Annons:
Etikettandra-djur
Läst 1810 ggr
MissanTissan
2014-07-18 19:02

Hund, katt och råtta..?

Skulle vilja ha en katt då dom är så underbara (Oftast ;) )

Men vet inte om jag vågar, har två hundar och två råttor.. Visst, skulle kunna få katten att avvänjas med råttorna, men hur gör jag med två hundar som inte vet vad en katt är? Kan man träna in gamla hundar till att inte jaga katter..?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Tyrisen
2014-07-18 19:53
#1

Tror du dina hundar skulle börja jaga katten då, om dom knappt sett en katt tidigare och dessutom är lite äldre?  

Jag har sett många goda exempel på katt-hund från tiden jag jobbade på katthem. Det gäller både unga och gamla hundar, varav vissa aldrig umgåtts med katter förr.

Det viktiga var att hundarna var vänliga och lugna i sitt psyke, och sen försökte vi matcha hem som hade hund med sen tidigare hundvana katter. Ibland kom det ju även in katter som inte varit hemlösa utan bott med hund i sitt förra hem, eller katter som trivts med hundar i sina jourhem.

Om katten inte är hundvan sen innan, kan det vara enklare att välja en ungkatt. Det kan vara enklare för både katten och hundarna att acceptera varann då. Alternativt kan det funka med en äldre katt som är social med andra djur, men har lite skinn på näsan och (vänligt men bestämt) kan säga ifrån.

Förstår din tveksamhet, det finns ju inga garantier. Men som sagt har jag sett så många bra exempel att jag absolut inte skulle avråda dig! Känner även en tjej som har 4 katter och 5 råttor :)

Vore jag dig skulle jag kontakta ett katthem, och kolla om dom har (hundvana) katt/-er som kan matcha dina hundars personligheter och aktivitetsnivå.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

MissanTissan
2014-07-19 01:35
#2

Dom har ju sätt katter men aldrig fått lukta eller hälsa på dom. Ena (labben som är 4) är ganska osäker av sig, så det tar ett tag för honom att vara ok med små hundar eller små saker.  Den andra litar jag på att skulle kunna vänja sig med den då han gillar andra djur.

(Självklart skulle den komma från katthem då mina hundar är från hundhem) 

Funderar på kattunge eftersom jag vill vänja av hela "rått" saken, eftersom jag vill fortsätta ha råtter i äldre ålder också.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

kigon
2014-07-19 10:24
#3

Har 4 råttor, 3 katter och en hund i två år & 4 mån tillsammans utan problem, det går ner till individerna 🙂 Dock är det viktigt att katterna har många ställen där hunden inte kommer åt (höjd eller rum), så de får sin "egen" tid om de är trötta på sociala hundar 😉

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

MissanTissan
2014-07-19 20:38
#4

Okej!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: