Annons:
Etikettom-sajten
Läst 1810 ggr
Nordqvist
2013-01-06 22:48

Skärp er!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kattfolk och hästfolk är det värsta folk jag vet! Ja jag är själv både häst- och kattmänniska men vad fan! När man frågar om råd på något forum får man bara skit och är en extrem dålig djurägare som inte har guldbeklädda sängar med sidenkuddar med diamantprydda sömmar och guldtoffsar åt katterna! Och GUD NÅDE DIG om du köper kattmat från ICA!!!!! Eller om du BARA har TVÅ kattlådor till dina katter! Eller TÄNK OM du skulle åka bort… OOOHH! Jorden går under.. Ffs det är en katt, ingen jävla gud!!

Så länge djuren får omvårdnad, kärlek och mat så kan ni väl vara nöjda!?! Men icke sa nicke! Det ska dussas och piffas och daltas med djuren. Visst, de BEHÖVER bra mat, men de DÖR inte av av mat som inte kostar 7000 kr i månaden! Mina katter har levt många år på mat från vanliga matvarubutiker, många år… Ja de LEVER!! Så länge djuren mår bra så kan ni väl låta oss MÄNSKLIGA djurägare vara MÄNSKILIGA! Alla har inte 110% av sin tid att lägga på djuren..

Forumssidor har blivit mer som en mobbningssida för vuxna. En lakplats för vuxa, ett ställe där folk kan trycka ner andra i (katt)sanden för att själv verka bättre..

Jag tror nog att även DU glömt att ta bort en bajshög i kattsandlådan någon gång, eller att just DIN katt kissat på mattan, eller att DU har gett din katt "dålig" mat eller kanske just DIN katt spydde utan fisken du gav den… Eller så glömde DU att borsta din katt EN DAG! Eller hur? inte så jävla perfekt du heller va? Nä tänkte väl det…

Så låt oss andra som bara älskar våra djur och vill deras bästa och gör så gott vi kan får GÖRA DET! Se inte ner på oss eller se på oss som om vi vorde dumma i huvudet bara för att vi inte föder upp raskatter för miljonbelopp i guldtapetserade rum med det mest optimala förhållandena för katter… Som förresten härstammar från tigrar och andra kattdjur som sover på marken, i gräset och äter döda djur och inte fina fisken eller oxfilé i gele…….

Ska även tillägga att min BLANDRASKATT är 10 år gammal, har ALDRIG varit sjuk, aldrig mått dåligt och aldrig något annat dåligt och är uppfödd på Friskies och Mjau kattmat! Fick fina lovord av veterinär på hälsoundersökning, såg ut som en raskatt sa hon! Han är kelsjuk, kärleksfull och älskar sin matte mest i hela vida världen! Och jag honom…. <3 Han ligger i mitt knä just nu och spinner som en traktor…

Så det så!!!

Annons:
viciouscircle
2013-01-06 22:59
#1

Det är väl mycket en etisk frågeställning också. Själv anser jag att man inte bör ta på sig ansvaret över ett annat LIV om man inte är villig att ge den det bästa möjliga.

Nordqvist
2013-01-06 23:02
#2

Jag gör ju det! Så länge de är glada och nöjda och LEVER så gör jag väl det? Eller? De är inte sjuka, blir inte slagna, de får mat varje dag och rent vatten! De får tillsyn och rent i lådan och tillgång till naturen utomhus! Perfekt!

viciouscircle
2013-01-06 23:13
#3

Matfrågan som du tog upp.. Hur en kropp reagerar på födan märks inte på en gång. Bara för att någon mår bra idag betyder inte det att den gör det i morgon.

Tex.. Om jag VET att ett foder inte är speciellt bra för en katt, säg Friskies. men ändå ger katten det.. Tänk om det förkortar kattens liv med några år? Katten kanske mår skapligt de åren den lever.. men dör i förtid.
Jag tycker inte att jag har rätten att begränsa en levande varelse på det sättet. Är den i min vård så är det min skyldighet att se till att den lever till max. Det är ändå ett LIV vi pratar om.

Har jag gett katten de BÄSTA livsmöjligheterna om jag medvetet ger den det SÄMRE alternativen?

Nej, för mig är det svaret i alla fall självklart..

mitzerl
2013-01-06 23:21
#4

Jag läste din tråd om den felkissande katten och jag blir lite förbryllad. Varför skrev du överhuvudtaget om att han kissade fel om du inte vill ha några svar kring detta? Det verkar som att du inte vill komma till rätta med felkissandet utan har bestämt dig för att omplacera. Om jag missuppfattat saken så ber jag om ursäkt, men det är verkligen den uppfattningen man får iallafall.

Om någon skriver om en felkissande katt på ett kattforum så hör det väl kanske till att folk svarar på det och ger råd. Och man kan ju inte själv välja vilka råd man skall få. Om du inte ville ha några råd kring felkisseriet utan bara vill ha hjälp att få honom omplacerad så hade det kanske varit bäst att inte ta upp felkissandet alls.

Jag såg inget påhopp i den tråden, utan bara tips och råd, som du blev arg över. Själv tycker jag det vore jättesynd om du omplacerade katten utan att först göra allt för att komma tillrätta med problemet.

mitzerl
2013-01-06 23:24
#5

#2 Uppenbarligen är väl den ena katten inte nöjd och glad eftersom han kissar fel.

Nordqvist
2013-01-06 23:24
#6

Haha ja TÄNK OM!! Men så länge de mår bra JUST NU så är det väl huvudsaken!? Äter du bara grönsaker och ekologiskt odlat? annars kan du dö i förtid vet du väl? Så sätt igång nu och börja äta ekologiskt och saker utan E-ämnen och utan konserveringsmedel och sötningsmedel och annat skit! DU DÖR I FÖRTID!!!!!!!  Glö för BÖVELEN inte attsluta med godsaker och vin och öl och BARA dricka vatten! Annars dör du i förtid! Gå inte ut för du kan andas in avgaser och annat skit, då dör du i förtid…. För ditt eget bästa stäng in dig i ett väl ventilerat rum med luftrenare och luftfuktare och massa ekologiska grönsaker så du inte DÖR I FÖRTID!!!

Så länge de mår bra så får de äta de som de äter.. Som jag sa, min katt är 10 år och still going strong, har aldrig varit sjuk, aldrig skadad, aldrig mått dåligt. han är en lycklig liten stor katt som älskar livet! Ja han t.o.m LER när man klappar honom….
Den andra kissen har psykiska problem sedan han var kattunge, inget som har med maten att göra och jag har kämpat och slitit RÖVEN av mig för att han ska bli den härliga lilla kissemissen han är idag och han LEVER och har det BRA! Är jag dålig då? De flesta hade avlivaten sån katt…. Gör det mig dålig då som stått och torkat kiss och klappat och burit och haft terapistunder och masserat och tagit hand om den räddaste kissen i världen och gjort honom till en mysig familjekatt!? 
Fy fan jag borde skjutas…..

Ska man gå och tänka "Tänk om" hela livet blir man ju fan störd… Eller hur?

Annons:
Nordqvist
2013-01-06 23:25
#7

#4 + 5 läs ovan….

Nordqvist
2013-01-06 23:28
#8

#4 jag sa att det inte var lådan det var fel på men fick ändå höra att jo så var det visst och mina förhållanden för mina katter inte var optimala och att mina katter VISST skulle gilla sanden de inte gillade osv…. det var konstigt att de inte gjorde det för alla andra katter gjorde det!! Det är inte att ge råd, det är att tjata om att jag är en dålig djurägare i mina ögon iaf… Hon kunde skippat det då och sagt "Ok men prova det här istället då" och gett upp kattlådesnacket…..

Nordqvist
2013-01-06 23:31
#9

och jag ger mina katter den bästa möjlighet JAG KAN!

mitzerl
2013-01-06 23:39
#10

Det är ju jättebra att dina katter mår bra på Friskies än så länge, får hoppas att de gör det i fortsättningen också. Att ge en katt Friskies är ungefär som att du skulle ge din dotter pizza, kebab och pommes frites varje dag. Inte bra i längden med andra ord.  Jag hoppas att hon får bättre mat iallafall.

Du skrev att de får Mjau också. Hade det varit mina katter så hade jag skippat Friskies och bara gett Mjau. Men du får göra som du vill.

rudyC
2013-01-06 23:43
#11

men snälla lilla … vän …

slå inte knut på svansen va?

du utsätter ju bara dig själv för mobbning när du startar en tråd med en känslig grund för dj eller nån annan …

ute katt eller inte
bra mat eller inte
raskatt eller inte
OSV OSV

gillar du inte va som skrivs så HAR du ju ett alternativ eller flera beroende på vad man vill göra åt saken …

tex
ständ av datorn
svara inte mer på trågen
ta en kopp te
ta det me humor
ta det som tips

gör what ever…

men bitcha inte när folk har osikter över nått som DU lägger ut

viciouscircle
2013-01-06 23:48
#12

#6 Det JAG väljer att äta är MITT val. Det mina katter äter är INTE deras val. Väljer jag att äta dumt får jag skylla mig själv. Katterna har inte ett val. De måste äta det jag ger dom, annars kommer dom svälta.

Kan man inte ge ett liv det bästa möjliga så är man inte heller i ett sådant läge att att man bör ge sig på att ta sig ann ett liv. Då kanske man bör vänta tills man har det bättre ekonomiskt ställt.

och då räcker inte "och jag ger mina katter den bästa möjlighet JAG KAN!"

Handlar det om tillfälligt en period om det strular till sig med ekonomin så kan jag förstå.. för man kan inte alltid förutså framtiden. Men om det är så alltid.. eller om man medvetet ger dom sämre alternativ för att man prioriterar på det sättet.. nej, då bör man inte ha djur. Det är min syn på saken.

Folk kanske tycker att det är hårt men.. Ja, det är som sagt ett LIV vi pratar om.

Nordqvist
2013-01-06 23:49
#13

#10 ja de får bara Mjau nu eftersom jag hört att det var det bästa av alla "lågprisvarumärken" eller vad de nu ska kallas…

#11 Nej jag ville bara uppmärksamma folk om att alla inte är perfekta men tar han om- och älskar sina djur ändå och att djuren faktiskt KAN må bra av "vanlig" behandling. Det är många gånger som man fått skit för saker som jag tror 100000 andra gör varje dag! MEN jag tänker inte lämna sidan heller eftersom det finns normalt folk som faktiskt ger bra råd oxå!
TILL SAKEN hör att man blir sedd på med onda ögon så fort man inte ger sin katt "the royal treatment" här…

Annons:
rudyC
2013-01-07 00:00
#14

men gäller det inte för ALLA sajter och djur?
bara DU anser att du behandlar DITT djur rätt så ÄR det rätt för dj
inget att slå knut på svansen för!

själv går man under namnet djurplågade *asg* för att jag tar inte skit från djur särskilt hundar och hästar och katt för den delen
då jag fostrar mina djur att respektena mig och mina regler

jag kan stålt säja att jag tillhör den gamla skolan för jag anser att det är rätt för mig och mina djur

men det innebär inte att det är rätt för nån annan

mylicharlie
2013-01-07 00:04
#15

#14 djurplågare? Om folk har den åsikten undrar man ju vad du gör med djuren?

Nordqvist
2013-01-07 00:15
#16

#14 Jo alla… Varför är du djurplågare om du tar han dom dina djur? för det gör du väl? Eller? Så länge du inte slår dom eller de far illa så…. jag hoppas verkligen inte att du gör det!

rudyC
2013-01-07 00:18
#17

O.o
ja slår mina djur hela tiden *lol*

nej ärligt jag är den som hällre höjer rösten åt djuret är säjer "snälla,söta gulliga rara skulle du kunna låta bli att göra så om det är okej" och stoppa näsan (på djuret) fullt me godis

det innefattar inte att jag slår dom ! om det nu va nån som missade irronin i början =D

[PysselMatten]
2013-01-07 00:20
#18

Den här tråden måste jag säga att jag helt och hållet saknar respekt för… Det handlar ju enbart om pajkastning… Varför ens starta en sån här tråd och skriva om vuxenmobbing när nivån på vissa av inläggen här ligger på småskolenivå? Skulle föreslå att någon låser tråden… Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus sägs det…och jag i mitt stilla sinne funderar nu på om inte TS är lika bra kålsupare som många andra…*bara mina åsikter* Varför annars starta den här typen av tråd? Dessutom upplever jag att det är TS som i sina inlägg kastar ur sig kränkningar istället för som det påstås, tvärtom… LÅS TRÅDEN! TS, mitt råd till dig är att du tar ett par minuter och läser igenom skrivreglerna som gäller på forumet…

Mymlan
2013-01-07 00:22
#19

Att ni orkar hålla på…

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Nordqvist
2013-01-07 00:23
#20

#17 aja baja!!! xD ja men gör inte alla så? eller? Elleeer? jag behandlar mina djur som jag gör med mitt barn… Ibland måste man höja rösten helt enkelt! Så då kanske jag är dubbel djurplågare som dessutom ger mina katter ica-mat! :O

Annons:
viktoria91
2013-01-07 00:23
#21

#6 Skillnaden är att jag som människa kan välja vad jag stoppar i mig, din stackars katt får ju äta vad som serveras.

Nordqvist
2013-01-07 00:27
#22

#21 Jo jo, men gör man det bästa man kan av det man har så blir man ändå sedd som en idiot… Jag har inte råd att köpa kattfoder för 800 kr varje månad…. Så jag gör det bästa jag kan! Det bästa av det värsta!

linda88
2013-01-07 00:27
#23

Men varför tar du åt dig? Är du själv nöjd med de val du gör får dina djur bör du väll kunna stå för dom utan att skriva ett inlägg som mest är skrattretande.

Själv blir jag bara glad om jag kan få viktig info, andras åsikter och diskutioner. Kanske kan jag lära mig något nytt och kanske kan jag lära någon annan något.

Att folk har olika åsikter är väll det roliga med ett forum?

Wony
2013-01-07 00:27
#24

För det första. Går man in med vad som verkar vara förutfattade meningar och ett språk som är allt annat än inbjudande kan man nog knappast förvänta sig att få bra svar tillbaka.

Sedan tycker jag att man inte kan dra alla kattägare över en kam. Två lådor funkar jättebra till en katt, och kan funka bra till flera också, så länge det inte leder till problem. Det är individuellt.

Bra mat behöver inte kosta 7000kr i månaden. Ärligt talat undrar jag vad för slags foder det skulle vara? Vår katt äter för i runda slängar 200kr per månad, och då är det välanpassat foder. Det dyraste är absolut inte alltid det bästa. Och Mjau blötmat, som finns på t ex ICA, är ett väldigt bra foder. Det innehåller precis det som katter ska äta = kött. Ja, och vatten, för katten är anpassad att få i sig vatten via maten. Jag skulle därför vilja påstå att exempelvis Mjau är optimalt för katten, och inte dyrt.

Själv har jag en huskatt, som får billigt foder, men som bara innehåller kött och vatten. Det tar inte längre tid att köpa hem än annat foder. Att rensa kattlådorna 1-2 gånger per dag tar inte heller många minuter. Högst fem minuter totalt. Jag skulle tro att den mest basala omvårdnaden av en katt, dvs att ge mat, rensa lådor och kolla igenom kattens hälsa, kolla efter eventuella skråmor osv inte tar mer än sisådär en kvart per dag. Sedan beror det på vad för katt man har, om den måste borstas ofta för att inte få tovor, eller liknande. Olika katter har olika behov, oavsett ras.

Sedan vill jag bara säga att i mitt tycke hjälper det inte att skrika i sina inlägg (att skriva med enbart stora bokstäver tolkas som att skrika) inte bidrar till en bättre forummiljö, utan snarare tvärtom. Detsamma gäller svordomar. Personligen uppskattar jag inte heller att du i ditt inlägg drar alla kattägare över en kam. Tänk gärna på tonen, så blir miljön bättre! Glad

[PysselMatten]
2013-01-07 00:34
#25

Skulle bara vilja fråga, om kattfolk nu är så hemska människor…varför ens vara medlem i den här typen av forum? Jag tänker inte lägga mer tid på den här tråden i alla fall… Bara lägg ner och sluta kasta paj på varandra och lägg diskussionerna på vuxen nivå… *försökte anmäla inlägget, men misslyckades eftersom jag saknar den behörigheten*

Nordqvist
2013-01-07 00:38
#26

#24 Ovan skrev jag faktiskt att jag ville vara kvar på forumet för att det finns de som inte håller på! ;) och stora bokstäver är för att förtydliga och inte skrika, ber om ursäket om det misstolkades! Och svordommar.. Jag de far ut till höger och vänster varesig jag vill eller inte, ber om ursäkt för det med. Det är sån jag är tyvärr…

jag gör allt det där du skrev om, men det är inte bara idag utan även förut (Därav att jag tagit en lång paus från forumet) som man blivit trackasserad och nedvärderad för att man inte är perfekt…. Så jag kanske överreagerade lite.. Ber om ursäkt för det med!

Nordqvist
2013-01-07 00:39
#27

#25 läs inlägg 26….

Annons:
[RMSLiners]
2013-01-07 00:44
#28

TS, vill poängtera… Man har nog missat en del vad gäller katter om man ifrågasätter bra mat åt den som täcker kattens näringsbehov och inte innehåller sådant som gör mer skada än nytta. Sen kostar inte bra mat mycket pengar, jag betalar 160kr/mån för Bozita mjukmat och det anser jag billigt. Flera kattlådor till flera katter finns det till och med en lag på att man ska ha så bestrider man det bryter man mot lagen helt enkelt, svårare än så är det inte.

Wony
2013-01-07 00:45
#29

#26 Vad bra att du menade på det sättet, jag tänkte bara att det är bra att poängtera! Ett bra tips är att använda fetstilt eller kursivt för att förtydliga, det brukar kunna vara lite trevligare. Glad

Sedan kan vi nog alla överreagera, särskilt när det handlar om sådant som betyder mycket för oss. Och det är ju just kärleken till katter som är medlemmarnas gemensamma nämnare! Inte konstigt om det kan hetta till lite. Men det kan vara bra att ta ett litet steg tillbaka då och då och se om man uttrycker sig på ett onödigt hårt sätt ibland. Flört

Nordqvist
2013-01-07 00:52
#30

#28 En lag? :O Då vet jag minst 100 människor som bryter mot den lagen…. Minst! jag har en låda per katt… Tycker att det räcker eftersom de även gå ute sommartid. Det märket på kattmat har jag aldrig ens hört talas om! :S

#29 Tips tilltaget!! :) Ja jag ska tänka på det med! ;) jag har lite av ett hett temperament och överreagerar ofta… och ja jag älskar mina katter lika mycket som mitt barn och även min dotter får äta skräpmat ibland så… Det är som att säga att jag är en dålig mamma! haha!

[Emma--]
2013-01-07 00:54
#31

Tänk på tonen och läs skriv- och trivselreglerna. Låser den här tråden nu.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: