Annons:
Etikettandra-djur
Läst 1670 ggr
[postmortum91]
4/24/14, 8:03 PM

Ska vi ta med hunden?

På söndag ska vi träffa vår kommande kattunge för första gången. Sambon vill att vi ska ta med hunden så att de redan nu får hälsa på varandra, men jag är lite skeptisk. Sheldon ÄLSKAR djur, och även katter, dock har han aldrig riktigt kommit nära en katt för att de springer iväg och han har jagat efter. Dock vet jag att han gjort detta för att han är nyfiken och vill hälsa. När han får syn på en katt ute drar han åt kattens håll eller sätter sig och gnyr för att han vill fram och nosa. Han skäller aldrig, men jag undrar hur vi ska lyckas hantera honom i ett hem där det befinner sig katter överallt.

Vad tycker ni? Hur ska vi göra och hur ska man gå till väga om man skulle ta med honom?

Annons:
Caifig
4/24/14, 8:10 PM
#1

Jag hade inte tagit med hunden. Låt kattungen vänja sig vid er först!

Rumblebee
4/24/14, 10:40 PM
#2

Haller med, ta inte med hunden. Battre att dom far halsa hemma genom t.ex en natdorr tills han vant sig lite mer vid katten, och katten har hunnit vanja sig lite vid i alla fall en del av hemmet utan att bli forfoljd eller jagad av en hund.

[postmortum91]
4/24/14, 11:01 PM
#3

okej jag förstår, vi tar inte med hunden :)

MonicaLagerquist
4/25/14, 8:41 AM
#4

Jag som uppfödare skulle rent ut sagt bli skitsur om en ev köpare hade sin hund med sig hit.

Då hade det inte blivit något kattköp av till den familjen.

Stolt ägare till fem La permer

[postmortum91]
4/25/14, 4:20 PM
#5

#4 Varför bli skitsur? Är det verkligen så korkat av oss?
Hur ska vi veta det? Ingen är väl felfri? Jag har aldrig haft varken katt eller uppfödning någon gång tidigare, men jädrar vilken seriös kattköpare jag är, jag kommer ta hand om den här katten som mitt eget barn, så jag förstår inte varför EN grej kan förstöra ett kattköp?

Det är väl bara att säga till den ovetandes kattköparen att hunden inte kan bli med in?

MonicaLagerquist
4/25/14, 4:41 PM
#6

#5 en hona med kull som inte är van vid hund kan stressas oerhört av en främmande besökande hund.

Jag vill att mina köpare ska vara lite pålästa innan de skaffar katt och jag hoppas och tror att de flesta människor vet att man inte tar med en främmande hund till ett hem där det finns katter och ffa inte när det finns kattungar med mamma.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Amoz
4/26/14, 8:03 AM
#7

Spontant säger jag nej. Dock har jag själv tillåtit det då med en liten lugn hund (som inte kom längre in än dörröppningen) och katter som var hysteriskt förtjusta i hundar (och i allafall då alla hundar) så i det fallet gick det väldigt bra vad gäller kattungarna och mamman. Dock hade jag blivit arg om någon tog med sig hund utan att fråga. Jag har katter och hund själv men en främmande hund kan stressa upp även hundvana katter.
Eftersom er hund vill leka på ett sånt sätt skulle jag säga att det är bättre att låta bli, dock ser jag inget fel i att diskutera det med uppfödaren om man känner för det. Man får anpassa vänjandet till varje individ men vill du ha hjälp med det kan jag komma med förslag då ^^

[postmortum91]
4/26/14, 6:47 PM
#8

#6 Det jag blir lite arg på, det är ditt bemötande till mig när jag frågar. Jag hade inte tänkt ta med vår hund dit utan förvarning, det jag gjorde var att FRÅGA er innan jag ens tänkte kolla med uppfödaren. Då börjar du prata om att vi knappt är värda att få köpa kattungen. Det var väl för tusan just det jag höll på med här att LÄRA mig.

Jag kanske skulle födas med all kunskap om katter, är det vad du menar? Det här är väl ett forum där man kan fråga och läsa sig av varandra, och då är det helt galet att du sitter och får mig att känna mig otillräcklig som kattköpare. Jag blir otroligt provocerad av ditt bemötande, alla andra har svarat utan att lägga in en dömande ton. 

Borde det inte visa att jag ÄR seriös om jag frågar och vill lära mig? jag får ju för fasiken inte hem katten förrän i juni, så jag har gott om tid på mig att lära mig, men vill ju knappast fråga om fler saker i det här forumet där du är aktiv och dömer.

Upp till toppen
Annons: