Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 24566 ggr
Twisted_T
2013-08-27 19:46

Katt som bits när den gosar?

Har inne en katt på prov, han skulle avlivas om han inte fick ett nytt hem då ägaren inte kunde ha kvar honom. Han är lite försiktig nu första dagen, men det förstår jag. Han kommer däremot ibland och hoppar upp i knät och spinner. Klappar han över ryggen som vanligt. Han bits då i armar och händer. Sist bet han mig en gång i armen ganska hårt. Sa åt han ordentligt. Sen bet han mig riktigt hårt i handen. Han spinner hela tiden och är helt tillfreds med att gosa vad det verkar som. Det är alltså inte som när de inte gillar att bli klappade på ett ställe och tar tag i handen och biter och går. Han stannar och spinner hela tiden.

Varför gör han det?

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Annons:
Calcifer
2013-08-27 19:47
#1

Vissa katter kärleksbits. Det gjorde min förra katt. Det jag gjorde då var att säga nej och omedelbart sluta ge henne någon uppmärksamhet. För stunden, då såklart.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[maloue]
2013-08-27 19:48
#2

Han kanske har ont på just det stället?

Twisted_T
2013-08-27 19:50
#3

#1 Ja, har hört om det. Men vad jag hört om det är att de då biter väldigt löst. Nu bet han så att det gick hål i huden och det gjorde riktigt ont. Är det ändå kärleksbett? :S

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

OberonsMatte
2013-08-27 19:51
#4

Han bits för att han blir överstimulerad. Har man en katt som inte "tål" för mycket närkontakt och klappar måste man vara lyhörd och anpassa sig efter det. Klappa 1 gång, inte 10. Man behöver inte fya katten, att bitas vid överstimulans är en reflex.

Sajtvärd Katter iFokus

Twisted_T
2013-08-27 19:52
#5

#2 Fick ingen sån reaktion utav han. Klappar man över ryggen när han står upp så är det ju helt lugn med det. Men när han var i knät så bet han. Han morrar inte eller dyl, inget ljud alls och han ligger kvar som vanligt tills man säger ifrån och tar bort han.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Mustangcab]
2013-08-27 19:52
#6

Kärleksbett får jag av mina också men det är lösa försiktiga, det kan bero på att katten har ont där du tar.

Annons:
OberonsMatte
2013-08-27 20:03
#7

Eftersom det är första dagen hos dig får man också ta hänsyn till att han förmodligen är väldigt stressad och otrygg just nu. Om han hoppar upp i knät kan det mycket väl räcka för honom att just "ligga i knät hos den här nya människan". Att dessutom klappas och gosa blir helt enkelt för mycket.

Sajtvärd Katter iFokus

Twisted_T
2013-08-27 20:13
#8

#7 Ja men ägaren är en vän till mig. Och när jag frågat har de sagt att han är sån mot alla. Så det är ju inte det heller. Inte vart på han alls idag utan har varit väldigt försiktig och låtit han komma till mig.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

OberonsMatte
2013-08-27 20:18
#9

Hur gammal är katten? Är han kastrerad? Hur ser hans uppväxt ut (när skildes han från sin mamma)?

Hur har den tidigare ägaren reagerat/agerat när katten bitit?

Sajtvärd Katter iFokus

Twisted_T
2013-08-27 21:16
#10

Han är 5 år gammal. Han har bott som innekatt hela livet. Vet inte när han skiljdes från mamman. Han är inte kastrerad men det är min plan om han stannar. Den tidigare ägaren har nog inte reagerat så mycket på det, verkar inte som det. Men tror han kan förknippa händer med lek också eftersom förra ägaren brukade leka med han med händerna. Vet dock inte vad som kan vara orsaken till det hela och om man kan få bort beteendet på något sätt.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

sagan
2013-08-27 23:52
#11

Det låter som kärleksbett. Vissa katter har lite svårt att avgöra hur hårt dem biter tyvärr. Detta kan bero på att dem inte fått lära sig gränsen när dem är små. Så du får nog leva med betten. 🙂Det du kan göra är att sluta klappa innan han biter till om du kan läsa av honom tids nog.

Sven-Erik Segerström
2013-08-28 08:13
#12

Att en katt spinner kan också bero på att den har ont någonstans.Till exempelvis tänderna.Om man då kommer åt det onda stället är det naturligt att katten säger i från. Sven-Erik Segerström

Rumblebee
2013-08-28 08:36
#13

Kan helt enkelt vara så att han inte vet hur pass hårt han biter. Vi hade en sådan katt, som gav kärleksbett som faktiskt gjorde ont. Det bästa är att helt enkelt sluta klappa då.

Annons:
OberonsMatte
2013-08-28 10:58
#14

Jag tycker inte riktigt att han beteende tyder på att han har ont någonstans, men det är naturligtvis alltid bra att kolla upp det så att man kan utesluta den orsaken.

Att han spinner i det här fallet tror jag beror på att han tycker att det är mysigt, men att det även är ett s.k. stress-spinnande, dvs att han spinner för att lugna sig själv i en situation han inte känner sig helt avslappnad och bekväm med (eftersom han befinner sig i en helt ny miljö och med en helt ny ägare).

Det hårda bitandet är ytterligare ett tecken på att katten inte känner sig helt bekväm och avslappnad i situationen, utan att det finns en konflikt där med motstridiga känslor.

En okastrerad katt har alltid närmare till sådana motstridiga känslor eftersom instinkten att hävda dominans och status påverkas väldigt mycket av fertilitet och könshormoner.

Jag hoppas verkligen att katten blir kastrerad snarast, oavsett om han passar i ditt hem eller om han måste flytta vidare. Att vara okastrerad är ett socialt handikapp för en sällskapskatt som förväntas vara mysig, kelig och lätt att ha att göra med.

Sajtvärd Katter iFokus

iris2011
2013-08-28 20:37
#15

Min hankatt som är 2 år har PLÖTSLIGT börja bitas och gör riktiga ANFALL mot mig efter borstning!?

Blir f'n rädd för katten!!!!!!

Haft katter i 30 år innan…

OberonsMatte
2013-08-28 20:47
#16

#15 Är din hankatt kastrerad? Tycker han om att bli borstad?

Sajtvärd Katter iFokus

iris2011
2013-08-28 20:54
#17

Ny här--- vet inte om du svarade på mitt inlägg. OberonsMatte, ja han kastrerades vis ca 9 mån ålder och han gillar /tycker verkligen om att bli borstad- Det är en ragdoll med STOR krage som gärna blir "grisig" efter måltid.

Måste påpeka att detta beteende började

r jag köpt furminator… ??? och den används bara ca. var 10e dag.

[Mustangcab]
2013-08-28 21:17
#18

# 17 Det är för ofta! 3 gånger per år är mera lagom.

OberonsMatte
2013-08-28 21:19
#19

#17 Ja, iris2011, jag svarade på ditt inlägg och nu gör jag det igen.😉

Började det i samband med Furminatorn har den antagligen orsakat obehag för katten som den nu förknippar med borstning. Huden kan bli både öm och helt kal om man använder Furminatorn för mycket och intensivt.

En Ragdoll-päls saknar dessutom normalt den underull som en Furminator ska tunna ut, så därför tror jag inte att Furminator är ett lämpligt pälsverktyg överhuvudtaget för en Ragdoll. Jag använder endast Mirakelkammen till mitt pälsmonster som också är en Ragdoll.

Sajtvärd Katter iFokus

iris2011
2013-08-28 22:26
#20

Ok, men nu använder jag bara vanlig karda eller min egen borste i svinborst.

Får väl införskaffa en mirkelkam dådå-..

Btw så tog det väldigt försiktigt med furminatorn.

Annons:
[Forest]
2013-08-28 23:54
#21

TS. Man brukar inte se jätte tydligt på vissa katter när dom blir överstimmulerade av klappar, det kan vara öronen som flyttas lite mer sidan. Jag skulle tipsa dig om att bara klappa lite sen är det bra låt han sitta o spinna i ditt knä/ligga i närheten. Det räker antagligen för honom med bara lite kel :) Jag tycker inte det låter helt som kälseksbett då denna katt biter för hårt för det. Dotterns katt ger nämligen käleksbett på dottern och på henne går det inte hål, han gillar att bita henne på öronen eller näsan ibland på hakan. Men han ger inte oss andra i femiljen denna kärlek men så är han mycket mattekär ;)

EvaSe
2013-08-29 08:53
#22

Ett tips om katten biter för hårt vid lek och gos är att låta som kattungarna gör när de leker hårdhänt med varandra. På det sättet talar man om för katten på kattspråk att nutog du i för mycket. Efter ett antal gånger så inser de att människan är en ömtålig varelse som inte gillar hårda tag.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

OberonsMatte
2013-08-29 12:18
#23

#22 Jag tror inte på att använda kattspråk på det sättet. Jag tror att det ligger så mycket i katters sätt att kommunicera vokalt med varandra som vi inte har förmågan att uppfatta, och att man bör vara särskilt försiktig med att prata kattspråk när det är i laddade situationer som ligger nära aggressivitet och obalanserade känslor.

Risken finns att skriket/ljudet får en helt annan betydelse för katten när en vuxen människa skriker till jämfört med när en liten kattunge gör det. Risken att skriket/ljudet uppfattas som en dominansmarkering eller rent av ett aggressivt och hotfullt läte är stor tror jag, och att det uppfattas som undergivenhet eller rädsla är inte heller bra.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
2013-08-29 13:38
#24

Om du inte är en katt så låt inte som en sådan är också mitt råd.

Twisted_T
2013-08-29 13:48
#25

Jag har mest låtit han vara nu och han börjar vänja sig mer och mer vid mig och lägenheten. Klappar han kortare stunder då och då och det går bra. Har bestämt mig för att behålla honom och kastrera då jag tror att det kan förbättra detta beteende lite extra. Det är ju också bra framöver då jag tänkt skaffa en kattkompis till honom. Tack för alla svar:) skriver mer här om liknande problem skulle uppstå igen.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

OberonsMatte
2013-08-29 13:50
#26

#25 Roligt att höra att du tänker behålla honom!

Sajtvärd Katter iFokus

sagan
2013-09-09 14:00
#27

Att han är okastrerad kan ha stor betydelse i att han bits. Så kastrera så fort du kan. 😃 Tänk dock på att hormonerna sitter kvar längre i kroppen så att du inte förväntar dig förändring direkt.

Lycka till med nykomlingen!

Annons:
Twisted_T
2013-10-09 01:58
#28

Denna tråden kan tas bort :)

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Upp till toppen
Annons: