Annons:
Etikettom-sajten
Läst 1985 ggr
TerriZue
2013-01-07 12:36

Vad är egentligen påhopp?

Jag ser att det redan finns flera inlägg här inne som rör stämningen på forumet men jag känner att jag har några tillägg och väljer att skriva dem i en helt ny tråd.

Jag har lagt märke till att det ofta spårar ur och blir väldigt tråkig stämning i vissa dikussioner och många trådar måste låsas och det känns väldigt tråkigt.

Det påstås ofta (nästa alltid) i heta diskussioner att folk kommer med personliga påhopp och angrepp men jag kan sällan se de här påstådda personangreppen där folk säger att de finns.

Efter att ha varit här inne ganska länge och läst ganska mycket trådar och själv deltagit i en hel del heta diskussioner har jag märkt att de trådar som oftast spårar ur är Huskatt vs. raskatt (hatar att kalla det så men har märkt att den benämningen ofta kommer upp) och utekatt vs. innekatt.

Det som ofta händer är (t.ex) person A skriver något i stil med att denna har en jättesöt, jättesnäll huskatt som den vill ta en kull på och kommer med frågor om hur man bör gå till väga och liknande.

Person B, C, osv skriver i sina inlägg att huskattsavel inte är att rekommendera på grund av de många hemlösa katter som finns, att man inte kan ha ordentlig koll på vilka sjukdomar som finns bakåt i leden osv, osv. Ofta kommer folk även med rena fakta som de på ett informativt sätt räknar upp. Argument för varför man inte bör avla på huskatter men om man nu ändå vill göra det så bör man tänka på vissa saker innan.

Person A går då in och skriver ett inlägg om hur sådar han/hon är på grund av de personliga påhopp som förekommer i tråden och att det faktiskt inte är något fel på huskatter, de är lika mycket värda som raskatter osv.

Det jag försöker säga är att detta exempel är inget personligt påhopp, det är enbart fakta. Antagligen fakta som person A i det här fallet inte ville höra då han/hon gärna ville ta en kull på sin huskatt men det är fortfarande viktigt att man kan ta åt sig konstruktiv kritik.

Att någon skriver att man inte bör avla på en huskatt betyder inte nödvändigtvis att man hatar huskatter och tycker att raskatter är värda mer, det betyder endast att marknaden för huskatter är mättad och inte behöver fyllas på, det finns inte plats för fler. Det har absolut ingenting över huvud taget att göra med om de är mer eller mindre värda.

Jag har sett extremt många liknande exempel där folk reagerar väldigt aggressivt på grund av att folk debatterar och diskuterar i deras trådar. Detta är ett diskussionsforum och om man lägger upp en tråd här får man nog helt enkelt acceptera att det kommer finnas folk som har synpunkter på det man skriver och att många av dessa förmodligen kommer ha en helt annan syn på saker än vad man själv har och självklart argumentera för sin egen åsikt. Det är så det fungerar.

Självklart har även jag sett att det finns folk som faktiskt kommer med påhopp och onödigt dräpande kommentarer, detta tycker inte heller jag är okej men man behöver inte vara överkänslig och anklaga folk för personliga påhopp bara för att de argumenterar emot det man själv tycker.

I den här tråden är det helt fritt fram att diskutera och argumentera precis hur man vill. Jag räknar med att många kommer ha en annan åsikt än mig och om ni har saker att tillägga är jag öppen för fler åsikter. Jag tänker inte anklaga någon för personliga påhopp om ni tycker annorlunda.

Denna tråd är inte heller avsedd att provocera, jag vill bara försöka få folk att tänka efter innan de anklagar andra för påhopp, vad jag kan se förekommer det inte alls lika ofta som folk påstår.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Gronstedt
2013-01-07 12:43
#1

Ordet "påhopp", liksom ordet "kränkt", har på kort tid genomgått en stark betydelseförskjutning i det vardagliga språkbruket. Om man får mothugg i något avseende har man genast blivit "kränkt" och utsatts för "påhopp". Det är beklagligt, för detta är ju bra ord för viktiga företeelser och det vore bra att spara dem tills de behövs.

Man är varken kränkt eller påhoppad för att någon säger att de tycker att man har fel och de tycker att ens åsikter är felaktiga eller dumma. Man är möjligen förorättad, sur och anser i sin tur att den som tyckt det har fel och har felaktiga/dumma åsikter …

[dynamitella]
2013-01-07 12:52
#2

Ett påhopp är för mig exempelvis "Du är dum i huvudet" och "Du är en jävla djurplågare" etc.

Men all sorts fakta från en pålitlig källa är ju inte att betrakta som påhopp.

Det handlar, som redan påpekats, om att vederbörande inte tål att höra att de har fel eller att andra inte delar åsikten. Jag själv kan känna mig kränkt om någon totalt nedvärderar min åsikt :) Men det är då viktigt att man försöker ta lite distans och förstå att folk har olika upplevelser och åsikter.

[Emma--]
2013-01-07 12:59
#3

Håller med. 

Förstår att det inte alltid är roligt när åsikterna blir helt emot vad man själv tänkt och gjort. 
Och som jag skrev i en annan tråd nyss är det för lätt att folk väljer att tolka saker i en negativ ton vilket snabbt kan få det att verka värre än det egentligen är.

Rumblebee
2013-01-07 13:29
#4

Kan inte göra annat än att hålla med. Är man så pass känslig så att man anser att man blir påhoppad, kränkt och annat när man får höra sådant som man inte vill höra så som verklig fakta, så kanske man inte har något på ett forum att göra tills dess att man kan ta kritik.
Visst kan jag förstå att det är surt att inte få höra det man vill höra, men så länge det inte är riktiga påhopp så kan man bara göra två saker;  ta till sig det som skrivs eller så går man ur diskussionen och fråga sig om man har något på forum att göra. För i forum får ju alla skriva och det funkar inte att skriva ''jag vill bara ha svar som är positiva''.
Och mig veterligen så bryter ingen mot vare sig någon svensk lag eller några forum regler vad gäller vett och etikett, i alla fall inte som jag har sett.

[PysselMatten]
2013-01-07 15:03
#5

Jag upplevet faktiskt att det handlar om hur kritiken läggs fram…det enda man behöver göra, enligt min uppfattning, är att läsa igenom sin kommentar en extra gång och ställa sig frågan, hur kan detta tolkas? Det kan vara att rekommendera att gå in på TS profil och kolla ev. ålder innan man går för hårt fram…det finns faktiskt barn här inne med, och s barn kan det vara svårt att veta vad som är positiv kritik eller "elakheter"… Jag säger som jag sagt tidigare…visa varandra respekt och tänk på att vi alla är här av samma anledning…att vi älskar våra djur!

tlundegard
2013-01-07 15:07
#6

#5 jag håller med. Och är det så att man märker att någon blev stött/påhoppad så kan man be om ursäkt och berätta att det inte alls var meningen.

Jag tycker att det är viktigt att se saken ur den andres synvinkel. Är man lite extra känslig för påhopp så kan man troligtvis inte hjälpa det. Varför ska vi då vara ännu elakare och säga att personen i fråga inte hör hemma här? :S

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
TerriZue
2013-01-07 17:30
#7

#5 Jag håller med om att informationen ibland läggs fram på ett lite väl hårt och anklagande sätt men det händer verkligen inte så ofta som folk påstår (enligt min mening). Ansvaret ligger inte endast i hur man skriver inlägget, ett visst ansvar ligger även hos den som tolkar texten. Man behöver inte anstränga sig för att se personliga påhopp och förvänta sig att bli nedtryckit i varje inlägg, läser man med neutral inställning är det lättare att se inläggets verkliga mening.

Jag ser så otroligt många exempel där folk inte alls har skrivit något argessivt eller provocerande, de har bara uttryckt en annorlunda åsikt (på ett lugnt och städat sätt) och får då anklagelser om personliga påhopp för att TS inte vill ha någon negativ kritik.

*Ett tillägg till mitt första inlägg: Jag är en sån som argumenterar för mina åsikter så länge jag står för dem. Jag fortsätter att argumenter för min sak tills jag:

  • Blir överbevisad av andras motargument
  • Båda parter (eller bara den ena) inser att diskussionen inte kommer längre, vi tycker helt enkelt för olika och blir bara agressiva
  • Min motpart känner sig överbevisad av mina argument och byter åsikt

Detta betyder inte att jag inte accepterar andras åsikter eller dumförklarar någon men självklart vill jag visa vad jag står för och varför jag tror att det är rätt, jag förväntar mig ingenting annat av alla andra som går in i en diskussion heller.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

jollycox
2013-01-07 19:30
#8

Håller med dig TS!
En annan sak jag tror bidrar till att en ny medlem känner sig påhoppad är om tex hen startar en tråd om att para sin huskatthona så svarar kanske 5 stycken att 'nej det bör du inte göra' och varför. Jag skulle tycka att det räcker med att två max tre svarar 'nej det bör du inte göra' och varför tills TS varit in och läst dom. Tänk själva om ni ställer en fråga, tror att ni ska få bra svar men istället när ni går in på tråden så väntar där fem svar där alla säger emot din ide.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: