PM
#7

Jo, Kiara är skogis, Rafiki också. De har alltid pratat ganska mycket båda två. Kiara ofta i samband med lådbesök, framförallt när hon ska/har bajsat. Men de här pipen och nästan skriken var annorlunda. Inte vanliga snacket. Det hördes på henne att hon hade ont.

Jag har haft ämnet uppe i ett par grupper på facebook också. Och även där ställde sig folk frågande till om det verkligen är FIC. Och om det skulle vara det trodde de inte att det var stressbetingat. Man kan tydligen få FIC av andra orsaker också. 

Några trodde att i och med att hon haft resistenta bakterier i urinen första gången, så kunde det vara en irritation kvar efter det. Och att även bakterierna talade för att det inte var FIC. Idiopatiskt är ju att man inte vet orsaken och första gången var ju bakterierna orsaken.

Jag tror inte att lådsituationen är något problem i sig. Har två lådor. Båda med huv, en med lucka. Hade en tid ytterligare en framme. Utan huv. Hade den framme en månad, men den användes aldrig. Inte en enda gång. Eftersom de inte ville använda den, såg jag ingen anledning till att ha den kvar framme. Kunde använda platsen bättre :)

Använder finkornig klumpbildande sand. Ever Clean i grunden, men drygar ut lite genom att blanda i billigare varianter. Rensar lådorna, minst morgon och kväll, men eftersom jag är hemma mycket, brukar jag ta det så fort jag hör att någon av dem krafsar i lådan. 

Det är verkligen en lättnad att höra att så många (här och i andra forum), likt mig själv, är skeptiska till "stress-FIC". Givetvis kommer jag fortsätta vara uppmärksam på henne. Men jag hoppas på att hon ska få fortsätta må så bra som hon gör nu  :)

@Mpajunen på Instagram

Upp till toppen
Annons: