Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3131 ggr
GunillaAMM
2014-11-03 14:05

Kattunge med platt bröstkorg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I somras fick vår katt ungar. Två ungar var väldigt små, en dog. Den andra räddade jag livet på. Två dygn gammal låg hon i korgen alldeles kall och stilla. Värmde henne i armhålan och gav henne varm mjölk blandad med vatten ur nappflaska. Dagen efter skaffade vi mjölkersättning. Hon hade en spene som hon låg och sög på men jag tror att nästan all mat hon fick var från nappflaskan. Orkade inte suga och trampa på mamman. När hon var fyra veckor konstaterade jag att hon hade en platt bröstkorg. Letade på Internet och förstod att dessa kattungar har svårt att suga då hjärta och lungor har det trångt i bröstkorgen. Kunde inte få klarhet i om det är ärftligt eller slumpen.

När hon var 12 veckor och kom till veterinärbesiktningen kunde han inte märka att det varit något annorlunda med henne. Bröstkorgen helt normal, hjärta och lungor utan anmärkning. Vi behöll lilla Lisa ifall de skulle bli komplikationer senare i livet och för att vi fäst oss extra vid henne.

Nu är hon 4,5 månad, pigg och livlig. Väger 2,5 kg.

Annons:
[JeanetteK]
2014-11-03 14:24
#1

Vad fint att ni räddat henne och har henne kvar. En riktig solskenshistoria. 🙂Hon är helt otroligt söt. ❤️

annzoo
2014-11-03 15:48
#2

http://pawpeds.com/pawacademy/genetics/genetics/flatchest_se.html
Även om katten har haft lindrig flat chest bör hon  inte själv bli mamma i framtiden då de ha visa sig finnas ärftlighet.

AgnetaB
2014-11-04 08:49
#3

Så skönt det gick bra men som sagt plattbröst ska man inte avla på.

En del får ju göra som ett stöd för kattungen runt bröstet då de är små har jag sett med kardborre så den kan växa.

GunillaAMM
2017-02-22 10:34
#4

Lilla Lisa är nu 2,5 år. Kastrerad, en stor fin katt på 5,5 kg. Glad att jag räddade henne och behöll henne själv. Nu har hon fått småsyskon och en av dem verkar tyvärr också ha platt bröstkorg. Nappar och verkar klara sig. Men det får bli sista gången mamman har ungar. Verkar vara något hon bär på.

Honestyisdead
2017-02-22 10:56
#5

Mamman borde ha kastrerats redan efter förra kullen då en dog och en fick fel på bröstkorgen.

annzoo
2017-02-25 20:45
#6

#4 det kan ju vara så att mamman har själv haft flatchest som liten och gett de vidare till sina kattungar. se till att kastrera den med flatchest innan flytt om den överlever. Det är inget att avla vidare på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: