Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 21347 ggr
Jenna_Nord
2013-07-10 16:06

Svansen hänger

Är lite orolig för en av våra katter. Upptäckte imorse att svansen hänger rakt ner, precis som om han skulle ha vattensvans. Kan katter få det?

Nu i eftermiddag såg jag att svanstippen svängde lite, så han kan iaf röra på den, men resten händer. Annars väser han så fort man rör svansen och han väste även när han skulle hoppa ner från bänken, så han har ju tydligen ont! Men äter med god aptit, och verkar inte ha några problem att röra sina bakben.

Han är en f.d vildkatt och vi har en ny hund här, så han håller sig undan. Men det är svårt att veta om han drar sig undan pga svansen eller för att han bara vill, han är väldigt skygg av sig.

Finns det någon som vet vad det skulle kunna vara? Vi misstänkte först att det kanske kunde vara ett ormbett, men han var inte ute på hela dagen igår förutom en kort stund på morgonen då han hamna i slagsmål med grannens katt. Tänkte att han kanske slagit i den då? Men senare på kvällen så var det inget fel på svansen, det kom imorse eller inatt. Syns inget sår på svansen vad jag kan se..

Våran veterinär har semesterstängt så vet inte vart jag ska ringa för att rådfråga vad det kan vara. Tänkte att någon här inne kanske varit med om något liknande?

Mvh Jenna

Annons:
kattig
2013-07-10 16:13
#1

jag skulle bara ringt närmaste veterinär/djursjukhus för råd åtminstone, och har han ont kan det ju vara bäst att få det kollat på.

Jessicahagstrom94
2013-07-10 16:33
#2

Hade bokat tid med närmsta djurklinik eller bara åkt dit. :)

Jenna_Nord
2013-07-10 16:35
#3

Har inte körkort så kan inte åka någonstans, och han är inte försäkrad :/ Vår "plan" är väl just nu att avvakta till fredag, och om han inte är bättre då så åker vi in någonstans..

Någon som vet någon kunnig kattklinik man kan rådfråga om vad det är?

Mvh Jenna

[Lilyz]
2013-07-10 16:58
#4

Du kan alltid ringa en djurklinik, annars har tex Agria telefonveterinärer man kan ringa på tel 0900 100 51 61 OBS att det kostar 60 kr/samtal!

Det kan vara att han fått ett sår, eftersom han slagits med en annan katt, som sedan blivit svullet eller vätskefyllt eftersom svansen verkar tung. Tycker det absolut ska kollas av vet.

Clariiz
2013-07-10 18:07
#5

Både ormbett och kattbett blir värre efter något dygn. Kolla efter bölder, eller se om ni kan hitta något sår. 
Om det går kan ni också försöka känna igenom svansen så att den verkligen är hel.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jenna_Nord
2013-07-11 05:48
#6

Du menar bölder på svansen isåfall? Jag ska försöka kolla igenom honom ikväll när mamma kommer hem. Han är inte den som drar sig för att rivas, han fräser så fort man tittar på svansen nästan. Mamma vill avvakta, hon anser att så länge han äter och går på toa så är det inte akut.. Hon tvekar att åka till vet då dom förmodligen kommer vilja röntga den + att bara en undersökning säkert kommer gå på några 100. Hade jag själv haft råd hade jag inte tvekat en sekund på att åka in med honom :/

Mvh Jenna

Annons:
kattig
2013-07-11 08:43
#7

men skaffar man katt kan får man ju änna ta kostnaderna :o kan inte låta stackarn gå o ha ont! :(

men som sagt, ring en veterinär/djurklinik, att få råd kostar inget men anser dom att ni borde åka in med han så får ni göra det.

MonicaLagerquist
2013-07-11 09:03
#8

Tyvärr lär det väl knappast kosta några 100 utan snarare några 1000 om man ska söva katten rengöra såret och ev göra en RTG.

Men som djurägare måste man tyvärr ta det ansvaret.Det måste ju din mamma inse.

Hoppas att katten får komma till veterinären idag.

Stolt ägare till fem La permer

Jenna_Nord
2013-07-11 10:46
#9

Hade det inte varit för min mamma så hade katten varit skjuten för 2år sedan. Hon tog sig an honom fast hon inte har råd, fast ni kanske tycker att han hellre borde ha fått somna in då istället för att få leva ett bra liv så länge som möjligt? Han har annars fått bästa möjliga vård och kärlek. Men när det kommer till att lägga flera tusen så är det ingen hon prioriterar. Hade man haft gott om pengar hade det varit en annan sak och en självklarhet. Hon är inte hemma på hela dagen så vi får se hur det blir imorgon.. Ska som sagt försöka kolla igenom honom ikväll så att vi kan förklara så bra som möjligt för veterinären i telefon.

Mvh Jenna

kattig
2013-07-11 11:37
#10

Jag tvivlar inte på att eran katt har ett gott liv med mycket kärlek, men om hon nu tog in en liten misse, försäkrades den inte? Det är ju trots allt ett litet liv man har ansvar för, och jag har själv fått lära mej det den hårda vägen men jag har aldrig tvekat att ta mina missar till veterinären, pengar får lösas på ett eller annat sätt! 

Det är ingen som sagt att man hellre tycker missen borde blivit skjuten! Men för att få ett långt och bra liv så måste han ju få komma till veterinären också, än att gå och ha ont, hur bra mår han då?

Det kan vara något som går över såklart, men även något som blir ännu värre :/

Rumblebee
2013-07-11 15:30
#11

#9 Visst är det ju bra att hon tog sig an katten så att den inte blev avlivad, men det är lagstadgat att man ska ta sina djur till en veterinär om dom är sjuka eller har ont.

Det bästa vore om ni kuna spara ihop till en buffert åt katten om ni inte vill försäkra den genom ett bolag, i och med att det är en utekatt så löper den stora risker att råka illa ut. Allt från att bli påkörd till illa skadad av ett annat djur.
Så har man då skral ekonomi så är det bättre att man isådana fall har innekatt som får komma ut i sele eller rastgård. För att minimera att katten råkar ut för något allvarligt.

Jenna_Nord
2013-07-11 16:32
#12

Nej han är inte försäkrad. Självrisken går ju på minst 1500 ändå, så jag tror inte det hade spelat någon roll. Visst hade man på något sätt kunnat skrapa ihop pengar eller lånat av någon. Men hon är inte intresserad av en sådan utgift. Vi har grälat och har väldigt olika åsikter om detta, jag förstår själv inte hur hon så lätt hellre väljer att avliva honom än att till exempel betala vet-kostnad om han skulle bryta benet etc. Och hade jag själv haft råd hade jag utan tvekat åkt in med honom igår och skaffat försäkring sen länge sedan. Men har två hundar som min ekonomi och spaningar går till. Jag försöker vara tacksam över att hon gav honom ett längre liv över huvudtaget och en andra chans. Hade det inte varit för mig hade hon aldrig tagit in honom. Hade det varit vår andra katt hade vi utan tvekan åkt, men hon värderar inte honom lika högt. Visst hon älskar honom och tycker han är underbar på sitt vis, men han är också hemskt tråkig ibland. Han har varit vildkatt och blivit lämnad ensam längre perioder innan vi tog hand om honom. Han är mycket skygg och tramsig ibland fast han bott här i över 2 år. Jag är rädd för att åka till veterinären, för skulle dom säga vad kostnaden kommer gå på kommer han mest troligen avlivas. Och det känns så orättvist och fel. Men det är inget jag kan göra. Önska att han bara kunde bli bra av sig självt.. Så hade hoppats att det fanns någon som varit med om liknande där det känt av sig självt. Eller om katter kan få vattensvans som hundar. Ett hopp om att han blir bra om vi bara avvaktar.

Mvh Jenna

[Lilyz]
2013-07-11 19:18
#13

#12 Jag vet inte men det känns lite som att ni kanske ska försöka omplacera katten? Framförallt när han inte värderas lika mycket som era andra djur, det tycker jag låter väldigt fel.. Visst är det bra att ni räddat honom men om han ändå hellre avlivas än får vård tror jag nog han förtjänar ett bättre hem… 

Jag förstår att det är din mor som tar besluten så jag vill inte att du, TS, ska känna dig attackerad eller så utan jag vill bara att katten ska få det så bra som möjligt och få vård om det behövs. Det vill säkert du också :)

Annons:
Jenna_Nord
2013-07-11 19:41
#14

#13 Jo jag förstår hur du tänker. Men det finns inte direkt några som köar för att ta honom. Han är nästan 5år år och har flyttat tre gånger. Han har svårt för att vänja sig vid nya människor och miljöer. De första 3-4 månaderna vi hade honom tillbringade han under ett täcke i en transportbur på toaletten. Tog nästan ett år för honom att vänja sig vid mina hundar och våga vistas i samma rum utan att vara på sin vakt. Enda anledningen till att min mamma har honom är just för att ingen annan vill. Och han har det kanon här. Han har funnit trygghet hos vår andra katt, älskar att mysa med mig eller mamma på kvällarna. Har en egen tillflyktsplats som är vinden, och får lov att gå ut där han äälskar att sola och rulla sig i gruset. Han går inte längre än 30m från huset. Han vet verkligen var han hör hemma så att säga. Det är bara dehär med veterinärvård.. Vaccinationer får han annars som han ska. Jag vill inget hellre än att kunna betala själv.. Har känt igenom svansen nu. Den var svullen vid svansroten men kunde inte se något sår eller bölder/utbuktningar. Hans svans och svanken är varm så har är inte kall där iaf. Spetsen på svansen rör har och viftat med. Äter med god aptit. Kan det vara en stukning efter slagsmålet?

Mvh Jenna

Sugar Mist
2013-07-11 19:59
#15

Min katt hade samma sak men det gick över på 2-3 veckor, utan behandling :)

-

Jenna_Nord
2013-07-11 20:14
#16

#15 Åh, jasså? Var ni hos vet och fick en åsikt? Vet ni vad det berodde på? :)

Mvh Jenna

hund_katt
2013-07-11 20:24
#17

våran katt hamnade ofta i slagsmål med andra katter. hon springer då iväg istället för att säga emot. hon var lite för snäll. som om hon inte visste att man kunde fräsa eller klösa. ibland hann de andra katterna ifatt henne. och då kom hon ibland hem hängande svans. den rätade på sig igen efter någon vecka.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Sugar Mist
2013-07-11 20:27
#18

#16 Vi var inte hos vet eftersom han aldrig skulle gå in i en transportbur och bli ihjälstressad, men jag tippar på att han hamnat i slagsmål och då stukad svansen rejält.

-

Jenna_Nord
2013-07-11 21:03
#19

#17-18 Åh vad lättad jag blir av att höra detta! Då är de kanske en stukning han har som går över av sig självt! :) Tack för att ni delar med er!!

Mvh Jenna

hund_katt
2013-07-11 21:06
#20

#19 så lite så🙂. jag tror det också är en stukning, om det inte går över efter några veckor så kontakta vet.

om det har läkt mer än halvt efter några veckor skulle jag inte ha så bråttom till vet. om jag inte märker att något är riktigt fel.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Jenna_Nord
2013-07-15 14:31
#21

Vi har bestämt oss för att avvakta och hålla koll på honom så att han inte blir värre. Jag var hemma över helgen och tog med mig en termometer tillbaka för att kunna hålla koll på hans temp också. Min mamma var också borta i helgen så katterna var helt ensam från fredag middag till söndag eftermiddag.

Från det att vi kom hem så såg vi inte till Freddy som han heter. Vår andra katt mötte oss i dörren. Kvällen gick, natten gick, morgonen gick och ingen Freddy… Visst brukar han hålla sig undan ibland, men aldrig såhär länge. Lockade med skinka och kallade på honom, men inget.
Så idag när jag kom hem från jobbet började vi röja uppe på vinden (som ser ut som ett bombnedslag, och under renovering). Vi var helt säkra på att det var en kattkropp vi letade efter.
Men plötsligt när vi rotat i en halvtimme så fick vi syn på honom i 5sek. Han gick från ett gömställe och kröp ner till nästa, under golvet. Så han lever iaf!!

Nu vet vi inte alls hur vi ska hantera detta. Det verkar som att han har blivit helt vild igen, som från dag 1 för två år sedan. Han håller sig helt undan. Vet varken hur jag ska tolka detta eller vad jag kan göra åt det.. Har lagt fram lite blötmat där uppe nu för att se om han åtminstone äter. Svårt att hålla koll på om han blir sämre när han beter sig såhär :/

Mvh Jenna

Zorbaaa
2013-07-15 14:51
#22

men lämnar ni katterna ensamma i två dygn!? en katt som dessutom är skadad???

MonicaLagerquist
2013-07-15 14:56
#23

Se till att fånga in katten och ta den till en veterinär.

Hur kan din mamma lämna katterna ensamma och dessutom en sjuk katt.

Stolt ägare till fem La permer

hund_katt
2013-07-15 15:04
#24

har man mat och vatten så det klarar sig så länge så ser jag inte direkt någon fara med det, men skadad vet jag inte? om jag var tvungen att lämna dom ensamma ett par dagar och en är dålig, så skulle jag låta den vara i ett eget rum där den inte kan klättra m.m

men det är min åsikt.

hoppas han blir okej igen.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Rumblebee
2013-07-15 15:12
#25

#24 Att lämna katter själva över en dag, dvs man reser på morgonen och kommer hem på kvällen är en sak, men mer än så… det är så oansvarigt så det finns inte.
Man får ju hitta någon som kan komma förbi och umgås lite med katterna, även om det så bara gäller att ge nytt mat och vatten och rensa i lådan.
Har man ingen som kan ställa upp så får man ju allt vackert stanna hemma.

hund_katt
2013-07-15 15:28
#26

#25 emh, oj, nu tänkte jag på utekatter… har aldrig haft innekatt så tänkte bara på om man har utekatt. då kan de gå ut själva osv. vi bor på landet och katterna där går som de vill. vi fyller på mat morgon och kväll, är vi borta någon dag så fyller vi på (vilket är väldigt liten risk att det gör)så har vi gått om små gnagare över hela trädgården, och våran är en riktig mus/rått jägare, så vi har aldrig direkt brytt oss om det så. och annars har vi grannar som tittar in även om man inte bett om hjälp ;) så för oss oroar vi oss inte för att vara borta en helg. är det dock längre tid vi är borta så kollar vi om någon kan ta hand om katten. även alla andra djur, men där har vi också grannar som hjälper även om vi inte har bett om det ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Rumblebee
2013-07-15 15:34
#27

#26 Fast även om man har utekatter så måste man ju se till så att någon är hemma och kan hålla koll på dom, för det handlar ju inte enbart om matning, utan även se till så att katterna kommer in helskinnade och inte behöver akut veterinärvård t.ex.

Annons:
hund_katt
2013-07-15 15:37
#28

#27 som jag sa, VI har grannar som kollar allt. jag tänkta bara på att svara om maten, vill inte oroa i onödan till en som redan är oroad(som jag fattat det)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Clariiz
2013-07-15 16:21
#29

Det är lag på att man måste kolla till katter minst 2 ggr per dygn så det är verkligen inte okej att åka bort en hel helg oavsett hur mycket mat och vatten man lämnar framme…. 😮

http://www.jordbruksverket.se/jordbruksverketslattlastasidor/saskaduskotadinkatt.4.2d224fd51239d5ffbf7800032326.html

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jenna_Nord
2013-07-15 17:22
#30

Snacka om att ALLTID tro det värsta. Dom fick både mat, nytt vatten och rensad låda på lördagen. Men inga timmar av kel. Och så fort det kommer någon ny så håller Freddy sig borta eftersom han är skygg av sig, så därför gick det inte att se hur det var med honom. Därför tyckte jag att det var irrelevant när det gällde mitt problem!

Man tror man kan få lite hjälp och stöd här inne, men det kan man ju drömma om.

Sista gången jag skriver här…

Mvh Jenna

Zorbaaa
2013-07-15 18:49
#31

Eller så kanske du ska tänka på hur du formulerar dig om du inte vill att folk ska reagera på att din mor kraftigt bryter mot lagen gällande katthållning? "Min mamma var också borta i helgen så katterna var helt ensam från fredag middag till söndag eftermiddag" säger ingenting om att nån va där och såg till dom på lördagen.

Jenna_Nord
2013-07-15 19:29
#32

Våra katter har varit ensamma över en helg innan, och dom lider inte av det. Tror nog inte att vi är ensamma om det heller. Folk är lite för känsliga.

Och dom var helt ensamma i helgen, förutom när dom fick nytt vatten+mat. Inte var det mycket till sällskap.

Men det var inte vad denna tråden handlade om. Och ska man klaga och är extremt orolig eller känner att man måste reagera, då kan man skicka ett pm istället för att sabba hela tråden med x antal inlägg om samma sak.

Mvh Jenna

Minka040
2013-07-15 20:33
#33

Med risk för att "sabba tråden" så kommer här ett råd i all välmening: Att katten har blivit och förblir skygg och dessutom gömmer sig ser iaf jag som ett tydligt tecken på akut smärta. Katten behöver få sin svans och ryggrad röntgad. Att ni var helt säkra på att ni letade efter en kattkropp borde ni reflektera mer över.

Jenna_Nord
2013-07-15 20:37
#34

#33 Man sabbar inte tråden så länge man håller sig till ämnet.. Men hade vi kunnat få tag i honom så hade vi inte haft detta problemet just nu. Då hade jag vetat mer om hans allmäntillstånd och kunnat ta ställning till vad som bör göras.

Mvh Jenna

Annons:
[Forest]
2013-07-15 22:19
#35

Jag har haft katt som bröt svansen, hennes halvasvans visade sig vara bruten den hängde rakt ner från där den var bruten. Ont så in i havet och min kisse var jätte snäll katt men svansen fick jag inte änds peta på. Ett besök hos vetrinären rigält med lugnande för att vetten skulle få känna på svansen, det hela sluta med att vi besökt oss för att amputera den brutna delen. Men hur som helst, en katt som har ont kan faktist gå och gömma sig. De verkar villja dra sig undan och kurera sig själva, men sanningen är tyvärr är det inte alltid de kurerar sig utan kan blir mycket sjukare.

Jenna_Nord
2013-07-16 05:44
#36

#35 Jo jag har samma uppfattning. Vill inget hellre än att få fram honom. Men om den hade varit bruten så borde han väl inte kunna röra på svanstippen? Vilket han kunde. Men vet inte om vi ska "svälta" ner honom från vinden eller ha mat där uppe. Har han mat är väl risken att han aldrig kommer ner frivilligt. Funderade på att sätta upp en låda där idag så han inte går på toa under golvet.

Mvh Jenna

Jenna_Nord
2013-07-16 13:33
#37

Nu vi hälsat, klappat och gett han mat. Han kom fram en stund på vinden, känns så skönt! Svansen hänger inte längre utan står upp när han går. Jag kunde se en sårskorpa vid svansroten och i närmast rumpan var svansen helt uppburrad. Precis som att han reser ragg. Men resten av svansen ligger pälsen fint ner. Vet inte om det innebär att huden där är irriterad eller vad det kan vara?? Kan det ha varit en stukning då kanske..?

Mvh Jenna

Sugar Mist
2013-07-16 13:35
#38

När Sotis är skadad håller han sig undan och när han är bättre kommer han fram igen.

#37 Jag tror han kan ha fått ett rejält slag och stukat den (:

-

Jenna_Nord
2013-07-16 20:43
#39

#38 Ja, jag börjar också ana det nu. Där är några sårskorpor så den andre katten kanske klöste tag om hans svans eller bet honom i den. Han var ju i sitt första slagsmål dagen innan. Nu ikväll gick vi upp på vinden och han fick lite blötmat. Jag satt hos honom en stund och myste. Åh som han spann och kråmade sig :) men han har inte vågat komma ner ännu. Men gick på toa där uppe strax efter jag gått ner. Känns som att han är på väg tillbaka beteendemässigt..

Mvh Jenna

Sugar Mist
2013-07-16 20:59
#40

#39 Ge det tid :)

-

[Forest]
2013-07-17 01:12
#41

37. låter kanon gött o höra :) Som du säger så rörde inte min katt svansen alls den hängde orölig rankt ner, dessutom gick hon inte helt normalt och det berode enligt vetrinären på att hon hade ont av brutna svansen eller att hon fått en smäll på bakpartiet. Då hon bröt svansen vid klämolycka i en dörr så vet jag att det inte var en smäll så uteslöt att hon fått en smäll. Hur som häst så låter det som att din mamma katt fått ett sår och stukat svansen rigält. Säger som 40 ge det tid det brukar i regel ge med sig. Katter som ahr lite ont kan tyvärr gömma sig o man får lite känsla av att de är vilda då, men ni ska se snart är han normal igen :) Håller tummar o tassar här för honom, och försk att din mamma försäkrar honom med 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: