Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4606 ggr
garmonbozia
2015-02-15 18:48

Muskulös! Har aldrig sett någon som honom, har ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hane Ypsilon är 5,5 år gammal och 50/50 huskatt och norsk skogkatt. Han är enastående vacker, inte bara med sin kritvita päls och stora ljusgröna ögon utan framför allt för att han är så muskulös, fit och helt olik någon annan kastrerad innekatt jag någonsin sett förr. Därför undrar jag om någon annan har någon liknande vän hemma. Försöker visa vad jag menar med bilden jag bifogar men här är en liten beskrivning av Ypsilons egenskaper: Han verkar ha ärvt de enorma tassarna, akrobatiken och muskulaturen från sin norska skogkatt-förälder men den korta pälsen från huskatten. Detta gör att man faktiskt ser hans muskler och anatomi, vilken är helt enastående och påminner om en slank, vältränad minitiger. Två dagar efter att han kom till mig insåg jag att ja måste köpa ett katträd som går upp till taket. Annars kommer denna katt riva min lägenhet. Nu är Ypsilons favoritplats högst upp, dvs 2,5 m upp. Varje gång han tar sig upp dit blir jag mållös. Det tar bokstavligt talat 1 sekund. Han är så akrobatisk. Man kan verkligen känna hans muskler, lårmusklerna är enorma :) Men det syns inte för han är så smal, på ett vältränat sätt. Ham har absolut inget som helst överflödigt fett, inte ens på magen vilket i sig är nåt jag aldrig sett på en kastrerad innekatt förr. Han äter väldigt mycket. Och för att vara 5,5 år är han väldigt lekfull. Någon som känner igen detta i sin egen katt?

  • Redigerat 2022-03-28 07:37 av OberonsMatte
Annons:
garmonbozia
2015-02-15 18:53
MonicaLagerquist
2015-02-15 18:55
#2

Fin katt.

Känner många fina välmusklade  kastrerade katter.

Stolt ägare till fem La permer

garmonbozia
2015-02-15 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack! Kanske dräller det av katter som Ypsilon, jag slås bara hela tiden och fortfarande av hur annorlunda han är byggd jämfört med både mina andra två och vänners katter! Så jag var mest nyfiken på om någon annan har kanske t o m en bland-norsk-skogkatt som fått muskler och kort hår?

LoAEmma
2015-02-15 19:37
#4

Jättefin katt!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Tyrisen
2015-02-15 20:18
#5

 Han är jättefin :) Min hankatt (huskatt) på 2 år är muskulös och väldigt fin i sina linjer tycker jag. Har dock ingen bra bild på det. Misstänker att det har att göra med att han är så aktiv. Jag instämmer i att många katter inte i så fin form - tyvärr är det nog pga att de är understimulerade och inte rör sig nog.

Lite OT bara, i videon skriver du att alla veganer är olika. Du menar inte att katterna är veganer väl?

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

annzoo
2015-02-15 20:20
#6

#3 att han blev korthårig är enkel genetik. En korthårig som paras med långhårig fåralltid korthåriga avkommor om inte den korthåriga bär på långhår.

Annons:
[[pimey]]
2015-02-15 20:56
#7

Din katt är en fin huskatt och ingen skogis :)

garmonbozia
2015-02-15 21:20
#8

Fast han är en halvskogis, som jag skrev. Det är fakta som jag vet, inte spekulation :) Jo det är nog många katter som är understimulerade :(

Rumblebee
2015-02-15 21:29
#9

#8 fast till skillnad mot hundar så är katter antingen renrasiga eller huskatter/bondkatter, för med katter så räknar man vanligtvis inte rasprocent eller inkluderar vilka raser katten har i sig.

garmonbozia
2015-02-15 21:33
#10

Förstår det mycket väl, jag försöker inte hävda att han är en raskatt och sånt bryr jag mig för övrigt inte om :) Men jag vill påstå att det är relevant i sammanhanget bara, att hans mamma var skogkatt, eftersom mycket att hans egenskaper verkar komma därifrån. Är fortfarande nyfiken på ifall någon har en fit liten huskatt som jag, kanske med bild t o m?

[[pimey]]
2015-02-15 21:54
#11

Enligt mig är han inte byggd som en skogkatt utan han är en normalmusklad huskatt och som huskatter kan de se ut hur som helst alltså långa, smala, korta, tjocka, välmusklade, omusklade osv :)

garmonbozia
2015-02-15 22:04
#12

Ok, det kanske är så enkelt :) Jag kan bara säga att bilderna gör honom inte rättvisa, och alla som ser honom säger samma sak: herre gud han ser ut sol en liten tiger mer än som en katt. Jag har haft fem katter men aldrig sett någon som honom förr, varken bland mina eller hos de kanske 30 katter som finns i min bekantskapskrets. För mig är han unik, oavsett vad :)

Niiinah92
2015-02-15 22:23
#13

Har oxå en tiger men ingen bild som gör honom rättvis, vet i tusan om han är muskulös, skulle inte tro det men han ser ut som en minitiger i ett lite större kattformat 😃 ska bli spännande att höra hans bedömning om tre veckor på hans (och min) första utställning.  Har tre missar (fyra kanske rent teoretiskt) och alla är de var och en för sig helt unika i mina ögon,

Annons:
garmonbozia
2015-02-15 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det viktigaste, tycker jag, är att man älskar sina katter och vill dem allt bra. Då blir de nog unika i ens egna ögon hur som helst :) personligen för mig är det viktigt och gör mina tre extra speciella att de alla tre är behövande katter från början. Två är hittekatter och Ypsilon är en omplacering. Jag vet inte varför, men det känns som att mitt band till dem är ännu starkare när jag vet att jag hjälpt dem och till och med räddat deras liv. :) Oavsett ras - det fina med katter är deras personligheter. De är så olika. Jag gillar det. Sedan är det bara en fin bonus för mig att mina tre är en vit, en grå och en svart. Snyggt! :)

Wellcraft
2015-02-15 22:46
#15

Så vacker/vackra.
Tycker inte att han liknar en skogis men det är ju lite av en smaksak också..
Men i vilket fall som helst har jag sett få katter som är så vackra & i så bra form som honom. Underbara ögon.
Vad får han för foder? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

garmonbozia
2015-02-15 23:05
#16

Tack! Ja de är mina ögonstenar :) Just nu är det en blandning av tre olika veterinärfoder som jag beställt (20 kg för månader sedan och sen påsar jag fått av vänner vars katter var mer kräsna). Men just i Ypsilons fall är han rätt speciell - han ÄLSKAR: bönor, kokt broccoli, gröt, sparris (rå!) alltså han skriker på mig när jag öppnar en burk bönor för då ska han ha en egen skål :)

garmonbozia
2015-02-15 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

…och hand andra favoritställe är i en barnvagn från 50-talet. Hög crazy cat lady-faktor… Eeehe. :)

[HundochKatt]
2015-02-16 01:24
#18

Fin katt. Min första och andra katt var helvita bondkatter (som det hette då). Blir alltid lite nostalgisk när jag ser vita katter. ❤️

Apropå muskulös så var min förra katt otroligt muskulös och välbyggd/välkroppad. Också en huskatt varav pappan var en vildkatt.  Nu var han ju inte innekatt, och var i farten jämt ute med att jaga och släpade hem sina byten som hundarna var snabba på att käka upp till mattes förtret…

Belimas
2015-02-16 09:17
#19

Många katter idag är tyvärr överviktiga (somliga mer och somliga mindre) men håller man dom i en normal vikt och ger dom motion så kan man utan problem uppnå samma resultat som med din katt =) Det kan ju dock vara en anledning till att det kan verka ovanligt med en så muskulös katt, att de flesta andra du har sett helt enkelt har varit överviktiga.

Min tjej är också väldigt slank och muskulös men långhårig så det syns inte på henne men känner man på henne så känner man musklerna =)

[cicoccabim]
2015-02-16 09:53
#20

Håller med #19, själv har jag en slank och muskulös svart honkatt som ser ut som en panter! Hon började bli muskulös när jag ändrade hennes mat till BARF.

Annons:
Sheba2009
2015-02-17 11:26
#21

Min 5åriga kastrerade honkatt Sheba,lika slank fortfarande det enda hon har fått efter kastrering är lite löst häddgäng 😊

Sheba2009
2015-02-17 11:28
#22
VampireGirlElvira
2015-02-17 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Naaaaw… ^_^ Vilken liten sötnos han är! ^_^ Min 2 åriga hankatt Ted är också muskulös och vig som tusan. ^_^ Han kan sova i vilka crazy sovställningar som hellst. Här är ett av dom galna sovstilarna. :) Btw… Han väger nu 6 kg från det han vägde förut innan jag och min man skaffade honom, då vägde han 4.2 kg.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Sheba2009
2015-02-17 15:05
#24
Sheba2009
2015-02-17 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Konstigt får inte med bilden när jag laddar upp med mobilen får skicka med en bild senare

Sheba2009
2015-02-17 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26
fvanilla
2015-02-18 19:41
#27

Har ingen huskatt men en burma som är större än normalt, och det är en riktigt muskulös herre. 😃 Väldigt agil, duktig klättrare och hoppare. Fast han verkar lite selektiv klumpig ibland. Burmor brukar vara det generellt, och väger mycket mer än vad man förväntar sig när man tittar på en.

Och ang genetik så är det rätt som sades ovan: långhårig katt + korthårig katt (utan långhårsanlag) = korthårig katt. Det krävs dubbel uppsättning av den genen för att få långhåriga katter, så din katt är antagligen en bärare. 🙂

Annons:
LinaLj
2015-02-18 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Jag har två huskatter här hemma, båda kastrerade hanar. Sultan är slank och muskulös och stor som attan, han kan nästan konkurrera med en MCO när det kommer till storlek. Köttbullen är… tja en köttbulle. Liten och rund och när han kom förra vintern såg det ut som han hade dubbelhaka 😂. De äter samma foder (Barf och blötmat till 90%) och Köttbullen är mycket mer aktiv än Sultan (som är en soffkatt). 

Hemligheten är att när man sticker ner fingrarna i Köttbullens grå, fluffiga päls så inser man att katten inte börjar för ett par cm in. Likadant är det med hans dubbelhaka som kommer när det börjar bli kallt. Det är bara päls allt ihop, trotts att han är korthårig så har han en mycket tätare och "fluffigare" päls än Sultan. Det märks även på sommaren, för var 10:e fästing Sultan får så får Köttbullen 1. Antar att de hinner svälta ihjäl innan de har letat sig ner genom hans päls 😉. 

Nu har jag bara sommarbilder på dem och där är skillnaden inte så stor.

burmamys
2015-02-19 16:16
#29

Katter har väl naturligt olika tydliga muskler, men om de mår bra så ska de ju helst vara slanka och välmusklade. Bidrar med ett par bilder på min inne-panter =)

Wellcraft
2015-02-20 22:37
#30

#29 Satan, det kan man kalla för muskler.. Otroligt vacker kisse, ovanligt att se rena muskler på en katt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

burmamys
2015-02-21 07:50
#31

Tack så mycket =) Om du vill se fler bilder på min Simon så finns det många bilder på Simon och hans tjej Saga i mina inlägg om dem i burma iFokus.

Niiinah92
2015-02-21 10:49
#32

#29 vad får de för mat? superfin och håller med #30 för övrigt 😍

burmamys
2015-02-21 12:25
#33

Jätteglad att ni tycker de är fina! Jag barfar dem, hoppas länken fungerar annars finns tråden på burma ifokus:

http://burma.ifokus.se/discussions/54ce02598e0e7413440004f3-barfar-ni-era-burmor-erfarenheter?discussions-1

Upp till toppen
Annons: