Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1309 ggr
jojjon
9/7/13, 1:38 PM

Kattunge lös i magen

Hejsan! Jag har en kattunge här hemma på 12 veckor som är lite lös i magen. Inte rinnande men inte helt fast heller.. Hon äter torrfoder och får på kvällarna mjau blötmat. Jag tänkte börja med att utesluta blötfoder för att se om det hjälper och annars byta torrfoder. Börjar bli lite orolig faktiskt för min lilla kisse.. :( Har ni några förslag på "huskurer" som kan hjälpa? :/

Annons:
annzoo
9/7/13, 2:37 PM
#1

hur länge har du haft katten? har den ätit samma mat hos uppfödaren eller är det nytt foder du ger katten?

cosmonita
9/7/13, 4:40 PM
#2

Har katten bytt foder nyligen?

rumpenstiltzkin
9/7/13, 8:01 PM
#3

som tidigare nämnt, hur länge har du haft den och får den äta samma foder som hos tidigare ägare?

det är ju inte helt ovanligt att dom blir lite lösa pga av stressen vid flytt och så och lugnar ner sej efter ett tag. 

men det är nog en bra början, att utesluta blötmaten så ta bort den en stund, mjau blötmat kan också behövas fasas in lite försiktigt ibland om katten inte ätit det innan.

min kattunge var riktigt lös i magen när jag fick henne och det höll i sej i månader och till slut fick vi svar på att hon hade trichomonas, fick antibiotika men var fortf. lös efter det och åt då mjau.

efter att jag slutade med mjau, hade r/d i en månad och sen gick långsamt över till barf har hennes mage varit lugn och avföringen normal.

jojjon
9/9/13, 8:44 PM
#4

Tack för svar. Hon verkar nu helt normal i avföringen :)

AgnetaB
9/9/13, 10:43 PM
#5

Annars ger du sk skonkost, kokt torsk, kokt kyckling o  lammfärs.Efter ett tag med det brukar jag köpa Hills ID o RC s Intestinal i (blötmat) o finns även i torrfoder som jag försiktigt börjar fasa in då katten verkar bra.jag vill nämligen det ska stå torrfoder framme. sedan extremt försiktigt fasa in det foder jag vill de ska äta o så fort jag ser de ej är bra i magen så backar jag. kan ta mycket lång tid innan det känns stabilt.

många små portioner så magen har lite att jobba med men ej för mycket.

En kattunge blir fort uttorkad så de ska ej vara utan mat först ett tag som man gör med äldre katter.

Köp på apotek el hos veterinären, Diarsanyl, Prokolin el Canicure o ge 2ggr/dag för magen.

Upp till toppen
Annons: