Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 11254 ggr
elin-walldau
2013-05-28 21:55

Trimma en långhrig katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kattälskare!

Finns det något sätt att trimma min persers långa hår som inte innebär att raka honom kal eller behöva klippa honom över hela kroppen med en sax?

Jag tänker typ ifall det finns en trimmer eller så med munstycken som gör att det inte behöver bli totalrakat utan kanske 2-3 cm långt.

Annons:
Katthemsmatten
2013-05-28 22:20
#1

Har inte hört talas om det. Varför vill du trimma katten? (Nyfiken, inte kritiserande fråga.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

linalundberg
2013-05-28 22:20
#2

Jag hjälper min mamma att raka ner hennes perserhona och då använder jag mig av ett skär som lämnar längre päls ( i hennes fall typ 1 cm) många av de som trimmar hundar kan även trimma katter och då kan man ju lämna önskemål om hur lång pälsen som ska vara kvar skall vara. Man har helt enkelt en maskin med utbytbara skär så väljer man skär efter hur mycket päls man vill ha kvar.

Belimas
2013-05-29 00:29
#3

Har inget svar på din undran men jag måste bara säga att det var nog den finaster persern jag har sett på länge! Kul att se en med nos för en gång skull, det är så de ska se ut ❤️

19Mikaela93
2013-05-29 12:11
#4

Hör efter på Perser iFokus :)

///Mickan

elin-walldau
2013-05-29 22:23
#5

Katthemsmatten Han är ute på landet på sommaren och då blir pälsen så dålig och full med skräp. Det är lättare att hålla honom ren på det sättet.

Belimas : Tack tack:) Ja han är jättefin:) Han har någon procent bondkatt i honom dock. Mamman var 100% o pappan 75%. Har aldrig haft problem med tårkanaler eller nåt! Lite snarkningar men det är så minimalt så det knappt märks.

linalundberg:Får höra mig för här på gatan då. Bor bredvid någon Hundtrim. Tack!

VildaVittra
2013-05-29 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det växer ut och jämnar till sig bara på någon vecka, så använd saxen du. 🙂

Matte till trädsläparkatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
elin-walldau
2013-05-31 23:44
#7

No offence…men Det är just det där ovanför jag vill undvika. Har gjort så innan och det ser ju för jävligt ut! Jag tänker inte utsätta Festis för det igen. Han skämdes så och gick konstigt i flera dagar innan han var en vanlig Festis igen:-(

oh-la
2013-06-01 12:05
#8

vi köpte en trimmer i djuraffär till husse och katter :P husse använder den för att trimma skägg och huvudhår och jag använder de lite större skären till birmorna nu på sommaren. lejonklipper mina, och det blir faktiskt riktigt fint! köp en riktig trimmer bara. har testat med billigare, och det funkar inte.

Katthemsmatten
2013-06-01 12:29
#9

#7 Klokt tänkt av dig. Katten ska känna sig bekväm. Gör du som #8 föreslår och köp en ordentlig trimmer. I andra hand kan man vända sig till veterinär för att få katten trimmad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

linalundberg
2013-06-01 13:31
#10

#9 väldigt många veterinärer söver katterna då. Om katten inte tycker det är allt för obehagligt skulle jag nog gå till en hundfrisör eller liknande om jag inte vill göra det själv i första hand. Nedsövning känns som en onödig risk.

[Thiah]
2013-06-01 13:37
#11

Vi åker med våran katt till veterinären och helklipper honom, han ser lite lustig ut i nån vecka men han slipper värmen från pälsen.  Dom ger honom lugnande innan men hittills har han klarat det bra.

AgnetaB
2013-06-01 15:28
#12

I Örebro finns en hund o kattfrisör som klipper dem. De får väl inte söva så vet ej hur de gör.

linalundberg
2013-06-01 18:50
#13

har trimmat ett par katter, främst mammas perser och tar man det bara lugnt och metodiskt så går det jättebra utan varken lugnande eller liknande, säkert skiljer sig mellan katter 😃

Annons:
Sofy
2013-06-01 19:01
#14

Skyddar inte täckhåren mot sol och värme? Då kanske det inte är så smart att släppa ut en rakad katt i solen.

För övrigt kan du nog uppsöka en hund och kattfrisör i ditt område som kan hjälpa dig eller köp en bra trimmer. Jätte fin katt förresten!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Thiah]
2013-06-02 09:13
#15

#14 jo håren skyddar. Vår veterinär rakar inte helt på sommaren just för att katten ska ha lite hår kvar. Eftersom vår katt är innekatt är det inte lika kinkigt men för en utekatt så behövs pälsen.

Upp till toppen
Annons: