Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4047 ggr
Fridaaaa
2/11/15, 12:22 PM

Katt med känslig mage

Har märkt att Freya blivit känslig i magen. Trodde först att det var mjau konserv, men kört på bara bozita tetra nu någon vecka och hon är fortfarande dålig i magen (syns att det är hon för fastnar bak i pälsen så fått klippa kort där nu).

De får även applaws torrfoder utöver maju&bozita blötmat men torrfoder äter hon knappt. 

Hur hade ni gjort? Veterinären bara rekommenderar att vi ska börja med deras skitfoder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

  • Redigerat 3/28/22, 7:37 AM av OberonsMatte
Annons:
Bill&Bull
2/11/15, 12:32 PM
#1

Jag har kommit fram till att min katt blir dålig i magen av fisk i maten. Sen jag valt andra smaker tex kalkon, nöt så har hon blivit bättre.

||My Love For Animals Is Immortal||

Fridaaaa
2/11/15, 12:34 PM
#2

#1 Mina får aldrig mat med fisk i.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/11/15, 1:13 PM
#3

Mjau och Bozita innhåller tre proteinkällor, nöt, kyckling och gris. Om hon är känslig mot något så tror jag det kan vara kyckling då de mesta fodret för katter innhehåller kyckling då det är billigt. Om du vill prova och se om hon kan vara överkänslig kan du köpa James Wellbeloved lamm eller kalkon blötmat som bara har dessa proteinkällor och se om det gör någon skillnad. Applaws innhåller också kyckling.

Fridaaaa
2/11/15, 1:44 PM
#4

#3 Jo jag vet att applaws innehåller kyckling. Har den kyckling & anka.
De blötmat hon får är lamm, kanin och nötfärs just nu. Tänkte med på kyckling men det har hon inte fått på ett tag nu. Hon äter stort sätt bara blötmat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
2/11/15, 1:50 PM
#5

Tänkt på att prova Barf? Då har du mer kontroll över vad du ger katten.

Fridaaaa
2/11/15, 1:56 PM
#6

#5 Inte enbart barf nej. Har inte möjlighet att barfa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
kattöga
2/11/15, 2:06 PM
#7

Min hane blir dålig i magen av Mjau och Bozita. I hans fall tror jag att det mest handlar om att det är så mycket "rent kött" i maten (han är sedan tidigare van vid mat med mer kolhydrater i) och att magen reagerar därför. Vet inte om det kan va samma med din katt……? Det kanske är för mycket för hennes tarmar att ta hand om också?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

sagan
2/11/15, 2:08 PM
#8

#4 I varje tetra av både Mjau och Bozita är innehållet  tre proteinkällor nöt, gris och kyckling, spelar ingen roll att du inte givit den med kyckling smak. Det är bara 4% som är i av smaken av det som står på förpackningen. Hon får således i sig nöt, gris och kyckling vid varje mål!

Niiinah92
2/11/15, 2:18 PM
#9

Min ena misse tål Mjau konserv men inte Bozita. Sätter en tass här :)

Fridaaaa
2/11/15, 2:19 PM
#10

#7 Hon har fått det sedan hon kom hit i augusti och är "bara" senaste månaden hon varit dålig i magen till och från :/ Borde hon inte reagerat tidigare då?

#8 Aha okej.  Enbart med kalkon blir svårt att få tag på här och jw har vi inte heller, då måste jag beställa :/ Och blir hon inte dålig i magen av helt nytt foder?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/11/15, 3:03 PM
#11

#10 En katt kan bli överkänslig just för att de ätit samma mat under en längre tid. Byta proteinkällor då och då är bra. 

Hon är ju redan dålig i magen så det gör nog inte större skillnad att byta mer än att om hon är överkänslig blir bättre?

Då blir det svårt om du inte kan beställa och inte har någon affär i närheten som har James Wellbeloved. All mjukmat i matvarubutiker innehåller i regel tre proteinkällor.  Purina pro plans blötfoder har också en proteinkälla men inte så stort utbud, har för mig att de är mest fisk och kyckling. Men vet inte om det innehåller spannmål eller om innehållet har ändrats sen sist. Har själv en katt som är allergisk och har därför sökt efter foder med bara en proteinkälla.

Fridaaaa
2/11/15, 3:05 PM
#12

#11 Sa inte att jag inte kan beställa 😉 Sa att jag måste beställa i så fall. 
Ja mina katter får aldrig med fisk. 
Men vart kan man köpa dem fodrena till bra pris?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/11/15, 5:07 PM
#13

#12 Du får nog söka på nätet efter bästa pris.

Annons:
Fridaaaa
2/11/15, 5:22 PM
#14

#13 Tänkte om du eller någon annan här visste 😉 Men får söka senare och se vad jag finner 🙂 Men hon behöver äta någon blötmat dagligen. Hon dricker nämligen dåligt och uppblött torrfoder äter hon inte.
Förresten vet du om det är stora eller små kulor i JW? Måste vara små nämligen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bill&Bull
2/11/15, 5:43 PM
#15

Sidor att beställa ifrån tex. Animail.se Zooplus.se Hemfoder.se Har själv beställt från samtliga utan konstigheter :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Fridaaaa
2/11/15, 5:45 PM
#16

#15 Jo sidor vet jag, men frågade efter med bäst pris 😉
Zooplus fungerar inte det med hemleverans så de undviker jag helst.(något mellan dem och leveransen i Sverige som krånglar).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2/11/15, 5:54 PM
#17

#14 Finns James Beloved blötmat också, inte bara torrfoder.


//Jessie

Fridaaaa
2/11/15, 5:57 PM
#18

#17 OK för sökt på fodret men kommer bara upp torrfoder nämligen :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2/11/15, 6:02 PM
#19

#18 Googlade "James Beloved blötmat" och då kom animail upp: https://animail.se/varumarke/james-wellbeloved/katt

Vet dock inte om/vilka andra sidor har det också.


//Jessie

Fridaaaa
2/11/15, 6:04 PM
#20

#19 Googlade med på det men fick bara upp torrfoder, märkligt :S

*edit* såg att de bara har flerpack :/ och bara en två smaker fanns inne :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2/11/15, 6:12 PM
#21

Hittade på Grizzly, men hinner inte komma innan helgen 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
2/11/15, 7:04 PM
#22

Kanske kan du ge henne lite rå köttfärs under tiden. Jag gissar att magen kanske tål det. Några dagar med köttfärs som blötfoder kanske hjälper hennes mage att lugna sej medan du hittar nånstans att köpa kattmat. Köttfärs är ju ändå en ganska snäll mat mot mage och tarmar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
2/11/15, 7:05 PM
#23

#22 Testat att ge innan men hon vill knappt äta det 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/11/15, 7:42 PM
#24

#14 Det är blötfoder jag menar och inte torrfoder. Det är inte enligt mig lika bra innehåll som det blöta. Tyvärr vet jag inte vart det är billigast då jag inte köper det fodret. Det finns dock bara i två smaker, lamm och kalkon.

Fridaaaa
2/11/15, 7:43 PM
#25

#24 Ja jag hittar inget ställe man kan beställa som hinner komma till oss innan helgen 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/11/15, 7:47 PM
#26

#24 Det var synd.

Niiinah92
2/11/15, 7:50 PM
#27

#25 kan du inte ge skonkost fram tills maten kommer?

Annons:
Fridaaaa
2/11/15, 7:53 PM
#28

#27 Nja vet inte om jag vågar henne det en vecka till eftersom hon fått det 2 omgångar nu :/ Hon får väl inte i sig allting hon behöver då? På bara kyckling och vit fisk?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/11/15, 8:25 PM
#29

#28 Katter klarar sig på skonkost längre än man tror. Det tar lång tid innan de får brist på de olika ämnen de behöver. Så du kan med gott samvete ge skonkost fram tills maten kommer.

Fridaaaa
2/11/15, 8:40 PM
#30

#29 Ingen risk att hon går ner i vikt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/12/15, 10:39 AM
#31

#30 Inte om du ger henne tillräckligt med mat så att hon inte går ner i vikt.

Fridaaaa
2/12/15, 11:36 AM
#32

#31 Tänkte mest att det är inte speciellt mycket fett i varken fisk eller kyckling och hon har varit mager när hon kom hit, så vet inte hur pass känslig hon är, var mest det jag var orolig för.
Men maten är beställd, så hoppas den kommer imorgon men inte så troligt så får till affären och köpa mer kyckling idag.
Något annat än kokt kyckling och kokt vit fisk man kan ge?
Äggula, rå färs äter hon inte

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/12/15, 6:29 PM
#33

#32 Ingen fara,  du behöver inte oroa dig att det inte är tillräckligt fett. Katter kan klara sig länge på bara kyckling om man ska ge det längre än ett halvår så skulle jag rekommendera vitanimtillskott och lite annat de behöver för att må bra. Men för en så här kort stund finns det ingen anledning till oro.

Är ju inte mycket att välja på om hon ratar äggula och färs.

Fridaaaa
2/12/15, 8:06 PM
#34

#33 Vad bra, då får jag köra på det, och hoppas att kattmaten hinner komma till imorgon 👍 Och hoppas innerligt att den hjälper med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2/14/15, 2:10 PM
#35

Fick tag på några av JW blötmat, hoppas att det hjälper, hon äter det i alla fall 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[aslhan]
2/14/15, 3:10 PM
#36

jag hadde köppt ett kvalitets foder med lam och ris

Fridaaaa
2/14/15, 3:12 PM
#37

#36 Hon får redan kvalitetsfoder om du läser #0 😉 Och JW är inget med spannmål heller. Foder med ris är inte kvalitetsfoder för mig till katt då ris är ett spannmål.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElisabethB
2/14/15, 3:17 PM
#38

#36 Ris är inget som utmärker ett kvalitetsfoder, snarare en så hög andel kött som möjligt.. Det bästa fodret innehåller 100% kött.

Normalt sett är Mjau och Bozitas blötmat att klassa som kvalitetsfoder, likaså Applaws torrfoder. Därför gissar jag att ts katt har någon form av allergi/överkänslighet. Sagan är väldigt påläst om foder och därför är mitt råd till ts att lyssna på de råden, vilket ts verkar ha gjort.

#35 Hoppas din katt kommer må bättre på den nya maten!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Fridaaaa
2/14/15, 3:20 PM
#39

#38 Hoppas på det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[aslhan]
2/14/15, 3:33 PM
#40

nu tänkte jag på ett annant sätt att ris binder mag inhålet. Men blanda med ris

Fridaaaa
2/14/15, 4:18 PM
#41

#40 Dock skillnad på foder med ris och att lägga till ris. Sedan som jag skrivit äter hon minimalt med torrfoder och mest blötmat (och ska vara så också, det bästa). 
Men ska testa och se om JW passar henne och att magen blir bättre 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
sagan
2/14/15, 10:06 PM
#42

Hoppas att det gör skillnad med James Wellbeloved för din kisse.

thorntagg
2/16/15, 12:39 PM
#43

Faktiskt har aslhan alldeles rätt när han pratar om att ris "binder maginhålet". När jag var barn och familjen fick magsjuka, gjorde mamma i ordning risavkok som vi fick dricka, för att det skulle lugna magen och stoppa diarrén - det verkade bindande på  maginnehållet m a o. Det var en gammal god huskur som var alldeles utmärkt, kan jag lova.  Om ris finns  blandat i viss djurmat, är det nog med samma avsikt.

Fridaaaa
2/16/15, 12:46 PM
#44

Än så länge är det ingen större skillnad men bara inne på tredje dagen så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElisabethB
2/16/15, 1:18 PM
#45

Tar nog lite längre tid än så. Du skriver ingen större skillnad, märker du någon skillnad alls? Positivt eller negativt? 🐱

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Fridaaaa
2/16/15, 2:06 PM
#46

#45 Jo vet, därför jag skrev som jag gjorde i #44 🙂
Svårt att säga eftersom alla tre katterna går på samma lådor. Och hon är som hon brukar: pigg, glad och busig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElisabethB
2/16/15, 2:50 PM
#47

Alltid något! 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Fridaaaa
2/16/15, 2:51 PM
#48

#47 Japp, ger detta fodret till fredag, är det ingen skillnad då, så får jag ringa veterinären och se vad de har att säga 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
sagan
2/16/15, 4:01 PM
#49

#43 Mycket riktigt att ris binder som du skriver. Men det är så att katter inte är skapta för att äta ris då det är helt och hållet karnivorer. Ibland kan riset skada mer än göra nytta. Så jag skulle inte ge det innan jag provat allt annat. Det går utmärkt att bara ge skonkost utan ris och få magarna bra. 🙂

thorntagg
2/17/15, 10:26 AM
#50

Att katter är "helt och hållet karnivorer" är en sanning med modifikation som så mycket annat på detta forum. De bytesdjur katten fångar och äter som utekatter är förvisso inga karnivorer, utan djur som mestadels lever på  annat, vilket katten får i sig då den äter t ex en mus. Jag har aldrig sett en katt rata maginnehållet, utan allt följer med, och katten verkar inte ta skada av detta.

Fridaaaa
2/17/15, 10:30 AM
#51

#50 Ta gärna det i egen tråd istället

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thorntagg
2/17/15, 10:55 AM
#52

Det behövs ingen "egen tråd" för att svara på detta. Sen kan jag rekommendera James Wellbeloved med lamm eller kalkon; det har mina katter nu ätit som mjukmat under flera månader då den ena har förmodad kycklingallergi och de är i varandras matskålar. De är nu friska och glada.

Fridaaaa
2/17/15, 11:00 AM
#53

#52 Ja det är den jag kör på nu, blötmaten. Se om det hjälper eller inte. 
Gör det inte det, så får jag ringa veterinären och se vad de säger.
Men känns trist att behöva köpa extra blötmat 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thorntagg
2/17/15, 11:06 AM
#54

Ja tyvärr är ju J. W. dyr, och frågan är vad man ska göra om katterna börjar tröttna på den? Finns det något annat likvärdigt alternativ, helst nåt som inte är ännu dyrare!

Fridaaaa
2/17/15, 11:10 AM
#55

#54 Ja det är ju det :/ Kan bara ge det till ena katten, de andra två får den andra blötmaten men lite drygt.  :/ Och som du säger, om katten tröttnar på just dem två smakerna, man vet ju aldrig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
sagan
2/17/15, 11:38 AM
#56

#50 Det är 3% av maginnehållet som består av kolhydrater i ett  bytesdjur så man kan visst säga att de är Karnivorer. Om du sen tittar på innehållet i foder som innehåller ris och spannmål så ser du att det i stort sett i alla är större delen av vad som finns i fodret. Så nej, ingen ris till katterna ☝️

Fridaaaa
2/19/15, 10:40 AM
#57

Någon som upplevt att katten är hungrigare med JW? Freya äter betydligt mer av en än mjau  eller bozita?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thorntagg
2/19/15, 11:32 AM
#58

Mina katter tycker att JW är jättegott,  i synnerhet Tusse är riktigt glupsk när det vankas.  hoppas bara att det håller i sig.

sagan
2/19/15, 3:29 PM
#59

#57 Kan även beror på hur mycket omsättbar energi de olika fodren du givit och har gett innehåller. Vad gav du innan Jemes Wellbeloved och hur mycket av det gav du i så fall? Kan räkna på det om du vill.

Fridaaaa
2/19/15, 3:38 PM
#60

#59 Nu senaste har det varit Bozita: Lamm, Kanin och Nötfärs (blötmat) och torrfoder applaws men det har hon inte ätit många korn av per dag.
 Väger aldrig maten till katterna 🙂 Men märks att det går åt mer av denna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2/19/15, 3:58 PM
#61

Vad jag kunnat se så innehåller James Wellbeloved högre Kcal per 100 gram än Bozitas pate, sås och gele sorter. Dock innehåller James påsarna bara 85 gram. Vilket då kanske känns som att du ger mer? Sen kan de absolut vara nyhetens behag och att det är godare. 

Hur går det med magen, nån synbar förändring?

Fridaaaa
2/19/15, 4:07 PM
#62

#61 Ja så kan det ju mycket väl vara 🙂
Ja jag har hållt extra koll dessa dagarna nu och nu är bajset nästinpå helt bra vilket är toppen! Så frågan är hur jag ska gå vidare, blir väldigt dyrt per månad att ge henne det och de andra två det andra :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
3/9/15, 5:49 PM
#63

Hon har fungerat bra på JW blötmat men hon har börjat tröttna på bara de två smakerna nu 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thorntagg
3/10/15, 3:26 PM
#64

Ja det är ju sånt man är orolig för!  Vi har själva råkat ut för detta på senare tid.  Tussepojken  är inte så kinkig, värre är det med hans halvsyster. Jag har gett dem JW båda två av den enkla anledningen att dom går i varandras matskålar, men nu har hon börjat rynka på nosen…eller rättare sagt slå avvärjande med tassen och gå därifrån när det bjuds. I hennes fall (som inte är allergisk) har jag varit tvungen att köpa lite "skräpmat" t ex en burk Sheba med oxkött i sås och blanda i lite eller lägga ovanpå den vanliga maten  samt passa så inte Tusse kommer sättandes och ska smaka (eftersom det förmodligen är kyckling i Sheba också!)  MEN - en sak jag kan tipsa om och som våra katter älskar, är att jag strör  över maten FortiFlora som egentligen är ett slags kosttillskott med god verkan på matsmältningen, men som tydligen luktar och smakar jättegott för katterna. Det kan man pröva och strö över maten så slinker nog det mesta ner.  Fast det kan väl vara olika för olika katter. Men det är i varje fall inget som skadar, utan snarare tvärtom då.

Upp till toppen
Annons: