Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 6572 ggr
Lamina
2013-07-15 14:10

...Och han ska dö imorgon.

Svante är hans namn. Han är blott 2 år gammal. Och han ska dö imorgon, tillsammans med sina olycksbröder. Jag har aldrig träffat honom, men jag sörjer ändå. För jag har ett särskilt band till honom, och jag vet att om det inte vore för hans ********* själviska ***** idiot till matte hade han haft ett lyckligt liv och en framtid här hos mig. Men nu blev det inte så, och det gör mig så ont. Jag ska berätta om honom, för jag måste skriva av mig.

Det hela började för 2 år sen, när Svante föddes. Jag hade nyss flyttat hemifrån igen. Med mig hade jag haft min kattflicka på runt ett år. Metallica, som hon heter, var rätt så ensam, även fast hon inte gillade dom flesta andra katter. Hankatter går bra, så jag satte ut efter att hitta en liten sådan till sällskap åt henne.

Det var då Svante föddes hemma hos en gammal tant. Den tanten är min farmor. Jag hade ingen kontakt med henne längre, för jag hade inte mycket till övers för kärringen. Men jag såg en suddig bild på lilla Svante och hans syster på min fasters Facebook. Jag visste direkt att honom var jag tvungen att ta! Hans syster hade redan ett hem som väntade, men han riskerade att bli kvar hos kärringen. Det skulle vara ödesdigert, det visste jag. Katterna hemma hos henne hade det inte bra. Dom var halvvilda, okastrerade och kissade inne. Jag hade ju plats för honom, så visst var jag tvungen att rädda honom från den framtiden! Jag pratade med faster som pratade med kärringen som gick med på att han skulle få flytta till mig. Lyckan var stor, och jag började förbereda mig för att få hem den lilla.

Men sen gick det fel… Kärringen ändrade sig helt plötsligt, hon skulle ha kvar katten. Hon var så fäst vid honom hette det. Hon hade döpt honom till Svante, för han var svanslös. Min faster tjatade på henne. Min andra faster tjatade också, för dom hade kommit överens om att hon inte fick ha fler än 3 katter. Hemtjänsten var inte alls glad… Men katten skulle hon ha kvar!

Jag känner att jag borde ha kunnat gjort mer. Jag borde ha åkt hem till henne och tagit katten. Jag borde åtminstonde ha pratat med henne själv, trots min totala ovilja att ha med kärringen att göra… Men jag litade på att mina fastrar, som ju kände henne bäst, gjorde vad dom kunde. Svante blev kvar…

Jag sörjde honom ett bra tag redan då, men fick lov att acceptera saker och ting som det var. Det gick en tid och en annan liten pojkspoling flyttade in hos mig. Silas heter han, och han hade växt upp under en veranda. Jag var överlycklig över min lilla hittekatt, och minnet av Svante rann bort. Silas och Metallica kom rätt bra överens. Och efter en tid flyttade vi långt långt bort till ett litet hus på landet. Där fick katterna gå ut, och lyckan var total. Jag och min syster, som jag hade flyttat in hos, började fundera på att skaffa en till katt.

Då kom Svante in i bilden igen! Kärringen är gammal, har rökt hela livet, och har KOL. Hon åker in på sjukhuset titt som tätt, men denhär gången var det visst allvarligt. Släkten är orolig, dom vill ha in henne på ett hem. Framtiden är osäker, ingen tror att hon kommer leva länge till. Den delen bryr jag mig inte mycket om, och jag förstår egentligen inte varför någon annan gör det heller. Men "alla älskar dig när du är död" heter det visst… Jag var mer intresserad av hur det skulle gå för katterna. Dom skulle diskutera det, ingen ville ha dom halvvilda katterna. Jo, jag ville. Jag ville ha Svante! "Svante kissar inne" säger dom, "han är ju inte ens tam!" Men jag pratade med mamma och med syrran, och vi kom överens om att vi skulle försöka ge Svante en chans. Kastrera honom och ta ner honom hit och hoppas att det går att göra katt av honom. Dom andra skulle vi försöka få in på katthem. Det fanns ju tid…

Så kom samtalet jag fruktat idag. Mamma hade precis kommit hem efter att ha spenderat helgen här, och tar genast kontakt med faster för att prata om katterna. "****** har gått med på att bli satt på hem" var beskedet. "Det är ingen bra ide att hon tar ner katten dit, vi åker och avlivar dom allihop imorgon." Mamma sa att hon skulle ringa till alla katthem hon kunde hitta och försöka hitta någon som kan ta dom. Men det ser inte ljust ut. Själv kan jag inget göra här, 40 mil bort. Så imorgon, då kommer Svante och hans 2 vänner att få somna in. En katt som kunde ha haft hela världen för sina tassar kommer dö i skymundan, utan att ens ha fått en chans. Hans namn är Svante, och han ska dö imorgon… 😢

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Jenna_Nord
2013-07-15 14:22
#1

Usch så fruktansvärt.. :(

Det finns ingen som skulle kunna hämta Svante och passa honom tills det går att lösa transport till dig? Och kanske lyckas hitta hem till de andra två :/

Mvh Jenna

Lamina
2013-07-15 14:25
#2

Nej, ingen jag känner däruppe. Det är ingen som vill ta honom ens tillfälligt, för att han kissar inne. Dom är inte så kattkunniga i min släkt, tror inte att sånt går att få bort. En katt som kissar avlivar man, punkt slut. 😕

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jenna_Nord
2013-07-15 14:33
#3

Du kanske kan hitta någon här inne som bor i närheten och kan hjälpa? :/ De flesta på iFokus är väldigt mån om alla djur och hjälpsamma.. Speciellt när det kommer till att rädda livet på ett oskyldigt djur.

Mvh Jenna

Lamina
2013-07-15 14:45
#4

Mmm… Jo, om någon känner att dom kan ta hand om 2 okastrerade hankatter och en tillika hona och bor i närheten av Falun är det ju bara att höra av sig. Jag kan själv ingenting göra då jag är fattig som en kyrkråtta efter ett akutbesök på bagarmossen med Silas, och har varken bil eller körkort. Men jag kan fixa ihop pengar till kastrering och sånt för en av katterna. Tror jag… Hade liksom räknat med att ha åtminstone någon månad på mig. 😐

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Imasy
2013-07-15 16:32
#5

Jag bor i Falun och kan nog hjälpa till att skjutsa en liten bit om det behövs, om det finns något hem åt dem som väntar.

Lamina
2013-07-15 16:45
#6

Ja, det skulle väl vara här då. Vi kan ta emot Svante och ge honom det han behöver. Men här är 40 mil från Falun, i en by utanför Nynäshamn. Men jag ska göra en efterlysning på hittekatter tänkte jag, och se om jag kan få ut det i något nätverk på FB. Tilläggas skall väl att jag tror att katterna inte sköter lådan för att ingen sköter den åt dom. Ja, och så är dom ju okastrerade…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lena
2013-07-15 17:18
#7

Största anledning till att de kissar fel är med all säkerhet att de inte är kastrerade. Är sedan kattlådorna dåligt rengjorde blir problemet ännu värre. Kastreras katterna och får ordning på sina lådor kommer problemen med all säkerhet att upphöra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
2013-07-15 17:33
#8

Det skulle ju vara om det går att köra en transportkedja men en liten bit var om man är fler som hjälps åt?

cajoline
2013-07-15 17:36
#9

Testa att skriva något på en Facebook-sida.. tex Kattjouren.
Har medlemmar och kontakter runt om i Sverige o kattmänniskor brukar i regel ställa upp för varann.. om flera skjutsar en liten bit så kanske dessa kissar kan räddas?

Ge inte upp!!

Imasy
2013-07-15 17:37
#10

Exakt vart i Falun finns katten?

Lamina
2013-07-15 17:41
#11

Gryksbo, vilket ju är en bit utanför. Jag ska ringa och prata med mamma, och höra om dom inte kan övertalas att vänta några dagar. Jag har skrivit till kattjouren och frågat om dom känner till något liknande, mer geografiskt passande, nätverk. Får se om jag får svar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Imasy
2013-07-15 17:44
#12

#11

Till G-bo åker jag på en kvart hemifrån mig, har även vänner där. Det ska tydligen finnas någon sidan på FB för Grycksbo bor, kanske det går att slänga ut en blänkare där också?

Nu tycker jag att vi ser till att Svante får en resa söder ut :)

cajoline
2013-07-15 17:52
#13

#11 och #12

Finns det en chans att rädda Svantes kompisar så gör allt ni kan.. Jag bor tyvärr nere på västkusten o kan inget göra härifrån..

Men det är ju skamligt att katter ska avlivas för att de inte sköter lådan, när man inte utrett varför?
Som redan är skrivit så kan det ju bero på nåt så enkelt som att de är okastrerade de små stackarna.. :(

Annons:
Imasy
2013-07-15 17:55
#14

Det finns ju en sida på facebook för djurtransporter också. Någon som vet vad den heter och kan länka?

Uppkatten
2013-07-15 18:24
#15

Finns väl även "Djurtransport i fokus"?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2013-07-15 18:29
#16

Kan det var denna FB-sida? Grycksbo

Och här här är lite goda råd och länkar:

Om du behöver omplacera din kisse tänk då på följande:

  • Ha inte med avlivningshot i annonsen, det ger att oseriöst intryck av dig som kattägare.
  • Ta bra betalt för katten, att skänka bort sin katt ökar risken för att den kommer till fel hem.
  • Kastrera & ID-märk katten om den inte redan är det. (Gör det lättare att hitta ett bra hem).
  • Kattungar ska vara minst 12 veckor innan de lämnar mamman.
  • Var noga när du väljer hem. Träffa gärna de nya ägarna vid ett par tillfällen. Tänk på att det alltid finns ett hem till alla katter men att det kan ta lite tid innen det dyker upp.
  • Ha aldrig för bråttom. Tidsbrist är inte någon bra utgångsläge när det handlar om omplacering.

Annonsforum dit du kan vända sig vid behov av omplacering:

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lamina
2013-07-15 18:42
#17

Jag har pratat med mamma, och hon sa att det nog inte skulle vara helt omöjligt att få till en lite längre tidsfrist om jag faktiskt jobbar på att hitta hem till katterna. Hon skulle höra av sig när hon pratat med faster. (Det är bättre att hon gör det.) Mer kan jag inte göra just nu, har inget batteri kvar på mobilen och måste hålla liv i den ifall hon ringer. Men jag fortsätter sökandet när jag kommer hem om någon timme. Annars nås jag direkt på kokkoslove@hotmail.com

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-07-15 18:50
#18

Vill förresten tacka er för att ni gett mig hopp om att kunna rädda katterna. Jag ska verkligen göra allt jag kan för dom!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Emma--]
2013-07-15 19:08
#19

Håller tummar och tassar här hemma att det löser sig!

Imasy
2013-07-15 19:28
#20

Kanon att det går att ordna tidsfrist.

Annons:
cajoline
2013-07-15 19:33
#21

Way to go!
Ingenting är omöjligt.. Hoppas att katterna kommer kunna räddas!
Ett tips är att även om du inte lyckas hitta "för alltid-hem" åt dem direkt så brukar det finnas snälla kattvänner som kan ställa upp som jourhem för att rädda katter från avlivning.
❤️

annebeate
2013-07-15 19:54
#22

Har läst tråden och så rörande att läsa Laminas ansträngningar att rädda Svante och hans två kompisar och att flera engagerat sig här. Hoppas  så det går att ordna hem och transport för samtliga tre katter.❤️❤️❤️

Lamina
2013-07-15 20:51
#23

Jag fick just ett samtal från syrran (en annan syrra.) Hon har lite pengar undanlagda till en semester som inte tycks bli av, och erbjöd sig att låna ut pengar till Svantes kastrering! Och han kan få bo hos henne tills transport hit ner går att ordna! 😃

Återstår bara dom andra 2. Mamma har pratat med en annan faster, och fixat en tidsfrist på några dagar. Tyvärr kan det ju betyda vadsomhelst… Det är tydligen hon som är drivande i dethär med att ta bort katterna, utan att ta minsta hänsyn till vad farmor tycker. (På den punkten tycker jag faktiskt synd om farmor. 😕) Jag bad henne försöka få fram lite mer info om dom andra katterna också. Så jag kan skriva en ordentlig annons.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-07-15 21:14
#24

Ännu ett samtal från mamma. Dom vill inte släppa ifrån sig den äldre hanen, utan tycker att det vore bäst för honom att få somna in. Jag är inte helt enig, men det är inte diskuterbart. 😕 Honan ska visst vara en rätt kelig liten svartvit flicka på 7 år. Svanslös även hon. Antar att hon är mamma till Svante. Vad hon heter uppfattade jag inte riktigt, men det är ju inte så viktigt just nu.

Jag ska sätta upp annonser på dom sidor jag kan hitta. Fick svar från Kattjouren, men dom hade inga handfasta tips på vart jag kan vända mig. Men nu har jag iaf några dagar på mig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

FlutterShy
2013-07-15 21:20
#25

Oh tusan! Hade så gärna hjälpt till.. Vi brukade åka upp till Falun 1 gång om året, men det slutade vi göra förra året då vi sålde stugan där uppe. Annars kanske vi kunde hjälpt till lite. :(

Hoppas det går vägen för dig! Bättre att försöka hitta hem till dem istället för att avliva..

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Lamina
2013-07-15 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ska jag lägga upp den info jag har här, eller göra en ny tråd?

Mamma och faster är positiva till att hitta ett nytt hem åt flickan. Men dom vill inte att hon hamnar vartsomhelst. Antar att ett bra hem är viktigare än att ha livet i behåll… Men jag förstår och håller med dom. Flickan har haft det svårt och förtjänar ett bra hem. Det är dessutom inte dom som är drivande i frågan att ta bort katterna. Men dom har ju inte mycket att sätta emot när dom inte själva kan ta hand om henne… 😕

Jag har iaf fått en bild på henne! Tessie heter hon.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

cajoline
2013-07-15 21:54
#27

Åh herrejösses sicken sötnos!
Hoppas att ni hittar någon som kan tänka sej att ta hand om henne.. skriv ihop en bra "annons" om katterna och skriv historien bakom o allt, så ska du se att ni säkert får napp.
Jag hade så gärna hjälpt till med både henne o den äldre hanen (vet man hur gammal han är?) men bor både alldeles för långt bort och har min kvot med katter helt maxad.. 😇

Annons:
Timmorn
2013-07-15 23:00
#28

Är det Sorunda du bor i? ;) Bor själv här. 
Förmodligen så är det fullt… men Nynäshamn har ett katthem, det skadar ju inte att fråga i alla fall, eller om någon som har jourhem eller lägga ut en annons där. googla, de finns på facebook också. Luffarkatten finns också belägen i södertälje fångar in hemlösa katter och ger dem hem.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Lamina
2013-07-15 23:11
#29

Nej, jag bor i Stora Vika. Men Tessie bor tyvärr inte här, utan i Falun. Mamma sa att hon skulle ringa runt till katthem i närheten idag. Men jag antar att hon blev nekad på alla då hon inte sagt annorlunda när jag pratat med henne.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Imasy
2013-07-15 23:16
#30

svanslösa katter brukar ju vara lite mer populära så att hitta intressenter tror jag inte blir svårt.

Skönt att det löst sig med Svantes kastrering :) 

Då var det bara hans transport neråt som återstår att lösa.

Imasy
2013-07-15 23:35
#31

Det hade ju vart toppen om det gick att lösa med en transportkedja ner till Nynäshamn för Svante.

Kanske om det finns flera som kan hjälpa till att skjutsa honom en liten bit var så blir det ju inte så betungande för alla inblandade?

Enligt kartan så är närmaste vägen Falun- Gävle- Tierp - Uppsala - Stockholm - Nynäshamn.

Jag kanske kan ta honom till Gävle, men kan någon byta av mig där och ta honom vidare på resan?

Rafflan
2013-07-15 23:40
#32

#31 alt att du kan ta honom till sala sen kan jag ta honom till Södertälje, så om TS kan ta tåget ditt/någon kan sponsra TS med tåget ditt (kostar ca 80 kr fram och tillbaka) så kan det funka :)

Lamina
2013-07-15 23:46
#33

Som jag sa i andra tråden, vet inte hurpass brådskande det är för Svante. Syrran skulle boka tid för kastrering på Torsdag, men man vet ju inte riktigt hur lång tid det tar innan man får en. Falu djursjukhus har ju en del patienter… Men han kan bo hos henne ett tag, och när jag får in pengar kommer jag själv kunna åka upp och hämta honom. Eller så kan han åka med föräldrarna ner när/om dom kommer ner igen om en månad.

Tessie däremot kan komma att behöva transport om det dyker upp ett passande hem långt bort. Men det problemet får vi ta då.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Rafflan
2013-07-15 23:48
#34

#33 bra då är det ju lugnt för Svante iaf :)

Annons:
annebeate
2013-07-15 23:48
#35

Hur gammal är hanen? Är han skröplig? Även en äldre katt kan få ett bra liv efter omplacering. Känns som han också borde ges en chans till fortsatt liv.❤️

Imasy
2013-07-15 23:51
#36

#32

Inte helt omöjligt för mig att åka till Sala heller. Kan ju alltid muta barnen med en lekdag i stadsparken där så ställer de nog gärna upp som kattleverantör ;)

Lamina
2013-07-15 23:55
#37

Han är bara 7 år, men totalt livrädd. JAG vet att han kan bli en mysig katt med rätt ägare, men att övertyga dom är en omöjlighet. Det tog mig 3 år att övertyga dessa människor om att katter inte mår bra av att äta Friskies. Så jag kan tjata mig gul och blå om den saken, det vore som att dunka huvudet i en vägg. 🤦‍♂️

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

annebeate
2013-07-16 00:03
#38

7 år är ju ingen ålder men om de ser att det går bra med de andra kanske de ger med sig och särskilt om de inte själva behöver ha besvär att hitta hem. Har du förstått varför han är så rädd? Jag har också en rädd katt men alltmer smälter han in i gruppen. Skulle du själv kunna ta honom?

Vad är det för fel på Friskies, blev nyfiken?

Lamina
2013-07-16 00:09
#39

Nej, 7 år är ingen ålder. Men dom vill ta bort honom för dom tror det är bäst för honom, och kommer inte låta sig övertalas om den saken. Jag försökte, men fick ett blankt nej som jag vet av erfarenhet inte går att rucka på. 🥵

Jadu… Vad som är fel på Friskies kan man nog skriva mycket om. Men vill man göra det enkelt kan man säga att det är ungefär lika nyttigt för en katt att leva på Friskies som det vore för oss att leva på snabbmakaroner. Men det är en helt annan diskussion.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-07-16 00:15
#40

Imasy, jag måste bara tacka dig för ditt angagemang (stavning?) Jag tror inte jag behöver hjälp med frakten av Svante. Men om det behövs för Tessie så vore det underbart om du kunde hjälpa till. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Imasy
2013-07-16 00:20
#41

#40

Jag hade helt missat att han kunde kvarta hos din syster under tiden, men som du säger så behöver ju Tessie också ett hem.

Kan väl troligtvis köra närsomhelst under veckorna. På helgen blir det lite krångligare då jag jobbar.

Annons:
Djurälskaren87
2013-07-16 20:04
#42

Något nytt som hänt här? Tråkigt för 7 åringen :/ att dom är så envisa med den saken.. Han är ju inte direkt sjuk heller..

Lamina
2013-07-16 21:56
#43

Nej, har inte hittat nått nytt hem till flickan. Vill annonsera på blocket, men kan inte. Har varken abonemang eller kreditkort. -.-

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Imasy
2013-07-16 22:50
#44

Kolla faluntorget.se också.

Wony
2013-07-16 22:53
#45

Var även Tessie okastrerad och kissar utanför lådan?

Lamina
2013-07-16 22:55
#46

Tydligen försvann mitt senaste inlägg. Får hjälp av en vän med Blocketannons. Ska annonsera på faluntorget också, tänkte inte på det. Pratade med syrran idag, och tydligen var det inte alls så akut med katterna. Det är bara dendär ena fastern som vill ha bort dom… Men mamma och dom andra fastrarna (jag har en STOR släkt) är lite mer på min sida. Tyvärr är det just den fastern som bor närmast och har hand om katterna mest… :(

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wony
2013-07-16 23:00
#47

Bra om det finns lite mer tid, tycker att man inte borde avliva djur bara för att man inte ids omplacera till någon som vill ta hand om djuren!

annebeate
2013-07-16 23:16
#48

#46Då finns där kanske trots allt en chans till fortsatt liv även för den 7-årige hankatten. ❤️Tack Lamina för att du kämpar och vill katterna väl.🌺

Annons:
Lamina
2013-07-16 23:39
#49

#48 tyvärr inte. Alla är för att ta bort honom. Enda anledningen till att det inte redan gjorts är för att dom åtminstone vill tala om det för farmor först. Hon är lite borta för tillfället. Men såvida ingen bryter sig in och kattnappar honom (och det vore ingen bra idé) så är nog hans dagar räknade.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wony
2013-07-16 23:41
#50

#49 Hur var det med honan, var hon också okastrerad och gjorde ifrån sig utanför lådan?

Lamina
2013-07-17 00:22
#51

Ja, såvitt jag vet så pissar alla utanför lådan. Men det har också sagts att dom sköter lådan när lådan sköts ordentligt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wony
2013-07-17 00:26
#52

Aha. Här har vi tre lådor till vår misse, så det skulle inte lida någon brist på den varan.

Tyvärr bor vi 40 mil bort, så det sätter lite käppar i hjulet. Om transport till Sundsvall/Bräcke/Ånge fanns skulle vi kanske kunna ta oss an henne. Men det är ett stort kanske. 😮

Lamina
2013-07-17 00:43
#53

#52 Fundera på saken, det vore grymt bra om ni kunde. Transport borde gå att lösa tycker jag. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

annebeate
2013-07-17 11:00
#54

Lamina, inte lätt när man inte har släkten med sig. Man är tydligen inte villig att låta honom få leva även om någon här skulle ta emot honom. Bara så obegripligt.😕 De borde lyssna på dig som har ett hjärta av guld.

Wony
2013-07-17 12:53
#55

#53 Det verkar inte som att vi har möjlighet att ta emot kissen, i alla fall inte i nuläget. Jag själv ställer mig väldigt positiv till det, det verkar vara en kisse som skulle vara en bra kompis åt våran lilla misse. Däremot var inte sambon helt överlycklig över idén. Kan ju hända att han ändrar sig, men jag skulle nog inte utgå från det… 😮

Annons:
elli-kleo
2013-07-17 15:17
#56

7 år är ingen ålder för en katt. Den har nog bara levt halva sitt liv. Det är ju nästan som att säga att en 40 årig människa är för gammal eller är jag fel ute? :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lamina
2013-07-17 16:18
#57

#55 Tråkigt, men det är bra att du försökte iaf. Det krävs ett stort hjärta för att vilja ta sig ann en katt som Tessie. #56 Nej, 7 år är ingen ålder. Dom kan säkert leva 7 år till. Men det handlar inte direkt om ålder. I så fall hade dom inte släppt honan heller. Det är bara det att han är så rädd. Det finns ju, som vi alla vet, folk som anser att man ska ta bort sådana katter. Och sådana människor går inte att diskutera med. -.-

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-07-18 15:34
#58

Suck, inte ett enda svar på någon av mina annonser. Hade hoppats på att iaf någon hade kunnat tänka sig att hjälpa flickan. 😕

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Imasy
2013-07-18 15:51
#59

Vad tråkigt :(

Fast ja, det är ju tyvärr semestertider och många är ju bortresta osv.

Kan du inte ta kontakt med Djurdetektiven på DT.se, kanske de kan slänga ut en blänkare?

Lamina
2013-07-18 16:57
#60

Lite bättre nyheter, katterna flyttar båda till min syster på Måndag. Dom kan iofs inte stanna där i evigheter heller, men då har jag iaf lite mer tid. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hund_katt
2013-07-18 19:40
#61

#56 & #57 , 7 år är ingen hög ålder nej, hade en katt som blev 22 år😉 hon dog någon månad innan skolavslutningen.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Evisen
2013-07-18 20:03
#62

#60 Har du testat zoonen.se (eller om det är .com )? Där kan du sätta ut annons, endaste som behövs är att du blir medlem där.

Annons:
Imasy
2013-07-18 20:31
#63

#60

Åh vad skönt, nu är ju det värsta hotet över :)

Lamina
2013-07-19 22:02
#64

Nu förstår ni, så har jag goda nyheter. Ikväll har jag fått ett mail från en i Falun som kunde erbjuda ett tillfälligt, möjligen permanent, hem. Och ett samtal från en kvinna i Karlstad som ville erbjuda ett permanent hem. Hon i Karlstad har vana av "problemkatter" och verkade kunna erbjuda ett bra hem. Så jag bad henne höra av sig till mamma som möjligen kunde fixa transport till Örebro. Så imorgon vet vi om och i så fall när lilla Tessie får ett nytt hem i sköna Värmland. Eller om hon, åtminstone tillfälligt, blir kvar i Falun.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wony
2013-07-19 22:15
#65

#64 Åh så härligt att höra!

Lamina
2013-07-20 18:13
#66

Jag har, hör och häpna, ännu bättre nyheter! Mamma ringde just. Hon har talat med kvinnan i Karlstad, och hon hade på något vis lyckats övertala mamma att inte ta bort den äldre hanen! Jag vet inte hur, jag har aldrig lyckats med något sådant. Men nu ska han och Tessie flytta till Karlstad nästa vecka! Mamma var helt lyrisk över att jag hade lyckats gräva fram ett så bra hem! Kvinnan hade visst velat prata med farmor också sen, så hon kunde hålla henne uppdaterad. Farmor var jätteglad! Jag menar, inte för jag bryr mig om henne, men det är ju kul att veta att man faktiskt gjort lite gott här i världen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Imasy
2013-07-20 21:13
#67

Men vilka glada nyheter! :)

Jag ska ner till Sthlm på bröllop den 3:e augusti, ev, så kanske Svante kan lifta ner dit? 

Om jag fattat rätt så kommer bröllopet hållas i Kista, men då måste han ju hämtas där omgående då jag inte har någonstans att göra av honom.

Lamina
2013-07-20 21:54
#68

#67 Ja, det vore bra om han kunde göra det. Men vi får se hur det blir. Det verkar som det kanske kommer med en klätterställning ner också, och den blir ju lite jobbig att frakta.

Föräldrarna ska eventuellt ner den 16e. Och har syrran inget emot att ha honom till dess så satsar jag på att dom tar med honom då istället. 🙂

Jag måste föressten tack alla som erbjudit hjälp och stöd. Det har betytt mycket för mig! Jag ska be om att få lite bilder på katterna sen på måndag så jag kan posta dom här så alla kan se vilka dom hjälpt till att rädda! 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

farvendal
2013-07-20 22:16
#69

Synd detta inte var för någon månad sedan… då jag pendlade falun-gävle och har en syster som brukar åka gävle-sthlm 😕

hoppas det löser sig med kissen..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Imasy
2013-07-20 23:31
#70

#68

Men då kanske det är bättre med den 16:e då, det kommer ju även bli lite stressigt om han ska lifta med mig.

Lamina
2013-07-22 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Katterna har flyttat till min syster idag! Det vart lite dramatiskt… Tydligen så bet Svante min farbror när han skulle stoppas in i buren. Det vart ett besök på akuten. 😐 Men jag antar att han kände sig trängd/hotad. Jag får ta det lugnt med honom när han kommer hit. Ta saker i hans takt. Har frågat om dom vill att jag ska betala för sjukhuskostnaderna, men inte fått svar än.

Jag har iaf fått bilder på katterna! Och självklart ska jag dela dom med er som hjälpt till att rädda deras liv. Det är inga bra bilder, men dom hade ju lite fullt upp att ta hand om katterna.

Först ut är den äldre hankatten. Jag vet inte vad han heter, har aldrig frågat.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-07-22 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Tessie

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-07-22 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Och så min Svante. Han är lite rädd stackaren. ❤️

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-07-28 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

En ny bild på Svante, som syrran numer kalla Esset då jag sa att hon måste döpa honom till något med "S" (fast jag tycker Seth är bättre…) Han är lite rädd, och blir han trängd så attackerar han. Men vi vet att ha tålamod och låta honom lära känna oss i sin takt. Så vi ser bara fram emot att få hem honom. 😃

I Torsdags flyttade dom andra 2 till Karlstad, och där har dom det bra. Så slutet gott, allting gott. 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lena
2013-07-28 23:23
#75

Ohh så bra att det löste sig för katterna! ❤️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rafflan
2013-07-28 23:55
#76

Skönt att allt går bra med katterna :D
är Svante svanslös? :)

Annons:
Lamina
2013-07-29 10:54
#77

#76 Ja, han är Svanslös. Han föddes sån.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Emma--]
2013-07-29 11:28
#78

Roligt att det löste sig ^^

Lamina
2013-08-21 00:17
#79

En ny uppdatering om Esset, som han numera heter. Efter att ha bott hos min syster ett tag och blivit kastrerad, chipmärkt och allt detdär, så flyttade han äntligen hit i Fredags. Dom sa att han var sjövild. Han bet ju min farbror så han fick åka till akuten. Och syrran kunde inte gå i närheten av honom utan att han flög på henne! Men se, det behövs bara lite kärlek och förståelse, så får man fason på dom flesta katter. Fem dagar efter att kattmonstret Esset flytta in här har vi kommit såhär långt!

Men nu har han ju också ett eget rum, utan hunden och dom andra katterna. Men vi tar introduceringen av dom i hans takt. Silas, minstingen, tycker dock att den takten är för seg. Han smiter in så fort han får chansen när jag ska in! Det kanske inte är bästa sättet, men dom försöker iaf inte mörda varandra när han är där. Så jag låter honom hållas sålänge inte Esset verkar allt för stressad. Han går rätt snabbt ut igen ändå.

Jag är bara så jäkla glad att jag kunde erbjuda lilla Esset ett för-alltid-hem och en framtid. Jag tror han kommer visa sig vara evigt tacksam för detta. ❤️

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Xristina
2013-08-21 00:38
#80

Har precis läst igenom hela tråden, och måste bara säga att jag beundrar dig så himla mycket som räddat dessa 3 liv. Det är helt fantastiskt att du har stått på dig och fixat det här. Lycka till i framtiden med Esset!

Lamina
2013-08-21 00:47
#81

Jo, lite stolt känner man sig allt. 😇 Men det finns ju faktiskt folk som gör detta dagligen! Jag beundrar dom, och önskar verkligen att fler kunde tänka som dom. 👍

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

carlas
2013-08-21 01:36
#82

"Bara lite kärlek och förståelse". Så sant. Och inte alltid så bara. Heja Lamina och Esset! 🌺❤️Fortsatt gott med Tessie och 7-årige hanen - i Karlstad väl? - också hoppas vi. Vilken fin utveckling! ✨☀️

Imasy
2013-08-21 09:54
#83

Vilket underbart slut på denna historia ❤️

Annons:
Lamina
2013-08-21 12:56
#84

#82 Jag vet inte faktiskt. Vi har haft en del tråkigheter i familjen, mycket som har tagit upp våran tid och energi, så jag har inte kommit mig för att fråga. Men jag vet att farmor inte pratar om annat än sina katter, så jag får väl anta att hon skulle slå bakut om hon inte fick veta att dom har det bra. 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

TerriZue
2013-08-21 13:48
#85

Helt fantastiskt gjort av dig! Tack vare ditt ihärdiga arbete lever dessa tre individer. Världen behöver fler som dig! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

fladdy
2013-08-22 14:26
#86

Vad underbart gjort av dig! Kärlek❤️

aaaaaaaaaaaangelina

Lena
2013-09-01 10:50
#87

Det var härligt att läsa att Esset nu är hos dig och att det går så pass bra som det gör. Han verkar så tacksam och glad där på den lilla filmsnutten. Det är det som är så speciellt med katter man räddar livet på, de visar så mycket tacksamhet för att man gjort det. Det brukar sitta i hela livet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Blodfot
2013-09-01 11:16
#88

Läst igenom allt och vill tacka för du bryr dig såp mycket som du gör! Har själv en ompacerings hund och skulle aldrig kunna ta bort henne för hon är underbar!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Lamina
2013-09-01 11:33
#89

Ha ha, jo visst verkar han tacksam. När han väl insett att jag inte var farlig blev han så fruktansvärt kelen att jag knappt tror jag sett liknande. Nu har han dessutom fått flytta ut ur mitt rum och har hela lägenheten att röra sig i. Han har ju inte blivit bästa vänner med dom andra katterna än, och hunden är nästan livsfarlig (men har av helt andra skäl flyttat hem till mamma ett tag.) Men det går frammåt, och ingen verkar direkt hata honom eller så. Mamma har bett mig att filma hans framgångar och skicka till henne så hon kan visa farmor. Så det kommer väl dyka upp här också sen. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Gatukorsning
2013-09-01 14:49
#90

Jasså…sjövild tyckte de atthan var. Lite missförstådd snarare.

Vilket härligt slut för alla katterna!

Bra jobbat Lamina!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Lamina
2013-09-04 15:55
#91

Jag är bedrövad. Esset går sen några dagar lös i hela huset. Han kommer bra överens med dom andra 2 och jag och han gjorde stora framsteg varje dag. Men så igår gick jag lite för fort fram och gjorde en dumhet. Jag satte på honom ett sele för att börja vänja honom vid det så vi kan gå ut sen. Han vart rädd, men lugnade ner sig snart. Idag när jag skulle plocka upp honom vart han rädd igen, och jag hade inte vett nog att inse exakt hur rädd han var och släppa honom i tid. Nu springer han in under soffan när jag kommer och vägrar så mycket som lukta på min hand när jag sträcker fram den. Är jag tillbaka på ruta ett? Måste jag sätta in honom i mitt rum igen? :o

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Imasy
2013-09-04 16:00
#92

Det är väl bara naturligt att de fräser åt varandra, än är han ju en äcklig inkräktare, men får de bara chansen så kommer nog dina andra katter inse att han är ganska trevlig endå ;)

Annars kanske Feliway kan vara något att testa?

[nettaahs]
2013-09-04 16:14
#93

#91,  det kommer igång snart igen ska du se :) Han kan ju inte gömma sig förevigt. Han tyckte kanske bara att det var obehagligt, men det ger sig nog om någon dag bara :)

Lamina
2013-09-04 16:35
#94

#92 Jo, visst har dom fräst åt varandra. Men jag tycker det har gått ovanligt lätt att introducera honom för dom andra. Lillkillen Silas är Essets bästa vän om man ska tro Esset. Han försöker buffa på honom hela tiden, men Silas är inte helt övertygad om deras vänskap. Så Esset smyger till sig buffar när Silas minst anar det och backar undan innan han hinner säga ifrån. Men dom börjar komma överens om gränserna nu. Silas accepterar Essets buffande, men är inte så jättekärvänlig tillbaka. Arbiggan Metallica hatade Esset till en början. Men nu accepterar hon honom så länge han håller sig på avstånd. Äta ur samma matskål och sova i samma säng går bra. Jag tror inte dom kommer komma bättre överens än så, Metallica är inte typen som vill umgås med andra katter. Bara ibland, när hon helt plötsligt är bästa vän med Silas och ska tvätta honom och blir arg om han försöker gå… Hon är lite konstig. :P Men jag får låta Esset vara ett tag då och närma mig honom försiktigt. Hädanefter ska jag bara kela en massa med honom så får vi göra dom lite jobbigare sakerna när han litar på mig fullt ut.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-09-10 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Framgångssagan Esset fortsätter! Han blir modigare för varje dag och springer inte längre undan för minsta lilla ljud eller rörelse. Ibland kommer han och ber om att bli klappad, om man lockar och pockar lite. Är han på riktigt kelhumör kan jag bära med mig honom till sängen och mysa lite där. Jag tror jag ska sluta gå till honom hela tiden nu och låta honom komma till mig istället. Som det är just nu ligger han på sin kudde och slänger sig förväntansfullt på rygg varje gång jag kommer in i vardagsrummet. Och det är ju kul, men jag vill att han ska lära sig att komma när jag lockar och att han vågar komma och be om att bli klappad. Jag håller på att lära honom att tigga också. Han verkar inte fatta poängen. Han vet att när jag äter frukost kan det serveras kalkon i köket. Men han kommer bara om man ropar på honom. Han verkar inte vilja jobba för maten. Men han har ett väldigt roligt sätt att äta. Han håller maten med tassen för att inte tappa den. Det ser så sött ut! Jag ska försöka filma det nån dag. Tog en bild på honom när vi hade kelstund i morse. Försökte fånga själen i hans stora vackra ögon och hans otroligt långa morrhår. Men det vart inte så bra. :(

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

carlas
2013-10-23 01:09
#96

#95, citerar: Tog en bild på honom när vi hade kelstund i morse. Försökte fånga själen i hans stora vackra ögon och hans otroligt långa morrhår. Men det vart inte så bra. :(

JO, det blev VÄLDIGT bra! (Sitter här och surfar runt i natten och stötte på detta så måste kommentera ;)

[JeanetteK]
2013-10-23 09:59
#97

Vilken härlig tråd! Vilket jobb du gjort Lamina! Han är helt underbart söt i #95. Sitter här alldeles rörd! ❤️

Annons:
Gatukorsning
2013-10-23 21:36
#98

Hjärta!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Tarotstollan
2013-10-23 22:13
#99

Underbart att läsa!🤗❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tilla_
2013-10-24 12:38
#100

#95 Jättefin bild på en jättevacker katt!

Tjeja
2013-10-24 14:00
#101

🤗❤️🤗

Hur går det och hur har det gått?  

Hört nåt mer om de andra två i Falun också?

❤️☀️❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lamina
2013-10-24 15:20
#102

Det går inte så bra tyvärr. Esset har börjat kissa utanför lådan. Vi vet inte riktigt varför. Det kan vara för att hunden kommit hem. Det kan vara för att det flyttat in ännu en katt, en liten kattunge. Eller så är det att han har fått börja gå ut och känner sig otrygg med alla andra katter i området. Eller så är det lådorna eller att han inte mår riktigt bra. Vi fokuserar på det sistnämnda just nu. Det är vad vi kan påverka. Vi ska köpa fler lådor och en annan Kattsand. Det blir lådor i hela huset! XD funkar inte det och han visar sig vara frisk så får jag väl anta att det är hunden. Han och hunden kommer inte överens till 100%. Jag skulle helt ärligt hellre omplacera hunden än honom (vi har alltid öronen på spänn i jakten på ett bra hem åt hunden.) Men det är ingen som vill ha hunden. Så får vi inte rätsida på problemet måste tyvärr Esset flytta till ett nytt hem där han kan känna sig trygg.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tjeja
2013-10-24 19:16
#103

Vad tråkigt! 😕

Har du varit till vet så han inte typ har fått urinvägs infektion av stress eller något annat fysiskt fel?

Har du eller kan du tänka dig att prova feliway?

Kanske han faktiskt skulle må bättre om han inte gick ute o stressades att markera av andra kissar i området?

Tja,som du kämpar kan jag tänka mig att du redan provat och tänkt alla dessa saker, men ändå..

Önskar jag kunde hjälpa till! ❤️ Både kisse och vovve förtjänar ju så klart bra hem där de trivs.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lamina
2013-10-24 20:18
#104

Provat, nä, men tänkt. Våran ekonomi har inte varit den bästa denhär månaden. Så allt som inte varit akut har fått vänta. Men nu är det bättre tider, så vi ska ta tag i problemet från alla vinklar. Jag har ingen erfarenhet av kissande katter. (Hemma avlivades alla katter som inte höll sig till lådan.) Men jag har läst mycket om vad man kan göra åt det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Tjeja
2013-10-24 20:25
#105

Ja det finns ju mycket man kan jobba med och prova sig fram med!

Bra att du läser och försöker! Nr 1 tänker jag är ändå att göra en vet-koll, så man inte kämpar förgäves med en massa saker hemma när det kanske egentligen är en antibiotikakur som behövs tex.

Har du läst på kattstatus.se tex? Där finns också bra info och tips för när kissar går utanför lådan av en eller annan anledning. Samt tips på bästa sätt ta bort urinfläckar etc med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lamina
2013-10-24 20:42
#106

Tack, det var mycket läsvärt. Utifrån mina observationer så tror jag att han helt enkelt inte är nöjd med lådorna. Så jag tänker börja med den delen, så får vi se vart det leder. Det har liksom varit så mycket ändringar i hans liv den senaste tiden att jag inte vill bråka för mycket med honom i onödan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-10-28 20:09
#107

Nu har vi fem lådor. 2 med Pee Wee som står under trappan. 2 med Everclean som står i hallen och på toan nere och en med en annan klumpbildande Kattsand på toan uppe. Esset kissade i lådan i hallen redan innan vi hade hunnit köpa sand att fylla den med. Så jag hoppas han fortsätter med det nu.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-10-28 20:21
#108

Jag måste berätta om vad Esset gör på dagarna. Han får ju gu ut när han vill. Förut så var han borta hela dagarna. Men i takt med att han har blivit bättre och bättre vän med Decibell (kattungen) så håller han sig mer och mer hemma i trädgården. Han står utanför dörren och ser ut som han vill komma in. Öppnar man dörren så står han och "velar". Ibland går han in och jamar högt och springer ut igen. Det tog oss ett tag att lista ut bad han håller på med. Han försöker frita Decibell! Han vill få oss att hålla dörren öppen tillräckligt länge för att hon kan smita ut. Han har nästan lyckats några gånger. Men nu när vi vet vad han pysslar med kan vi hindra henne. Han kommer få ta med henne ut och leka med när hon har växt till sig och blivit kastrerad, chipmärkt och allt detdär. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Torparmor
2013-10-28 22:26
#109

Härligt att höra!


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tjeja
2014-02-06 20:13
#110

Vad roligt att lådan blev intagen så snabbt! Hur har det gått med kissandet sedan dess?

Och hur har det gått med Decibell? Är hon en kastrerad dam nu? 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lamina
2014-02-06 22:05
#111

Han träffar lådan i nio fall av tio skulle jag vilja säga. Jag börjar ana ett mönster; om vi slarvar det minsta med lådorna så slarvar han också. Syrran rensar lådorna regelbundet. Men när ansvaret ligger på mig så händer det att jag glömmer… :( Men jag har blivit mycket bättre och tycker mig se resultat. :) Jag tror att det kan vara lite så att lukten sitter kvar också. Vi har skurat med ättika, men det kanske inte räcker? En annan sak är att han verkar kissa inne om han inte får gå ut. Dom dagar då vi ska åka bort och kanske vara borta länge får katterna stanna inne. Har tänkt att skaffa kattlucka. Men en vanlig lucka skulle "den vite fan" smita in igenom. Och då lär allting bli nerkissat… Och en med lås litar jag inte på då halsband kan ramla av. Dom gör det rätt ofta på våra katter; jag sätter på dom så klena som möjligt då alternativet, att dom inte lossnar, är mycket värre. Men nu har vi hittat en som läser av katternas chip! Vilken grej! Varför har ingen kommit på det förr?!? Decibell är inte kastrerad ännu. Vi skulle kastrera henne nu när januarilönen kom, då hon precis blivit 6 månader. Men det blev en liten miss i kommunikationen. Så hon får vänta till Februarilönen. Hon håller sig som tur var till lådan ändå.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Tjeja
2014-02-06 22:14
#112

Ja du, detdär med slarviga lådor leder till slarvigt kissande.. det fenomenet har vi här också! Det gäller att vara framme fort och rengöra efter kissarna hos oss! Men de är snälla och säger alltid till när de varit på toa så man vet att det är dags att kratta! ha ha..

Smart det med chiplucka! Kalas ju! Men vågar du verkligen släppa ut kissarna helt fritt utan uppsikt alls när ni inte är hemma?

Ni har ingen egen trädgårdslapp eller altan ni kan näta in som kissarna kan ha fri utgång till när ni är borta länge?

Själv har vi bara balkong, men den är innätad och den enda av våra kissar som visar önskan att gå ut ibland är äldsta gammelkatten! ❤️

Han är däremot väldigt nöjd med koppelpromenader vilket är skönt för oss! :) 

Håller tummarna att det blir ordnat bra för lilla Decibell den här gången då! ;)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lamina
2014-02-06 22:36
#113

Nja… Jag är faktiskt inte alls så förtjust i dethär med utekatter. Men det var ett krav från syrran när jag flyttade ner. Men handen på hjärtat så är jag faktiskt inte så oroad över att släppa ut katterna här. Byn har 600 innevånare och alla känner alla. Ingen skulle skada katterna. Det har hänt att våra katter gått in till folk. Men dom har pratat med oss direkt om det. Vi har sagt att om dom ställer till med något eller är till besvär så får dom säga till så löser vi det. Än har ingen klagat. Det finns en bilväg en bit bort. Men vad jag vet så skulle katterna inte gå dit. Deras revir är i skogen bakom huset och parkeringen snett ner till höger. Nära vägen går dom inte ens när dom följer mig till bussen. Då sitter dom på parkeringen och skriker hjärtskärande över att jag har gått dit dom inte kan följa. Rovdjur har vi inte många här. Det finns räv i skogen bakom huset. Men om det skulle finnas lo, varg eller Björn i området så håller dom sig på andra sidan vägen. Skogsplätten är för liten för att försörja stora djur och den är omringad av hus och vatten. Rovdjuren har ingen anledning att gå dit. Katterna går dessutom inte ut så mycket. 75% av deras utevistelse består av promenaderna med hunden. Dom älskar att hänga med mig när jag rastar hunden. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tjeja
2014-02-06 23:06
#114

Vad skönt att ni har sådant bra läge då så katterna är så pass trygga som du beskriver det i alla fall! Man kan ju inte göra mer än sitt bästa liksom! Och man vill ju att ens bebisar ska må bra och trivas så klart ju! 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lamina
2017-06-12 03:41
#115

Letade rätt på denhär tråden efter alla dessa år för att dela med mig av Essets historia och insåg att det aldrig blev berättat hur det gick för Esset sen. Esset bodde hos oss i några år. Han blev tids nog en av dom keligaste katterna jag haft med att göra. Men med tiden blev det allt tydligare att han inte trivdes hos oss. Visst, han tyckte om oss, men hemmet passade honom inte. Det var för många katter, det var hunden, det var att han inte kunde komma och gå som han ville. Han vart klart och tydligt djupt olycklig. Något var tvunget att göras. Ett nytt hem måste hittas. Men det tycktes oss omöjligt att hitta ett hem som kunde uppfylla hans krav på livet. Och våra krav på seriositet. Tiden gick. Veckor blev månader. Månader blev år. Tillslut funkade det inte längre. Vi hade gjort allt. Esset mådde verkligen inte bra. Efter nogrannt övervägande kom vi fram till att dött djur inte lider… (Ja, nu må tycka illa om mig för det beslutet. Men att se en katt må som han gjorde… Det var det tuffaste beslut jag någonsin fattat.) Men Esset tycks ha en redig skyddsängel. Och tro om inte det är min kära mor som ringer oss 2 dagar innan vi ska till veterinären och säger att hon har hittat hans hem! En jobbarkompis till henne som har ett stall på gården sökte en musjägare som kunde ta över efter hennes gammelkatt. Allt är precis som Esset vill ha det! Inga andra katter. Inga hundar. Det står honom fritt att komma och gå som han vill. Och det bästa av allt är att det finns gott om folk som kan gosa med honom. Och trotts att han "bara" är en stallkatt så tas han omhand om och skyddas precis som det sig bör. Esset blev Falubo igen. Och han är lycklig nu. Och jag är lycklig. Jag hälsar på honom ibland. Och för ett tag sen fick jag denna video på honom. Jag grät när jag såg den. Tänk att hans saga äntligen fick sluta väl. <3

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tarotstollan
2017-06-12 06:11
#116

Härlig uppdatering! Så fint att han äntligen kommit dit han skulle!🤗

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
2017-06-12 17:54
#117

Hurra vad skönt! Så underbart att han fått det så bra! ❤️☀️❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[AnimeV4]
2017-06-12 19:50
#118

Vilken historia det här. Kul läsning🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: