Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4715 ggr
[Sandi92]
12/10/13, 2:30 AM

Reagerar inte på kattmynta

Är det vanligt med katter som inte gillar kattmynta? Köpte en liten påse torkad kattmynta till min katt och han bara luktade på det lite och gick sen därifrån.

Annons:
[Kittekatt]
12/10/13, 2:42 AM
#1

Min katt struntar ofta i kattmyntaleksaker i flera veckor och sen kan hon plötsligt ligga och slicka på någon av dem. Men för det mesta verkar hon helt immun mot myntan faktiskt.

Tarotstollan
12/10/13, 4:03 AM
#2

Det finns katter som inte bryr sig om kattmynta. Jag har haft en som knappt brydde sig men de andra jag har haft och de jag har nu, gillar att leka med det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Allumania
12/10/13, 5:36 AM
#3

Torkad kattmynta doftar inte lika starkt mera och vissa katter struntar i det (tex min Ru) Däremot kan kattmynta på spray/ som vätska fungera! :) Jag har inte testa som spray men fick prova en sorts vätska från någon hälso affär som mormor köpt som sömnmedel. (Från rysk affär) Ru blev helt bananas av den och det sluta med att vi fick lägga ut hans klösmöbel på balkongen under natten fö han var helt tokig!! :D Men jo testa som spray :)

Eftermiddag
12/10/13, 8:11 AM
#4

Min pojkväns mormor odlade kattmynta i trädgården. Hennes katter blev galna! De ville bara rulla sig i plantorna och glömde äta, så hon fick gräva upp sina plantor och slänga dem.

OberonsMatte
12/10/13, 9:00 AM
#5

Ungefär 75% av alla katter reagerar på kattmynta, men 25% gör det alltså inte och det tror man beror på att dessa individer saknar en viss gen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lilyz]
12/10/13, 9:04 AM
#6

Jag tror kvalitén på kattmynta kan variera en del också så man kan få prova sig fram :)

Annons:
OberonsMatte
12/10/13, 9:16 AM
#7

Man ska också komma ihåg att reaktionen på kattmynta inte alltid är positiv. En del katter blir t.o.m. aggressiva av det.

En teori angående aggression i samband med kattmynta är att lukten påminner om honkattkiss och därför triggar igång instinkter som har med parningsbeteenden att göra och i samband med det aggression mellan hanar.

Hemma hos mig började t.ex. de bästa vännerna Oberon och Ruben slåss på riktigt när de fick en kattmyntaindränkt Kickeroo.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lilyz]
12/10/13, 9:39 AM
#8

#7 Usch då😮

Låter mycket mer romantiskt när de säger att katterna upplever ungefär samma känsla som när vi människor är kära. (Det var på ett program på Animal Planet jag hörde det.)

Jag har alltid undvikit kattmynta till mina egna katter för de blir så förändrade av det och påverkas väldigt starkt vilket jag tycker känns lite skrämmande 😛

rumpenstiltzkin
12/10/13, 9:58 AM
#9

min kattunge brydde sej inte alls förrän nyligen, köpte en liten tygleksak med kattmynta i och hon blev som tokig och låg och dreggla på den ett tag.

den var rolig i några dagar men nu struntar hon i den helt, kanske tappat sin lukt?

min äldre kastrerade hankatt tycker väldigt mycket om att ligga och bita och kramas på en leksak med kattmynta i.

jag tror ja läste nånstans att man inte ska låta kattmyntaleksaker ligga framme för då tappar dom intresset för den? att man ska ta bort dom när dom lekt färdigt så att säga och sen ta fram dan efter igen lr nåt, vet inte hur sant det är :o

är ju säkert väldigt individuellt oxå :)

OberonsMatte
12/10/13, 10:00 AM
#10

#8 Nä, att de känner sig som om de vore förälskade tycker jag är en missvisande liknelse. Det är inte ett lyckorus de känner, även om det absolut är ett rus av något slag. Det gör att de tappar kontrollen och inte riktigt kan styra sina känslor och beteenden, vilket absolut kan se lite obehagligt ut.

När även instinkter triggas igång lite hur som helst kan det bli riktigt obehagligt, så vid nyintroduktioner eller om man har en ostabil kattgrupp ska man iallafall inte tro att kattmynta är något som kommer att hjälpa katterna att komma överens.

Visst kan man låta katterna ligga och sniffa på varsin kattmyntagrej då och då, men lite försiktig bör man dock vara.

Om katten hör till dem som inte påverkas av kattmynta kan det också vara så att de tycker att kattmyntan luktar illa och obehagligt. Det gjorde min gamla birmagumma, så hon undvek allt som luktade kattmynta.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lilyz]
12/10/13, 10:11 AM
#11

#10 Så intressant att läsa dina inlägg, man lär sig så mycket! 

Det är säkert ofarligt med kattmynta för det mesta men jag tycker inte om att leka med deras "känslor" på det sättet.

Visst ser man lite beteendeförändringar när de får leka med Da Birden också men det är ju på ett helt annat sätt 😃Men oj så morrig och fräsig min lilla kille blir när han får tag i "pippin"!

[sorbel]
12/10/13, 10:21 AM
#12

Katter brukar inte bryr sig om kattmynta tills de är ungefär sex månader.

Wony
12/10/13, 10:41 AM
#13

Chili blev som tokig av kattmynta vid fem månaders ålder. Han fick en liten kudde fylld med kattmynta och spenderar en hel del tid med att tugga och dregla på den…

Lillan däremot, bryr sig bara ibland.

Annons:
LoAEmma
12/10/13, 6:50 PM
#14

Jag har två katter, ingen av dem är det minsta intresserad av kattmynta…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: