Annons:
Etikettpysselhörnan
Läst 4843 ggr
kattöga
2014-10-01 12:29

Egen Klöstunna?

Frågade inne på Djurpyssel men frågar här också. 

Är sugen på att göra en egen klöstunna. Men tyvärr är jag inte överdrivet praktiskt lagd. Är det någon här som har gjort en sån ?  En tunna eller ett rör, tyg, kuddar, rep och sånt kan jag säkert få tag i. Bör den va av trä eller nåt för att va stadig? Och sen? Hur gör jag hyllplanen (vill helst ha 3 st åtminstone) så att dom blir stadiga?

Nån som har tips?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
SannnaH
2014-10-01 14:13
#1

Läste för ett bra tag sen om någon som gjort en egen tunna av gjutrör med stor diameter. Sen kan man säkert klä den med heltäckningsmatta eller något annat klösvänligt :)

kattöga
2014-10-01 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack för tipset SannaH! Fick ett liknande tips inne på Djurpyssel men nu fick jag lära mig vad rören heter. 

Tänkte klä den med sisalrep utvändigt och kanske nåt under repen också, heltäckningsmatta kan ju vara nåt. Och sen lite lullull som kuddar och sånt på hyllplanen.  😉

Gjorde en skiss där jag tänkte att man kanske kan använda sig av  vinkeljärn för hyllorna att vila på. Det borde väl funka?

Jag ska googla mer och se om jag hittar någon som gjort en tunna, dom flesta verkar köpa färdiga. Men jag tycker det är kul att göra egna saker.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

SannnaH
2014-10-01 16:24
#3

Det tycker jag absolut borde fungera! Bauhaus säljer även sisalmattor som man skulle kunna använda. Tror de kan vara lättare och billigare än rep.
Ska bli jättekul att se ditt resultat sen! :D

kattöga
2014-10-01 16:31
#4

#3 Åh, vad bra, Tack igen SannaH! Ska titta på mattorna! Precis som du säger så verkar det ju mycket lättare.

Ja, vi får se när jag fått ihop både material och tid. Och blir det något sånär ok så lägger jag upp en bild också!  Jag har ju tummen mitt i hand trots allt…….. 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2014-10-01 16:31
#5

Blev dubbelt av nån anledning. Sudda sudda sudda….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Omorika
2014-10-02 08:03
#6

Vilket roligt projekt, hade själv liknande tankegångar men hittade ingen tid till bygget.

När jag planerade tänkte jag att man borde kunna skruva fast hyllplanen med några skruvar genom röret och sen in i hyllplanen. Du kanske måste ha lite grövre hyllplan men tror det blir snyggare. Sen när hyllplanen är på plats så klär du tunnan med det material du tänkt och vips är skruvhuvudena bort och inget syns inifrån.

Ett tips är att du klär hyllplanen med nått tyg innan du skruvar fast dem så blir det också snyggare.

Annons:
BIEE
2014-10-02 10:30
#7

Funderade om det skulle vara lättast om man hade två rör. Det ena lite mindre så att det gick in i det större. Så sågar man det mindre i lämpliga bitar och lägger hyllplan emellan (hoppas ni förstår hur jag menar 🙂). 

Tänkte att det är både enklare och framförallt stadigare. En stadig misse kan ju väga en del och det är ju trots allt papper i rören även om dom är ganska rejäla. Om hyllplanen vilar på det inre röret blir det starkare, man kan ju skruva fast det också om man vill.

BIEE
2014-10-02 10:52
#8

Efter att ha googlat lite så har jag förstått att gjutrör med hyfsat stor diameter inte är helt lätt att få tag i men naturligtvis inte omöjligt, brukar ju gå att beställa. Men rejäla avloppsrör kan kanske fungera. 🤔

Upp till toppen
Annons: