Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 5432 ggr
Akinna89
2013-03-22 22:20

Sverak, WCF, utställningar?

Här kommer en fråga som jag inte riktigt vet hur jag ska formulera :p Men ska försöka :)

Om en uppfödare har S* eller SE* framför stamnamnet, är den uppfödaren då "automatiskt" med i Sverak? 

Om uppfödaren har S*/SE* framför stamnamnet, kan den ändå vara med i WCF och/eller andra "kattklubbar"?

Om uppfödaren är med i andra klubbar än sverak, då får man alltså en stamtavla från den "kattklubben"?

Är det bara katter med sverak stamtavlor som får ställas ut på sveraks utställningar? Vad ställer dom andra ut på? Är dom utställningarna väldigt mer sällan än sveraks?

Vad får man för bedömningar på dom andra utställningarna är sveraks? Är dom bedömningarna "jämlika" med sveraks?

Man kan säkert läsa sig till det här, men det kanske är någon som har tråkigt som vill svara på mina frågor :)

Annons:
MonicaLagerquist
2013-03-23 03:23
#1

S* och SE* eller inget alls framför stamnamnet innebär att uppfödaren är medlem i en SVERAK ansluten klubb.

Man kan inte vara huvudmedlem i både FIFe (dit Sverak hör) och WCF.

Men man kan vara huvudmedlem i SVERAK och regga sina kattkullar där och sen vara stödmedlem i WCF.

Som SVERAK ansluten kan du ställa ut både på FIFE utställningar och WCF utställningar. Men certen kan bara användas inom det förbund de tas. Tänk ICA och COOP du kan ju inte utnyttja dina COOP medlemscheckar på ICA och tvärt om.

SOM WCFare kan du tyvärr inte ställa ut på SVERAK urställningar.

Katten registreras i det förbund ägaren är medlem i. Så köper du en SVERAK katt och är WCF medlem så reggar du om katten till WCF och katten får då en ny stamtavla och ett nytt registeringsnummer. Men det gamla numret finns också med på stamtavlan.

Bedömningssedlarna ser lite annorlunda ut och katterna delas upp lite annorlunda. Rasstandarderna och godkända raser och färger skiljer sig lite åt.

Jag är SVERAK ansluten själv men ställer mycket på WCF också och alla mina katter har därför dubbla titlar. Ja inte mina La Permer för den rasen är ju ännu inte godkänd i FIFe så de meriteras istället på WCF utställningar.

Det är tyvärr inte så många WCF utställningar per år i Sverige men mellan 10-15 är det nog ialla fall. SVERAK utställningar är det nästan varje helg.

Hoppas att jag kunde räta ut några av dina frågetecken.

Stolt ägare till fem La permer

Akinna89
2013-03-23 10:55
#2

#1 Tack så jättemycket för svar! Nu klarnade det :) Jag har "bara" sällskapskatter men jag tycker det är väldigt intressant allt som har med kattvärlden att göra :)

Det var en sak som jag inte riktigt förstog: 

"Katten registreras i det förbund ägaren är medlem i. Så köper du en SVERAK katt och är WCF medlem så reggar du om katten till WCF och katten får då en ny stamtavla och ett nytt registeringsnummer. Men det gamla numret finns också med på stamtavlan."

Detta är uppfödare som gäller bara antar jag, inte privatpersoner? Kan man göra tvärtom, om någon köper en katt från WCF, och sedan regga om den till sverak?

Om en uppfödare är medlem i sverak, köper en katt med stamtavla från WCF, för att avla med en katt som har sverak stamtavla, får ungarna då den stamtavla som uppfödaren är medlem i? Eller kan man inte göra så :)

Dom uppfödare som håller på med outcross oavsett vilken ras, eller om man föder upp katter som inte ännu är godkända i Fife, dom kommer alltid få stamtavlor från något annan kattklubb än sverak, så länge inte fife godkänner dom som ras?

MonicaLagerquist
2013-03-23 14:56
#3

Ska man inte ställa ut eller avla på katten så behöver man inte byta förbund på katten.

Jag har köpt och sålt katter till WCF och det är inga problem.Lika så har jag lånat och lånat ut hankatt till WCF-are.

Jag avlar och registerar mina La permer i SVERAK eftersom att vi just nu jobbar på att få den godkänd. Det kan man endast göra genom att jobba inom förbundet. Det är en lång process som sträcker sig över flera år. Så länge som de inte är godkända får vi uppfödare ansöka om kontrollavelstillstånd och katterna registreras och får stamtavla. Men de får inte LO stamtavlor utan RX stamtavlor.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: