Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 7510 ggr
fredricakarlsson
2013-04-09 22:04

Bra kattsele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag undrar om någon kan tipsa om en bra sele som katten inte kan ta sig ur? Jag har två inne katter och har två olika selar just nu. Min ena katt är rätt lugn och bryr sig inte om selen men min andra katt har lyckats komma ur båda två och sprungit iväg -.- Här e bild på vilka selar jag har :p

Annons:
VildaVittra
2013-04-09 22:12
#1

Något jag gjort på konstrande hundar är att sätta på dem ett halsband också. Sedan trär jag kopplet genom ringen på selen och fäster haken i halsbandet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fredricakarlsson
2013-04-10 05:44
#2

#1 Jo så gjorde jag oxå på min hund, men de funkar inte på katten, för halsbandet knäpps upp :/

VildaVittra
2013-04-10 06:02
#3

Men du får ju ha ett hundhalsband på, katthalsband ska ju lösa ut ifall de fastnar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Myrrami
2013-04-10 08:42
#4

Jag har den röda selen och den funkar bra till min ena katt men den andra kryper ur den som ingenting. 

Ta med dig katten till affären om du har möjlighet så att du kan få prova.

LoAEmma
2013-04-10 11:08
#5

Det finns ju en sele som "kramar åt" om katten försöker dra sig ur den, en sån ska jag köpa:)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

jbe
2013-04-10 18:15
#6

Jag kom fram till att helt vanliga sele från ICA fungerar bäst. Såna här har vi: 

Annons:
fredricakarlsson
2013-04-11 21:06
#7

Tack för svar allihopa! Jag ska gå till olika djuraffären och se om dom har någon sele som "dras åt" om hon försöker ta sig ut! För jag vill vara ute med henne så mycket som möjligt för jag vill inte hålla henne instängd. Skulle gärna låtit henne gå ut och in som hon själv vill men nu har hon vant sig vid att det är "fel" att gå ut och vet att jag försöker fånga henne.. Och sen bor jag precis bredvid en 90 väg (där dom kör i 190) och där min hund blev på körd och lämnad för att dö, men tur så hörde vi "dunsen" och sprang ut så inte fler körde på henne. Men vi kunde inte göra något för att rädda henne… 

Så så länge jag bor här kommer mina djur få vara inne..

[Murvel]
2013-04-11 23:17
#8

#7 Det låter ju väldigt vettigt :) Kul aktivering för katter att få gå ut ibland, och berikas av lukter och frisk luft. 

Ett tips är att vänja katten vid sele inomhus (lek med katten och/eller ge den mat, och ta sedan av selen igen) i några dagar. Sätt sedan på koppel och upprepa. Så är risken mindre att katten blir "galen" i selen när den är ute och försöker ta sig ur. Det kan bli för mycket på en gång, så att säga, då katter inte känner sig helt trygga i sele/koppel som hindrar deras möjlighet till flykt. Och gå långt från vägen så att det inte bara är att katten är rädd för ljud från snabba bilar.

aloizias
2014-04-02 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag använder denna kattsele, köpt här http://www.kattkompaniet.nu/kattsele-c-146-1.aspx  Puppia kattsele är också mycket bra http://www.kattkompaniet.nu/kattsele/puppia-katt-c-293-1.aspx

Myrrami
2014-04-02 19:53
#10

Jag har också köpt Easy Walk nu och tycker den är toppen. Ingen av mina katter lyckas krångla sig ur den.

Upp till toppen
Annons: