Annons:
Etikettandra-djur
Läst 3909 ggr
MissanTissan
8/2/14, 7:15 PM

Hund, katt och råtta..?

Jag har lagt upp det här på hund iFokus också.

Har någon försökt sätta ihop katter och hundar förut? Mina hundar har aldrig träffat en katt på nära håll, så jag vet inte hur dom skulle reagera, men tanken om att skaffa katt blir större och större. 

(Det här är full vuxna stora hundar)

Om någon har några tips om hur man kan på bästa sätt sätta ihop hundar och katter?

Samt om någon satt ihop katter med smådjur. Vill att dom ska vara polare så att inte katten äter upp dom när dom är ute eller något.

Och, om man nu vill skaffa sin första katt, vad ska man tänka på då? 

(inte säker vilken tråd den skulle vara i)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
kigon
8/2/14, 7:28 PM
#1

Ha inte katten och råttorna i samma rum när de är ute, jag brukade ha katterna i köket/hallen medans råttorna fick springa i vardagsrummet/sovrummet. Nu är jag kattlös i hemmet jag har råttorna men när katten kommer hit om några veckor ska jag göra samma…

Det går att vänja katten redan som kattunge att inte röra råttorna när de är ute & vissa katter har inget intresse för att ta dem, men jag litar inte på det då instinkter kan få dem att rycka till utan att tänka. Kräver bara att en klo hamnar på fel ställe… Inget jag hade känt mig bekväm med att testa då mina råttor är extremt provokativa mot både hundar och katter… 😃

När det kommer till hundarna så beror det på hundarna då vissa hundar verkligen inte kan lämna katterna ifred och ska jaga/bita hela tiden, då är det opassande med katt… Men lär hundarna att man tar det väääldigt nätt med kattungen och gör så att katten har ett rum till sig själv där hundarna inte får gå in & många "gömställen" på hög höjd t.ex. klösträd/skåp/hyllor/osv 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
8/2/14, 7:31 PM
#2

Och tänk på (!!!!!) att råttorna kan bita ihjäl en kattunge. Råttor är jägare och om kattungen ses som hot kan råttorna gå till självförsvar, vilket kan sluta väldigt illa för kattungen…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

MissanTissan
8/2/14, 7:37 PM
#3

Mina hundar är ganska lugna innomhus, och brukar mest ligga och sova. Skulle inte tro att det skulle bli problem när dom lärt känna varandra, utan själva, att få dom att inte bita ihjäl den i första ögonkastet. (Tror inte dom skulle göra det) Men för säkerhets skull borde man ha munkorg på dom i början? Eller typ, stoppa in kattungen i en bur och låta dom lukta på varandra. Råttorna är vana vid hundarna och brukar klättra runt på dom och det, dom är väldigt acceptabla. Däremot om kattungen skulle attackera buren, (sticka in en tass eller något) så skulle dom bita hen. (Det gör dom på våra hundar när dom kommer och sniffar) 

Apropå det vilket kön är lättast?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

kigon
8/2/14, 8:48 PM
#4

#3 Tycker det är väldigt olikt att ha råttor ute med hundar gentemot ha råttor ute med katter, våran hund skulle inte få för sig att jaga dem på samma sätt som våra katter skulle, dvs jag vågar ha dem med hunden men inte med katterna även om katterna inte rör dem och kanske som mest nosar dem…

En kattunge kan t.ex. lek-bita dem eller försöka slå dem med tassarna och då kan råttorna gå till självförsvar även utanför buren, så skulle inte rekommendera det om det inte är i ditt knä typ 🤪 Iaf tills katten har växt till sig och inte leker med dem på samma sätt… Katter och hundar har väldigt olika jakt beteenden och kattungars lekstil påminner mycket om just jakt.

Våra råttor biter också hunden/katterna om de sticker in tass/nos i buren så de gör inte det längre 😂

Köp lite kompostgaller så hundarna och katten får bo avskilt men hälsa på varandra genom gallret de första dagarna och ha stunder tillsammans under 100% uppsikt o se hur det fungerar, transportburen är också en bra ide 🙂

Jag har personligen inte sett någon temperamentsskillnad mellan hanar och honor hos katter…!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

MissanTissan
8/3/14, 1:38 AM
#5

#4 Okej, har en vägg för råttburen så att hundarna ska lämna dom ifred.  Som antagligen skulle fungerar till en katt också. Så det är lugnt, min ena hund har fått träffa en katt nu på kvällen och tyckte den var jätte kul. (Han sniffade den om och om igen, men jagade den inte. Utan iakttog den)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

kigon
8/3/14, 1:53 AM
#6

#5 Buren är inget problem, menade mer när råttorna springer fritt 🙂

Bra att det gick så bra! Tror inte du behöver oroa dig något om det fortsätter i den stilen när du skaffar 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
MissanTissan
8/3/14, 2:25 AM
#7

#6 Ja, är inte lika säker på den andra dock. Skulle behöva testa med en katt som inte blir rädd om han skulle skälla, vilket han gör när han ser något nytt.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Fridaaaa
8/3/14, 8:44 AM
#8

Har hundar & katter, fungerar superbra 🙂
Satt gränser från start både för katterna & hundarna och de bor här tillsammans 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissanTissan
8/3/14, 9:45 PM
#9

#8 Okej! Som vilka gränser?

I Mina råtter är ju inne i mitt rum, samt att alla våra hundar sover i min säng. Skulle vilja att min katt också skulle sova i mitt rum.. Men vill inte att det ska bli bråk eller något.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Fridaaaa
8/3/14, 9:46 PM
#10

#9 Beror helt på vad man själv tycker är Ok eller inte.
Som våra hundar får t.ex inte jaga katterna inomhus, då säger vi ifrån om de försöker med det. 

Har du råttorna i bur så är det ingen fara, då får man träna både hundar & katter att nej det är förbjudet att hålla på där. Hur man lär in beror lite på hunden/katten och ja en själv också 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissanTissan
8/3/14, 9:52 PM
#11

#9 Min bästis har hundar och katter, och katten älskar när hundarna jagar henne. Jag vet inte varför, det hade inte jag gjort direkt.

Råttorna är i bur, med en träskiva över så att inte hundarna ska kunna irritera dom. Funkar nog för katten också i såfall om dom inte hoppar upp på toppen  av buren.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Fridaaaa
8/3/14, 9:57 PM
#12

#11 Hur ser dem att den gillar det? Låter lite hmm konstigt? hehe. Nej mina får inte jaga dem, ute kan de göra det ibland men säger ifrån då. Inte OK här.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissanTissan
8/3/14, 9:59 PM
#13

#12 Den triggar igång hundarna att jaga dom, sen spurtar den runt i huset och när den tröttnar klättrar den upp någonstans och bara stirrar på dom. Vill katten inte så gömmer den sig hos min bästis, då säger hon till hundarna direkt.

Vill inte att mina hundar häller ska jaga katten.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
kigon
8/3/14, 10:00 PM
#14

#12 Vår ena katt vill bli jagad ute på skogspromenader ibland när han är på lekhumör, springer fram till hunden och sen rusar därifrån så hunden ska jaga, och efter ett litet tag byter de så katten jagar hunden 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Flöffo
8/3/14, 11:12 PM
#15

Min hund trivs jätte bra med katter. Så länge det är en snäll katt så funkar dom utmärkt och leker tillsammans och så. Hans uppfödare hade två katter så det är antagligen därför. Vi har dock bara testat med 3 katter (uppfödarens och min kompis) men det borde gå bra med andra också. :)

//Flöffo

MissanTissan
8/3/14, 11:54 PM
#16

#14 Hahaha!

#15 Det är ju bra!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Rafflan
8/4/14, 3:05 PM
#17

Vad har du för ras på hundarna?

MissanTissan
8/5/14, 10:23 PM
#18

Mina är border collie och labrador

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Handikappadmus
3/16/15, 7:29 PM
#19

Hur gamla är hundarna?

Jag säger inte att det är omöjligt men många hundar går ju igång på djur de aldrig varit i närheten av instinktivt, å katter är inte kända för att tycka om dreglande hundar som kommer mot dem vilket kan bli stressigt för katten också, att börja smått, i olika rum, och En hund i taget så att inet båda stressar upp sig för mycket, lite godis för varje gång de stöter på varandra för att sniffa (utan aggressivitet!) på varandra, godis är ett bra sätt då de får positiv respons ifrån varandra och avleder viss typ av misstänksamhet hos varandra, katter r kända för att brista ..no shit😉

katter å råttor kan ju funka om allt händer på samma gång, dvs att råttan och katten är vana vid varandras närvaro sedan födelsn  och inte ser något hot med varandra .
Har inte råttor själv men det skulle vara häftigt om inte för katterna, något riskabelt kanske.. :/

Lätt å vara efterklok men för djurens bästa, de ska ju också känna sig trygga i hemmet Lycka till!!

[EvelinaL]
3/16/15, 11:14 PM
#20

Jag har en del erfarenhet av att sätta ihop råttor och katter. Först och främst så beror det på om din katt är ute eller inne katt. Ute katter jagar ju en del och har då kanske svårt att lära sig skillnaden på jaktbyten och familj. Mina katter har alltid varit innekatter. Jag introducerade katterna och råttorna för varandra när råttorna hade bott hos oss i 2 veckor. Då fick de komma fram och lukta på buren och så några veckor senare fick de lukta på varandra. Min ena katt Willie är väldigt nyfiken av sig så jag fick markera för honom att det inte var okej att peta med tassarna på buren osv. En gång gick han för nära buren och fick sig en reva på nosen vilket har gjort honom mer vaksam och håller sig borta från buren. Ena råttan Pi och ena katten Rudolf är båda lite rädda medans de andra är kompisar och luktar på varandra när man har råttorna på axeln. Jag skulle aldrig lämna mina råttor och katter tillsammans utan uppsikt. När jag inte är hemma så har jag alltid en stängd dörr till rummet där råttornas bur är. Det vanligaste som händer är att katterna hoppar upp på buren och får sina trampdynor uppbitna. Jag tror aldrig att det funkar att lite på sina djurs omdömmer för i slutet av dagen är de bara djur med instinkter de inte kan kontrollera.

Annons:
pebb
3/17/15, 7:05 AM
#21

Jag hade katt och råttor förr, det var inga problem, råttorna var där först och fastän jag tog över vuxna katter så lärde dom sig snabbt att man inte rör råttorna, dessutom hade jag mest hanråttor som blev ganska stora, jag lämnade aldrig ungråttor och katt ensamma, men råttornas bur stod i soffan och den var öppen när vi var hemma så dom sprang in och ut i soffan som dom ville. Hade även en honråtta som var aggressiv mot andra djur så hon bet katten och jagade honom så han insåg att man får passa sig.

En an dom andra katterna tyckte råttsvansar var kul men så fort dom vände sig om så sprang katten. Innan jag slutade med råttor så hade jag bara en hona kvar och min katt tvättade henne, slutade hon så knuffade råttan på henne tills hon började igen.

Jag ser inga problem alls att ha katt och råtta men man får ha koll på dom. Jag har parat ihop 5 katter med råttor och 4 av dessa var vuxna när dom flyttade hem till oss, aldrig haft några problem.

nypisnina
3/17/15, 10:13 AM
#22

För mig har det aldrig varit problem med att få katter och hundar att bli kompisar.
Det som har varit är att hundarna har varit rätt på, inte arga men extremt nyfikna och till en början har katterna varit rädda.  Fast min ena kille älskar hundar, så fort han ser en hund så springer han fram och stryker sig och spinner och vill leka.
Om man har lydiga hundar och låter katten komma fram så borde det gå bra.
Men om katten kommer till ett nytt hem så behöver den känna sig trygg och kunna ha en egen trygg plats. Kanske kunna äta och dricka ensam och få sitta högt.
Hundar kan man lära ganska lätt så tar man det den vägen så ska det inte vara några problem.

[brinker]
3/18/15, 11:06 AM
#23

Råttor vet jag inget om MEN

Jag skaffade katt när han var kattunge och hundOvan.
Min vuxna hundtik på 8 år (då) har varit nära vuxna katter (har vänner med katter) men inte hemma liksom och inte kattunge.

Jag gjorde så att av misstag lät jag katten och hunden hälsa fritt men det slutade ju med en smäll från katten på hunden och hunden helt hysterisk jagade runt katten så han gömde sig under soffan.

Steg 2.

Skärmade av köket med grindar, lät katten vara i köket, hunden kunde se katten men fick inte gå in till katten. Fungerade bra någon v tills katten själv började klättra ut på äventyr i lägenheten. Jag kämpade på ca 1-2 v med detta sättet, under de veckorna började jag ha katten i köket enbart nattetid och till slut var alla djuren i lägenheten tillsammans.

Jag fick ju visa min hund gränserna. Nu hade jag även tur att min katt pojk är snäll (han slåss inte och kloar inte min hund när hon blir för jobbig) Förutom första gången men det var ju första träffen.

Det gick till slut bra, jag vågade inte ha dem ensamma hemma de första 2 månaderna (till exempel när jag jobbade eller skulle iväg) katten fick vara i badrummet då. Lite nervös om min hund skulle få skadade ögon eller hunden skulle vara elak mot katten.

Men, gick bra. De blev vänner snabbt och nu är de bästa vänner, min katt är helt gosig med hunden, min hund tycker nog han är för klängig ibland, de är så söta tillsammans =)

Upp till toppen
Annons: