Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 16757 ggr
Annso_
2013-03-30 20:26

Löper trots kastrering ?

Hallå! Min honkatt kastrerades för 1,5 månad sen och för några kvällar sedan så började hon löpa, riktigt löp alltså en massa skrik vikande på svansen och trampande tassar.. Ska ringa till vetten på tisdag och höra vad dom säger..

Förstår ju att hon fortfarande har hormoner kvar men att löpa precis som innan ? Har läst lite på olika sidor och verkar vara lite delade åsikter ang om  det är normalt så tidigt efter eller om vetten har glömt lite som gör att katten löper även om det inte är vanligt..

Någon som har erfarenhet ang detta ??

Annons:
[Djurenimittliv]
2013-03-30 21:13
#1

Min katt fortsatte å löpa ett tag efter. kanske inte så extremt men det fanns kvar. Men tog inte så lång tid sen va det borta. Hur gammal är katten?

Annso_
2013-03-30 21:24
#2

Menade för övrigt inte att vetten skulle glömt något utan att ha missat något som han inte sett ;P

katten är 1 år och 4 månader, kastrerades lite sent då det var på valet och kvalet om hon skulle gå i avel (är en raskatt)..Men att hon gick in i ett riktigt löp tycker jag låter lite extremt, har dock ingen koll på ämnet så kanske är helt normalt..

[Djurenimittliv]
2013-03-30 21:44
#3

Min katt kastrerades när hon va två och de kan ju tydligen bli så att beteendet sitter kvar! Men din är ju yngre så borde ju inte vara lika inpräglat som på det kunde vart på min och då försvann hennes beteende ganska snabbt! Vissa har kanske bara svårare att bryta Mönstret. Är ju lika dant med hanar. Hoppas hon ger sig snart då så det inte sitter för inpräglat. :)

Annso_
2013-03-30 21:53
#4

Jo precis, sådana beteenden kan ju sitta kvar i alla djur efter kastrering..Verkar dock inte vara sådär jätte vanligt på hondjur, har fått reda på att en uppfödare hade en honkatt som det blev rester kvar i, hon fortsatte löpa som vanligt..

Borde man inte kunna kolla med ultraljud om allt verkligen är borta ? Känner mig helt ärligt inte helt bekväm med att hon ska gå och löpa tomt trots att hon är kastrerad just för att jag upplever att det blir väldigt stressigt…samtidigt är det ju inte drömsenariot om hon behöver sövas och öppnas en gång till…😕

[Djurenimittliv]
2013-03-30 22:00
#5

Det låter ju inte alls bra om ngt skulle vara kvar :/ jo det borde man ju kunna se. Hoppas det inte är så och att hon bara ville ha en sista omgång ( ;) ).. Vore ju så trist att behöva göra om proceduren :( Om du vill ha rådgivning och inte vill vänta tills din vette kan så tror jag att UDI har öppet hela helgen under påsk. Man kan ju höra och se va de säger i alla fall även om det inte kan göra något. Som sagt, hoppas hon slipper en till OP!

Annso_
2013-03-30 22:06
#6

Ja jag hoppas med att det bara var en sista omgång :) Går till jourkliniken i kumla och dom har ju öppet på jour nu under påsk med men känns inte som något så allvarligt att jag vill ringa jouren utan jag avvaktar till tisdag..Antar att jag kommer få rådet att avvakta några veckor till och se om hon löper igen (vilket jag hoppas att hon inte gör)

Annons:
[Djurenimittliv]
2013-03-30 22:11
#7

Sant, är ju inte direkt livshotande. Kanske bara lite frustrerande för dig :P

Nova12
2013-03-31 12:06
#8

Vår katt Nova löpte efter hon kastrerades. Veterinären sa att det kunde ta en månad eller två för hormonerna att försvinna. Vi väntade tålmodigt men det gjorde det inte på henne. Vi testade med p-piller i två veckor, beteendet minskade oerhört var nästan borta. Så veterinären gjorde ultraljud på Nova där dom hittade något misstänksamt. Operation bokades och dom hittade lite äggstocksrester. Det är 1 och en halv månad sedan hon opererades sist och hon har inte visat något löpbeteende sen dess :).

IceJossan
2013-03-31 12:16
#9

Det KAN räcka med att en liiiten bit och till och med bara några celler från livmoder/äggstockar blir kvar i buken och får fäste för att katten ska fortsätta sitt löpbeteende :/

Det kan vara så att de missat en liiiiiten bit som kan tas bort, annars är det inte lätt :/

Jag själv har låtit kastrera om en hona som löpte som en tok var 5e vecka i ett par år efter kastreringen. Veterinären som kastrerade henne hade glömt en stor bit av ena äggstocken! Hur nu detta kunde var möjligt. Han gick hastigt bort nyligen så han kunde aldrig konfronteras för detta enorma fel. Katten är nu harmoniskt löpfri sedan omkastreringen.

[Djurenimittliv]
2013-03-31 12:32
#10

Det är ju egentligen helt otroligt hur en veterinär KAN glömma en bit! "/ 

Hur vanligt är det egentligen? 

(Bara nyfiken då jag inte hört talas om detta innan TS skrev det här)

[Annamaja27]
2013-03-31 12:58
#11

#10

Det är ovanligt men det händer att det finns äggstocksrester kvar. Veterinären "glömmer" knappast en bit men äggstockarna är små, det är pilligt och ibland finns äggstocksceller där man minst anar. Två kattkroppar ser aldrig exakt likadana ut.

IceJossan
2013-03-31 13:17
#12

#11 På katten jag skrev om hade veterinären glömt en stor bit! Eller snörpt av på fel ställe, troligen. Normalstor livmoder, normalstora äggstockar.

[Djurenimittliv]
2013-03-31 13:22
#13

Usch då! :( 

Men som sagt, som vi pratade om innan TS så hoppas jag att det inte är så i ditt fall!

Annons:
[Annamaja27]
2013-03-31 13:26
#14

#12

Ja det är klart, misstag händer förstås också ibland. Himla trist när man råkar ut för uppenbart slarv 😕

Annso_
2013-04-01 10:47
#15

Mycket intressant att läsa det ni skrivit, verkar ju ändå dock vara vanligare än vad jag trodde även fast det är ovanligt :P

Hade aldrig hört talas om detta innan men då avvaktar jag och annars får jag åka tillbaka med henne.. Borde det kosta någonting om hon behöver kollas igen ? Menar att det är pga att kastreringen kanske inte blivit rätt ? Man brukar ju inte behöva betala när det blir saker efter en betald operation

Annso_
2013-04-03 12:12
#16

Idag har jag pratat med veterinären som kastrerade Diana och han skrattade och var väl lite förbryllad över att hon fortfarande löper :P Lät som att han tyckte att det nästan var lite pinsamt :P

Men han skickade ut ett recept på p-piller som jag ska ge enligt konstens alla regler 1 gång i veckan i 4 veckor och se om det avbrytandet gör att hon slutar löpa helt..Annars skulle jag få komma in med henne och då öppnar han henne igen och kollar så allt är som det ska..

[Djurenimittliv]
2013-04-03 12:25
#17

Hoppas det funkar nu då. Håller tummarna!

AgnetaB
2013-04-03 12:41
#18

Berätta gärna hur det går så vi lär oss om det går att lita på veterinärer gällande kastreringar el inte…

Annso_
2013-04-03 12:51
#19

Självklart berättar jag hur det går :)

Men vad menar du ang om det går att lita på veterinären ? Det är ju inte direkt så att dom gör det med flit, och min veterinär bekräftade det dom andra skrivit, att det bara behöver bli kvar en liten liten cell för att katten kan fortsätta löpa, men hon kan ju inte bli gravid för det.Han sa även att det finns andra organ (rätta mig om jag har fel med det ordet)
som kan utsöndra hormoner som gör att en katt visar löpbeteende..

AgnetaB
2013-04-03 21:29
#20

Jag har bara hört flera sådan fall då de missat o ta bort  o känns inte ok att behöva operera om katten.

Annons:
Annso_
2013-04-03 22:12
#21

Fast om man ser till det stora hela så händer det väldigt sällan, op på människor och andra djur går inte heller alltid bra..Och som sagt så kan det räcka med en liten liten cell som blivit kvar..

Tycker självklart inte heller att det är ok att behöva op om ett djur alls då det alltid är riskabelt med narkos osv men tänker iaf inte dra det till den linjen att det inte går att lita på att veterinärerna klarar av att kastrera en honkatt..

emelie__88
2013-04-04 07:04
#22

# 20, precis som du blivit tillsagt här så är operation alltid en risk, ibland blir det lyckat och ibland mindre lyckat.. Veterinärer är ju trots allt bara människor de med… Detta är ytterligare ett bevis på många människors tro om att sjukvårdspersonal/veterinärer mfl utför mirakel, vilket är långt ifrån det genomförbara.. Men man kan ju alltid önska det..

Sagolika
2013-04-04 11:04
#23

Om det inte räcker att operera om katten, utan löpbeteendet skulle fortsätta ändå, så kan man testa Suprelorinchip. Men det blir en senare fråga. Hoppas det löser sig.

Annso_
2013-04-04 21:08
#24

Jag kommer nog ringa imorgon och kräva att dom ultraljudar henne för att se om dom hittar något..inatt har hon löpt så jag knappt kunnat sova..Känns inte riktigt okej..

Nova12
2013-04-08 19:03
#25

#24, kanske en dum fråga men har du någon leksak med ljudchip i? 

Även om det var så att vår katt hade äggstocksrester kvar, så märkte vi att hon reagerar på leksaker med ett ljudchip i. Hon blir helt till sig, jamar och bär runt på leksaken i munnen, slickar på den och rullar runt.

Annso_
2013-04-12 12:12
#26

Nej det har jag inte :P

Har för någon vecka sedan ringt och bokat tid för ultraljud och fick tid den 16/4 så idag ringde jag och kolla om jag behöver betala något (dom skulle kolla det med veterinären som op henne)

Hon som jag pratade med gick och kolla med veterinären och jag skulle få betala 1400 kr för ultraljudet, vilket jag inte tycker är okej och framförde det, så veterinären skulle ringa mig sen så vi får diskutera detta..

Skulle NI tycka det är okej att behöva betala för att kolla om veterinären verkligen har gjort det ni bett om ? Jag betalade ju för en kastrering = ta bort allt ! och det kanske inte blivit så och de måste jag få kolla..Jag tycker iaf inte att det känns rätt :( En om op skulle vara gratis så jag kan alltså välja att öppna henne direkt men det vill jag ju inte..

Sturken
2013-04-12 13:04
#27

Min honkatt började också löpa igen efter kastrationen, men vi var beredda på att det kunde hända. Veterinären hittade nämligen bara en äggstock vid operationen och sa att det kunde finnas en pytteliten deformerad del kvar som hon inte hittade. Hon var väldigt tydlig med detta och vi fick bra med information från henne. Hon hade endast varit med om en katt tidigare som bara hade haft en äggstock och även den gången var det en ragdoll.

Enligt henna så kan de celler/delar som kan bli kvar växa till sig om katten börjar löpa igen och är därmed lättare att hitta. Är det någon som mer som har hört det?

Det kostade oss inget extra för att få henne omkastrerad. Det ända som var surt var att vi gjorde gjorde flanksnitt från början för att det skulle bli ett så litet ingrepp som möjligt och vid den andra operationen fick hon ett 10 cm sår på magen 😢 Inget kul att se sin katt ha ont efter en operation.

Annons:
vinteralvan
2013-04-12 13:15
#28

#26 Nej, jag tycker inte att du borde bekosta ultraljudet. Uppenbarligen har ju något blivit fel eftersom hon löper fortsätter att löpa.

Nova12
2013-04-14 17:40
#29

#27, Veterinären som fick göra om operationen på vår katt sa precis som du säger att cellerna växer till sig, om dom inte skulle hitta något när dom opererade henne igen kunde man vänta ett år för att öppna upp och se efter om man hittar något då. #26, Vi fick också bekosta ultraljudet själva, men ska ta detta med dom när vi ska vaccinera henne igen nu i veckan. Men dom var rätt tydliga med att ultraljudet fick man bekosta själv, just för att få bekräftat att det är äggstocksrester kvar istället för att göra en operation direkt. Men jag tycker egentligen inte att det ska vara något man ska betala för om det är så att det är rester kvar…

[Jaazoo]
2013-04-26 17:40
#30

Hur har det gått? 🙂

Kattencoffee
2017-03-04 09:30
#31

Våran katt fick livmoderinflammation pga kvarglömd äggstock efter sin kastrering. Vi reagerade på att hon aldrig slutade med sitt löpbeteende. Tog 2-3 år sen fick hon inflammationen. Vi hade varit kontakt med veterinären som utfört kastreringen flera ggr och frågat men fick bara till svars att det var normalt. De insåg dock sitt misstag när hon blev sjuk och de hittade en äggstock. Slapp betala för omkastreringen men var arga för allt lidande hon fått utstå och att hon hade kunnat dö :( hon mår iallafall bra idag och efter omkastreringen tappade hon all sin övervikt! Antagligen hormoner som spökade o gjorde att hon la på sig lättare.

http://kattencoffee.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: