Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 17444 ggr
sabines
7/10/13, 12:47 AM

Katt som kräks grönt/galla!!

Hej! Har en katt här hemma som igår kräktes 2-3 gånger. Då bara slem, han brukar ha lite svårt att få upp sina hårbollar. Imorse när jag vaknade låg det en stooor, helt grön spya på en filt. Det var ganska mycket och luktade väldigt illa. Jag blev orolig och ringde med en gång till veterinär, men de tyckte jag skulle avvakta och verkade inte direkt bekymrade.

Senare nu ikväll så kräktes han jättemycket igen, samma gröna nyans och lika illaluktande. Är det någon som har vart med om samma sak? Jag vet inte om det är galla han kräks upp, och inte heller varför. Om det är någon som har tips och råd så kom gärna med dom, blir bara så himla orolig. I övrigt är han ganska så normal, seg idag, men har oxå vart väldigt varmt ute.

Tack på förhand! /Sabine

Annons:
SolidShinta
7/10/13, 4:58 AM
#1

Galla brukar vara mer gulaktigt än grönt. Har du växter hemma? Eller får han gå ut? Låter ju lite som att han kan ha ätit något.

Katter kan ju äta gräs när de vill spy, så om han har problem med hårbollar kan det vara just därför han har knaprat på växter eller dyl.
Vissa växter är ju dock giftiga, men så länge han inte beter sig annorlunda än vanligt tror jag inte att du behöver oroa dig.

Verkar han bli slö och hängig (mer än av att det är varmt) så borde du nog åka in till en veterinär.

SolidShinta
7/10/13, 5:05 AM
#2

Förresten, se till att han dricker vatten också! När katter spyr förlorar de mycket vätska så det är viktigt att de då dricker mycket för att vätskas upp igen.

Sätt honom framför dig och med 3 fingrar så tar du tag i nackskinnet på honom och drar det rakt upp och sen släpper det igen. Inte hårt såklart.
Skinnet ska dra sig tillbaka mot kroppen på en gång, men om det går lite segt tillbaka så har katten någon form av vätskebrist och du bör få honom att dricka vatten.

En katt som äter torrfoder ska dricka mellan 50-60 ml per kg per dag. Om han äter blötfoder behöver han inte dricka lite mycket dock.

Hoppas att han blir piggare snart igen!

Bellbooh
7/10/13, 3:59 PM
#3

Detta hände min katt för några veckor sedan och jag var också orolig som du. Det hände under en helg då jag fick veta att han hade varit hängig och inte riktigt sig själv då han hade börjat hålla sig undan, slutat äta och sovit mycket mer. Innan han blev sådär hade han kräkts ut en stor hårboll, sedan en stor grön pöl med sörja, därefter kräktes han bara slem(genomskinligt) ca två gånger.

Jag fick veta det kvällen samma dag som han hade kräkts den stora gröna pölen och min pappa var orolig eftersom han aldrig hade sett en katt kräkas så mycket men jag sa att de skulle avvakta till nästa dag o se hur han mådde dä. Jag jobbade dagen efter men eftersom han redan på morgonen vägrade äta så bestämde jag mig för att åka in med honom till akuten efter att jag jobbat klart då han annars är ett riktigt matvrak. Under dagen försökte mamma ge honom skonkost(kokt kyckling) och vatten men han vägrade. Innan jag åkte in till akuten ringde jag djursjukhuset i Uppsala först och de tyckte att jag borde åka in samma dag, det var en söndag och endast en veterinär på plats när vi kom fram.

Han var väldig uttorkad när vi kom fram men fick vänta ytterligare tre timmar ca innan sköterskan satte in droppen korrekt. Han låg på intensiven i två dagar på sjukhuset och en tredje dag fick han också vara kvar då de skulle se om han kunde äta o dricka som vanligt utan de mediciner som han fick där. Under tiden på sjukhuset kunde de fastställa att hans slemhinna i magsäcken var irriterad eller inflammerad(kommer inte ihåg), så han hade förmodligen ätit på en växt som han inte borde hemma. 

Hoppas att din katt inte blir så uttorkad som min katt blev och att han slutar kräkas. Håll bara koll på honom så att han dricker och äter som vanligt.

sabines
7/10/13, 4:30 PM
#4

Tack för svaren!
Jag kollade honom noga nästan hela natten. Direkt efter att han hade kräkts så gick han och åt mat. Han var trött och lite hängig, men han drack vatten och åt mat flera gånger under en kort period, och det har sedan dess inte kommit upp något mera!

Han brukar inte käka växter, och jag kan inte se på någon att han skulle ha gjort det, men det går ju inte att veta säkert heller. Idag är han mycket piggare och pratar på nästan som vanligt, pirrar och är glad. Lite trött fortfarande men verkar inte vara uttorkad!

Ska hålla fortsatt koll på honom så att det inte kommer tillbaka, men just nu känns det lugnt. Man blir ju bara så orolig! Så, tack så hemskt mycket för svaren! :)

sabines
7/10/13, 5:01 PM
#5

Och förresten, ja han är innekatt. Är ute på balkongen bara!

SolidShinta
7/11/13, 3:32 AM
#6

Vad bra att han verkar må bättre! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: