Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6162 ggr
annand1213
2015-02-14 14:41

Katt river upp sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt (7 år) har ganska nyligen fått ett sår där ena ögat suttit. Har haft samma foder sedan han kastrerades och alltså samma mat sedan väääldigt länge. Han har haft tratt och klorhexidinbehandlingar i ca en vecka och det läkte bra, men nu i morse släppte jag ut honom och när han kom tillbaka var såret blodigt igen. har trott att det kliat pga han varit i slagsmål och att såret läkt (och då kliar det ju) men efter lite efterforskning på internet visade det sig att det kunde bero på fler saker, t.ex allergi. Tacksam för hjälp!

  • Redigerat 2022-03-28 07:37 av OberonsMatte
Annons:
Lol V Stein
2015-02-15 09:56
#1

Uppsök veterinär som får titta på din katt. Katten behöver utredas för att få en korrekt diagnos. Men kan berätta om mina erfarenheter av huvudsår. Min katt kliade upp sår i huvudet första gången precis innan jul, och nu genomgår hon en allergiutredning och får medicin som dämpar kliandet. Först uteslöts flera andra diagnoser som ringorm, öronskabb osv, så nu är huvudmisstanken allergi mot dammkvalster eller något i hennes foder. Hon är 5 år och har aldrig haft liknande problem tidigare. 

Att din katt ätit samma foder jättelänge betyder inte att han inte kan utveckla  allergi mot någon ingrediens i maten tyvärr. Jag blev själv pollenallergiker vid 27 års ålder, och då förklarade läkaren för mig att man kan tänka sig allergin som ett vattenglas, jag utsattes för en allergen många gånger och glaset fylldes på, tills en dag då glaset blev fullt och rann över och då blev jag allergisk. Jag har förstått det som att katters allergi fungerar på samma sätt.

Lycka till med kissen, vet hur hemskt det är när de kliar sönder sig 😕.

Upp till toppen
Annons: