Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 15076 ggr
Kattten
4/12/13, 5:37 PM

Träna kissen gå på vanlig toalett

Fick höra av en bekant om Litter kwitter, och undrar om det verkligen fungerar och hur lång tid det tar att lära kissen att använda en vanliga toalett.

Vore toppen om man kunde slippa bära på all sand…

Är det någon som är erfaren av litter kwitter?

Tacksam för svar!

Annons:
[Jaazoo]
4/12/13, 8:47 PM
#1

Tycker faktiskt att det är elakt att lära en katt att gå på toa. Det ligger inte i deras natur att gå på toa. Tänk om det hade varit tvärtom och vi hade behövt lära oss att gå i lådorna.

grandma
4/12/13, 8:53 PM
#2

#1 Jag har sett en del katter göra det och de verkar inte lida av det. På vilket sätt är det elakt? Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att vara elak, bara en fråga.🤔 🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[Jaazoo]
4/12/13, 9:06 PM
#3

För en katt är in "gjord" för att gå på toa. Som sagt hur hade du känt om du hade behövt lära dig att gå i sandlådan? Oftas (säger inte alltid för jag vet inte) så får katten inte valmöjlgheten om den vill gå på toa eller om den vill gå på lådan, och jag är ganska säker på att om katten har den valmöjligheten så kommer den att välja lådan för det är mest naturligt. 

Det är handlar bara om människans bekvämlighet, klart det är skönt att slippa all sand överallt, slippa släpa hem säckar varje månad etc.

grandma
4/12/13, 9:35 PM
#4

Jag tror också att den nog hade valt lådan om den fick välja men det betyder ju inte att den mår dåligt av att gå på toa. Katter är ju läraktiga.

 Angående hur jag själv skulle känna mig, ja har jag inget val så är det bara att gilla läget. I vissa länder är det bara ett hål i golvet när man går på toa och ute i naturen har jag fått gräva mig en grop många, många gånger. Helt ok 😉

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Honey3
4/12/13, 10:21 PM
#5

Jag har själv testat Litter Kwitter och för min katt fungerade det utmärkt. Köpte den ny för 399:- http://kattmugg.se/product.html/litter-kwitter?category_id=25

Det tog oss ungefär 3 månader av träning, men nu slipper jag inhandla Kattsand, det är mycket behagligt.

Att det skulle vara farligt för katten låter dock märkligt?

[Jaazoo]
4/12/13, 10:45 PM
#6

Farligt tror jag knappast att det skulle vara (så länge dem håller sig på toan😉)

Men i slutändan så gör man det bara för sin egen skull.

Annons:
grandma
4/12/13, 10:57 PM
#7

#6 Det mesta vi gör här i livet är ju för vår egen skull. Man skaffar katt för sin egen skull för gillar man inte katter så inte hjälper man en hemlös då, för att ta ett exempel. Vi frågar ju inte katten om den vill vara hos mig. Om den fick välja kanske den skulle valt att vara med någon annan, så i slutändan….🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[Jaazoo]
4/12/13, 11:14 PM
#8

Tycker att det är stor skillnad! Lika mycket som en katt kan berätta att den vantrivs kan den berätta att den den ogillar att gå på toa. Och om man VET från början att katter gräver ner när dem är klara så förstår jag inte varför man medvetet väljer att ta bort det alternativet för katten bara för att det är bekvämt för oss människor. Kattlåda ingår när man skaffar katt!

Junkan
4/13/13, 12:08 AM
#9

De kattexperter som jag sett uttala sig om detta har fördömt att lära katten gå på toa, det kan ge stora problem om du har otur såsom att de gör sina behov där du inte vill. Det är inte ett naturligt beteende för en katt att använda wc.

grandma
4/13/13, 9:11 AM
#10

#9 det var intressant. Har själv letat efter såna artiklar. Kan du berätta vilka och var jag kan läsa om det? 🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annso_
4/13/13, 9:47 AM
#11

Som några skivit högre upp så är det naturligt för katter att GRÄVA ner sin avföring, dom gräver ner den för att eventuella konkurrenter inte ska kunna känna på lukften att dom vart där..Så jag tycker att man tar bort en väldigt stor del som hör till när katten går på låda, att gräva ner ssin avföring och katten borde känna sig väldigt utlämnad då denna instinkt är så inbiten även hos våra kära tamkatter..

Ne jag håller med att om man skaffar katt så ingår en kattlåda..

[Nightcat]
4/13/13, 9:54 AM
#12

Att hålla katter inomhus är emot djurens natur, de behöver ett väldigt stort revir område. Trots det håller vi katter inomhus och det funkar för det mesta. Varför skulle det inte kunna vara samma sak med att lära katten gå på toaletten?

Sen frågade TS om det var någon som hade erfarenhet av Litter Kwitter, inte vad ni tyckte. Tycker vi kan hålla oss till ämnet oavsett om vi gillar det eller ej.

Saga SilverTass
4/13/13, 10:36 AM
#13

Jag har oxå funderat på det där med att lära katter gå på toa. Det verkar intressant. 

Jag har en super jättestor kattlåda på toa som jag tänker ha kvar. 

Men några av mina barn gräver inte ner kisset så de kanske skulle gilla toan. 

Jag tänker låta dem ha ett val liksom.

Det kanske inte funkar då om jag kör med båda men om ett par månader tänkte jag testa.

Ibland går två på lådan samtidigt och det funkar ju inte med toan 😃 då får de ju stå på kö.

Först tänker jag testa den där sanden som är gjord av majsmjöl. Intressant om det funkar som det ska.

Annons:
missan22
4/13/13, 12:58 PM
#14

#11

Katten gräver ner sin bajs och kiss för att dölja lukten från olika predatorer, precis som du säger. När en katt går på vanliga toaletten ramlar allt ner i vattnet och på så sätt döljs lukten. Att gräva är ett beteende som de avvänjer.

Jag skulle gärna vilja se någon artikel där man motsäger själva toaletträningen.

Lily8223
4/15/13, 1:29 PM
#15

Håller med #13, man kan alltid testa och se, kanske katten faktiskt har kul med det, få lära sig något nytt och känna sig stolt om man nu kan säga så.

Tycker det låter inget mer än rimligt att få testa på och se ifall det är något som skulle fungera för just din katt!

Har själv kollat på dessa, men inte vågat testa än, kanske någon vacker dag dock :)

Misan9
4/16/13, 3:12 PM
#16

Litter kwitter verkar mycket intressant. Jag  har funderat över det ett tag.

Ominous
9/27/15, 9:31 PM
#17

Jag bumpar denna tråden och kollar vad folk tycker idag och ifall någon har någon erfarhet av toalett-träning :D

I wish I could write as mysterious as a cat

[LoveUnite]1
9/27/15, 11:50 PM
#18

min katt går inte på vanlig toa, men, han gillar att kissa i badrumskarhålet där vattnet åker ner.

I min förra lgh gillade han att kissa i badrums handfatet i hålet där vattnet rinner ner.

Fråga mej inte varför… är nåt han själv hittat på. 🤔

[LoveUnite]1
9/27/15, 11:51 PM
#19

ooops glömde självklart då tillägga… så jag tror inte det är elakt mot en katt att träna den gå på vanlig toa, så länge katten iaf har en låda med sand ifall katten skulle vilja gå dit ibland också.

Jag hade absolut inte haft nåt emot om min katt hellre bajsade i toan, slapp man den doften hehe.

Bästakompis
9/28/15, 4:43 PM
#20

Jag skulle råda folk att vara ytterst försiktiga med att experimentera med sina katters toavanor. Det är inte roligt att få katter som kissar och bajsar där de inte ska. Jag försökte själv vänja mina katter vid Peewee träströ. Det gick bra till en början men sedan började de kissa i barnens sängar. Trots att de har fått tillbaka sina gamla toaletter så har inte ovanan försvunnit. Vi måste tyvärr ha dörrarna tillbarnens rum stängda, med resultat att katterna har mindre yta att röra sig på. Litter Kwitter skulle jag aldrig i livet försöka mig på.

Annons:
new2ragdoll
9/29/15, 7:50 AM
#21

Köpte en Litterkwitter när vi fick Nelson. Men har aldrig använt den. Tyckte (och tycker fortfarande) att det är taskigt att ta ifrån ett ytterligare instinktivt behov från katten när den inte får 100% utlopp för sina naturliga instinkter här hemma.

no-0n3
10/28/16, 12:20 AM
#22

Bumpar tråden om mina erfarenheter av det. Det fungerar med Litter Kwitter men man får ha tålamod och acceptera att katten ibland gör bredvid under upplärningen. Produkten har utvecklats av ett sammarbete med veterinärer och kattbeteendevetare. Katters instinkt är inte själva krafsandet utan att maskera sin lukt. Själv tycker jag inte det är elakt. Tänk på er själva när ni var små, vi fick lära oss att gå på toa, men det ligger inte i vår natur som människor. Ha tålamod bara.

Upp till toppen
Annons: