Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 19795 ggr
AnnaMaja0
2013-01-31 02:19

Katt som slutat tvätta sig

Vad skulle det kunna finnas för orsaker till att en katt slutar tvätta sig/hålla sig ren? Min ena katt tvättar sig i princip inte alls längre vad vi kan se. Hon luktar av både avföring och urin och är väldigt äcklig i pälsen. Vi har badat henne ett par gånger pga detta och då är hon ju fin igen ett kort tag. Detta började för drygt 1 månad sen. Katten det gäller blir 11 år i maj, kastrerad hona. Vaccinerad. Avmaskad. Både inne & utekatt. Kelig och lika sällskapssjuk som alltid. Pigg & rask precis som vanligt, leker med sina kattkompisar, klättrar i träd och hoppar utan svårigheter både upp och ner ur t.ex soffan. Äter & dricker bra, bra i magen. Undersökt av veterinär som uteslutit sjukdom/skada.

Annons:
OberonsMatte
2013-01-31 06:35
#1

Hur gick veterinärundersökningen till, dvs. vad kollades och hur?

Sajtvärd Katter iFokus

vinteralvan
2013-01-31 10:26
#2

Tass. Låter mycket märkligt.

annzoo
2013-01-31 11:12
#3

Katter som slutar tvätta sig är ofta tecken på sjukdom eller smärta.

Vad hände för en månad sedan då allt började?

AnnaMaja0
2013-01-31 13:06
#4

#1 Diverse prover togs som alla var bra, vet inte i detalj exakt alla prover men de visade bl.a i alla fall att det fanns ingen infektion, lever & njurar bra. Hjärta & lungor lät bra, slemhinnor + ögon & öron var UA. Det fanns inga sår, svullnader eller andra yttre skador. Veterinären klämde och gick över katten noggrant, böjde i leder men hittade inget som verkade vara fel och ingen smärta verkade kunna provoceras fram. På plats hoppade kattan med lätthet både upp och ner från det höga undersökningsbordet. #3 Det var precis min tanke också, att hon nog har ont någonstans eller är sjuk. Men vi kan liksom inte hitta nåt fel. Och hon är som sagt lika pigg som alltid och med tanke på hur hon far fram när hon leker och busar så känns det märkligt om hon nu skulle ha så ont att hon inte kan tvätta sig. Hon härjar ganska friskt här hemma med mina 2 yngre katter. De leker jage, brottas, hoppar upp och ner på bänkar, bord, stolar, soffa, säng och klösträd. Ute älskar hon att klättra i träd och gör det utan problem varje dag. Hon är tillgiven och gosig och vill gärna vara med där vi är, gärna ligga i knät och bli klappad hur länge som helst. När jag lite noggrannare tänker efter så är det nog mer än 1 månad, är nog nästan 2 faktiskt. Vi märkte här hemma hur hon successivt liksom blev mer och mer "ofräsch". Till slut fick vi duscha henne. Och inte ens efter dusch när hon verkligen är genomvåt (handdukstorkad) tvättar eller slickar hon sig. Hon gör liksom inte ens ett försök. Ingenting har ändrats här hemma, vi har inte ändrat om något i vårt hus och det har inte försvunnit eller tillkommit varken djur eller människor. Hon får samma mat som alltid, lådan står där den alltid stått. Vi upplever ingen förändring hos henne alls, förutom just att hon inte längre håller sig ren.

Uppkatten
2013-01-31 17:18
#5

Munnen då? Inga problem där som t ex ont i tänder, tandkött eller liknande?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

AnnaMaja0
2013-01-31 18:28
#6

#5 Glömde skriva det: Veterinären kollade såklart munnen också. Tandköttet såg friskt och fint ut, inga skadade tänder. I slutet av augusti var kattan dessutom hos veterinär och tog bort tandsten, då upptäcktes heller inget konstigt. Hon verkar inte ha ont i munnen heller, hon äter allra helst torrfoder som hon tuggar ordentligt på innan hon sväljer. Och hon äter mer än gärna råa kycklingvingar där hon tuggar sönder benen, samt infångade möss och fåglar.

Annons:
Uppkatten
2013-01-31 18:42
#7

#6 Låter bra! Men ha lite koll, FORL t ex märks ju ofta inte vid tandstenstagning  (enl. min tidigare veterinär) utan först vid röntgen.

Katter kan också ha tumörer i munhålan (t ex under tungan) - inte alltid helt lätt att upptäcka. Kanske kan påverka katten (kännas obehagligt för katten) t ex när den tvättar sig men inte när katten äter… (tungan används ju lite annorlunda när katten tvättar sig än när den äter)?

OBS! att detta bara är funderingar från min sida!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

AnnaMaja0
2013-01-31 20:44
#8

#7 Tar tacksamt emot alla funderingar, vill ju såklart hitta en orsak till hennes beteende. Det visste jag inte om FORL, tack för tipset. Kan FORL fortgå länge innan det ger skador som är synliga för ögat? Är det "vanligt" med tumörer i munhålan på katt?

Uppkatten
2013-01-31 21:08
#9

Min veterinär sa (om FORL) att skadorna på tänderna kan sitta under tandköttet och därför vara svåra att upptäcka. Hade då en gammal katt som inte ville äta, därav kom vi att diskutera FORL. Han var fin i munnen, tandsten tagen nyligen, inga synbara problem i munhålan, reagerade inte när veterinären kände på tänderna o s v. Jag ville dock inte ta risken att söva honom i det skicket han var i, och det visade sig sedan också att han hade en annan sjukdom. Men jag tror att man räknar med att åtminstone 35% av alla katter drabbas av FORL, d v s det är en vanlig sjukdom. De kan då t ex börja tappa mat när de äter, tugga bara på ena sidan, gnissla tänder o s v. Men ärligt talat så kan jag inte särskilt mkt om sjukdomen, bara det som just den veterinären sa.

Om tumörer i munhålan vet jag i stort sett bara att de är vanligare hos äldre katter.

Vet heller inte om det påverkar kattens benägenhet/förmåga att sköta sin hygien, men det låter väl tänkbart att smärta i tänder/mun skulle kunna få en misse att vilja använda mun/tunga/käkar mindre? Men det är en spekulation från min sida.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VildaVittra
2013-01-31 21:25
#10

Jag har en dement katt som började bli snurrig vid ca 10 års ålder, sen för några år sedan glömde han bort att han har en sida på vänster också, så den får matte sköta.

I vår fyller han 24 år. Pigg och frisk i övrigt.

Har hon inga  andra beteendeförändringar som kan stämma in på demens?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ProvinsiaRivers
2013-01-31 22:13
#11

Blodprover visar inte allt som händer i djurets kropp.

För drygt ett år sen fick min gamla katt (10 år) diagnosen diabetes.Det togs en massa andra prover med som inte visade nåt avvikande.Han tvättade inte heller sin päls.Mina andra katter ville inte ha honom i kattgruppen mer.Dom hade kunnat döda honom om jag inte separerade dom helt! Insulinet gjorde inte honom bättre så jag tog honom till en annan veterinär som tittade på slemhinnorna och såg att han har svår anemi.Han var även svullen i buken men i övrigt undernärd.Han åt mat men inte mycket.Drack mest eller sov och ville vara ifred:( Jag valde att låta honom somna in:'( Är djupt tacksam för att vi fick ha honom i 10 år och han behövde inte lida länge.

Men katten är ett djur som när den är sjuk så är den bra på att dölja detta.Överlevnadsinstinkten är stor och om man visar sig svag i en kattgrupp så blir man ett byte!Dom kan dölja det mesta.En katt kan vara döende men du ser det inte för den vill inte att det ska synas.Däremot slutar dom att sköta pälsen vilket är ett säkert tecken på sjukdom…

Lycka till med din katt! Hoppas ni hittar en lösning!

AnnaMaja0
2013-02-07 20:21
#12

#9 Tack för infon! #10 Vi har faktiskt funderat här hemma på om det kan vara så att hon blivit dement. Men det är svårt att säga, hon har en del "lustiga" beteenden, men hon har hela livet varit lite speciell. Hon hade ingen bra början på sitt liv, utan att gå in på alltför mycket detaljer så var hon tvungen att skiljas från mamma & syskon vid knappa 5 veckors ålder och jag tror att detta påverkat henne och hennes beteenden en hel del. #11 Det var tråkigt med din pisse, men ibland är tyvärr det enda rätta att låta dem somna in. Du har rätt, katter är mycket duktiga på att dölja sjukdom & smärta. Kattan hos mig hade inga svullnader någonstans vid undersöknig och slemhinnorna var helt ua. Hon äter och dricker precis som vanligt och är mycket aktiv och kelig som vanligt, där har liksom ingenting förändrats. Min katta är dock den klara ledaren och den dominanta bland våra 3. Hon är även "bossen" i umgänget med grannens 3 katter. Så har det alltid varit och det har inte ändrats alls sedan problemet med att hon slutat tvätta sig dök upp. De är alla goa kompisar, men det är tydligt att hon bestämmer och hon är på inget vis utstött eller så. Några gånger de senaste dagarna har jag sett kattan tvätta mina 2 andra katter, hon tvättade dem både länge och omständligt och efteråt lät hon dem tvätta henne lite här och där. Så uppenbarligen kan hon ju slicka och tvätta andras päls, men varför inte sin egen? Blir liksom inte klok på det här.

JohannaEkroth
2013-02-07 20:32
#13

Kan ni hjälpa henne med tvätten genom att ta en mjuk borste med strån, alltså inte karda eller plastborste utan en riktig borste med naturlig borst, spreja på borsten med en blandning av vatten och kanske någon milt kattschampo eller något annat som är bra för pälsen och inte gör någonting om det blir kvar och borsta igenom henne dagligen som t.ex. efter mat, när hon precis vaknat, varit på lådan, eller så såsom deras rutin ser ut, för att se om det triggar henne till tvätt igen?

Hon verkar ju inte vara deprimerad heller eller har jag fel?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
AnnaMaja0
2013-02-07 20:48
#14

#13 Nej, hon verkar på inget sätt deprimerad tycker jag. Hon är lika busig och tillgiven som alltid. Vi har varit tvungna att ett par gånger verkligen bada henne då hon blivit alltför smutsig. Får lika dåligt samvete varje gång för hon blir halvt hysterisk; klöser, river, morrar, fräser och ylar. Borstning har varit ett gissel ända sedan hon var liten, hon HATAR det av någon anledning. Direkt jag tar fram en borste springer hon och gömmer sig, medan de andra 2 glatt kommer springande och lägger upp sig kurrande på högsta volym. Har testat en uppsjö olika borstar. Det senaste har jag blött en mjuk tvättlapp med vatten och strukit över henne för att hjälpa henne hålla sig ren och kanske stimulera henne att tvätta sig själv. Hon accepterar det, men inte tvättar hon sig.

[Emma--]
2013-02-08 05:10
#15

Och hon är i bra kondition i övrigt så att hon kan tvätta hela kroppen? Vissa tjocka katter tvättar sig ju sämre, och har läst att vissa kan sluta tvätta sig helt.

AnnaMaja0
2013-02-08 20:34
#16

#15 Tjock är hon definitivt inte, snarare är hon ganska tunn, det har hon alltid varit. Kan liksom inte hitta någon fysisk orsak till att slutat tvätta sig själv.

ElmerKrudd
2013-02-09 00:34
#17

Låter väldigt märkligt .. Aldrig varit med om att en katt slutat tvätta sig. Min första tanke är om det kan vara någon muskel eller så i nacken som gör det svårt fr henne att nå?
Eller rör hon på huvudet bra och så?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Gråtas
2020-02-22 09:52
#18

Hej Jag har en kastrerad hankatt på 4-år som också slutat tvätta sig. Ibland dreglar han lite efter att ha ätit och/eller druckit, inte ens då slickar han sig runt nosen. Ibland tar han framtassarna som de gör då de tvättar ansiktet och framtassarnas insidor, men använder inte tungan. Har sett att han kan slicka sig runt nosen. I övrigt har han börjat kissa inne ett fåtal gånger trots att han under sina fyra år tidigare alltid gått ut genom sin kattlucka och gjort sina behiv ute. Nu har jag tagit fram hans låda igen för ca 2 månader sedan, men han kissar bredvid den på golvet i alla fall. Har hållt den ren och nu även tagit bort sanden och spolat ur den så den är blank som golvet, då har han kissat i den en gång. Jag lyfter ut honom morgon, eftermiddag och innan jag går o lägger mig. Kattluckan sitter på ca 1,20 meters höjd men han har inga problem att hoppa upp på brädan till luckan då han ska ta sig in. Blodprov hos veterinär var "utmärkt bra" men urinprovet visade antydan till kristaller, så han fick nytt foder som ska förhindra det. Annars har han tidigare mest fått fint "bra" foder från Arijen. Hur gick det med er katthona som slutat tvätta sig? Med vänliga hälsningar, Christian

Catlady91
2020-02-22 14:01
#19

Sätter också en tass här, detta låter mysko..

Något kanske hände för en månad sedan? Det kan ju vara något psykiskt

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: