Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 7031 ggr
caramelle25
12/4/13, 6:12 PM

växter

Jag har just skaffat en vuxen katt som äter på växterna. För min del gör det inget, men jag vill ju inte att katten ska få i sig någon giftig växt. Den äter på ampelliljan och flaskliljan. Är de farliga?? Kan någon tipsa om bra krukväxter för kattägare?

Annons:
MonicaLagerquist
12/4/13, 6:14 PM
#1

Ampellijan går bra.Flaskliljan bör katten inte äta på.

Stolt ägare till fem La permer

Lol V Stein
12/4/13, 6:19 PM
caramelle25
12/4/13, 7:19 PM
#3

Tack för svar! Ampelliljan får stå kvar, men flaskliljan tveksamt alltså. den står dock som ogiftig på ASPCAs sida…

Caifig
12/4/13, 7:22 PM
#4

Ampellilja ska vara ofarligt, så jag satte ner en till mina katter. Men när min ena, som gärna tuggade på den, hela tiden började spy så tog jag bort den! Det enda han spydde upp varje gång var en bit av ampelliljan.

MonicaLagerquist
12/4/13, 7:29 PM
#5

Flaskliljan är inte giftig men väldigt vass.Har man otur så kan katten skära sig.

Stolt ägare till fem La permer

lottaxx
12/4/13, 7:39 PM
#6

Har ni tips på "bra" växter?

Annons:
Caifig
12/4/13, 7:41 PM
#7

Kattgräs! :)

MonicaLagerquist
12/4/13, 7:46 PM
#8

Ampellilja är en bra växt.Jag odlar den till mina katter.

Stolt ägare till fem La permer

Lol V Stein
12/5/13, 11:32 AM
#9

Orkideér är ofarliga och bra. Jag har även ormbunkar, bergspalm och en kokospalm. Växter jag inte har men som jag på rak arm vet är ofarliga är Saint Paulia, gerbera, porslinsblomma och förmakspalm. Jag odlade solrosor på balkongen i somras, de är ofarliga.

caramelle25
12/5/13, 5:03 PM
#10

Bra! Tack så mycket för era tips :)

jnielsen
12/5/13, 5:12 PM
#11

Jag har också orkideer, enda problemet är katterna välter dem och plockar barken ur krukorna. Har jag andra arter än phalaenopsis så tuggar katterna på dem. 

Porslinsblomma har också gått bra, likaså streptocarpus, men där tuggade katterna av knopparna ibland.

MonicaLagerquist
12/5/13, 5:17 PM
#12

Porslinsblomman är mycket giftig. Den bör man inte ha om man har katter som tuggar på blommor.

Stolt ägare till fem La permer

jnielsen
12/5/13, 5:19 PM
#13

#12 Oj! det hade jag ingen aning om, anledning till att den funkar här är för att katterna aldrig rört den, dessutom är den helt ok och ogiftig att ha i ett terrarium, så jag utgick från att den var ogiftig även för katter.

Annons:
jollycox
12/5/13, 5:20 PM
#14

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jnielsen
12/5/13, 5:21 PM
#15

#12 Jag kan inte hitta proslinsblomma i någon lista över giftiga växter…?

MonicaLagerquist
12/5/13, 5:28 PM
#16
Porslinsblomma - 1. Hoyanoja - allmänt om hoyor - Hoya iFokus

hoya.ifokus.se/discussions/4d716df4b9cb46221d07d72c-porslinsblomma

18 maj 2007 - Alla porslinsblommor innehåller en giftig växtsaft

Stolt ägare till fem La permer

jnielsen
12/5/13, 5:30 PM
#17

#12 #14 Jag har letat runt lite till och hittar också enligt giftinformationscenteralen att den skulle vara ogiftig, dock såg jag någon veterinär som på en "fråga veterinären" sida sa till en användare att den är giftig…

jollycox
12/5/13, 5:55 PM
#18

Googlade lite och på endel sidor står det att den är giftig och på endel att den inte är det. Märkligt om giftinformationscentralen skulle ha fel info.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jnielsen
12/5/13, 6:02 PM
#19

Jag blir också förvirrad nu!

 Jag har den i mitt terrarie  då jag hittade den i en lista över ogiftiga terrarieväxter.
Som barn fick jag också lära mig att man kunde äta de söta droppar som droppar från blommorna när de blommar… Vilket jag gjorde ofta, det var ju sött och gott😃

Det är väldigt märkligt att det står giftig ibland och ogiftig ibland…

sagan
12/5/13, 10:45 PM
#20

#4 Katterna äter ampellilja och gräs just för att kräkas. Så ställ ner den till din misse igen 😉

Annons:
Caifig
12/5/13, 11:38 PM
#21

#20 Sorry men ser absolut ingen mening med att ge dem ampellilja när de normalt sett inte kräks. Eftersom det antingen finns något ämne i eller något som stimulerar kräkreflexen anser jag inte att det är okej för mina katter. Visst, om de hade problem med hårbollar och annat men det har dem inte. Jag är väldigt mysko inställd till något som framkallad kräkning… Då föredrar jag kattgräs! Vilket de inte kräks av utan fungerar som fiber/"binder" håret.

Upp till toppen
Annons: